• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kulutus kasvanut ihan älyttömästi (08 R1)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kausi alkoi täällä Englannissa nyt tiistaina. Pyörä on periaatteessa toiminut ihan ok ja mitään varoitusvaloja ei ole näkynyt.

Nyt herättää ihmetystä vaan seuraavanlainen asia: Aloitin kauden täydellä tankilla, mutta bensavalo syttyi tänään vasta vajaan 80 km:n jälkeen! Tankkasin jerrykannusta tänään, joten en tiedä tarkalleen paljonko meni, mutta kuitenkin sen verran sain bensaa kaadettua, että itse bensavalo tuntuu toimivan. En ole edes hirveästi luukuttanut, koska tiet ovat aika liukkaita pölystä. Pyörän kulussa en ole tuntenut mitään erikoista.

Vaatteet haisee kanssa aika vahvasti pakokaasulle, joten tuntuu oikeasti käyvän aika rikkaalla.

Pyörä on siis 2008 R1:nen. Kilometrejäkään ei ole kuin 3500. PC on kiinni, katit poistettu, mutta olen jättänyt lambda-anturin vielä kiinni. Syksyllä kulutus oli normaalia tonnisen sportin kulutusta. Ehkä noin 200 km ennen bensavaloa.

Pyörä oli aika palasina talvella, mutta koneeseen en tehnyt oikeastaan kuin öljynvaihdon. Akkuakaan en ole irroittanut ja parin kuukauden tauon aikana käynnistelin pyörää silloin tällöin. En ole PC:n karttaa tarkastanut, mutta en usko ainakaan kartan kadonneen. Tuli mieleen kuitenkin, että voisiko PC:n drive-by-wire ryöstimen pätkiminen aiheuttaa tälläista? R1:ssä komentaja lukee siis läppien asennon ECU:lta  kaasukahvan asennon sijaan ja tarkoitan edellisellä sitä.

Mikähän helkutti voisi moisen aiheuttaa? Pienestä kuluksen heittelyistä en nyt välittäisi pätkääkään, mutta tällaisella kulutuksella taitaa olla jo bensapumppu pullonkaulana  
biggrin.gif
.

Oliko commanderi paikallaan jo edellisenä kesänä? ja kulutus normaali silloin?

Itelle tuli sellanen mieleen ettei se kiinni oleva lamba anna tietoa eculle joka yrittää korjata seosta commanderin säätöjä vastaan? mut tuon kyllä pitäs vaan vetää laihalle? (commun säätö kun yleensä on rikkaaampi kun vakio kartta, eli lamda näyttä rikasta ecu siirtää laihemmalle? ihan mutu puhjalla mennään kuiteskin)

toinen mikä mieleen tulee, onko siinä 08 mallissa samanlaiset esi ruiskut kun tuossa minun 09ssä? onko ne ollu irti missään välissä? ne kun on ilmanputsarin kopassa voisko siellä olla huonosti paikalleen mennyt liitos ja bensaa tihkuu sitä kautta hukkaan?

Olisikohan joku suutin jäätynyt tai jämähtänyt auki.
Saattaa olla että joku sähköliitos pätkii ja siksi jää suutin auki joten tankki ylös ja ota irti ja liitä uudestaan kaikki suutinten johdot.

Kerran käy normaalisti, niin uutta yritystä täydellä tankilla vaan,niin näkee paljon kylmällä kelillä menee soppaa... Eihän sieläkän kai helle ole vielä?
tounge.gif

Kyllähän tossa jotakin häröä on, onko sille tehty huoltohommia talven aikana? Ettei vaan ole jotakin estettä ilman saannissa, ja jos se on kunnossa niin kyllä se sähkövialta kuulostaa, voipi jostakin syystä "aivo" käskeä antamaan soppaa liian kanssa, esim. moottorin lämpöanturi ilmoittaa että kone on kylmä ja käy siksi ns."ryyppy päällä"
nixweiss.gif

Huoltoa tein, mutta en irroittanut edes ilmanputsaria. ECU kavi kylla hyllylla.

Pyora ei muuten haise kylla yhtaan bensalla, joten en usko vuotavan mistaan. Savu on kylla aika sankka, joten sita soppaa menee sylintereihin vaan aika runsaasti.

