• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka hyvin ajat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iama
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kuinka hyvin ajat? - ...omasta mielestäsi...

• Selvästi keskimääräistä kokeneempi/varmempi.

Ääniä: 0 0,0%
  • Hieman keskimääräistä kokeneempi/varmempi.

• Keskitasoinen.

• Hieman keskimääräistä kokemattomampi/epävarmempi.

• Selvästi keskimääräistä kokemattomampi/epävarmempi.

• Ääniä yhteensä
    0
Miten varmaotteinen/kokenut motoristi olet omasta mielestäsi varrattuna muihin kaksipyöräisillä liikkujiin.

Autoilijoille tätä kyselyä on tehty monesti. Ja aina menevät samaan vipuun - eli suurin osa on keskimääräistä parempia kuskeja. Ja sehän taas on mahdoton yhtälö.

Kuinka käy täällä?
Meneekö motoristi samaan vipuun?

Varmaan keskitasoinen.

Kunhan muistaa omat rajansa!!!
062802moto_prv.gif

Kun Suomessa on yli 100.000 motoristia, joista yli puolet on ajaneet kauemmin kuin minä, niin raksin ruutuun hieman keskitasoista heikomman vaihtoehdon. Sen verran paljon on bensaa suonissa, että kovin epävarmalta ei oma meno kuitenkaan tunnu, ainakaan omasta mielestä...
062802moto_prv.gif

Vaikka en kauaa ole ajanu (4 vuotta) niin on sitä tullu vaikka mitä kikkoja opeteltua (järkeviä sellaisia) mopolla  
biggrin.gif
.. myöskin ajotyylini on niin varma kuin olla ja voi (hidastempoista selvinpäin ajoa pikkuteillä
biggrin.gif
) joten siitä syystä laitoin ekaan vaihtoehtoon. Tosin taitojeni takia en kuulu sinne... enkä ole liiemmin kokenutkaan että ansaitsisin sen paikan. Mutta kyykkyjen hullua ajoa en harrasta (muutaman kerran nähny aivan älyttömiä ohituksia)... Mikä onkaan keskitasoinen??

Kahen kesän kokemuksella ja sit nää mopot sun muut pelit ni eiköhän se mee tonne keskivertoo komattomamman puolelle.

Miten varmaotteinen/kokenut motoristi olet omasta mielestäsi varrattuna muihin kaksipyöräisillä liikkujiin.

Autoilijoille tätä kyselyä on tehty monesti. Ja aina menevät samaan vipuun - eli suurin osa on keskimääräistä parempia kuskeja. Ja sehän taas on mahdoton yhtälö.

Kuinka käy täällä?
Meneekö motoristi samaan vipuun?
Eipä näy menevän. Varovaisia ollaan kehumaan omia ajotaitojamme - ainakin nyt kun sitä suoraan kysytään. Muista keskusteluista keulimisineen ja muine temppuilemisineen saa kyllä sen kuvan että iso osa on omasta mielestään tosi kilpakuskin tasoa. Voi olla että sen suuntaiset kommentit vain jäävät mieleen, mene & tiedä...
Hyvä kuitenkin että nöyryyttä löytyy
smile_org.gif

Itse muuten ruksasin tuon "keskitasoa surkeampi" kuski. Tiedä häntä missä se keskitaso on mutta päivittäin huomaan että harjoitusta tarvitaan lisää. Ja vaikka ajotaito kasvaakin kokemuksen ja harjoittelun myötä, luulen että asenteeni säilyy samana omien ajotaitojen kriittisen tarkastelun muodossa.
062802moto_prv.gif

Kaipa keskitasoa, kymmenen vuotta oma pyörä, väliaikoina toisten pyörillä, vuodet -90- 02 ilman omaa motoo, tuntu siltä että melkein alusta sai taas alkaa, kyllä sitten kuitenkin alko pikkuhiljaa palautuun.

Eka oma mopotin odottaa ensi kevättä joten alimpaan tuli laitettua ruksi. Kilometreja kakspyöräsellä on vasta muutama tuhat. Haluja on ollut jo pitkään mutta perhe on vienyt hillot, nyt ehkä vähän helpottaa
confused_orig.gif
Liikenteen "ammattilaisena" ehkä terve pelko takapuolessa pitää ehkä äijän tiellä...
crazy.gif

Olen keskitasoista parempi kuljettaja jos arvostellaan liikenteessä liikkumisen sujuvuutta ja ns. pelisilmää kaikissa eteen tulevissa tilanteissa. En ota ylimääräisiä riskejä liikenteessä (koko liikenteessä liikkuminen on riski). Siis siinä suhteessa hyvä kuski.

