• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuka omistaa moposi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kuka omistaa moposi? - sen millä vakituiseen ajat

• Ihan itse omistan

Ääniä: 1 50,0%
  • Rahoitusyhtiö

Ääniä: 0 0,0%
  • Pankki

• Pappa (betalar) (ns. isiliising)

Ääniä: 1 50,0%
  • Puoliso

• Muu sukulainen

• Kaveri

• Kimppapyörä

• Firma/kisatalli/joku yhteisö

• Joku muu?

• Ääniä yhteensä
    2
+1
sport05.gif

Ei kai luottolaitoksen mopoilla voi edes ulkomaille kai lähteä ilman lupaa, vai saako edes tuommoista lupaa...
Ai ei vai? Mikä estää?
Jäänyt tämmöinenkin huomaamatta. Tuolta A1-autoluoton sivuilta esimerkiksi suraava teksti (puhutaan autosta, mutta mopo varmaan sama asia:

Autolla ulkomaille
Kun olet lähdössä osamaksulla rahoitetulla autolla ulkomaille, tarvitset maastavientiin Nordea Rahoituksen kirjallisen luvan. Ota myös hyvissä ajoin ennen matkaasi yhteyttä vakuutusyhtiöösi ja varmista vakuutusturvan kattavuus.

Maastavientilupa voidaan myöntää
# Euroopan alueelle jäljempänä ilmenevin rajoituksin
# matkan ajaksi, kuitenkin enintään 3 kuukaudeksi
# emme myönnä maastavientilupaa eri maanosiin

Edellytyksenä luvan myöntämiselle on, että
# rahoitussopimuksen mukaiset maksut ovat ajan tasalla,
# autossa on voimassaoleva liikenne- ja kaskovakuutus
# vakuutusmaksut ovat ajan tasalla ja
# vakuutusturva kattaa luvan kohteena olevan ja vastapuolen auton vahingot matkan kohteena olevassa maassa.

Aika yllättävää, että muka noin vähän porukasta on hankkinut pyöränsä rahoituksella, siis rahoitusyhtiöstä. Äveriästä porukkaa, tai ainakin säästäväistä.

Kyllä mullakin tällä hetkellä rekisteripapereissa lukee oma nimi omistajan kohdalla kolmessa moottoriajoneuvossa, mutta jostakin syystä pankki veloittaa silti kuukaisittain tiliä. Ennen viime kesää on rahoitusyhtiön nimi ollut omistajana aina ensimmäiset 3-4 vuotta jokaisessa kulkuneuvossa. En ole ikinä kokenut siinäkään mitään ongelmaa. Rahoitus hoitui samalla kun ajoneuvon osto, eikä mitään muuta (esim kämppä) ole kanissa sitä vastaan. Ja jos vaihdan ajopelin, tehdään samalla uusi sopimus, eikä synny päällekkäisiä rahoitussopimuksia. Korkokin on ollut kohdallaan. Maksoin tavallaan käytöstä, en siitä että pääsen omistajaksi. Vaikka lopulta olinkin omistaja.

Mites pankki vois mun mopedin omistaa?
Velkaa oon pankille mutta mopo on mun.

sanoi:
Aika yllättävää, että muka noin vähän porukasta on hankkinut pyöränsä rahoituksella, siis rahoitusyhtiöstä. Äveriästä porukkaa, tai ainakin säästäväistä.
Huomaathan että kysymys kuuluu että "kuka omistaa mopedin" ei että "miten olet hankkinut mopedisi"

Mites pankki vois mun mopedin omistaa?
Velkaa oon pankille mutta mopo on mun.

sanoi:
Huomaathan että kysymys kuuluu että "kuka omistaa mopedin"  ei että "miten olet hankkinut mopedisi"
Saivartelun rajamailla liikutaan, taas.

Jos on pankkiin velkaa, kohtuullisella korolla, niin yleensä paperit on tehty sellaisiksi (yleispanttaus tms), että maksuvaikeuksien yllättäessä voivat viedä kalsaritkin jalasta. Ja vielä jää velkaa sekä korko juoksee. Onhan se hienoa, että ainakin siihen saakka papereissa on ollut itse omistajana.

Osamaksussa muu kuin kaupan kohteena oleva tuote ei ole tulilinjalla.

Tuo loppuhuomautus...joo. Porukka voi tietysti ajaa niin kauan sitten hankitulla pyörällä, että on lopulta vaihtunut omistajaksi, vaikka alussa rahoitusta olisi ollutkin. Siihenhän minäkin viittasin aiemmin.

"Ihan on itse työllä tienattu, maksettu ja siis omistan." Omistaminen ja kovan työn teko eivät ole kytköksissä. Hiukan enempi vielä pitää työtä tehdä, että rahoituksen korotkin ja muut muut oheiskulut maksaa.

Back