• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka monta km olette ajaneet takarenkaan kankailla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eriveto79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-prätkähiiri- sanoi:
Mulla ei itsellä ole takarengas kankailla, mutta odottaa vaihtoa, itse olen lähinnä miettinyt sitä että millä tavalla pyörän rengas menee rikki. Eli siis räjähtääkö se kun kuormiksen rengas, vai silleen kun auton rengas että reikä ja pikkuhiljaa tyhjenee... Onko kellään kokemusta?
Siis vielä lisä huomautus, aikomus ei ole niin pitkälle ajaa, vaan rengas on jo tilauksessa :D

Kaikki renkaat joissa on paineistettua ilmaa, voivat puhjeta joko hiljalleen vuotaen tai yllättäen räjähtäen. Prätkällä ei rengasrikkoa vielä ole osunut kohdalle mutta rekalla, henkilöautolla, polkupyörällä ja mopedilla on renkaita sihissyt ja räjähdellyt... Jos/kun prätkällä rengasrikko osuu kohdalle, toivon ettei vauhtia ainakaan kovin paljoa ole :D

Eli moottoripyörän renkaassakin tuo rikkoutumistapa riippuu pitkälti siitä mikä rikkoutumisen aiheuttaa.

dnapekko sanoi:
Mites Michelin Pilot Road 2 näyttää kulumisen merkit? Takasella noin 10 000 ajettu ja kolmentuhannen kilsan reissu olisi edessä.

Suosittelen suuresti vaihtoa ennen reissua. PR2 on loistava rengas mutta ei sekään mikään kestojeesus ole. Loppu tulee vastaan hämmästyttävän nopeasti siinä vaiheessa kun kulutusmerkki on saavutettu. Eli renkaan kuluminen usein nopeutuu loppua kohden jopa ällistyttävän pikaisesti.

Vähän liian monta. Taannoin huomasin Nordkappissa että alkaa kudokset paistaa takarenkaasta. Tultiin aika hissunkissun kotia kohti, sunnuntai kun oli niin ei tarvinnu pysähtyä rengasliikkeisiin matkalla. Hyvä puoli oli että tuli ajeltua rauhallisesti siihen tutkaan Sodankylän kieppeillä, 121@100.:grin:

Loppumatkasta tuli ajeltua pyörä kallellaan ettei keskikohta ottais niin tiehen.

Kotona kumi oli sitten tämän näköinen, olis kannattanu olla vähän kovemmat paineet:

Kumiveikolle vielä ajelin ja Marko parka satutti kätensä katkenneisiin kudoksiin vaihtaessa.

Jaa niin ja kyseessä zetorin ensiasennus Battlax ja reilu 9000km mittarissa rauhallista tourinkia.

ek@ sanoi:
Aamulla ei näkynyt kankaat ollenkaan, enkä edes aatellut noin kuluneiksi. Yhden tankillisen jälkeen näkyikin sitten jo parin sentin leveydeltä. Aika petollinen rengas tuo Metzeler Z8.

Tänään otettu kuva:

Öööö... WOT ?
Mä sain PR2:sen kestämään parhaimmillaan FJR:ssä 8000 km, B-Kingissä se suli jo kuudessa tuhannessa ja SuperDuke R:ssä se kestää nippanappa 3 tuhatta. Edelleen olen sitä mieltä että kyseessä on markkinoiden parhaita allaround renkaita jossa kulutuskestävyys ja pito on loistavassa balanssissa. Joko mä ajan väärin tai te ette aja ollenkaan (puhun nyt ajotyylistä ja harrastuksen muodosta). Toki jos kurnuttaa kutosella satasta konetiellä, saa ajaa samalla renkaalla hautaan saakka. Mutta jos piskuisenkin tinttaa mutkaan mopoa jossa on hitusenkin roisimpi teho/painosuhde, niin noi 20 tuhatta-puheet voi haudata mariaanien hautaan yhdessä persujen jytkyn kanssa.

Kontha sanoi:
Itsellä teki Z6 ihan saman tempun ja kokonais kilometrejä pikkaisen päälle 6000 alla. Katsoin liikenteeseen ottaessani että hyvin oli pintaa mutta katos ihan yhtä-äkkiä. Nyt pitäis ajaa sillä n.75km vaihtoon mutta hoppua ei ole.

Samoja kokemuksia muistaakseni Z6:lla (saattoi olla myös Sportec tai Pirelli Diablo). Vajaa 400 km joutui ajamaan "kankailla".

Lieneeköhän Metzelerin renkaan kulumiseen jotain ennakkoindikaattoria? Ei huvittaisi ajaa kankaille asti, mutta toisaalta ei viitsisi vaihtaa liikaa etuajassakaan.

