• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ktm superduke modifikaatiot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja brand x
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
laatite sanoi:
Tuli mieleen, oletko kokeillut täysin erilaista ajotyyliä? Nyt sulla on melko pyöreät ajolinjat ja kova kaarrenopeus. Siitä syystä joudut pitää pyörää melko lintallaan ja posket raapii. Jos ajaisitkin enemmän tonnari tyylillä, Terävällä linjalla, jarru vähän syvempään ja vauhtia enempi pois, sit keskittyy vaan kovaan ulostuloon. Sillä tavalla alastarolla tehdään kierrosaikaa. Luulis, että noissa riittäis vääntöä lähtemään mutkasta melkosta kyytiä :) vai käykö siinä niin, ettet saa suorille enää paljoakaan nopeutta? Pitääkö tota superdukea ajaa, kuin kuussatkua? En tiedä :)

Mitä nyt sun perässä ajelin muutaman kierroksen lauantaina, niin ajat ihan perkeleesti kovempaa mutkissa kuin mä. Mut siinäpä toi alastaro onkin paska rata, kun pitäs ajaa hitaammat mutkat niin hiljaa, että uskaltaa kerralla pistää mopon kyljelleen sit ylös ja ulos. Näin ainakin Pennan mukaan. Toimii tonnisella, vaikka ajan itsekin liian pyöreästi.

Nuita tuossa pitäisi varmastikin puida :) Suoranopeus on ongelma.. enemmän ehkä tuulensuojan, kuin tehon suhteen.. Paljo sie ajoit nyt tuol?

-Matti

mattipoeka sanoi:
Nuita tuossa pitäisi varmastikin puida :) Suoranopeus on ongelma.. enemmän ehkä tuulensuojan, kuin tehon suhteen.. Paljo sie ajoit nyt tuol?

-Matti

Parhaaksi jäi 1.26.6. Ensin lauantaina kaksvitosta jahtaamaan, nyt oli optimi jo siellä puolella.
Eli siis tehosta se ei oo kiinni, alastarolla pitäis just sen takia ajaa hitaissa mutkissa vähän hiljempaa, että saa mopon nopeasti pystyyn ja kaasun auki kokonaan. Siellä ei kannata ajaa mutkia pitkästi vaan mahdollisimman lyhesti. Pennan mukaan ei pidä ajaa mutkaa vaan käydä vain kääntymässä siellä ja poistua pikaisesti :)
Tossa kovassa mutkanopeudessa on juurikin se ongelma, että joutuu pitää pyörää kauemmin kallellaan eikä voi siis avata kovin aikaisin. Huomasin tolta videolta esimerkiksi ykkösmutkassa, mä ajan sen noin 100kmh ja teikäläinen jotain vajaa 120kmh. Mulla on kuitenkin kovempi nopeus ennen kakkosmutkaa, koska pystyn/uskallan hitaammasta vauhdista avaamaan kovemmmin. Toikin vaan siitä syystä,että ajan sen ykkösen hiljempaa ja mun pyörä on siis silloin pystymmässä.

mattipoeka sanoi:
No tässä vertailuksi Esan ajamana (R1), ajolinjat, jarrut ja kaasun käyttö.

[video=youtube;1bHpTzZ-WUk]http://www.youtube.com/watch?v=1bHpTzZ-WUk&feature=related
Näyttäisi, että avaan aika paljon aikaisemmin (tehoa toki paljon vähemmän, kuten myös vauhtia) ja reippaammin nuissa suorien "välillä". Esa kuitenkin ajaa minua sen 4-5 sec nopeampaa ainakin.

Näitä ois kiva vertailla kun tulisi enemmänkin videoita :)

-Matti

Noista linjoista ja ajamisesta yleensäkään ei kannata ottaa paljon mallia. Nuo on tän kevään ekalta ratapäivältä ja alla on mopo, jolla oon ajanu tossa kai kaks settiä, jalkatapit edellisen omistajan jäljiltä itselle väärässä paikassa ja kaikkee muuta pientä.

Voin kuvata setin tai pari eri kuvakulmista vaikka ens la jos joku vaan editoi sen raakamatskun. Näkee vähän, että miltä se ajo suurinpiirtein pitäs näyttää.

Edit. Esim. keuliminen oli tosi iso ongelma parina ekana ratapäivänä tänä kesänä, koska avasin ihan liian myöhään ja pystyssä. Tossa mennään lähinnä uutuuden viehätyksen innostamana vähän sinnepäin roiskien.

Edit II: Ja ei tossa muuten mennä kuin max 1-2sekkaan kovempaa mitä sä ajoit parhaillaan viimeks.

