Kuinka hyvin ajat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iama
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kuinka hyvin ajat? - ...omasta mielestäsi...

• Selvästi keskimääräistä kokeneempi/varmempi.

Ääniä: 0 0,0%
  • Hieman keskimääräistä kokeneempi/varmempi.

• Keskitasoinen.

• Hieman keskimääräistä kokemattomampi/epävarmempi.

• Selvästi keskimääräistä kokemattomampi/epävarmempi.

• Ääniä yhteensä
    0
Meni ruksi kohtaan hieman keskitasoa kehnompi... Joka kerta kun kuvittelee osaavansa ajaa ihan sikahyvin niin johan se fillari stumppaa valoihin ja meinaa kaatua parkkipaikalla...  
tounge.gif
Että kyllä se on aika nöyränä meikäläisen pitänyt!  
crazy.gif
Auton ratissa ollaankin sitten keskivertoa selkeästi parempi...
wink.gif

Eka kausi => varmasti keskimääräisen alapuolella, vaikka kuinka jo taitavammalta tuntuisikin
blush.gif

Tuloksia ohjaa ulkoinen voima, ilmeisesti..

Olisikohan kysymyksen asettelu pistänyt porukan miettimään tai sitten tämä ei ole niin kunnian kysymys kuin autoilu. Monikaan mies ei uskalla sanoa olevansa huono autoilija, koska miesten pitää osata ajaa autoa. Ja itseasiassa itekkin olen keskitasoa parempi autoilija, korttejakin on pelikorteista rekkakorttiin.

Mopoilussa sanon kyllä rohkeasti, että ehkä mulla on enempi järkeä päässä, mutta keskimääräistä huonompi olen kuskina. Eka kesä nääs..

062802moto_prv.gif

Riippuu moposta. Omalla tutulla mopolla parempi, vieraalla mopolla huonompi. Kaikki parametrit huomioon ottaen pidän itseäni noin keskivertokuskina, tosin liikennesilmäni rankkaan keskiverron yläpuolelle. Siitäkin huolimatta että keula ei nouse eikä takanakki sudi!
tounge.gif
Pyörän hallintaa voinee harjoitella myös tekemällä normaaleja jarrutus-, väistö- ja muita ajoharjoituksia.

Täytyy tunnustaa, että alle keskitason menee
sad_orig.gif
. Ei sitä kai paremmaksi kahdessa kesässä voi tulla.

Mulla kortti täyttää vasta kohta kuukauden... siispä ruksi meni siihen heikoimpaan kohtaan. Kilometrejä takana vasta joku 1500. En voi sanoa olevani kovinkaan mutkateiden virtuoosi. No, kokemuksen karttuessa kai se pikkuhiljaa nousee ylemmäs, luulisin olevani aika keskitasoinen kuski, siis vrt. ajokilometrit... Vielä en usko siihen kaikkiin kuskeihin verrattuna yltäväni, mutta verrattuna muihin yhtä vähän ajaneisiin, luulisin olevani keskitasoa.

Pyörän hallintaa voinee harjoitella myös tekemällä normaaleja jarrutus-, väistö- ja muita ajoharjoituksia.
Kyllä toki, eikä vain voi vaan pitää. Mutta minä pidän näitäkin "kikkailuna" sillä ei niitä keskivertokuljettajat yleensä juuri harjoittele.

Mulla on tapana kohtuullisen usein valita tien pinnasta joku möykky tms. jota sitten yritän väistää jommalta kummalta puolelta, harjoittelen tietoisesti vastaohjausta ja kokeilen erilaisen voimankäytön vaikutusta moopn kallistustapahtumaan, monesti kun tien pinta muuttuu teen lukkojarrutustestin, yleensä takarenkaalla, mutta tilaisuuden salliessa myös etusella arvioidakseni tien liukkauden. Tämän voi tehdä myös sutaisemalla.

