• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kulku tyhjäkäynnillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oope
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi,

Kawasaki GPz-900R ei millään jaksa vetää tasaisesti, kun sillä joutuu ajamaan hitaasti 1-vaihteella tyhjkäyntikierroksilla, vaan moottori rykii ja sammuu lopulta kokonaan.

Olen yrittänyt säätää tyhjäkäyntikierroksia ja -seosta, mutta ongelma ei korjaannu. Seuraavaksi pitänee kokeilla suurempia tyhjäkäyntisuuttimia ja/tai bensapinnan nostamista kaasuttimien kohokammioissa?

Mieleeni vain tuli, että voisiko syynä ongelmaan ollakin se, ettei moottorin vääntö yksinkertaisesti riitä, vaan ainoa keino ryömiä on luistattaa kytkintä (moottorin koko on 900 cm3, max. teho 85 kW & max. vääntö 85 Nm.)?

Onko kenelläkään kommenttia ongelman syyhyn (itse oletan, että se johtuu liian laihasta tyhjäkäyntiseoksesta) ja/tai moottorin väännön riittävyyteen (eli siihen, onko ongelma ylipäänsä korjattavissa)?

t: Oope

Tuo ongelma lienee usean merkkisen ja mallisen pyörän ongelma. Johtuu usean tekijän yhteivaikutuksesta. Vaikea saada kokonaan pois ainakin alhaisilta nopeuksilta/kierroksilta.

Tuolla omalla Kawalla usein tulee juuri tyhjäkäynnillä pujoteltua duunin parkkiin. Parkkiin ajaminen kun vaatii parin 90ast mutkan ja kapean "käytävän" läpi ajamisen + samaa "solaa" käytävät myös jalankulkijat koska myös polkupyöräparkki on tuolla samalla alueella, niin... Mutta siis no probs. Hienosti Zeneri tuonne kääntyy ihan kytkintä luistattamalla, tyhjäkäynnillä
sport05.gif

Hmm ite olin elänyt oletuksessa että ei prätkät yleisesti tyhjäkäynnillä jaksa vetäää ilman kytkimen reipasta luistattamista, ehkä vain suuremmat menee tyhjäkäynnilläkin ilman kytkintä? Eikä tuossa silti kai ole mitään järkeä ainakaan ykkösellä, niin nykivää menoa että kaatumisen vaara on ilmeinen. Eiköhän se kytkin ole tarkotettu luistatettavaksi kun hitaasti ajaa, ehkä vielä jopa takajarrulla tasotat menoa jos on tiukka paikka.

Kaasareiden synkronisointi auttaa myös jonkin verran nykimiseen pienillä kierroksilla. Suosittelen kokeilemaan.

kyllä isot pyörät jaksaa mennä. esim speed triple etenee pelkällä kytkimen nostolla eteenpäin tyhjäkäynnillä. tämä tietysti osaltaa johtuu ruiskusta ja siitä, että siellä on tyhjäkäynnin säätö, joten jos tyhjäkäynti laskee, niin pyörä painaa vähän kaasua itse.

onko sulla joku tehoputki siinä kawassa? monesti tehoputki ei vie tyhjäkäyntiä laihalle, vaan itse asiassa rikkaalle. jos pyörä käy röysköttävästi raskaasti, on seos tod näk rikas, jos laihentamalla tyhjäkäyntiseosta saa pyörän käymään 'kevyemmin', niin monesti se käy tasaisemmin ja etenee paremmin tyhjäkäynnillä.

ihan jo huonot tulpat tms aiheuttaa ongelmia tyhjäkäyntietenemiselle. sylinterit on suuret ja aika alipaineisesta ilmaa puristamassa, joten syttyminen on mitä on.

Mieleeni vain tuli, että voisiko syynä ongelmaan ollakin se, ettei moottorin vääntö yksinkertaisesti riitä, vaan ainoa keino ryömiä on luistattaa kytkintä
Pitäähän sen nyt tyhjäkäynnillä kulkea. Joskus huvikseni kokeilin(kuussatasella), niin joka vaihteella jaksaa mennä, kun paikaltaan "kiihdyttää" tyhjäkäynnillä.

Onkos toi kaasaripeli?
Voi olla kaukaa haettu, mutta onko kaasareiden float levelit oikealla tasolla.
Jos joku neulaventtiileistä vuotaa niin kyseinen mukihan käy tyhjäkäynnillä
liian rikkaalla/ei polta ollenkaan -> rykii ei jaksa vetää pintakaasulla/tyhjäkäynnillä.
Vaikuttaahan tuo float level koko kierrosalueen seoksiin mutta voi tulla parhaiten esille juuri tyhjäkäynnillä ajellessa.

Vetääkö muuten hyvin eli "pehmeästi"?

Back