SMRacing sanoi:Tosin parempi varmaan lopettaa tämä nopeusväittely vaihteeksi alkuunsa, tässä kun on niin montaa mielipidettä kuin kirjottajaa. Mutta sen voin sanoa, että itse perustan mielipiteeni oikeasti ajettuihin nopeuksiin ja fysiikan lakeihin, en essonbaaripuheisiin tai mielipiteisiin. Jos selvää todistusaineistoa löytyy (gps nopeus tasamaalla), tai vaikka vbox käppyrää, niin en ala vastaankaan väittämään.
Mailinkin vbox käyrän perusteella on aika helppo arvioida/laskea mihin suurinpiirtein huippunopeus kohoaisi. Esim. tuossa 300hp porschen käyrästä nähdään, että huippunopeus olisi todennäköisesti >250km/h, mutta <260km/h, ennenkuin kiihtyvyys saavuttaisi arvon 0.
PS. On minunkin pyörä rajoitettu 300km/h, mutta en todellakaan varma ole meneekö se helposti sitä nopeutta edes vakiokunnossaan.
Olen vähän samaa mieltä sun kanssa noista nopeuksista. Itse olen pyörinyt tuossa Corvette porukassa, ja suunnilleen tiedän millä tehoilla Vetet menee mitäkin maililla. Oma C6 Corvette, jossa oli 520 hp konetehoa ja n. 680 nm vääntöä. Auto painoi n. 1550-1600 kg. Ajoin usemman kerran, ja eri kentillä mailia. 274 kmh oli maksimi maililla, vaikka mitä teki. Ehkä se kulkisi huippuja 300 kmh mennyt, jos olisi tarpeeksi pitkä suora. Corveten painoiseen autoon tarvitaan n. 750 hp ( oletetaan, että alla on suht koht pitorenkaat ) tuonne 300 kmh maililla.
Haapaveden hurja, joka on vetänyt Corvette C5:lla tuonne 340 kmh pintaan maililla, niin silloin puhutaan jo noin, tai yli, yhden kilon hepoista ja väännöistä. Kyllä ne viimeiset kympit rupee tarvitsemaan sitä voimaa potenssiin.
Itselle on nyt rakentumassa kevääksi vapaasti hengittävä, n. 650 hp Corvette C6 Z06, enkä usko että sillä edes rikotaan tuota 300 kmh:ta maililla, mutta ei sitä maili-ajoon ole rakennettukaan.