• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kusiaiskyykyn koeajo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MagnaMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin silkasta uteliaisuudesta koeajamassa sukisuki kusiaisärrän vaikka sellainen ei todellakaan ostoslistani päällimmäisenä ole. Niin no olenhan saanut pieniä kehoituksiakin tällä foorumilla sen tekemiseksi...

Muutaman kymmenen kilometrin mittaisella koeajolla ei tietenkään mitään kattavaa kuvaa mopottimesta saa, mutta jotain kumminkin. Ja onpahan jotain omalla persuksella koettua eikä vaan mutua...

Ensitunnelmat olivat, että onpa hemmetin pieni ja kevyt mopotti. Oikeastaan se tuntui mopolta eikä moottoripyörältä. Ajossa mopotti tuntui silti aika vakaalta ja ja ajo-ominaisuudet kohtuu hyviltäkin. Kallistusvaraa on ihan älyttömästi ainakin customin tai matkasportin jälkeen. Yllättävän positiivista oli kuinka hemmetin helppoa hidasajo on tuollaisella kikottimella vaikka se ominaisuus ei ole tainnut olla suunnittelupöydällä ihan päällimmäisenä. Toinen positiivinen yllätys oli, ettei ajoasento ollut ollenkaan pahasti kyykky meikäläisen ruhollakaan.

Jarrujakin kokeilin jonkin verran eli sen verran kun outoa mopotinta ajaessani uskalsin. No onhan siinä, yllätys yllätys, toimiva takajarru sekä tosi tehokas etujarru. Ja jarrutustapahtuma kokeiltuna on ihan samanlainen kuin muissakin mopottimissa sillä poikkeuksella, että varsinkin kovemmassa vauhdissa takajarru laskee perää alaspäin vähemmän kuin raskaammissa mopottimissa. Yhä jaksan ihmetellä väitteitä, ettei takajarrulla ole merkitystä kevyissä kyykyissä...

Kovassa kiihdytyksessä teho tulee esiin vasta aika korkeissa kierroksissa ja kovaahan silloin mennään. Jotenkin vaan jäi puuttumaan tunne suuresta tehosta. Kovilla kierroksilla se teho on kai otettu ja jotenkin tuollainen vinguttaminen 16000 kierrokseen asti ei luo mielikuvaa suuresta tehosta. Eikä Suomessa voi hyödyntääkään normaaliajossa siis kuin ykkösvaihteen. Kakkonen tappiin ja nopeutta on jotain "huh huh".

Juu ei tuon tyyppinen kikotin ole mun juttu, mutta omassa lajissaan lie kiva mopotti. Lelu on oikeastaan se parhaiten kuvaava sana mikä tulee mieleen tuosta mopottimesta. Mutta kukin tavallaan...

Juu ei tuon tyyppinen kikotin ole mun juttu, mutta omassa lajissaan lie kiva mopotti. Lelu on oikeastaan se parhaiten kuvaava sana mikä tulee mieleen tuosta mopottimesta. Mutta kukin tavallaan...
Minulle on aina ollut vihoviimeinen vaihtoehto kusiainen kyykky. Kuinkas ollakaan koeajojen jälkeen sellainen on nyt alla. Cebari tosin, mutta samapa se.

Omituista on että ajoasentoon tottumisen jälkeen välillä jo tuntuu että ajaa Varaderolla vaikka aluksi hämäsi kun omia etuvilkkuja voi katsella edestäpäin...enää ei puudu paikatkaan, kerrallaan voi vetää 200 km siivuja jos vaan vauhtia on sen verran että viima tukee kroppaa (yli 70 mittarinopeutta ja kevenee edelleen vauhdin myötä). Kaupunkiajo on kyllä yhtä tuskaa, onneksi ei tarvitse sitä pahemmin harrastaa. Se nyt muutenkin...no ehkä supermotolla?

Lelujahan ne on kaikki moottoripyörät. Kyykyllä on vaan hauskempi ajaa mutkateitä.

