No, niin. Sadepäivän ratoksi kävin kolmessa Kuopiolaisessa mopokaupassa vakaana aikomuksena löytää vaimolle sopiva mopo.
LIIKE 1.
Tervehdittiin hienosti ja melko välittömästi myyjä oli "iholla" kyselemässä: Voinko auttaa jotenkin? Hyvä. Välitön responssi saattoi johtua myös siitä, että liikkeessä ei ollut sillä hetkellä minun ja kolmen myyjän lisäksi ketään muuta. Vaihtopyörävalikoima oli nopeasti katsastettu - ei löytynyt sopivaa. tarina kääntyi uusiin pyöriin. Uusia pyöriä ei kuulemma voi oikein koeajaa, kun taloudellinen tilanne ei kestä niiden seisottamista liikkeessä. Kuuleman mukaan myöskään maahantuoja ei järjestänyt koeajopäiviä tänä vuonna, eikä varmaan tulevanakaan, eli ainoa vaihtoehto on tsekata esitteestä sopiva malli ja laittaa tilaukseen?? Hintapolitiikka uusissa pyörissä on kuulemma sellainen, että yhtään tinkivaraa ei listahinnassa ole (ns. käteisalennus), vaan kannattaa kuulemma varautua pulittamaan listahinta + myyjän toimituskulut. Aikas mustavalkeeta sanon minä. Myyjälle yrityksestä arvosana 7½. Hieman reippaammalla ja ilmoisemmalla ilmeellä keskustelu olisi voinut olla paljonkin positiivisempi.
LIIKE 2.
Myyjä käveli hieman arastellen minua kohti, ilmeisesti ei tiennyt olinko asiakas vai en? No, en minäkään tiennyt oliko se myyjä vai ei. No, lopulta päästiin asiaan ja käytettyjen pyörien kimppuun. Tarjonta oli aika lailla "käytettyä" ja kulunutta, ei sopinut tähän tarpeeseen. Siinä hiplaillessani myyjän puhelin soi ja kaveri hävisi mitään sanomatta jonnekin takahuoneeseen noin 5 minuutiksi, ilmeisesti tärkeämpi asiakas soitti. (tai vaimo..) Kun keskustelu kääntyi uusiin pyöriin, tulikin tenkkapoo, kun uusien pyörien myyjä olikin eri hemmo, kuin tämä kyseinen kaveri. Hieman aikaa siinä ihailtuani uusia laitteita päätin kävellä ovesta ulos, kun homma ei edennyt, eikä sitä uusien pyörien myyjää sitten näkynyt. Myyjälle arvosana 7-.
LIIKE 3.
Kävelin sisään, myyjä tervehti hieman vaivaantuneesti toisella katsomiskerralla. Ilmeisesti tässäkin liikkeessä pidetään ihmeenä jos asiakas tulee sisään sadepäivänä ja vielä keskellä päivää. Kiersin pyöräosaston, jossa käytettyjä ei juurikaan ollut - ei siis myöskään minulle. Kiersin katsomassa myös uudet pyörät, varmuuden vuoksi vielä toiseenkin kertaan, mutta myyjää ei ilmeisesti just silloin huvittanut tulla palvelemaan minua. Tiskillä oli menossa oleva keskustelu oli nähtävästi oleellisempaa. Lähdin pois. Myyjälle arvosana 5-.
YHTEENVETO:
Kaikissa liikkeissä aloitin keskustelun samoilla sanoilla: Vaimolle pitäs pyörä ostaa. Eli ilmoitin selvästi olevani ostoaikeissa. Hyvä myyjä olisi ottanut jo tästä kiinni ja vienyt homman finaaliin. Valitettavasti tällainen aktiiviisuus puuttui oikeastaan kaikista myyjistä (ehkä osittain ensimmäistä lukuunottamatta). En odota, enkä halua perseen nuolemista, mutta asiantuntevaa, sujuvaa ja ystävällistä palvelua kylläkin. Liekkö tämä vesisade sitten hapattanut kaikkien mielet mustiksi. Kun kivijalkakauppias joutuu nykyään ponnistelemaan hieman enemmän myyntinsä eteen, kuin ennen, kiitos nettikauppojen, niin luulisi vastaavasti sen olennaisimman, eli palvelun parantuvan vastaavasti. Tuntuu vaan siltä, että ovat jo tappionsa myöntäneet ja viimeinenkin asiakstyö alkaa ontumaan.
Ei ole tarkoitus osoitella ketään, siksi en laita tuohon liikeiden nimiä. Viesti on se, että käyttäkää hyvät kauppiaat niitä aseita mitä teillä on, kuten esittelypyörät, hyvä asiakaspalvelu ja asiakasintimiteetti. Näitä aseita ei ole nettikaupoilla ja nähdäkseni paljon muita keinoja hommaan ei ole. Ihmettelen esim. sitä, että kumpikaan puheille tulleista myyjistä ei halunnut kysyä minun yhteystietojä, jos vaikka sopiva vaihdokki olisikin tullut jossain kohtaa myyntiin.
Tsemppiä ja aktiivisuutta toivotan kauppiaille kaikesta huolimatta. Minusta on paljon mukavampi "potkia renkaita" siinä kaupankäynnin ohessa ja tehdä kauppaa mukavan myyjän kanssa, kuin vaihtoehtoisesti laittaa lantit tuntemattomalle nettikauppiaalle.