• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuljetus peräkärryllä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oisko kellään hyviä vinkkejä miten iso mp (230 kg) kannattaa viedä / ottaa pois kärrystä?  ettei käy niinku Matille ja Patille
nixweiss.gif
Muakin tämä kiinnostaa, vaikkei minulle kärryä (vielä) olekaan. Saako sen yksin kyytiin ja kyydistä pois? Oletuksena se, että kärry on kippaavaa mallia.
Saa sen kyytiin ja poiskin, mutta itse olen luopumassa kipin käytöstä, kun se käy kuomun kiinnitysmekanismin päälle aika tavalla, kun vaunu kippaa aika "rämähtämällä" ainakin mulla. Taidan hommata jonkun alumiisen rampin...

tuolla tumeetin tyylillä tullut laitettua sillä erotuksella vaan että takarenkaasta vielä yhdellä liinalla kiinni niin ei peräpää pomppi töyssyissä.

Ei varmaan tarvii olla ihan noin perkk.. kireelllä
smile_org.gif

Ite muistaakseni kuskannu pyörää siten, että joku kakkosnelonen tuossa etuosan lattialla, johonka pyörä sitte kiilaa (ei hajoo tuo etuluukku).

Samoin kiinnitykset noihin etuputkiin (ylähaarukka).. ei hajoo stonga. Usein myös ollu kulmittain ja ei tosiaa hyvä laittaa tukea alle.. ei tuu pysymään.

r1fz6traileryf3.jpg

r1trailerbg2.jpg

Ostin kesällä pari kappaletta Condor-pyörätelinettä. Peräkärryn pohjaan asennettiin kiinnitysadapterit, joihin telineet tulevat kiinni. Telineen kiinnittämiseen menee minuutin verran.

Pyörä pukataan telineeseen, jossa oleva keinu "lukitsee" pyörän telinettä vasten.

Pyörä on helppo kiinnittää liinoilla, kun se pysyy pystyssä telinettä vasten. Liinat tarvitsee vain vetää takajalkatapeista eteenpäin.

Ostin myös alumiinisen ajorampin, vaikka kippaavaan kärryyn on pyörät helppo ajaakin.

Kuomullisissa kärryissä vaan fillari ei mahdu olemaan etulaitaa vasten ellei pura pyörää edestä...
Mulla on kuomukärryyn rakennettu etu- ja takapyöriä varten topparit, minkä väliin pyörä tulee. Sen lisäksi kahvaliinoilla eturungon kautta "ristikkäisveto" eteenpäin ja takapyörästä liina taaksepäin. Lisäksi olen vielä varmistusliinan laittanut satulan yli/ympäri sivuille. Pysynyt on mopo kyydissä jopa mun ajotyylillä
lookaround_orig.gif
..

Kaasujousellisella kipillä varustettuun kärryyn pyörä on myös ihan helppo lastata ja sieltä purkaa.

on niistä apupyöristä iloa muutenkin kuin ajaessa
cool.gif
Oletko tehnyt itse/katsastanut?

Haen takaa mihin rinnastettu,"dollyynko"?

Eli hinattava laite,max 60km/h "kuorman" ollessa kyydissä.?
ei ole omaa tuotantoa, mutta ei tehdastekoinenkaan vaan oikeasti hitsaustaitoisen kaverin kasaama. eikä varsinkaan katsastettu, eli dollynä menee. tosin se vetonopeus saatoi, ihan vaan hetkellisesti, ylittää ton 60km/h
cool.gif

Eli hinattava laite,max 60km/h "kuorman" ollessa kyydissä.?
Ei se hinattavalaitteisuus sitä nopeusrajoitusta aiheuta, vaan se jarruttomuus...
saahan samanpainoista jarrutonta peräkärryäkin vetää 80km/h

katsastajat.comista bongattuja tiedonjyviä
sanoi:
Lähettänyt matti 15.08.2003 23:37
Liikenteeseen on ilmaantunut dollyksi kutsuttuja henkilö tai pakettiauton vetolaitteeseen kytkettäviä autonkuljetusvälineitä. Eräissä lehdissä kaupataan vehkeitä argumenteilla "ei tarvitse katsastaa eikä vakuuttaa", "hyväksytty malli" jne.. Kuka hyväksyy laitteen käyttöön jos ei rekisteröidä ? Vetonopeus, ilmoituksissa on esiintynyt 50 km/h ? Onko hinattava ajoneuvo ja dolly liikenteessä vetoauton vakuutuksilla, vai pitääkö hinattava auto olla rekisterissä ja vakuutuksissa ? Kiitoksia tästä ja edellisestä vastauksesta

- Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Hinattavassa laitteessa tulee olla tietyt valot ja heijastimet. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen. Vakuutus asioissa kannattaa kääntyä vakuutusyhtiöiden puoleen.

Lähettänyt Simppa 08.03.2005 21:33
Kuinka leveä saa ns. dolly olla ? Paljonko on max. hinaus nopeus ?

1. 2.55 m
2. Jos dollyssa jouset: 80 km/h, ilman jousia 60 km/h.

Back