Oho, nyt on maailmankirjat sekaisin, kun magnumimieskin ajelee kyykkärillä!
omg.gif
biggrin.gif

Tosin täytyy kyllä samalla pistää positiivisena seikkana merkille moinen, että magnamieskin kokeilee itsekin jotain toisenlaista, ja peräti 'vellihousujen' vehkeitä niiden tavanomaisen 'asiantuntijalausuntojen' sijaan. Hyvä hyvä. Ehkä sitä pitää sitten korjata omia näkemyksiäkin tietyistä asioista...
tounge.gif

Enivei, kuten itse sanoit, se yksi tai muutama peninkulma yhdellä kusiaiskyykyllä ei kyllä vielä kerro koko totuutta aiheesta, ei edes siitä jarruasiassa, vaikka maailmankuvaa saattaa jo avartaakin. Käyhän vielä kokeilemassa jotain tonnista kyykkyä ja mielellään useampaa merkkiäkin, koita hankkiutua joskus radalle omallakin mopolla jne...
Kyllä se siitä.
thumbs-up.gif
cool.gif

PS. Ei se takajarrujuttu nyt niin kovin tärkeä ja olennainen juttu ollutkaan, että pelkästään sen takia kannattaisi kyykkäreitä käydä koeajamassa.
wink.gif

Kävin silkasta uteliaisuudesta koeajamassa sukisuki kusiaisärrän vaikka sellainen ei todellakaan ostoslistani päällimmäisenä ole. Niin no olenhan saanut pieniä kehoituksiakin tällä foorumilla sen tekemiseksi...

Muutaman kymmenen kilometrin mittaisella koeajolla ei tietenkään mitään kattavaa kuvaa mopottimesta saa, mutta jotain kumminkin. Ja onpahan jotain omalla persuksella koettua eikä vaan mutua...

Ensitunnelmat olivat, että onpa hemmetin pieni ja kevyt mopotti. Oikeastaan se tuntui mopolta eikä moottoripyörältä. Ajossa mopotti tuntui silti aika vakaalta ja ja ajo-ominaisuudet kohtuu hyviltäkin. Kallistusvaraa on ihan älyttömästi ainakin customin tai matkasportin jälkeen. Yllättävän positiivista oli kuinka hemmetin helppoa hidasajo on tuollaisella kikottimella vaikka se ominaisuus ei ole tainnut olla suunnittelupöydällä ihan päällimmäisenä. Toinen positiivinen yllätys oli, ettei ajoasento ollut ollenkaan pahasti kyykky meikäläisen ruhollakaan.

Jarrujakin kokeilin jonkin verran eli sen verran kun outoa mopotinta ajaessani uskalsin. No onhan siinä, yllätys yllätys, toimiva takajarru sekä tosi tehokas etujarru. Ja jarrutustapahtuma kokeiltuna on ihan samanlainen kuin muissakin mopottimissa sillä poikkeuksella, että varsinkin kovemmassa vauhdissa takajarru laskee perää alaspäin vähemmän kuin raskaammissa mopottimissa. Yhä jaksan ihmetellä väitteitä, ettei takajarrulla ole merkitystä kevyissä kyykyissä...  

Kovassa kiihdytyksessä teho tulee esiin vasta aika korkeissa kierroksissa ja kovaahan silloin mennään. Jotenkin vaan jäi puuttumaan tunne suuresta tehosta. Kovilla kierroksilla se teho on kai otettu ja jotenkin tuollainen vinguttaminen 16000 kierrokseen asti ei luo mielikuvaa suuresta tehosta. Eikä Suomessa voi hyödyntääkään normaaliajossa siis kuin ykkösvaihteen. Kakkonen tappiin ja nopeutta on jotain "huh huh".

tuon koeajon kun olis saanut viideolle niin sais koko suomi nauraa ku iso mies istuu "minimopon" päällä. Kun vielä menet ajamaan moisella minimopolla radalle ja tyrkkäät, tai ainakin yrität tyrkätä, polven maahan ni sitten alat olla ratamoottoripyöräharrastajan perimäisten kysymysten äärellä.

no kai  kokasit mitä tapahtuu kun painaa etujarrun kuivalla assulla nopeesti pohjaan, esim kun nopues on 0, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 km/h ja teit siinä kauniin stoppien yhdellä kädellä ajaen ? tai et vissiin tainnut kun oot meille kertomassa kokemuksista...ellet sitten kirjota lasaretista.

mut hyvä että oot käyny ajamassa moista peliä, kokemuksia ja elämyksiä kannattaa hakea aina.

nuo uudet kuziaiset on kyllä tosi hienoja pelejä...kertakaikkiaan, merkistä riippumatta, oikeuksiinsa ne kyllä pääsevät vasta radalla.