-prätkähiiri- sanoi:
Mulla ei itsellä ole takarengas kankailla, mutta odottaa vaihtoa, itse olen lähinnä miettinyt sitä että millä tavalla pyörän rengas menee rikki. Eli siis räjähtääkö se kun kuormiksen rengas, vai silleen kun auton rengas että reikä ja pikkuhiljaa tyhjenee... Onko kellään kokemusta?
Siis vielä lisä huomautus, aikomus ei ole niin pitkälle ajaa, vaan rengas on jo tilauksessa :D

Itsellä meni kerran loppuun ajetusta (ei ollut kankaat esillä mut kuvio juuri näkyvissä vielä) Pirelli Diablosta kivi läpi soratiellä ja rengas tyhjeni samantien. Tuli todettua että siinä ei tosiaan montaa milliä enää ole kumia kun kuvio loppuu ja se pyörä menee aivan mahdottomaksi ajaa, onneksi olin juuri tulossa mökin pihaan kun rengas tyhjeni niin ajoin kävelyvauhtia.

Normaalisti kai jos rengas ajetaan loppuun eikä siihen osu mitään ylimääräistä niin se tyhjenee hitaasti, et jos vaan on tarkkana ja kun pyörä alkaa jotenkin tuntumaan oudolta alla niin sitten kannattaa jo tarkistaa mitä renkaiden ilmanpaine näyttää. Jos kunnon vauhtia ajaessa rengas tyhjenee äkisti niin enpä usko että sitä pystyssä pitää kukaan.

Että riippuu ihan tilanteesta, jos ajat asfalttia siististi ni ei se rengas todennäkösesti räjähdä vaan lähtee pikkuhiljaa tyhjenemään.

Niin ja en kyl jaksa ymmärtää miks renkaat pitää noin loppuun ajaa ellei sitten vaan vahingossa pääse noin loppuun, kantikas rengas vaikuttaa mutka-ajon mukavuuteen niin paljon että senkin takia tulee jo vaihdettua renkaat ajallaan. Aina kun uuden kumin saa alle ni tulee se ahaa-elämys et näinkö nätisti tää pyörä kääntyikin.

Viime lauantaina Ahvenistolla pilkotti jo aamulla Corsa kolmosesta kankaita. Oli sadepäivä niin ei kauheasti päässyt takomaan kierroksia muutenkaan, mutta siinä vaiheessa kun takana ajeleva sanoi että nyt jo rautalangat kiiltää niin laitoin pillit pussiin. Vaikka itse uskaltaisi vielä ajella (reunoilla vielä pintaa jäljellä) niin en ala muiden turvallisuutta vaarantamaan, siinä on vitsit vähissä kun se lanka siitä katkeaa vauhdissa.

Ajoin päivän päätteeksi vielä vajaat 20 kilsaa Parolaan ongelmitta.

Kerran tuli Kemoran RR:ää katsomaan mennessä huomattua muutama kymmenen kilsaa ennnen Kemoraa huomattua, että kangas vilahtelee. No sieltä piti päästä takaisinkin samalle päivälle.
Kyllä paluumatkalla aika rauhallisesti piti ajella:paikallatuulee:
Kaveri ajoi perässä ja koitti pitää silmällä alkaako punokset purkaantua:blink:
Niin, Oulustahan sitä käytiin Kemorassa eli ~280km tuli kankaalla ajeltua.

ek@ sanoi:

Yhden kerran on päässyt takanakin kuluminen yllättämään, renkaana silloin Pirelli Diablo Corsa.

Ennen reissuun lähtöä tarkistin vielä että hyvältä näyttää ja tasaisesti pyöreäksi kulunutta pintaa löytyy, vaikka olihan se toki sileää ja renkaan kilometreista tiesin odottaa vaihtoajankohdan lähestymistä.

Lähdöstä noin kolmesataa mutkakilometria eteenpäin lyhyen paussin yhteydessä satuin vilkaisemaan taakse ja rengas näytti keskiosaltaan paljolti tuon kuvan renkaalta. Teräspunos oli noin 2,5 sentin leveydeltä näkyvissä. Kuluminen oli edelleen tasaisen pyöreää joten reunoillakaan sitä kumia ei oletetusti paljoa ollut.

Loput 145 km tultiin edelleen mutkateitä ja kallellaan mutta lähes tasakaasulla ja lievästi enemmän etukenossa. Kaksi kertaa pysähdyin matkalla tarkistamaan ja perille päästessä rengas oli edelleen saman näköinen kuin ekan kerran teräkset huomatessa.

//ULoop

Kilometrejä en muista mutta sillon joskus nuorena piti vaikka uhallaankin kokeilla että kuinka pitkään sillä renkaalla voi ajaa. Michelin M39:stä oli jo kankaat esillä ja sillä tuli sitten vedettyä lukkojarrutus sillä seurauksella että kumi pullahti ulos :p
Sisärenkaallinen kun oli ni ei puhjennut tai tyhjentynyt, semmonen nätti paukama vaan ilmesty renkaaseen. Sillä sitten pompin kotiin ja renkaanvaihtoon.

Back