• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kukkahattuja ahdistaa Kuopiossa...:)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rubu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kauhee on taas itku ja parku kun joku jossain on kyllästynyt liikaan meteliin... itketään kuorossa niin helpottaa, eihän minun harrastusta saa kukaan arvostella, nyyh nyyh.

Voi tietysti miettiä onko aina pakko laittaa ne huutoputket ensimmäisenä joka pyörään? Turha ihmetellä jos siitä metelistä ei kaikki tykkää. Eikö se pyörä kulje ilman 120dB:tä? Vai onko se metelin tuottaminen jotain ihme ääni-exhbitionismia, kuulkaa kaikki kun minä tulen, minulla on moottoripyörä, eikös olekin makeeta!

No toisaalta, miksi täti ei saisi kirjoittaa mielipidettään vaikka se ei olekaan sama kuin meidän tällä foorumilla? Kaikkia meitä jokin asia häiritsee mutta ei se välttämättä jotain toista haittaa lainkaan.

Se on ihmeellinen asia tuo melu.Kun Suomeen tehdään moottorirata tai tie,sen kyljessä on muutaman vuoden päästä taloja yhtenä peniksenä.Ja alkaa valitus liikennemelusta.Pitäisi tehdä laki joka kieltää rakentamisen kilometriä lähemmäksi tietä.Sitten se satasen rajoitus pudotetaan 80 ja hetken päästä 60... kun on asutusta.
Kun taas järjestetään Imatran muistoajot ja vedetään todella äänekkäillä pyörillä kaksi päivää,paikalle tunkee väen väkisin muutama kymmenen tuhatta sielua ja haluaa vielä maksaa että saa kuunnella sitä.Ei se niin kamalaa olekaan...
Ja nämä vitun mökkiläiset.Asun sellaisen yksityistien varrella joka menee kolmen kohtuullisen kokoisen järven ohi,näiden järvien rannoilla on noin 250 kesämökkiä.Kun menoliikenne alkaa perjantaina alkaa myös sellaiset suurajot ettei paremmasta väliä.Koko perkeleen mökki on aina seuraavaan sateeseen saakka tuuman pölykerroksen peitossa.Sitten kun menen järvelle kalaan,nämä samat vitun 2000 neliön omistajat alkaa vittuilla perämoottorin äänestä.Varaankin aina tästälähin satakunta litraa polttoainetta että saan ainakin yhden lätäkön asukkaiden viikonlopun kuntoon.  
tounge.gif

Itsehän alan vaatimaan naapurin kakaroihin e-hyväksyttyjä äänenvaimentimia, niin saisi nukuttua yövuoron jälkeen.
Juurikin tuo punapaitaisen tädin mainitsema "jokapäiväinen än-ÄN-ÄÄNN joko yksitellen tai monen pärisijän letkassa" alkaa vähitellen vi*uttamaan.

Mjaa..itse kai kuulun vähemmistöön, -vaihdoin mökäpöntön orkkikseen.. nyt kehtaa ajaa kotiin asti yölläkin eikä tarvi naapureiden yöunista huolehtia.

Toisaalta ei siinä järjettömässä mekkalassa minusta muutenkaan mitään erityisen hienoa ole  
ghostface.gif
, mukavastihan se toki naukuu kiihdytellessä, mutta jos tyhjäkäynnilläkin pitäisi olla korvatulpat kun mopon käyntiin lyö niin...

Tuota ko. pätkää on poliisi vahtinut viimevuodet erittäin tiuhaan, ja tälläkin hetkellä sinne vedetään tiehen uutta pintaa.

Reittiä tuli tahkottua päivittäinkin pari vuotta sitten kun olin töissä Vehmerissä tekemässä koulua ko. kukkahatulle työpaikaksi.
Tottakai, ajoin välit pyörällä ja äään, äään, kuului jo ennen seitsemää...  
062802moto_prv.gif

Vehmerissäpä taas asuu myös eräs tuttu aikuspuolen opettaja joka kulkee pärrällä Kuopioon töihin.

Että ei täällä savossa kieroja olla, toisilla on vaan pipo ruuvattu liian kireälle.
nixweiss.gif

Toisaalta tämä opettaja, jonka kyllä olen tuntenut lapsesta asti, puhuu ihan asiaa, mutta toisaalta kyllä sitä siihen meluunkin tottuu:

Lapsuuvenkodin piältä tullee jokainen etelästä tuleva reittikone ja kaikki hornetit ja hawkit, jotka ovat Rissalan 33-radalle laskuun tulossa. Sehän on vaan mukava siipiniekkoja kattoa ja aamusin tietää paljonko kello on, kun unen läpi kuulee ensimmäisen reittikoneen nousun. Ee häärihe yhtään.