Mutta jos kysytään osaanko temppuilla, niin en osaa. En osaa keulia (paitsi vahingossa). En osaa tehdä stoppieita enkä donitseja. Kerran olen kumia polttanut vanhalla takanakilla joka meni seuraavana päivänä vaihtoon. Tiedän myös rajani pyörän hallitsemisessa. Nöyränä täytyy pitää mieli!

Ekaa kautta mennään ja varovaisuutta noudattaen. Taidan olla vielä aika lailla alle keskitason kuski.
bowdown.gif

eka varsinainen kausi menossa...viime vuonna loppukesästä tuli mopoilu aloitettua, joten eiköhän sitä vielä aika kokematon olla...
sport05.gif

keskitasoa kuvittelin olevani kunnes konttasin apparalla....
tounge.gif

tosin ajotaitohan ei ole pelkästään se et kuinka kovaa tullaan mutkaan ja kuinka pitkä keuliminen onnistuu, vaan se liikennesilmä on vähintään yhtä tärkeä kui mopon hallinta; joten 15. veen kokemuksella tökkäsen itteni siihen keskikastiin.

Kokemusta ja näkemystä liikenteestä on, otan muut huomioon ja uskon pystyväni ennakoimaan hyvin erilaiset tilanteet. Pyörän käsittelyssä minulla on kuitenkin paljon oppimista, vaikka normaaliajossa sen toki hyvin hallitsen. Siis noin keskitasoa.
cool.gif

No kun kukaan ei vaan uskalla kertoa kun se kuuluisa omakehu vanhan sananlaskunkin mukaan haisee. No minä kyllä pidän itseäni keskitasoa parempana kuljettajana. Se voi olla täysi harhakuva, mutta kun tuo keskitaso on niin kovin häilyvä käsite kun en ole ihan jokaista suomen kuljettajaa nähnyt tositoimissa. Tavallisesti ajettaessahan tuo ei oikein ilmi käy kaikilta ajamisen osa-alueiltaan.

Itselläni tuo harhakuva kuljetustaitoni hyvyydestä perustunee lähinnä siihen mielikuvaan, että jos joudun johonkin äkkitilanteeseen, niin tiedän jotakuinkin mitä tehdä. Ainahan ei kaatumista toki voi välttää ja sainhan minäkin jysärissä oivan opetuksen taitojeni rajallisuudesta, mutta tulin myös toivottavasti aavistuksen viisaammaksi tilanteen myötä.

Kyllä minun mielestäni hyvän kuljettajan pitää hallita sekä havainnointi, ennakointi ja muiden huomioiminen liikenteessä, mutta myös ajoneuvon hallinta eri tilanteissa on tärkeää. Mutta vaikka olenkin mielestäni keskitasoa parempi kuljettaja, niin en silti ole mielestäni vieläkään hyvä kuljettaja. Mielestäni kaikkien pitäisi skarpata aika tavalla ja harjoitella enemmän sitä hallintapuolta.

Nimim. "kikkailu osaksi autokoulua"

Nyt vastatessa luokittelisin itseni hieman keskitasoa heikommaksi kuskiksi ja pyrin ajaessani pitämään tämän tosiasian mielessäni.

Sille ei mahda kuitenkaan mitään, kun joskus vauhdin hurma vie miestä ja sitä kuvittelee muka jotain osaavansa.  
nixweiss.gif

withstupid.gif

Ensimmäinen kausi, joten ei ole kovin vahva pohja. Voisin sanoa, että olen selvästi keskimääräistä kokemattomampi (eikös keskivertomotoristilla ole kuitenkin useampi ajokausi takana). En kuitenkaan moittisi itseäni kovin epävarmaksi, koska se on taasen aivan toista kuin kokemus tai sen puute...

Ekat kaksi kuukautta ja kuusituhatta takana, ei voi laittaa muuhun kuin alimpaan kohtaan. Mutta sen verran on itsetuntoa ja -tuntemusta, että en pidä itseäni ihan avuttomana. Ja halu oppia lisää on hillitön!

Back