GuessWho sanoi:
Nonnih, eli siis vedän ihan suotta turhan leveetä linjaa. Ja mikä on kiva huomata että mä näemmä sponsoroin Esaakin :D

Sponsoroit on oikeea aikamuoto. Sain pyörän Ilulta suoraan tonne Alastaroon ko. päivänä, joten kaikki tarrat yms. oli vielä paikoillaan. Rapsuttelin ne sit ajankulukseni pois, että mahtuu joskus uusia. Sponsseja kyllä otetaan vastaan ens kautta silmällä pitäen. *vinkvink* :D Ois tarkotus lähtee kiusaamaan ukkoja b-Superbikeen.

mattipoeka sanoi:

-Matti

Kyl mä oon sitä mieltä, että tossa on sen verta vääntöö, että hitaat mutkat pitäs ajaa niin kun tonnarilla, eli vielä paljon terävämmin. Toi tod. näk. selittää myös osan erosta meidän suoranopeuksissa kun kävin testaa sitä sun dukee.

Nitrous sanoi:
Kyl mä oon sitä mieltä, että tossa on sen verta vääntöö, että hitaat mutkat pitäs ajaa niin kun tonnarilla, eli vielä paljon terävämmin. Toi tod. näk. selittää myös osan erosta meidän suoranopeuksissa kun kävin testaa sitä sun dukee.

Mut jos ajaa terävämmin pitäisi pyörä nopeammin kallelleen ja pystyyn :P Ja selittää se kyllä tuon, koska kokeilin rellun, juhon ja vehnän suosittelimia linjoja niin toimiihan ne paremmin.

laatite sanoi:
Parhaaksi jäi 1.26.6. Ensin lauantaina kaksvitosta jahtaamaan, nyt oli optimi jo siellä puolella.
Eli siis tehosta se ei oo kiinni, alastarolla pitäis just sen takia ajaa hitaissa mutkissa vähän hiljempaa, että saa mopon nopeasti pystyyn ja kaasun auki kokonaan. Siellä ei kannata ajaa mutkia pitkästi vaan mahdollisimman lyhesti. Pennan mukaan ei pidä ajaa mutkaa vaan käydä vain kääntymässä siellä ja poistua pikaisesti :)
Tossa kovassa mutkanopeudessa on juurikin se ongelma, että joutuu pitää pyörää kauemmin kallellaan eikä voi siis avata kovin aikaisin. Huomasin tolta videolta esimerkiksi ykkösmutkassa, mä ajan sen noin 100kmh ja teikäläinen jotain vajaa 120kmh. Mulla on kuitenkin kovempi nopeus ennen kakkosmutkaa, koska pystyn/uskallan hitaammasta vauhdista avaamaan kovemmmin. Toikin vaan siitä syystä,että ajan sen ykkösen hiljempaa ja mun pyörä on siis silloin pystymmässä.

Vois toki riittää, että jättäis avaamisen 1-2 sec myöhempään, niin kerkeis kääntää sen pystyyn ennen avaamista.

mattipoeka sanoi:
Vois toki riittää, että jättäis avaamisen 1-2 sec myöhempään, niin kerkeis kääntää sen pystyyn ennen avaamista.

Kun ajat keskimutkan hitaammin, kääntyy mopo pienemmässä tilassa = lyhyemmällä matkalla ja keula osottaa aiemmin oikeeseen suuntaan. Sit vaan kropalla tönäät mopon karvan pystympään ja tuuttaat torven auki. :;):

scuuba sanoi:
Avaa aikasemmin, suoraan apeksista/kääntöpisteestä, ja lineaarinen kaasun avaus, tai sun takarengas on ruvella.
Ja se, kuinka nopeasti avaat sen kaasun, määrittää sun ajolinjan "leveyden".

Hmm...jos kaasun avaa kun keula on oikeeseen suuntaan, ei se kaasun määrä ihan hirveesti mun mielestä vaikuta linjan leveyteen, koska mopoo ei tartte enää avauksen jälkeen kääntää mihinkään päin.

Edit. Ja varsinkin hitaissa paikoissa keula on ainakin mun näkemyksen mukaan vielä apexissa väärään suuntaan, jolloin aikanen avaaminen vaan pitää pyörän kauemmin kallellaan = hidasta.

Nitrous sanoi:
Hmm...jos kaasun avaa kun keula on oikeeseen suuntaan, ei se kaasun määrä ihan hirveesti mun mielestä vaikuta linjan leveyteen, koska mopoo ei tartte enää avauksen jälkeen kääntää mihinkään päin.

Edit. Ja varsinkin hitaissa paikoissa keula on ainakin mun näkemyksen mukaan vielä apexissa väärään suuntaan, jolloin aikanen avaaminen vaan pitää pyörän kauemmin kallellaan = hidasta.

Vähän samaa mieltä tässä Esan kanssa, että kun keulan osoittaa sinne minne on menossa ja avaa rullaavasti, mutta kovaa niin kyl se sinne menee mihin on osoitettu :)

Koitan tähän nyt selventää..

