• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka nopeasti pyörä käy liian pieneksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grazzius
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
näyttäisi olevan niin että 600cc kyykky jää pieneksi ja tehoa tarvitaan lisää viimeistään viikon sisällä, jos ajo on sitä että ei niinku keuli tarpeex eikä sudi kunnolla hei niinku, muussa tapauksessa isompaan vaihtaminen ei ole niin tarpeellista.

joo oon kai sitten vähän kukkis, ei hernettä nenään kiitos  
tounge.gif
Samaa mieltä!
sport05.gif

2 kesää meni kuussatasella cebarilla, ja hyvin menikin. Sitten jostain ihmeellisestä syystä piti mennä vaihtamaan tonniseen.  
nixweiss.gif

Aivan hyvin olisi riittänyt ne 106hv. Enpä ole päässyt tonnisen tehoja juurikaan käyttämään koska suurimman osan aikaa kunniotan niiden tiensivussa olevien lätkien rajoituksia. Ja hiukan harmittaa ettei pääse konetta kunnolla kierrättämään, koska ykköselläkin pääsee jo sen 140km/h. Pitäisköhän vaihtaa ensi kesänä pienempään?  
confused_orig.gif
Mulla oli ensin 9r (n.4kk.) ja nyt 650 daytona. Onnekseni ostin ensin sen isomman, jotta ei tarvitse lyhyen ajan sisällä vaihtaa kahta kertaa.
tounge.gif

Eli olen todella tyytyväinen uuteen pienempään pyörään.
Kuitenkin teho/painosuhdekin ihan kohdallaan: 115hv/165kg

Toki joskus v. 95 omistin hetken aikaa 750cc:n, mutta sitä ei lasketa!
biggrin.gif

Ainoastaan pidemmillä siirtymillä tulee välillä olo, että kone käy vähän liian isoilla kierroksilla.

Jopa 15 vuoden mopoilutauon jälkeen, er-5 oli nautittu neljäntenä päivänä...(onneksi ei ollut oma)

Riippuu täysin siitä, miten monta kertaa kone on tehnyt täyden kierroksen. Raja on suunnilleen 752.5 biljardin kierroksen kohdalla. Se tulee kyykyllä paljon nopeammin täyteen, koska ne kiertävät enemmän. Joissain tapauksissa myös silloin, kun kaverin samanlainen pyörä on antanut dynossa 5hp enemmän. Takapyörälle.
wink.gif

Aika hyviä perusteluita kyl tullut
smile_org.gif
Meinasin kyllä vaihtaa 1.5v päästä 900 kuutioiseen, mutta voi olla että sitä isompaa ei tarvitsekkaan vaihtaa pitkiihin aikoihin kun tykkään juuri siitä mutkatie ajelusta, vaihteen ränkkäyksestä ja pitäähän sen koneen vähän kiertääkkin ja pieni temppuilukin on ihan kivaa sillä
inlove.gif

no entinen 600cc gsxf kävi pieneks aika äkkiä, mutta no..onpahan hengissä
062802jumpie_prv.gif
Nykyisestä en tiiä...ei vielä ainakaan
tounge.gif

Niin se on tehtävä, ens ajokaudella sinne radalle meinasin mennäkkin
smile_org.gif
Nyt pitää sitten lähteä etsimään pikkusia teitä kun vielä on hyvät ilmat.

btw. varmaankiin seuraavaksi pyöräksi tulee cbr 900rr fireblade
eikös nuo yli 1000 kuutioiset ole jo matkajuhtia?

kyllä meinaan tuon seuraavan ajokauden ainakin ajaa fzr:llä
Osta 10R niin ei tehot lopu kesken. Ikinä!
033102beer_1_prv.gif

no entinen 600cc gsxf kävi pieneks aika äkkiä, mutta no..onpahan hengissä  
062802jumpie_prv.gif
Nykyisestä en tiiä...ei vielä ainakaan  
tounge.gif
Sama vika
confused_orig.gif
Kusiaisella (gsx-f) meni vajaa 2 kesää mutta tänäkesänä hommasin gsx-r 750! Tuntunut juuri sen verran isommalta kun pitikin ja jään odottelemaan taas ensikautta jonka tod.näk.päätänkin ks.pyörällä... 600 kiihtyvyys ei kertakaikkiaan riittänyt! Tuntuu niin hölmöltä kun joka risteykset ja valot joutuu avaamaan kahvapohjassa ja siltikin tekis mieli vielä vähän kääntää
smile_org.gif

Huiput olis kyllä riittäny vanhassakin(ehkä)mutta näin tälläkertaa.

