• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kun uusi ketju otetaan käyttöön

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Hki
Tuli mieleen kun tänään asensin uuden ketjurataspaketin ja ketju oli aika jäykän tuntuinen säilöntävahan takia. Pitääkö ketju käyttää jossain öljykylvyssä ennen käyttöönottoa vai riittääkö tavallinen öljyn suihkuttaminen z-renkaisiin ennen ekaa starttia.

Ketju on jäykkä juuri niiden x(o)-renkaiden takia. Renkaan tarkoitus on pitää 'ketjunvoiteluaine' siellä ketjulenkkien sisällä. Käytönaikaisessa ketjun rasvauksessa suojellaan lähinnä x(o)-renkaita liialta kuumumiselta ja siten näiden kumirenkaiden katkeamisilta. Toki iän myötä lenkkien 'kestorasva' häipyy jolloin ketju alkaa kulumaan nopeammin..

Ketju ei veny, se kuluu..

Mitenkäs tuollaisen uuden ketjun huolto sitten? Rasvausta ja pesua tietenkin ja kiristystä tarvittaessa. Onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida? Kuinka pian uutta ketjua saa olla ensimmäistä kertaa kiristämässä?

Itse olen rasvannut ketjua moottoriöljyllä n. 250-300 km:n välein. Mittarissa nyt 12000 km, josta radalla noin 500 km ja ketjua kiristetty kerran. Moottoriöljyllä kun voitelee niin ketju pysyy puhtaana ja venyminenkin näyttää olevan minimaalista ainakin näin alussa.

Kiristys tarpeen mukaan, oli ketju uusi tai vanha.

Ensimmäinen puhdistus kannattaa tehdä tavallisella kankaalla. Pyyhkii pois ketjun 'säilytysrasvan'. Itse ketjun rasvausta tuskin tarvitsee suorittaa ennen ensimmäisiä ajokilometrejä juuri sen säilytysrasvan takia.

Ketjun puhtaanapitäminen on työläämpää jos käyttää näitä tahmaantuvia ketjuspray -tuotteita. Hyvä vinkki on voidella ketju ajon päätyttyä, jolloin spray -tyyppinen rasva on jämähtänyt paremmin ennen seuraavaa ajosessiota.

Itse käytän tavallista öljyä ketjun voitelemiseen. Se on helppo pestä pois pyörästä. Toisaalta sitä saa olla laittamassa paljon useammin. Se on kuitenkin mielestäni halvin vaihtoehto.

Varmaankin yhtä monta tapaa kuin kuskiakin. Itse surrutan noin tonnin välein takapyörä tyhjäkäynnillä ilmassa 80w-90 lientä noin 20 millin maalisudilla ketjuihin alle ja päälle - pysähdys ja rätillä kuivaksi sen minkä saa - sitten sama surrutus/suditus uudelleen ja valmista (?) tuli. Sit noin 200 kilsan sykleissä Castrolin ketjuvahaa pikku tujaukset ajon jälkeisiin kuumiin ketjuihin (tästä saakin sit varmaan taas hyvän vaha vs. vaseliini vs. öljy -kinan aikaan
tounge.gif
). Rataskulumaa ei silmin havaittavissa 12 000 km, pientä kokonaisvenymää tosin.

-hh-

Tarviiko noi O/X/Z rengasketjut yleensäkään mitään voitelua? Kunhan vaan pitää puhtaana, se voitelukamahan on siellä ketjun sisällä.

Tietty ketjuvahat ym. estää ruostumista..

Kertaus on opintojen äitee....
Näitä tarvitset.
-Valopetroolia
-Maalisuti
-Sanomalehtiä sinne mopottimen alle, kun ilopissa tulee kumminkin....
-Vanhat kalsarit, rätin virkaa toimittamaan
-SAE 80-90 vaihteistoöljyä
-Tippakannu
-Lasipurkki,sinne on hyvä kaataa sitä ketjuihin sudittavaa valopetroolia.

...pidetään kunnossa pesemällä likaiset ketjut valopetroolilla, (irrottaa erinomaisesti vanhan öljyn ja muun paskon) jonka jälkeen annetaan ketjujen kuivua kunnolla, ja sitten lutrataan vaihteistoöljyllä,,,, SAE 80-90 <- rätti ja öljy riittää normaaliin "puhdistukseen & voiteluun".

thumbs-up.gif

Tarviiko noi O/X/Z rengasketjut yleensäkään mitään voitelua? Kunhan vaan pitää puhtaana, se voitelukamahan on siellä ketjun sisällä.

Jep jee.. Noin se menee munkin mielestä. Mutta voitelua tarvitsee nimenomaan nuo 'kumirenkaat'. Ne saattaa lämmetessään kovettua ja katkeilla, jolloin lenkkien sisällä oleva rasva pääsee karkuun. Pitää myös varoa millä ketjua pesee, ettei liota lenkkien sisällä olevaa voiteluainetta pois..