Oho, nyt on maailmankirjat sekaisin, kun magnumimieskin ajelee kyykkärillä!  
omg.gif

biggrin.gif

Tosin täytyy kyllä samalla pistää positiivisena seikkana merkille moinen, että magnamieskin kokeilee itsekin jotain toisenlaista, ja peräti 'vellihousujen' vehkeitä niiden tavanomaisen 'asiantuntijalausuntojen' sijaan. Hyvä hyvä. Ehkä sitä pitää sitten korjata omia näkemyksiäkin tietyistä asioista...  
tounge.gif

Enivei, kuten itse sanoit, se yksi tai muutama peninkulma yhdellä kusiaiskyykyllä ei kyllä vielä kerro koko totuutta aiheesta, ei edes siitä jarruasiassa, vaikka maailmankuvaa saattaa jo avartaakin. Käyhän vielä kokeilemassa jotain tonnista kyykkyä ja mielellään useampaa merkkiäkin, koita hankkiutua joskus radalle omallakin mopolla jne...
Kyllä se siitä.  
thumbs-up.gif

cool.gif

PS. Ei se takajarrujuttu nyt niin kovin tärkeä ja olennainen juttu ollutkaan, että pelkästään sen takia kannattaisi kyykkäreitä käydä koeajamassa.  
wink.gif
Oletuksia ja väärää "tietoa" taas
biggrin.gif

Olenhan mä toki muillakin ajanut kuin customeilla, uudet kyykyt oli vaan jäänyt väliin kokonaan vähäisen mielenkiinnon vuoksi. Tyttäreni gpz500r:lläkin olen ajellut, mutte sitä ei ilmeisesti lasketä kyykyksi. Ja jopa harha-askeleenkin olen tehnyt omistamalla matkalehmän eli cbr1000:sen.

Niin ja olen minä pariin otteeseen viettänyt aikaani radallakin Magnalla. Ihan kivaa hommaa se on.

Juu ja myönnän, että suurin syy koeajoon oli minulle käsittämättömät fysiikan lakien vastaiset väitteet kyykkyjen takajarrujen tarpeettomuudesta. Ja kun asioistani ja kokemuksistani tietämättömät keski-ikäiset täditkin jo kehoittavat minua kyykyn koeajolle niin mentävähän se on
biggrin.gif

no kai  kokasit mitä tapahtuu kun painaa etujarrun kuivalla assulla nopeesti pohjaan, esim kun nopues on 0, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 km/h ja teit siinä kauniin stoppien yhdellä kädellä ajaen ? tai et vissiin tainnut kun oot meille kertomassa kokemuksista...ellet sitten kirjota lasaretista.
En kirjoita lasareetista vaan koeajon suoritin harkiten ja tiedostaen, että mopotti on outo. Luultavasti sen vuoksi saan kirjoittaa kotoani.

Jarrutusta kokeilin monella tapaa, mutta etujarrua en uskaltanut vetää rajoille asti. Eli varoin visusti lukitsemasta etusta, takajarru lukittui kyllä aluksi kokemattomuuttani. Kokeilin eri nopeuksista pelkkää takajarrua, pelkkää etujarrua sekä oikeaoppista molempien jarrujen käyttöä. Näitä kokeilin vauhdeissa 50-120 km/h. Kokeiles varsin sinäkin
wink.gif

En kirjoita lasareetista vaan koeajon suoritin harkiten ja tiedostaen, että mopotti on outo. Luultavasti sen vuoksi saan kirjoittaa kotoani.

Jarrutusta kokeilin monella tapaa, mutta etujarrua en uskaltanut vetää rajoille asti. Eli varoin visusti lukitsemasta etusta, takajarru lukittui kyllä aluksi kokemattomuuttani. Kokeilin eri nopeuksista pelkkää takajarrua, pelkkää etujarrua sekä oikeaoppista molempien jarrujen käyttöä. Näitä kokeilin vauhdeissa 50-120 km/h. Kokeiles varsin sinäkin  
wink.gif
Mähän kokeilen aina ja kaikkea hullua mitä ehdotetaan ja mitä enemmän yllytetään sitä hurjemmin kokeilen. mutkun en osaa niin en osaa. yleensä sattuu leikaan ja nalli napsahtaa..kuten että saan prätkän nostamaan perää takajarrulla ja keulaa etujarrulla. noista episodeista olen joskus kirjoittanut pitkänkin storyn.

