• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinkas tärkeänä te tämän asian näette?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja markem
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Maatessani autotallin lattialla ja pestessäni XX:n ketjua sudilla ja valopetroolilla,ajattelin että onhan niitä mukavimpiakin hommia mopottimen parissa. Päätin sitten kysäistä teiltä kohtalotovereilta
buttrock.gif
, että kestääkö ne D.I.D.:n ketjut sen 50 tkm vähemmälläkin puunaamisella, kunhan rasvassa pitää?
peseminen on turhaa, jos käyttää kunnon öljyä (esim. vaihteistoöljy). Sitten taas jos alkaa jollain vahoilla läträämään, niin pakko välissä pestä.

Itse olen pitkään käyttänyt pelkästään vaihteistoöljyä, koska se yksinkertaisesti toimii parhaiten. Kestää ainakin 2-3 kertaa pidempään kun varsinaiset ketjuöljyt ja pitää ketjut kunnossa ja puhtaana. Ainoa miinus on se et se sotkee vähän, mut toisaalta se sotku on pirun helppo siivota

Itse käytän Motorexin jotain extra hyper strong ketjuvahaa.. ihan jees kamaa, paitsi paska tarttuu aika hyvin.

vanteisiin jos tota pääsee niin kyllä saa hinkata että saa pois, samoin jos näppeihin pääsee.
biggrin.gif

ketjut pesen suurimmasta paskasta noin 500km välein..

Mä käytän sitä Teflonia... olen käyttänyt sitä siitä lähtien, kun sitä on saanut... Kwaakussa keski sillä orggiskettinki 40 000 km ja busassa on kettinki ihan kuin uusi (noh, on se uusi koko pelikin... mut 6000 on nyt lasissa). Eli kyl pesen kettinkiä ja teflonia ruiskuttelen n. 800 km:n välein vähintään.. joskus vesisateella tiheämminkin...
Hassua, että jotkut väittävät, ettei tefloni pysy kiinni, tai muuta sen sellaista, mut kun toimii perusjärjellä ja suihkuttelee oikein kettinkiaineet niin kyllä ne pysyy ja voitelee... Pätee kaikkeen, jopa avohammaspyörärasvaan...

Millä te noita ketjuja pesette?
Grungebrushia ja sen mukana tullutta pesuainetiivistettä. Noilla vehkeillä ketjujen pesu kestää noin 5 minuuttia.

Lousilta saa tuommoisen setin hintaan 15€ (joku aika sitten oli tarjouksessa alta 10€). Kaverit ensin naureskeli tuolle mutta kokeilun jälkeen olivat sitä mieltä että tuohan on aivan loistava laite.
smile_org.gif

10004105_970_FR_03.JPG

Ajattelin samoin, että on niitä mukavampiakin hommia, ja vaihdoin keppivetoiseen. Ei ole enää jatkuvasti puoli pyörää rasvan peitossa joka reisun jälkeen.
Kuten myös, mutta uskoin toisten kokemuksiin - ostin samointein keppivetoisen jo ensipyöräksi
tounge.gif
36tkm välein kun muistaa vaihdella peräöljyt (olikos tuo nyt 1.5dl tms) niin taitaa keppi kestää sen mitä pyöräkin
thumbs-up.gif
Ainoa että tarjonta on kovin vähäistä jos toisaalta ei halua mitään matkamöhköä tai puimuria eikä custom kiinnosta. Listalle jos vielä laitetaan yli 1000cc ja V-kone niin ... BT 1100:ko se enää jää jäljelle
lookaround_orig.gif

Maatessani autotallin lattialla ja pestessäni XX:n ketjua sudilla ja valopetroolilla,ajattelin että onhan niitä mukavimpiakin hommia mopottimen parissa. Päätin sitten kysäistä teiltä kohtalotovereilta
buttrock.gif
, että kestääkö ne D.I.D.:n ketjut sen 50 tkm vähemmälläkin puunaamisella, kunhan rasvassa pitää?
peseminen on turhaa, jos käyttää kunnon öljyä (esim. vaihteistoöljy). Sitten taas jos alkaa jollain vahoilla läträämään, niin pakko välissä pestä.

Itse olen pitkään käyttänyt pelkästään vaihteistoöljyä, koska se yksinkertaisesti toimii parhaiten. Kestää ainakin 2-3 kertaa pidempään kun varsinaiset ketjuöljyt ja pitää ketjut kunnossa ja puhtaana. Ainoa miinus on se et se sotkee vähän, mut toisaalta se sotku on pirun helppo siivota
jep, nyt jo reilu 10tkm takana nykyisellä ketjupaketilla ja ketju on edelleen kuin uusi. Ei minkäänlaista tarvetta pesemiselle koko aikana, sae 80w90 öljy on ollut voiteluaineena. Asfaltilla ajettaessa ketju näyttää "märältä" vielä 450km ajon jälkeen, todettu viime viikonlopun reisulla. Kaikenlaiset ketjuvahat ja spray öljyt sitkoaineineen on pahasta. Vaihteistoöljyn levittäminen sutilla tai tippakannulla ei ehkä ole niin seksikästä kun sprayn suihkiminen mutta siihenkin tottuu.