Helle ei ole taallakaan, joten kylma ilma tekee osansa. Mittariston saa ilmoittamaan intake air temperaturen, ja tama on ollut kylla ihan jarkevaa. Lahella nollaa, mutta anturi nayttaa toimivan.

Lahinna kylla nyt epailen ECU:a tai komentajaa. Komentaja on ollut kiinni jo kuukausia, mutta sekin kavi kylla irti talvella. Laitan illalla tietokoneen kiinni, ja tarkistan etta toimiiko komentaja normaalisti. Olen laittanut nolla-kaasulle aika rikkaan seoksen, koska pehmentaa ajoa mielestani. Jos komentaja on nyt jostain syysta jatkuvasti tuolla nollakaasulla
nixweiss.gif
.

Todellakin, kone ei tunnu mitenkaan kauhean erikoiselta. Vastaa kaasuun ihan ok ja vetaa. Mutta savuttaa aiempaa enemman.

Pari teoriaa:

1: Bensa tietyiltä osin haihtuu ja huononee seisoessaan. Bensalaatuja on monia ja käsityksiä osa-aineiden häviämisvauhdista vähintäänkin yhtä monta, mutta ei ole mitenkään mahdotonta, että tankissasi ollut säilöntäbensa/tankki on ollut a) vajaa ja b) huonoa. Kokeile PC:n tutkimisen jälkeen toinen täysi tankki ihan huoltsikalta ostetulla bensalla.

2: Olen lukenut jostain, että ainakin 07-08 rykkösissä on ollut hämärää käyttäytymistä kylmissä olosuhteissa. Kone ei anna täyttä tehoaan jne. Omani röpsöttelin 10km päähän talvisäilöön pikku pakkasessa eikä mokoma muutaman minuutin sammuksissaolon jälkeen (liikkeen pihalla) halunnut käydä heti tyhjäkäyntiä. Ehkä nämä ei oikein tykkää nollakelistä. Toisaalta se yksi hullu Hollantilainen taisi ajella Alaskassa juurikin saman ikäportaan rykkösellä... Tiedä häntä.

Tankki oli siis juuri tankattu täyteen ennen kauden avausta ja uudella bensalla. Sama kauhea kulutus tuntuu muuten jatkuvan, sillä joudun käymään nyt heti jo uudelleen tankilla. Nyt laitoin ihan piripintaan ja nollasin tripin, joten saan vähän tarkemmat arvot.

Commander tuntuu kyllä saavan ihan oikeita lukemia sekä läpille että kierroksille. Irroitin samalla ECU:n piuhat, puhaltelin liittimet ja laitoin takaisin.

Ilmanpaineet olivat ehkä vähän alakantissa, mutta tuskin selittää.

Öljyä on muuten kyllä vähän liikaa. Puhutaan kuitenkin deseistä. Laitoin uutta sen verta mitä pyydetttiin, mutta koneeseen oli vissiin jäänyt hiukka pohjia.

Jatkan ajamista ja kattelen... Josko se siitä rauhoittuisi lämmetessään  
nixweiss.gif
. Hytti alkoi tänään jo nousemaan entiseen malliin. Saattoihan tuo vaan ihmetellä löysää kuskin rannettakin aiemmin
smile_org.gif
.

Itse kanssa veikkaisin juuttunutta suutinta. Jos mahdollista niin kurkistappa miltä tulpat näyttää. Veikkaisin että ainakin yksi on varsin karmean näköinen.

Eihän se öljy koneessa haise bensalle ?

Itse kanssa veikkaisin juuttunutta suutinta. Jos mahdollista niin kurkistappa miltä tulpat näyttää. Veikkaisin että ainakin yksi on varsin karmean näköinen.

Eihän se öljy koneessa haise bensalle ?
Argh aivan totta. Äkkiä varmistamaan ettei öljyn pinta nouse... eli bensaa sekoitu samaan kasaan. Jos sekoittuu niin ajaminen seis välittömästi -> pyörä huoltoon ja suutin vaihtoon/tarkastukseen.

Päivitystä hiukan.

Ei haise öljy bensalle ja kurkistusikkunan mukaan ihan ok-väristäkin.