Paniikkijarrutuksen harjoittelu ei todellakaan ole pahitteeksi, sillä vaikka moottoripyörä yleisen käsityksen mukaan pysähtyy nopeammin kuin auto, niin todella harvassa ovat ne kuljettajat, jotka siihen pystyvät. Ei kikkailu ole pelkästään keulimista, perittelyä ja suditusta, muutenhan se olisi tylsää. Eikä kaveri, joka keulii kuus kilometriä välttämättä osaa tehdä tehokasta jarrutusta ja väistöä, kyllä ne täytyy harjoitella erikseen.

Nyt kaikki "kikkailemaan" siitä, niin meistä kaikista tulee keskimääräistä parempia kuskeja
biggrin.gif

PS. eikö kukaan muu täällä muka ole yhtä ylimielinen kuin minä?    
crazy.gif

Kymmenen vuotta isoilla pyörillä, aika monta tuhatta mailia takana, kahdella mantereella... ja yhä hengissä! Radalla olenkin hidas, mutta se ei mulle sinänsä mitään merkitse.Turvallisuus ja omat fiilarit ovat tärkeimmät. Liian paljon on menetettävää...

Keskitasoa. Seuraavaan vaihtoehtoon menee vasta kun tiedän osaavani ajaa myös radalla vauhdikkaasti, sujuvasti ja kaatumatta.

Kilometrejä ensiömotoristina takana n. 45 000.

Vaikka takana on yli 30 vuotta mopoilua ja kymmenkunta vuotta sitten pari vuotta rata-ajoa (ei kilpailua, mutta ratapyörällä omaksi huviksi), niin en katso olevani keskitasoa parempi kuljettaja ... suurimman osan vuotta kuitenkin näprään mopojani tallissa... liikennesilmää ehkä on, mutta mitään kikkailua tai keulimista en osaa...enkä oikein haluakkaan opetella...

Kyllä toki, eikä vain voi vaan pitää. Mutta minä pidän näitäkin "kikkailuna" sillä ei niitä keskivertokuljettajat yleensä juuri harjoittele.
No siinä tapauksessahan kikkailu on myös osana autokoulua. Vai etkö sinä joutunut käymään käsittelykokeessa lainkaan?  
wink.gif

Tuloksia ohjaa ulkoinen voima, ilmeisesti..

Olisikohan kysymyksen asettelu pistänyt porukan miettimään...
Myönnetään, myönnetään! Johdattelin jo kysyessäni, oikeastaan tarkoituksella.

Nyt näet kalinka voi kirjoittaa iltapäivälehteen sensaatiomaisen jutun tutkimuksesta, jonka mukaan motoristit ovat autoilijoita fiksumpia.
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

tounge.gif
Jos potkulautaa ei lasketa mukaan, niin taisin ajaa 2 kk sitten melkein ensimmäisen kerran 2-pyöräistä... Joten SelVästi keskimääräistä kokemattomampi.
Hitaasti mutta varmasti perässä tullaan (pystyssä)...
sport05.gif
¨

omg.gif
-Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni.- höh?

Nyt näet kalinka voi kirjoittaa iltapäivälehteen sensaatiomaisen jutun tutkimuksesta, jonka mukaan motoristit ovat autoilijoita fiksumpia.  
smile_org.gif

smile_org.gif

smile_org.gif
No jos nyt ajatellaan iltapäivälehtien lööppien tarkoitusta, eli maksimaaliseen myyntiin pyrkimistä, niin todennäköisemmin lööpissä tulisi lukemaan, että moottoripyörän kuljettajat eivät mielestään osaa ajaa, eli vaarantavat tietoisesti liikennettä koko ajan... tai jotain.

Ja juu pupu, olihan mullakin käsittelykoe, mutta mun mielestä tohon moopn hallintapuolen (ja autonkin, tai oikeestaan varsinkin auton) pitäis satsata enemmän koulutuksessa. se tosin on semmonen asia, ettei sitä kahdessa tunnissa opeteta. Ois hyvä, jos autokoulussa pitäis käydä kuustoista kertaa rallikrossiradalla reenaamassa ennenko pääsis ees käsittelykokeeseen, jonka sitten taas tulisi olla vähän vaativampi kuin nyt. Mut kukapa sen maksaa...