Tällä hetkellä esim. Alastaron nopea oikea kolmos mutkan jälkeen:

- Täysi kaasu suoralla ja 100 m kyltin kohdalla pois kaasulta ja aletaan kääntään mutkaan
- Apexin kohdalla avaus

== pyörä liian pitkään kallellaan ja lopputulema on hidas suoranopeus vaikka kaarteessa mennään lujaa

Voisi kokeilla:

- Täysi kaasu suoralla ja 100 m pois kaasulta ja aletaan vähän myöhemmin kääntään mutkaan
- Jyrkemmin pyörä pystyyn ja vähän myöhemmin apexin jälkeen avaus

== toivottavasti pyörä pystymmässä ja nopeampi suoranopeus :D

Testaamallahan tuon saa selville :D

scuuba sanoi:
Pilk viil nus, ei se esijännityksen säätö sinänsä mitään kiristä tai löysää, se vain ainoastaan vähentää tai lisää painaumaa.
Ja tarpeeksi kun vähentää painaumaa keulassa, niin sen huomaa siitä että apeksissa lähtee keula alta kun ei ulosjoustovara enää riitä kun on vähentänyt sen keulan painauman 30 milliin.
Löytyiskö ebaystä R-mallin takaiskaria?
Modautat iskarin takahaarukan kiinnitystä jollakin osaavalla pajalla siten että saat siihen sen 5mm lisää pituutta?
Eteen 125/80 rengas ja taakse 200/65?
Edelleen vaan vielä jäykempää jousta eteen ja taakse niin saat pidettyä painaumat järkevällä alueella ja mopo pysyy ajossa ja varsinkin apeksissa ja mutkassa korkeammalla?

Helpompi varmaan vain muuttaa ajoasentoa :D

scuuba sanoi:
Riippuu siitä ajaako tonnarikyykyllä, vai nakulla jossa ei riitä kallistusvara...

Tolla Matin Dukella ajaneena väittäisin, että ainakin hitaissa paikoissa sitä pitää viedä kulmikkaasti. Kallistusvaraa kuitenkin on suht hyvin ja se tulee ongelmaksi lähinnä pitkien mutkien keskivaiheilla. Ongelma on pienempi kun pyörän vain käyttää kallellaan ja poistuu mutkasta.

Nitrous sanoi:
Tolla Matin Dukella ajaneena väittäisin, että ainakin hitaissa paikoissa sitä pitää viedä kulmikkaasti. Kallistusvaraa kuitenkin on suht hyvin ja se tulee ongelmaksi lähinnä pitkien mutkien keskivaiheilla. Ongelma on pienempi kun pyörän vain käyttää kallellaan ja poistuu mutkasta.

Itseasiassa molemmat mutkat on ongelmia tuon kallistusvaran suhteen jos jatkan samalla ajotyylillä. Loppu päivästä ajelin samoja 1.29.4 - 1.29.7 aikoja ilman, että posket osui maahan, joten tuossa ajotyylissä olisi kans muokattavaa tuolle pyörällä :(

Esan kanssa samaa mieltä tosta kulmikkaasti viemisestä, koska alhaalta vääntävä kone. Yläpään teho ja kierrosalue loppuu kesken jos koittaa vetää liian laajaa ja nopeeta linjaa.

Enää ei tule modattua pyörää eikä tehtyä mitään muutakaan, kun se vaihtoi omistajaa :itkupilli: nyt tilalla 2011 RC8R Track :jippikaijee:

SuperDuke oli paras pyörä tähän mennessä :kynttila:

mattipoeka sanoi:
Enää ei tule modattua pyörää eikä tehtyä mitään muutakaan, kun se vaihtoi omistajaa :itkupilli: nyt tilalla 2011 RC8R Track :jippikaijee:

SuperDuke oli paras pyörä tähän mennessä :kynttila:

Meinasin lyyä itteeni ku huomasin ettiväni "Like" -nappia foorumipostauksesta..

Koitin tuossa ajaa vähän reilummalla ilmalla ja nappasin irti ne kolmionmalliset luukut ilmanputsarin kyljestä. Jotenkin tuntui toimivan kone paremmin :WAZAAP:. Nyt pitäisi jonkinlaisen suojat niihin reikiin löytää. tekeekö joku firma paremmin hengittiviä luukkuja vai pitääkö askarrella itse?

Kurapuolen LC8;ssa on näkynyt vastaavia, ihan alkuperäisistä luukuista askarreltuja. Ei muistaakseni ole mikään kallis muovinpala tuo alkuperäinen kansi, eikä pala suodatinta paljoa sekään maksa.
Askarteluunkaan tuskin mitään järjettömiä aikoja saa kulumaan...

Back