Ketjun 'pesemisestä' ei ole mielestäni mitään hyötyä jos kyseessä on X/Z/O -rengasketju. Rätillä enimmät 'töpeskät' pois ja kevyttä rasvausta. Tavallisen ketjun pesun ymmärtää, koska siellä lenkkien sisään pääsee likaa joka kuluttaa ketjua.

Olen aina ollut siinä uskossa, että ulkoinen voitelu pienentää ketjun ja rattaan välistä kitkaa, jolloin rattaat/rullat kuluvat vähemmän. Lisäksi estää ketjujen kuumenemisen, jolloin ketjun sisäinen kestovoitelu säilyttää ominaisuutensa.

Olen aina ollut siinä uskossa, että ulkoinen voitelu pienentää ketjun ja rattaan välistä kitkaa, jolloin rattaat/rullat kuluvat vähemmän. Lisäksi estää ketjujen kuumenemisen, jolloin ketjun sisäinen kestovoitelu säilyttää ominaisuutensa.
Elän samassa uskossa
biggrin.gif

Elän samassa uskossa  
biggrin.gif
minä en elä "uskossa" vaan voitelen ketjut (vähän liikaakin)
mutta olisi hauska kun joskus joku ketä on koettanut ajella
ilman mitään rasvauksi,mitä ovat lopputulokset,jo poikani piikisen ketjuista/rattaista näen mihin se johtaa,itse käytän nykyään peräöljyä koska se on helppo puhdistaa eikä kerää paskaa ketjuihin,minulle se on myöskin kustannus kysymys,mitä se ei kaikille ole.

smile_org.gif
Valopetroolia, voiteeksi CRC Adhessive Lubricant, kun antaa ässittyä tunteroisen niin ei sotke. Tämä EI ole maksettu mainos, mulle ei ainakaan ole mitään annettu........muistaakseni.

minä en elä "uskossa" vaan voitelen ketjut (vähän liikaakin)
mutta olisi hauska kun joskus joku ketä on koettanut ajella
ilman mitään rasvauksi,mitä ovat lopputulokset,jo poikani piikisen ketjuista/rattaista näen mihin se johtaa,itse käytän nykyään peräöljyä koska se on helppo puhdistaa eikä kerää paskaa ketjuihin,minulle se on myöskin kustannus kysymys,mitä se ei kaikille ole.
Elän samassa uskossa ei minunkaan kohdalla tarkoita, että olen autuas, vaikka uskon siihen, että jos en rasvaisi, niin kyllä kuluisi. Tähän minulle riittää fysiikan opintojen luoma pohja. Kitka on kitka ja silleen ja rattaat ja ketju...

Ketjuvalmistajat jakavat samaa sanomaa. Sen sijaan ketjujen pesusta saa valmistajilta ristiriitaista tietoa. Itse pesen korkeintaan kauden lopuksi, mutta rasvaan kyllä tiheämmin, kuin yleisimmän annetun ohjeen; 500 km, välein pitäisi -ja toki sateella useammin.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketju pitää pestä. 100km vesisateella, niin ketju on puhdas. Ei yhtään rasvaa missään, paitsi siellä o-renkaiden välissä
wink.gif

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketju pitää pestä. 100km vesisateella, niin ketju on puhdas. Ei yhtään rasvaa missään, paitsi siellä o-renkaiden välissä
wink.gif
Kaikkia ei huvita ajella vesisateella. Viime kesänä ei olisi paljon ollut tilaisuuksiakaan.
biggrin.gif
. Käyttämäni voiteluaineet(tai oikeastaan sitkeä pikeentynyt mönjä) eivät lähde vesisateella, painepesurilla ehkä. Käytätkö jotain vesiliukoisia rasvoja?

Käyttämäni voiteluaineet(tai oikeastaan sitkeä pikeentynyt mönjä) eivät lähde vesisateella, painepesurilla ehkä. Käytätkö jotain vesiliukoisia rasvoja?
Juuri tuon takia siirryin pois ketjuvahan käytöstä.

Joka paikassa sitä mustaa mönjää joka ei lähde tavallisella pesuaineella irti, säämiskään kyllä sitten tarttuu pyörää kuivatessa  
veryangry.gif

Nykyisessä pyörässä Scottoiler jossa notkeaa öljyä, pikkaisen herkemmin irtoaa rattaasta ja ketjusta mutta lähtee myös pestessä suoraan pois. 6k kilsaa ja ketjut ja rattaat kiiltää vieläkin kuin uutena.

Pitää myös hajamielisen ketjut kunnossa, kerran on kiristetty tuolla matkalla. Ja uskon että tuo busa niitä on välillä vähän jännityksessä pitänyt...  
sport05.gif

wink.gif
Kaikkia ei huvita ajella vesisateella. Viime kesänä ei olisi paljon ollut tilaisuuksiakaan.
biggrin.gif
. Käyttämäni voiteluaineet(tai oikeastaan sitkeä pikeentynyt mönjä) eivät lähde vesisateella, painepesurilla ehkä. Käytätkö jotain vesiliukoisia rasvoja?
Vaihteistoöljyä.

Back