Voiskohan toimiva ratkaisu olla sellanen, että kakkosvaiheeseen ympättäis vaikeempi käsittelykoe, joka ois läpäistävä ennen pysyvän kortin saamista. Nykyisellään on kyllä hyvä, että siinä käydään edes siellä liukkaan kelin radalla. Toi ajaminen on vaan sellanen juttu, että ajamaan oppii vaan ajamalla ja harjoittelemalla, ei siis ajelemalla.

Voiskohan toimiva ratkaisu olla sellanen, että kakkosvaiheeseen ympättäis vaikeempi käsittelykoe, joka ois läpäistävä ennen pysyvän kortin saamista. Nykyisellään on kyllä hyvä, että siinä käydään edes siellä liukkaan kelin radalla. Toi ajaminen on vaan sellanen juttu, että ajamaan oppii vaan ajamalla ja harjoittelemalla, ei siis ajelemalla.
Hyvä olisi jos esim. liukkaalle radalle pääsisi myös autokoulun ulkopuolella. Uskoisin että vapaille liukkaiden harjoittelupäiville riittäisi nuorta käkkärinkääntäjää, eikä reality check auton käyttäytymisestä öljytyllä pellillä varmaan haittaa tekisi vanhemmallekaan väelle...

Autokoulussa painotetaan resurssien mukaan sekä auton hallitsemiseen, että liikennesääntöihin. En allekirjoita ideaa laajennetusta autokoulusta, sillä se tulisi järjettömän kalliiksi. Sen sijaan opetuksessa painotetaan vähän liian vähän siihen mitä autolla/mopolla voi saada aikaiseksi jos hölmöilee. Ja, yhä vaan olen sitä mieltä että pelkkä krossiradalla opettelu ei tee ketään autuaaksi; esim. liikennesilmän oppii liikenteessä, liikkumalla enimmäkseen sillä tavalla mitä sinä kutsut alentuvasti ajelemiseksi.

Ja, yhä vaan olen sitä mieltä että pelkkä krossiradalla opettelu ei tee ketään autuaaksi; esim. liikennesilmän oppii liikenteessä, liikkumalla enimmäkseen sillä tavalla mitä sinä kutsut alentuvasti ajelemiseksi.
Totta totta! Ehdottomasti. Mutta tuo liikenteen pelisilmä tosiaan kehittyy ajelemalla (ei alentuvasti sanottuna), kun taas se tekninen puoli, eil itse ajosuorite kehittyy lähinnä vain harjoittelemalla. Autokoulun välivaiheessahan tuota pelisilmää kovasti kehitetään, mutta sitä ajoneuvon hallintapuolta ei yleensä, paitsi nämä teinit, jotka vääntävä käppäreitä joka kulmassa (kuten minäkin). Ei pelkkä krossirata tee ketään hyväksi kuljettajaksi, mutta se olisi mielestäni se osa, joka tällä hetkellä puuttuu.

Ja kyllä käsittääkseni liukkaan kelin harjoitteluradalle pääsee ilman autokouluakin, senkun menee. Mutta kallista lystiä se lienee. Talviset tyhjät parkkipaikat toimivat yhtä hyvin, jos käyttää mielikuvitustaan. Samoin järvien jäille tehtävät radat (kuten tiedät
biggrin.gif
)

Mikä minä olen omaa ajotaitoani arvostelemaan, eiköhän se kuulu muille?
omg.gif

Nojoo, ok, kai sitä nyt omasta mielestäni jotenkin osaan ajaa, mutta toisaalta toivon ettei rutiini pettäisi muistuttamaan omasta kuolevaisuudestani  
sad_orig.gif

omg.gif

Koitetaan pysyä skarppina  liikenteessä!  
thumbs-up.gif

Back