Tuo vehmerin tie on kyllä mukava ajjaa ja varmasti niin kyseisen opettajan, kuin kaikkien muidenkin kannalta joiden mieltä melu haittaa, olisi parempi, että ajaisimme tasaisella kaasulla jotakuinkin tuota tietä. Uskon, että kaikkein eniten häirihtee juurikin se että hirveällä moottorijarrulla mutkaan ja 2 pykälää pienemmällä ulos. Olen varmasti itekin tuohon syyllistynyt kyseisellä(kin) tiellä.

Korpeehan se ihteekin vähän kun raahallisena kesäiltana, kun on soutamalla uistelemassa, joku vetää vesijetillä niin paljon kuin lähtee, tai talvella pilkillä ollessa kelkalla. So what, suon jokaiselle oikeuden harrastaa, mitä haluaa. Kyllä niitä rauhallisia kesä- ja talvipäiviä on vuosittain riittämiin jolloin saan nauttia niistä omista harrastuksistani.

Hirveesti häiritsee kaikki mökä, yrittää kuunnella kehrääjälinnun hyrinää. Ei kuulu
sad_orig.gif
.

Rekat jyrää tota valtaväylää, ja jos ei ne; niin mökkihölmöt (
wink.gif
) jumittaa koko tien, aika usein joku MP-vingutin yrittää keskellä yötä pyydystää peuroja. Että riepoo!
mad.gif

...kuuntele siinä sitten kehrääjien rauhoittavaa hyrinää...

MINÄ, Minä, minä haluan ehdottomasti rajoituksia tuolle tielle. Rekkoja varten voisi laittaa jonkun kiertotien, jonkun muun tien kautta. Ja muille tietulli; jossa varmistetaan että ajo tonttini ohi on varmasti tarpeellinen ja välttämätön, ja mielellään äänetön.
...Jotta voin seuraavaksi vaatia pikkulintujen eliminointia, aloittavat varsinkin keväisin korvia huumaavan metelöinnin aamuyöstä. Kun MINÄ haluaisin vielä nukkua, enkä pysty enää
sad_orig.gif

_On ihmisillä pienet ongelmat_

Tuskimpa tuolla aiheen kirjoitaneen tiellä sentään pyöriä saatika moottorikelkkoja mene 24/7 että siinä mielessä aivan normaalia elämisestä syntyvää ääntä..toisin kun oman asunnon kohdalla jossa skootteripirut junnaa "mehupilli" tehareilla pitkin yötä eli joku "järki" tuossakin asiassa
wink.gif

ja puhuipa tuo kirjoittaja itsensä pussiin sillä

"kysymys on oikeastaan perimmiltään siitä, että tänä itsekkyyden aikakautena tärkeintä on omien mielihalujen toteuttaminen, toiset huolehtikoot itse omistaan."

eli juurikin noin myös kirjoittaneen kohdalla
biggrin.gif

Tämä keskustelu osoittaa, miten paljon lajin parissa on kypsymätöntä itsekästä asennetta. Meillä kaikilla olisi helpompaa jos osoittaisimme kohtuullista empaattisuutta muita ihmisiä kohtaan. Pitäisi sallia se, että on myös toisenlaisia mielipiteitä ja mieltymyksiä. Kauhea meteli, jos joku on toista mieltä kuin "vetomiehet". Kumpikohan porukka tässä osoittaa suurempaa suvaitsemattomuutta. Sellainen asenne, että " MINULLA on oikeus toimia halujeni mukaan missä tahansa, eikä kellään ole oikeus sitä arvostella" ei yleensä pitkälle kanna. Yleensä elämänkokemus nyppii sulat siivistä, tai naamaan päivettyy kalterikuvio. Saman porukan suusta kuulee usein saunan taakse talutus uhkauksen alakerran asunnon huonokuuloiselle ikihanuristille, joka illasta toiseen soittaa  vahvistimien kautta Metsäkukkien kahta ensimmäistä tahtia; ja sama uudelleen. Ja se riipii, vaikka "muusikko" ei sitä ymmärräkkään.
Ollaan kohtuullisen kohteliaita ja otetaan toisemme huomioon molemmin puolin. Kaikilla olisi helpompi olla. Tahallinen kiusanteko ja häiritseminen on täysin tuomittava asenne. Sen kitkemiseksi pitäisi olla kaikki keinot käytettävissä.

