• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

KTM 990 SMT takajarru "parkuu" ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kekke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys, tulin näin ostin. Eli hommasin uuden SMT:n
Koeajolla käydessäni kiinnitin huomiota kokeilupelin takajarrun kovaan vinkumiseen. Tämä metakka esiintyi vain pintajarrulla esim. risteystä lähestyttäessä, ei kovalla jarruttamisella. Ajattelin että joku on ajanut takajarru kantaen lenkin vempaimella ja palat siten olisivat lasittuneet.

Noh, nyt on omalla ajeltu 950km ja täsmälleen sama ilmiö esiintyy myös ostamassani mopossa.

Ääni on senverran kova, etten kaupungissa viitsi punaisiin valoihin jarrutellessa edes käyttää koko takajarrua. Onko tällaisesta jollain muulla kokemusta / tietoa mahdollisesta tehtaan takaisin kutsusta ja, tai takuu korjauksesta?

Mulla esiintyi samaa vaivaa hidasajoreenailujen jälkeen, mutta sittemmin vinkuna katosi. Eli ainakin mulla johtui selkeästi jarrun käyttötavasta, joka hetkellisesti oli paljon laahaava.

Palat irti ja viilalla 45 asteen viisteet siihen palan reunaan "josta jarrulevy menee sisään".

Itse olen saanut tuon vinkumisen näin pois ja monissa kotiloiden paloissa tuo on jo tehtaalta valmiina.

Tuo vinkuminen on tosiaan hieman häiritsevä ominaisuus näissä, itsellä vinkunut jo 18 tkm
smile_org.gif
ja vinkuu edelleen. Täytyy tosiaan koittaa tuota viilaamista jos lähtis sillä, kiitos vinkistä.

Säikähdin tänään kotiin tullessa ihan helvetisti.
Kuului vertahyytävä rääkäisy, kuin pientä lasta tapettaisiin takapenkillä  
crazy.gif

Kakaroita ei kuitenkaan ollut kyydissä eikä edes näköpiirissä (eikä tuntunut töyssyjä renkaiden alla).
Olisiko kyse tästä ilmiöstä? Jotain sellaisia pieniä "normaaleja" vinkaisuja olin kyllä pari kertaa aiemminkin kuullut mutta tämä oli todella veret seisauttava ulvahdus, tosiaan pelottavan "inhimillinen/eläimellinen" eikä mekaanisen oloinen
omg.gif

Juu, olen saanut omasta laitteesta pariin otteeseen semmoisen "tuomiopäivän äänen" aikuseksi. Se äänen "värinä" tunttuu siis koko mopon rungossa. Eikä millään muotoa minusta kuulu noin kalliiden ja kehuttujen jarrujen toimenkuvaan. Kuten aiempana mainittu, viilaan palat heti kun saan itsestäni mekaanikon heräteltyä.....

-k-

Super Duken jarrut rääkyvät välillä samalla tavalla, olen ollut huomaavinani, että etujarru rääkäsee jos haukkaa melkein stoppieen asti.. olen pistänyt tämän uutuuden piikkiin.

Sama ääni 950SM:ssä. Tuntuu että voimakkaammissa jarrutuksissa ei esiinny, vaan kun rauhassa himmailee esim. just punasiin valoihin. Pitää kokeilla viilakikkaa.

Alkuperäispalojen ominaisuus. Vaihtaa EBCn sintterit niin ei vingu kun joskus muistaa jarruttaa vähän reippaammin(paskaisena ja pölyisenä kaikki palat ääntää) .

Märkänä alkuperäiset huutaa kuin paikallisbussi päätepysäkillä.

Back