• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kummasta näet paremmin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohtori R
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kummasta näet paremmin? -

• Kotilo

Ääniä: 0 0,0%
  • Mopedi

Ääniä: 2 100,0%

• Ääniä yhteensä
    2
kyllä täytyy ihmetellä ihmisten kommentteja kaiken maailman pilareista jne että mopottimesta näkee paremmin...

kyllähän moposta tottakai näkee eteen ja etuviistoon paljon paremmin kun autosta jossa pilareita jne edessä mutta kyllä se mun mielestä on ainakin kaupungissa erittäin tärkeetä tietää että missä ne muut ympärillä liikkujat menee (lue: takana olevat) kun on pari kertaa itsellekkin käyny niin että meinaa auto tulla "reppuun" kun ei tajua mun hidastavan ku moottorijarrulla hiljennän menoa...

autossa kun pysyy paljon paremmin tilannetaju päällä ku sivusilmällä tahtomattaan näkee kokoajan myös mitä takana tapahtuu... itsellä sen verran leveä selkä ja sen verran kapea mopo että kyllä siitä peilistä kattominen vaatii ihan liikettä että jotain näkee ja sitä ei taas kokoajan tuu tehtyä! sillon tulee tilanteita että kun joku edessä jarruttaa kovempaa niin pelottaa niin perkeleesti painaa jarrua ja on samalla pakko vilasta peileistä onko siellä joku...

"uudet" autot on sitte erikseen kun kaikki pilaritkin on paljon paksumpia ja ikkunalinjat korkeempia jne mutta mulla se menee ainakin niin että mopo vie rahat ja auto on vanhus jolla vaan mennään duuniin tienaamaan mopolle rahoja eli hyvin näkyy
tounge.gif

Ääni meni moottoripyörään.

Näkyvyydelle ei ole ainakaan mun puolikyykkyisessä pyörässä mitään esteitä mihinkään suuntaan.
Taustapeilitkin ovat kohtuullisen hyvät eivätkä sumene missään tilanteissa värinöistä.

Silti, pyörällä ajaessa on muistettava käyttää liikkuvuutta nähdäkseen esim. takaviistoihin. Pää kääntyy kaulasta minullakin sekä jos loppuu siitä kääntövara, nostan toista kättä tangolta ja käännän ylävartaloa.

Joskus, esim. ohitustilanteissa, pikkutiellä kumpareelle tullessa tulee jopa noustua seisomaan tapeilla nähdäkseen esteen yli. Yllättävän iso vaikutus tuollakin asialla.

Nämä käden irroittaminen tangosta ja ylävartalon kiertäminen varmistaakseen takaviistot, esim. moottoritierampeissa ym. tilanteissa sekä tarvittaessa seisomaan nousu näkyvyyden parantamiseksi olivat muuten erään poliisimiehen antamia vinkkejä. Sain näitä hyviä vinkkejä kerran, kun jostain syystä moottoripyöräpoliisi halusi ystävällisesti jutella ja ehkä vähän varoitellakin kovan nopeuden riskeistä. Kokeilin ja opettelin toimintatavaksi.

Aika tasoihin menee, joten rastia ei tullu kumpaankaan ruutuun.
Itsellä aika korkea auto, jossa norsun korvan kokoiset peilit, joten näkyvyys on sitä myöten hyvä kaikkialle. Päätä joutuu kiikuttelemaan silti aina että pystyy näkemään esim. jossain mutkassa tai risteyksessä pilarin ohi.
Mopolla taas näkee tod hyvin eteen ja päätä pyörittelemällä sivuille, mutta takanäkyvyys on huonompi, joutuu skannaamaan hiukan samaan tapaan kuin autossa sinne pilarin taakse.

Täytyypi sanoa että mopedin selästä näkee paremmin, tosin voipi olla että siinä tulee muutenvaan pyöriteltyä päätä enemmän, koska kypärä rajoittaa näkökenttää.... Autolla ajaessa ehkä oppii liikaakin luottamaan peileihin ja muuhun näkökenttään...

Mutta joo, ääni meni mopedille...

Autossa tulee selvästi enemmän tiedostamattakin pälyiltyä ees-taas
ja sivuillekin, ja kun pakutyyppisellä ajelen, istun tietysti ylenpänä.
Eli riippuu vähän laitteesta ja allaolevista ajokilometreistä, mulla tai-
taa olla se miljoona puhki.

Sen verta leveät on palkit Mersun Vitossa, vaikka bussi malli onkin, että huonommin sieltä näkee kun pärrän päältä.

Autosta näkee selkeesti paremmin taakse ja eteen näkemisessä ei ole kuin pieni plussa mopolle!
Eli ääni meni kotilolle ilman sen suurempaa miettimistä!
Tosin mopolla on monin verroin mukavampaa ajaa.

Autosta näkee huonommin jo eteenpäinkin ku ajoasento on sellanen ku makais jossain sohvalla.

En tykkää, muutenki olen ajanu autolla vaan kerran täs sen jälkeen ku ostin pyörän (huhtikuun jälkeen). Ei oo kyl hyvä juttu kun koht ei auton rattiin uskalla ollenkaan astua. ei sen kans voi edes parkkeerata tai vaihtaa kaistaa ku on niin iso vehje!Sori vähän off topic..

Back