Mopollakin on tullut kokeiltuaa jarrutusta jalalla, siis todellinen jalkajarru!...huonosti pysähtyy, kenganpohjat vain tuntuu kuluvan, paitsi jäällä tai jäisellä tiellä. yhteisjarrutukseen tutustuin viime talvena oikein urakalla ja löysin itseni vuoroin oikea kylki vuoroin vasen kylki maassa halaamassa jäärataa.

Joskus nuoruudessa jarrutin polvellakin, en suosittele ..kävelin sitten kuukauden jalka jäkkänä ( oikean puolimmainen).

kyllä sulta on se kyykän perimmäinen jarrutustapa jäänyt kokeilematta, tosin parempi niin tai se lasaretin sängyn pohja saattaisi hyvinkin tulla varsin tutuksi.
minusta on hauskaa kokeilla erilaisia pyöriä ja mitä eksoottisempi minun silmissä sita hauskempi kokemus se yleensä on.

sanoi:
Juu ja myönnän, että suurin syy koeajoon oli minulle käsittämättömät fysiikan lakien vastaiset väitteet kyykkyjen takajarrujen tarpeettomuudesta.
No se nyt on oikeastaan ihan sama mitä jossain orgin usein tahallisen kärjistetyin kommentein käydyissä keskusteluissa höpistään. Pääasia että itselle tekee selväksi sen, miten siinä omassa ajossa saa sen kikottimen pysähtymään. Niin ja edelleen, tuskin se yhdellä noin lyhyellä ajolenkillä edes selviää, se kyykkärin sielunelämä kokonaisuudessaan edes jarrujen osalta. Paremminkin antaa vaan hiukan osviittaa asiasta.

Mutta kun kerran olet radallakin käynyt, en usko edes magna-hontallakaan olevan mahdotonta havaita, että joskus sen takajarrun käytöstä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kokeilepas joskus vaikka reipasvauhtisessa mutkassa ja sopivassa kantissa. Ainakin reippaammassa mutka-ajossa ja kevyemmällä mopotilla (esim. kyykkäri) se perän karkaus tapahtuu tarvittaessa aika äkkiä, 'oikeaoppisuudesta' huolimatta. Tuo tavallinen rata-ajon tilannehan korreloituu joskus myös maantielle. Siitäkin syystä niitä 'oikeaoppisia' jarruopintoja kannattaa täydentää vielä vaikka radalla ja miksei jonkun hiukan erilaisen moponkin satulassa. Sen jälkeen ne jyrkemmätkin asenteet yleensä lievenevät hiukan, ja on helpompi suvaita myös hiukan erilaisia tai jopa 'harhaoppisia' mielipiteitä, jopa jarrujen käytöstä.
wink.gif

sanoi:
Ja kun asioistani ja kokemuksistani tietämättömät keski-ikäiset täditkin jo kehoittavat minua kyykyn koeajolle niin mentävähän se on
biggrin.gif
Juu, hyvä niin, avartaa vaan maailmankuvaa ja tiedä vaikka innostaisi vielä kääntämään takkia totaalisesti...
tounge.gif

Mutta ennen kuin syöksyt ostamaan sitä kyykky-sutsukia aurinkolasit ja pipo päässä, naapureilta piilossa, kokeile nyt vielä muutama muukin merkki ja malli, ja mielellään isompikin. Kyl se siitä.
...ja sitä mangan kyykkyleiriin saapumista odotellessa...
biggrin.gif

vinguttaminen 16000 kierrokseen asti ei luo mielikuvaa suuresta tehosta. Eikä Suomessa voi hyödyntääkään normaaliajossa siis kuin ykkösvaihteen. Kakkonen tappiin ja nopeutta on jotain "huh huh".
Vedit siis 2 loppuun? AIJAI!!!!
biggrin.gif
Oliko edes konetiellä..
tounge.gif

Magnamanissa asuu sittenkin pieni kaahari
062802jumpie_prv.gif
Taisit koklata huiput, mutta et hivaa myöntää
biggrin.gif

vinguttaminen 16000 kierrokseen asti ei luo mielikuvaa suuresta tehosta. Eikä Suomessa voi hyödyntääkään normaaliajossa siis kuin ykkösvaihteen. Kakkonen tappiin ja nopeutta on jotain "huh huh".
Vedit siis 2 loppuun? AIJAI!!!!  
biggrin.gif
Oliko edes konetiellä..
tounge.gif

Magnamanissa asuu sittenkin pieni kaahari
062802jumpie_prv.gif
Taisit koklata huiput, mutta et hivaa myöntää  
biggrin.gif
Eipäs tungeta sanoja mun suuhun...

