• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuulostaako mopoilu toisista tyhmältä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawabata
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörä sanaa en käytä, niin moni on ymmärtänyt sen polkypyöränä.
Jos moposta puhun ja joku ymmärtää sen jonain skootterina tms, ni ei niin väliä.

Mopo, lehmä, wokkipannu jne mielialasta riippuen. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.  
smile_org.gif

Potenssi ja itsetunto kestää vaikka joku erehtyis nimittämään kuljetintani skootteriksi  
tounge.gif

062802moto_prv.gif

Mulla ainakin tosi moni tuttu joka ei ite ajele motarilla, niin puhuttelee silti moottoripyöriä mopoiksi. Ja millon se on taas pyörä jne.
Kyllä se mopo on kuitenki vissii aika yleinen lempparinimi tuolle moottoripyörälle.. uskoisin..

sport05.gif

Ei pidä ottaa itsensä eikä mopoilunsa liian vakavasti, hauskaahan me vaan pidetään. Mopo on ihan sopiva nimitys
sport05.gif

Semmosen rekisteröitävän "EY mopedin" luokka 2, rekisteriotteessa lukee "motorcykel"
062802moto_prv.gif

Jotakin etua tästä ruotsinkielestä ei mene termit sekaisin moppe on tietysti mopo ja motorcykel, hoj, båge

"EGO KYSYMYS", ei mielestänimitään eroa, kuhan haluavat( ainakin osa) katsoa kuinka hyvässä kunnossa motoristoen ego on.

Mun mp:tä saa kutsua millä nimellä vaan, en ota hernettä nenuun.

Tuossa jokin aika sitten olin kahvilla kun paikalle tuli n3v poika isänsä kanssa todeten "isi, kato mopo", viereisiessä pöydässä ollut mp-mies totesi isälle että: "opeta pojallesi että se on moottoripyörä, ei mikään mopo", joten pienestä on kiinni.

Hyviä kilometrejä kaikille, kutsumanimistä huolimatta.
+1

Näinhän se on, mopoa en ole ajanut sitten poikavuosien kuin satunnaisesti, mutta prätkällä ajan aikasta usein. Mopopojat ne ajelee vaan kioskin ympäri
biggrin.gif

Mopo on täysin väärä termi, kun on kyse moottoripyöristä.
Nykyajan hömpötyksiä, ei ennen mopoista puhuttu.
smile_org.gif

Lähes aina tulee käytettyä mopo/mopoilu/mopoilukelit/mopoilureitti yms. sanoja. Joskus joku vähän oudompi kysyy; ai onko teillä mopotkin.
biggrin.gif
Sitten vähän tarkennetaan.

olisi selvyyden vuoksi ja plaa plaa... käyttää oikeita ja vakiintuneita sanoja kun puhutaan moottoripyöristä tai -pyöräilystä: mp, motskari, motukka, rätkä, prätkä, motoristi, motorismi, pärrä, moottoripyörä jne.
Minä puhun mopoilusta silloin kun juttelen oikeasti mopoista (50cc) tai jos juttelen jonkun hyvin tuntemani henkilön kanssa joka tietää harrastuksesta.

Jos taas yritän nousuhumalan ylimmässä vaiheessa harrastaa kapakassa valomerkin lähestyessä epätoivoista paniikkipokaa jonkun ennestään tuntemattoman kauniimman sukupuolen edustaja kohteena, niin en minä silloin ajanvietteeksi ainakaan mopoilua mainitse. Varsinkin jos yritän selventää mahdollisia tulevan exvaimokandidaatin harrastusten yhteneväisyyksiä omiini.  (Myönnettävä on että en minä kyllä muutenkaan vastaavissa tilanteissa mitään järkeviä puhu.)

Joten; mopoilu-termiä kun puhuu tuttujen/motoristien kanssa, muutoin kyseessä moottoripyöräily. Hyvin näyttäisi toimivan (vaikka usein sammunkin kriittisellä hetkellä siinä e.m. baarissa).

/MarcusB

Suomeksi ma ajan joko pratkalla (Ducatista puhuttaessa) tai skootterilla (Vespasta puhuttaessa), mutta lontooksi ajan bike'lla kummastatahansa puhuttaessa. Ei mulla mopoa ole koskaan ollutkaan.

Kyllä minäkin mopolla ajelen.
Pikkuveli joskus nuornamiesnä teki näppärän jaottelun koon perusteella: moottoripyörä oli mopo ja pikkuinen sellainen oli moponen.

Pyörällä liikun, jos jollekin on epäselvää, niin se on voi voi.
033102bebe_1_prv.gif

Kyllä mulla tulee se mopo aivan luontevasti ja sanaa tulee käytettyä usein. Mopolla mennään, oltiin mopoajelulla jne..

Tuli vielä mieleen.. Jos meillä mennään pyöräajelulle, niin silloin mennään kyllä polkupyörällä.

Joo... sattuuhan noita paras ollu itellä kun duunikaverille safkalassa selitin et otin fillarin talviteloilta ja aloitin kulkemisen sillä töihin... Toinen kysyy et kauan menee ja kuin pitkä matka? Joku 40km ja puolisen tuntii... Setällä silmät tuuman ulkona päästä, mut ei sanonu mitään  
lookaround_orig.gif

biggrin.gif

Tuo minun sigu (sininen teksti) on kertonut mielipiteeni asiaan jo pitkään.. eli ainakin vuoden.

Back