Ainoa paha puoli minkä huomasin on se että erittäin pölyisillä hiekkateillä ajaessa (satoja kilometrejä) ketjuun tarttuu hiekanpöly joka sitoo öljyn itseensä. Tämäkin lienee vain kosmeettista ja hiekka lähti paperilla pyyhkäisten pois jonka jälkeen reilusti öljyä pintaan ja menoksi! Tämä ongelma ei koske street käyttäjiä laisinkaan.

Itse puhdistan ketjut aina vahauksen yhteydessä ketjuharjalla ja sitten taas uudet mömmöt päälle, kyllähän sieltä aina joskus tippuu aivan hyvä läjä paskaa pois
lookaround_orig.gif

Kannattaa muuten kurkata joskus myös eturattaan "koteloon".
Mulla ainaki oli aika paksussa hiekkamönjässä...
Johtunee kyllä varmaan siitä et tulee monasti vahat suhautettua vähän ennen ku on lähössä liikenteeseen.
Talvella sitten bensalla ja tiskiharjalla pesen.
Kaveri ajo tähäntyyliin hoijetulla ketjulla rapian 50tkm paitti että taitaa pestä ketjun useammin...

Itsellä käytössä scottoiler, joskus pyyhin kankaalla/paperilla likoja pois. Ketjun näyttävät siisteiltä kun tuo öljy voitelee verrattuna vahaan. Paha  puoli tuon helppous, kun tarttis joskus säiliötä täytellä,l ja säätää sateen/kuivan kelin mukaan.
No kyllähän tuo roiskii jonkun verran.

No niin, johonkin aikaisempaan ketjuun vastailin että mitä niitä putsaamaan, mutta viikonloppuna päätin tehdä sen, ja olipa homma !
Lamppuöljyy, crc:tä ja kaikkea mitä löyty sudeista rätteihin meni aikalailla, koska pyörä mallia -00 ja ikinä ei oltu putsattu, vaan vahaa lisäilty ja huollossa aina pukanneet jotain öljyy.
Olipa tiukassa, mutta nyt todellakin erinäköiset ! Lisäksi kun avasin eturattaan "kotelon" löytyi sieltä pikku fiatin verran hirveetä rasvan,vahan ja hiekan muodostamaa kökköö.

ketjujen hyvä rasvaus ja ajoittainen pesu on suurimpia nautintojani ja itselle erittäin tärkeää, jollaista ilman en voisi kuvitella kesää viettäväni. hehiö.

Helppo homma, jos käytössä Scotoiler. Säiliöön automaattivaihteistoöljyä ja säädin täysille. Sadankilsan lenkillä säiliö tyhjä, ja ketju ainakin näyttää puhtaalta.

Ettehän te ole tosissanne? Ettehän? Pestä ketjut....

Kertokaa minulle mikä todellinen hyöty kyseisellä asialla saavutetaan, älkääkä tarjotko että ketju kestää näin jopa 35 tkm...

Tärkeintä ketjun eliniän kannalta on sen voitelu, voitelu ja vielä kerran voitelu. Ketjuöljyä, -vahaa, -rasvaa, tms. säästelemättä nykyketjut kestävät isossakin vakiopyörässä ( huom. vain jos kireys pidetään oikeana) taatusti 40 tkm, jopa enemmänkin. Tiedän itse, olen omistanut useita +1000 kuutioisia ketjuvetoisia sportteja ja matkapyöriä, osa hieman kutiteltujakin. Yhteenkään pyörääni en ole tarvinnut vaihtaa ketjuja ennen 40 tkm lukemaa. Ja tuttuni tietävät että pyöräni saavat ajoittain kovaakin kättä osakseen. Suureen osaan pyöristä olen vaihtanut n 20 tkm kohdalla uuden eturattaan (kulunut eturatas syö nopeaan ketjua) ja pitänyt huolta ketjun oikeasta kireydestä ja ainoat ketjut joita olen koskaan pessyt ovat kuuluneet motocross pyöriini (ei O-renkaita). Jos joskus (todella harvoin) ketjut näyttävät erittäin likaisilta, hieman öljyä ketjuille ja homma hoituu itsestään.

Tietysti, toisinaan on ihan kiva roplata pyörää, mutta että pestä ketjut ja vielä sanoa, että siitä on jotakin todellista hyötyä...

wink.gif

No, niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoittelin, niin putsasin ne ketjut ja mitä hyötyihin tulee, niin paskoo lentää vähemmän !
Aikaisemmin vain struuttailin ketjuvahaa ja tulos oli, että se kertyy vuosien varrella melkoiseksi kököksi, joka saa päähänsä luovuttaa otteensa ketjusta silloin tällöin ja sitten lentää oravan kokoisoa palleroita ympäri pyörää.
Eli kyllä ne kannattaa silloin tällöin putsaa jos haluu kamat pitää edes kohtuu puhtaana. ( 5 vuoden väli oli ehkä liian pitkä
wink.gif
)

Back