Pikku kaahari minussa asustaa ellei vähän suurempikin. Iän kertymisen myötä olen vaan oppinut hillitsemään sivupersoonien haluja ainakin jollain lailla järkevälle tasolle.

Niin sitä pitää, Magna. Kun menet koeajamaan kilokyykkyä, ota rauhallisemmin aluksi, sillä sieltä tulee joka vaihteella tehoa ulos huomattavasti enemmän kuin kusiaisesta .
thumbs-up.gif

Niin sitä pitää, Magna. Kun menet koeajamaan kilokyykkyä, ota rauhallisemmin aluksi, sillä sieltä tulee joka vaihteella tehoa ulos huomattavasti enemmän kuin kusiaisesta .
thumbs-up.gif
Juu juu isi...
biggrin.gif

Huomattavasti enemmän voimaa on XX:ssäkin. Ja siinä on oikeaa voiman tunnetta toisin kuin tossa kusiaisessa.

Tottakai on kiva kun mopottimessa on potkua, mutta ei noita härveleitä pysty hyödyntämään Suomessa millään lailla. Niin no rata-ajossa tietenkin. Ja malttamattomissa käsissä kortin saa kuivumaan hyvinkin herkästi. Ja sata varmasti jokainen kyykkäri joskus kokeilee kulkupuolta, osa harvemmin ja osa useammin. On vain tuurista kiinni sattuuko silloin tutka kohdalle.

Aha, koeajopäivät??
Minä olen kans tykännyt kokeilla eri pelejä. Onhan noita eri tyylin laitoksia elämäni aikana jo ollut aika monta, alkaen kolaperä HD:stä päättyen nykyiseen Bussikulkineeseen.
Tuo takajarrun käyttö on muuten villi homma (perustuu siis mun kokemuksiini), kun joillakin "allroad" prätkillä sen käyttö on tosi tärkeetä ja sit joku kusiainen, jossa takajarru tuntuu aika vähäapuiselta kapaistukselta..
Mikähän olikaan aikoinaan se huippujen kokeiluprätkä Ranskassa, jossa jarrru oli vaan sellainen "keppi" jolla kammettiin takasta.. Se näytti jarrulaitteena tosi turvattomalta. (tosin oli vuosimalli jostain -27, mutta lujaa sillä oli menty, olikohan 190km/h tms...)

Mut koeajopäivät on kyllä kiinnostavia ja tuleehan sitä "ikkunaa", josta näkee eri mielipiteiden erojen syitä..
biggrin.gif

Tottakai on kiva kun mopottimessa on potkua, mutta ei noita härveleitä pysty hyödyntämään Suomessa millään lailla.
Jaa miksei pysty? Tänäkin kesänä lähes joka päivä kilokyykyllä töihin kaupunkiin. Eikös se ole todellista hyödyntämistä, säästyy aikaa ja polttoainetta verrattuna kotilolla kulkemiseen.
062802moto_prv.gif

br, Mikko
Niin oliko tässä kyseisessä hyödyntämisessä jotain mitä ei olis voinu tehdä alle sadan kaakin mopottimella? (olis muuten sitä bensaakin säästynyt Vielä enemmän)
062802moto_prv.gif

Kyllähän noi kusiaiskyykytkin varmaan mielenkiintoisia pelejä on customiin tottuneelle.

Muistan erään herran (nick -V-) joka vaihtoi HD:sta kusiais kawaan, ei kuulemma tullut hd:n "ajo-ominaisuuksia" ikävä kun oli päässyt kyykkypyörän makuun
smile_org.gif

kaikki kumartaa kyykyjen tehoja tai pyörien tehoja yleensä ...vääntöä pitää kumartaa ja sitä ettei tehoa tarvi etsiä 14-17.000 alueelta tulpat korvissa olo kun sirkkelil tekis klapuja:)

Back