Pieneksi???
omg.gif

Mun 9r on iso ja raskas, ei se tosiaankaan käy ihan heti pieneksi, mutta olisi kyllä iso plussa, jos pyörä olisi pienenpi ja kevyempi (eli ketterämpi)i
! Toisin kuin ketjun aloittaja kuvittelee.

talktohand.gif

1 kausi ja 11000 km riitti kusiaisella, kun iski tympääntyminen tehon ja väännön puuttumiseen. Nyt alla xx neljättä kesää. Ehkä sitä vois harkita jotain muuta, mutta ei ole jaksanut miettiä tarkemmin
smile_org.gif

Yksi kausi takana xx:llä ja ihan hyvin riittäisi pienempikin/tehottomampikin. Onhan se pirun kivaa kääntää tuppea kun jotain todella tapahtuu, mutta tarviikohan niiden muutamien sekuntien takia noin paljoa tehoa. Ei välttämättä... varsinkin kun ajokortti on kovasti tarpeellinenelei peräti pakollinen.

Seuraava mopotti vois olla vaikkapa vfr...
nixweiss.gif

Pitääpä sitä osallistua keskusteluun...
Pari kesää tuli  Yammun R6:sta ulkoilutettua...
Nyt on ollut pari kesää Hondan XX alla ja kaipuulla muistelen 600cc pyörä aikoja. Ainakin minun mielestä 600cc pyörässä on "sitä ajamisen iloa". Onhan isossa pyörässä se vääntö mukavaa, mutta paremmat "kiksit" saan 600cc pyörällä "aktiivisessa ajossa".
sport05.gif

Voihan se olla että XX vaihtuu jossain vaiheessa 600RR:ään ?
Tähän loppuun vielä maininta että tuli ajettua -07 Yammun R1, mutta siinäkään ei ollut "sellaisen ajamisen tuntua" kuin 600cc pyörällä, että se niistä ~200hp:n tehoista
biggrin.gif

sanoi:
Mut toisaalta, minä ajelenkin ku vanhat ukot
biggrin.gif
Hyvin harvoin tulee ylärekisteristä soiteltua, mut eipä toisaalta tarttekaan kun tehoa löytyy pienemmilläkin jengoilla
wink.gif

Juu samat fiilikset...ajelen aika rauhallisesti, satunnaisia kiihyttelyjä lukuunottamatta. Tehot aikalailla tuplaantui entiseen 3v sitten olleeseen mopetiin, joten pitänee tehdä tulkinta omasta käyttäytymisestä -> "riittää että tietää niitä tehoja olevan"
wink.gif

Itel nyt semmonen et pari ekaa päivää tuntu et tehoo on liikaakin ja nyt pyörä ollut viikon tasan ja hamuilen jo vähintään 900 kuutioista pyörää kun omassa 600cc liian vähn tehoa?
Mee vaikka Alastaroon ajamaan muutama kierros. Esim viime kesänä 125 GP:ssä nopein kierros näyttää olleen 01:25.687, ja [Hempan kommentti tuossa alla->Edit->]Jokamiesluokassa 600:lla ajettu 01:25.998.
Jos Alastaron keikan jälkeen tuntuu kierrosaikojen perusteella vielä siltä ett on tarvetta saada tehokkaampi mopo alle, niin sit vaan mopo vaihtoon...
Alastaron radalle pääsee täs kuus ajamaan lähes koska vaan:
http://www.loimaanseutu.fi/_FileRoot/559647.xls
Tääkään nyt sano mitään! Siellä vetää puoliammattilaiset kisavehkeillä ja ennenkaikkea renkailla tollasia aikoja. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että kun kiihdyttää niin ei tunnu enää missään! Tehoilla ja ajotaidolla kun ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Tehot loppuu joka tapauksessa kesken vaikka siirryt tonniseen. Tarvii turbotetun busan ja siltikin ne loppuu kesken. Kiihdytys kisoihin ja tehokkaampaan luokkaan ja sielläkin moni hakee tehoja kokoajan lisää. Tää on sama asia kun kaikki kokemuksellinen jossa saadaan jostain fiilareita. Asioihin tottuu ja niistä ei sa enää samaa fiiilistä kuin ekoilla kerroilla. Itse olen vaihtanut pyörää parhaillaan neljä kertaa kesäsä ja koeajanut sen muutama sata pyörää, vielä ei ole tullut tarpeeksi tehokasta käsiin.
Siihen elämys hakuisuuteen sitten suosittelen sitä rataa! Siellä kun opittavaa riittää loputtomiin ja ei pääse kyllästymään!! thats the point...

No älä nyt...
tounge.gif
Hyvin nuo kympin kaakit ainaki mulle on riittäny... Mut toisaalta, minä ajelenkin ku vanhat ukot
biggrin.gif
Hyvin harvoin tulee ylärekisteristä soiteltua, mut eipä toisaalta tarttekaan kun tehoa löytyy pienemmilläkin jengoilla
wink.gif
No "riittäähän" ne kympin kaakit jos hieman vaihtaa välitystä
wink.gif
Sitten siitä tulee sata kertaa kivempi.
biggrin.gif

Mulla kävi just liian isoksi. XX vaihtui 750 Gikseriin. Osasyy oli tuolla edelläkin olleessa rata-aiheessa eli böödi nyt vaan ei ole mikään ratapyörä toisin kuin tämä nykyinen. Pari vuotta siinä meni mut parempi myöhään kuin ei ikuna.

Back