Tämä keskustelu osoittaa, miten paljon lajin parissa on kypsymätöntä itsekästä asennetta. Meillä kaikilla olisi helpompaa jos osoittaisimme kohtuullista empaattisuutta muita ihmisiä kohtaan. Pitäisi sallia se, että on myös toisenlaisia mielipiteitä ja mieltymyksiä. Kauhea meteli, jos joku on toista mieltä kuin "vetomiehet". Kumpikohan porukka tässä osoittaa suurempaa suvaitsemattomuutta. Sellainen asenne, että " MINULLA on oikeus toimia halujeni mukaan missä tahansa, eikä kellään ole oikeus sitä arvostella" ei yleensä pitkälle kanna. Yleensä elämänkokemus nyppii sulat siivistä, tai naamaan päivettyy kalterikuvio. Saman porukan suusta kuulee usein saunan taakse talutus uhkauksen alakerran asunnon huonokuuloiselle ikihanuristille, joka illasta toiseen soittaa  vahvistimien kautta Metsäkukkien kahta ensimmäistä tahtia; ja sama uudelleen. Ja se riipii, vaikka "muusikko" ei sitä ymmärräkkään.
Ollaan kohtuullisen kohteliaita ja otetaan toisemme huomioon molemmin puolin. Kaikilla olisi helpompi olla. Tahallinen kiusanteko ja häiritseminen on täysin tuomittava asenne. Sen kitkemiseksi pitäisi olla kaikki keinot käytettävissä.
Se tuppaa vaan tuo "keskusteleva" meininki johtamaan aina harrastusta rajoittaviin toimiin (esim. case motopark) ja loppujen lopuksi valittajat tuntuu aina päättävien tahojen mielestä olevan ainoana oikeassa, joten itse ainakin ymmärrän hyvinkin kärkkäät harrastajien kommentit. Ja siksi pitääkin kärkevästi kommentoida, että harrastajia yleisesti ei joidenkin YKSILÖIDEN takia turhaan rajoiteta.

Jos tämä täti ei valittaisi moottoripyöräilystä, olisi se valituksen kohde jokin muu. Valittajia tässä maassa riittää, oli aihe milloin naapurin kakarat tai vastarannalla asuva kuikkaperhe.

Niiin...

Mielestäni kyllä osoittaa kypsymätöntä asennetta k.o. kansankynttilältä, vaatia ohikulkevaa liikennettä huomioimaan hänen luonnonäänistä nauttimistarpeensa tyydyttämistä....
Jos asuu tien vieressä, voivoivoi
nixweiss.gif

Ymmärtäisin jos olisi kyse jonkin yksittäisen ajoneuvon jatkuvasta eestaas sahaamisesta (silloin voisi ihan henk.koht. käydä keskustelemassa, mielestäni)
, mutta kyseisen artikkelin luettuani. Voi täti parka
sad_orig.gif

Haluaa kieltää ajelun ohitseen kulkevalla yleisellä tiellä.
Ja talvella jollain kelkkareiteillä.

Onnea valitsemalleen tielle, kyllä jonkun aivopullistuman tai -revähtymän saa vähemmälläkin
biggrin.gif

Vittu et nauratti kun Imatran ajojen jälkeen sunnuntaina joku älykääpiö paino kosken sillalla ja huudatti kyykkyä rajottajalle varmaan kymmenen kertaa. Ei stana että tuollasiakin on olemassa.

Meillä ei valiteta naapurin meluista mut ei naapurikaan valita jos tarvii rälläköidä pihamaalla jotain maaleja pois useamman tunnin ajan.

Kun jotain sietää niin saa vastalahjaksi vapauden itsekin vähän meluta.

Eikö se ole niin, että jok' ikisellä ihmisellä on mahdollisuus valita?

Varsinkin Suomessa.

Tosin valittaa saa ja pitääkin. Se harvoin parantaa asiaa mihinkään suuntaan. Syy tuohon on, että yleensä se valituksen kohde on myös ihminen ja reaktio on jokaisella sama jos torutaan tai käsketään tekemään jotain epämiellyttävää.

Tässä on noidan kehän ainekset:

Kuuntelu - väheksyntä - syyllistys - vastahyökkäys

Täytyy olla helvetin onnellinen, että on saanut geeniperimäänsä perin rauhallisen asenteen asiaan kuin asiaan. Toki monikin asia vituttaa, mutta en vain viitsi asioista parkua. Nyt voisi valittaa motarin melusta ja seuraavassa asunnossa lähellä olevasta ampumaradasta tai naapurin meluavista kersoista. Omia valintojahan nämä asuinpaikat ovat ja käytän itsekin niin motaria kuin ampumarataakin, kersoja ei ole. Suomessa tuo valittaminen on vaan niin pirun helppoa, että siihen pystyy jokainen. Jos hommaa jonkun ärsyttävän asian läheltä kämpän, niin silloin ei todellakaan saisi olla valitusoikeutta. No asia korjautuu kun pääsen diktaattoriksi...
cool.gif

Back