Persaustuntumalla kone käy nyt huomattavasti nätimmin kuin viimeviikolla. Syytä en tiedä. Olen kyllä irroitellut liittimiä, puhaltanut niihin ja laittanut takaisin. Pyhä henkäys?  
biggrin.gif
Lisäksi olen tietty ajanut, koska ei kone kovin kauhealta tuntunut aiemminkaan. Lisäksi savuttaminen loppui. Kylmänä tietty vähän, mutta ei sen jälkeen. Bensankulutuskin on laskenut, mutta en tiedä vielä kuinka paljon. Nyt olen kuitenkin ajanut tankilla jo noin 100 km, mutta valo ei ole vielä syttynyt.

Mieleen tuli, että ihmettelin viimeviikolla lämpömittarin pieniä lukemia. Olin ajellut jo tovin, mutta lämmöt olivat jatkuvasti lähempänä 60 astetta kuin 70:tä. En muista mitä R1:ssä oli, mutta ainakin bleideihin tuo on todella alhainen. En ole katsonut mitä lämmöt ovat nyt viimeaikoina olleet, mutta ainakin viikonloppuna ulkolämpötila oli jo aika lämmin. Voiko "ryyppy päällä" jatkuvasti kasvattaa kulutuksen oikeasti jopa kaksinkertaiseksi? Termostaatti paskana? Muuten vaan liian kylmä?

lammot.jpg

Tuossa on käynyt paikallaan vähintään 10min pikku pakkasessa ja lämmöt tasaantuneet termostaatin aukeamisen myötä. En muista nousiko tuosta ajossa, mutta tuskin, kun viiman vaikutus otetaan huomioon. Jos on reilusti plussan puolella ja pysähtelet kaupungissa, niin sitten kuulostaa kyllä aika kylmältä koneelta.

joo, esim tl suzukeissa bensaa menee jopa öljyyn, kun sitä menee koneeseen niin älyttömästi, siinä vika on vähän siinä, että 97 mallissa lämpömittari on syylärissä, eli kun termostaatti on kiinni, niin lämpömittari ei saa oikein arvoja, lisäksi syyläri ei lämpene riittävästi kylmällä kelillä.

se kone on kyllä yleensä lämpimämpi kuin tommonen 63, mutta ruisku ei sitä tiedä. lämpömittari väärässä paikassa.

mutta powercommanderi voi sekoilla myös.

joo, esim tl suzukeissa bensaa menee jopa öljyyn
Tapahtuu myös hieman pienemmässä mittakaavassa lähes kaikissa koneissa, jos niillä ajetaan vain lyhyttä ajoa. Lyhyessä ajossa kone ei ehdi lämmetä ja ryypyn aiheuttaman rikkaan seoksen ja kylmän koneen suuremman ohipuhalluksen takia öljyn sekaan kerääntyy bensaa. Bensa tosin haihtuu öljyn seasta melko hätäiseen kun kone käytetään kunnolla lämpimäksi.

olen ajellut rytkösella (2004) monta tankillista +5 lämpötiloissa enkä ole havainnut kulutuksen nousevan. lämmöt jää 60-65 tienoille.

olen ajellut rytkösella (2004) monta tankillista +5 lämpötiloissa enkä ole havainnut kulutuksen nousevan. lämmöt jää 60-65 tienoille.
Ilmoittamasi lukema pitää paikkaansa.
En taas huomioinut tuossa äskeisessä viestissäni ulkolämpötilaa jonka oletin olevan luokkaa kesä toisin kuin tässä on jo moneen kertaan sanottu että viilemmässä mennään.

Oma -07 käy ainakin vakiokatit röörissä kesällä huomattavasti kuumempana. Ei se lettiä toki maantiellä pyöritä, mutta 20C lämmöissä ei tarvi kyllä ajaa taajamassa pitkästikään, kun tuuletin pärähtää seuraavissa liikennevaloissa. Maantieltä kun kurvaa sivuun ja jättää käymään tyhjäkäyntiä, niin ei mene montaa minuuttia kun tuuletin käy päällä. En valitettavasi muista lukemia, mutta väittäisin, että keskiarvo ei todellakaan ole 70C tasossa vaan sahaa kahta puolen sataa - maantiellä vähemmän, taajamassa enemmän.

Back