• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

KTM 950 / 990

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Torque limiteristä vielä sen verran että ongelmaa ei ole vielä saatu korjattua.Valmistajalla ei ole tarjota ratkaisua joka poistaisi tämän disaini virheestä johtuvan bugin. Tähän asti vika on korjattu uudella samanlaisella osalla, mutta nyt valmistaja suosittelee osan korvaamista kiinteällä hammasrattaalla jota ei kuitenkaan saa jättää pysyvästi paikalleen..
Katoppa vaan, mulle tarjottin erilaista selitystä kun huolestuneena asiaa tiedustelin:

mun SE ei ole aivan sitä alkupään tuotantosarjaa joka tuli Suomeen viime vuoden kesäkuussa vaan vähän myöhempää eli on tullut Suomeen loppukesästä. Diilerin mukaan mun startin mekanismi on eri (KTM:n osanumero) kuin aiemmissa Superenduroissa ym. joista on torque limiter porsinut. Korjaus on suoritettu vaihtamalla rikkoontuneen (600.40.016.000) tilalle uudemman version osa (600.40.017.00) ja pari muuta hilpettä jotka kaikki löytyvät konversiokitistä 600.40.016.044.

Vai onko niin että sun mopossa on eri vika kuin muilla?

koodit nappasin täältä.

mun SE ei ole aivan sitä alkupään tuotantosarjaa joka tuli Suomeen viime vuoden kesäkuussa vaan vähän myöhempää eli on tullut Suomeen loppukesästä. Diilerin mukaan mun startin mekanismi on eri (KTM:n osanumero) kuin aiemmissa Superenduroissa ym. joista on torque limiter porsinut. Korjaus on suoritettu vaihtamalla rikkoontuneen (600.40.016.000) tilalle uudemman version osa (600.40.017.00) ja pari muuta hilpettä jotka kaikki löytyvät konversiokitistä 600.40.016.044.

Vai onko niin että sun mopossa on eri vika kuin muilla?

koodit nappasin täältä.
Kyllä nuo oireet viittaa siihen torque limiteriin, joten ihan samasta viasta tässä on kyse. Täytyypä kysellä tuon konversiokitin perään, vaikka kiinteästä hammasrattaasta siellä viimeksi juteltiin, ikäänkuin väliaikaisratkaisuksi.

Moposta löytyi nyt toinenkin heikko paikka tuon torque limiterin lisäksi. Tosin onhan tästä ADVrider foorumilla jo puhetta ollut, mutta nyt se hajos omasta moposta. Kytkimen työsylinterin männässä on semmonen pieni nipukka joka murtuessaan päästään öljyt männän läpi jonka jälkeen kytkin ei tietenkään enää toimi. Neljän ruuhka ilman kytkintä on mielenkiintoinen kokemus
tounge.gif
. Osa on onneksi aika helppo sorvailla itse jos vain laitteet löytyy, nyt mulla on paikallaan messinki mäntä sen alumiinisen tilalla. Toimitusaika tuolle männälle oli muuten järkyttävän pitkä.

btw. Tuo mäntäkin korvataan nykyään päivitetyllä versiolla, tai no ainakin osanumerot ovat muuttuneet
wink.gif

Se tästä nyt vielä puuttuu, että kytkinkin vielä sanoo sopimuksensa irti.

Todella surkealta vaikuttaa nuo osatoimitukset. Mulle tosin viimein luvattiin ensi viikoksi kiinteä ratas starttiin, toivottavasti toi lupaus viimein pitää. Pari kuukautta sitä on jo odoteltukin.

Onneksi paikallinen diileri palvelee hienosti ja otti vielä mun pelini työn alle vaikka huollossa olikin "melko" täyttä.

Nostin neuloja pykälällä kun rupes harmittaan tuo nykiminen. Samalla pyörittelin ilmaruuvit 2.5 kierrosta auki ja aukaisin nuo Sommer doorsit. Lievästi ilmaistuna pyörä muuttui täysin, ei enää nykimistä ja vetää tasaisesti koko kierrosalueen läpi. Enää mopo ei myöskaan mieti nopeilla kaasun avauksilla kuten sillä aiemmin oli tapana. Kyllä tuo modi on ihan must 950 sm:ään.

btw; Sommer doorseilla sai samalla hienot imuäänet  
wink.gif
Olisiko kuvaa tarjolla noista kesäovista?
Kiitos

quote]
Olisiko kuvaa tarjolla noista kesäovista?
Kiitos
En ole ottanut kuvia noista omista. En löytänyt netistäkään kuvia pikaisella haulla, mutta kyllä sieltä löytyy kun jaksaa hakea. Tosin onnistuu se ovien aukaisu ilman kuviakin, kunhan vaan tiedät missä ne airboxin luukut on, tiedätkö? Jos tiedät, niin leikkaa Dremelillä aukko luukun laidasta laitaan sitä kohouman reunaa pitkin ja siinä sulla on Sommer Door. Yksi pitkulainen reikä per luukku. Toivottavasti tästä nyt oli edes jotain apua..

Apua oli kiitos vaan. Ihmetellessäni niitä luukkuja tuli mieleen että miksi ei ottaisi niitä kokonaan pois?
Tuleeko aukko liian suureksi vai onko joku muu syy siihen?
Millaisia reikiä/aukkoja olette tehneet?

Apua oli kiitos vaan. Ihmetellessäni niitä luukkuja tuli mieleen että miksi ei ottaisi niitä kokonaan pois?
Tuleeko aukko liian suureksi vai onko joku muu syy siihen?
Millaisia reikiä/aukkoja olette tehneet?
Jos puhutaan siitä ilmanputsarin "huoltoluukusta" joka on kolmion muotoinen niin mulla siihe porattiin n, 8mm reikiä oisko n. 10kpl. Aluksi koko luukku oli pois. Pyöränä super duke -07

Noniin, seuraavaksi pistetään alusta kuntoon eli oletteko tehneet alustalle jotain muutoksia?
Itselläni huomasin perän olevan vakiojousella(130) liian löysä. Itse painan n.90kg. Mutkissa raapii tapit kanttareita. Vaihdoin jäykimmän jousen(140). Keulalle en tehnyt ainakaan vielä, mitään muutoksia.
Tällä uudella jousella en ole vielä päässyt radalle testaamaan, mutta selkeästi jämäkämmältä tuntuu.
Sägeistä vielä, että millaisia mittoja ja mistä olette mitanneet perän sägin?
Pyöränä siis KTM 950 sm

Noniin, seuraavaksi pistetään alusta kuntoon eli oletteko tehneet alustalle jotain muutoksia?
Itselläni huomasin perän olevan vakiojousella(130) liian löysä. Itse painan n.90kg. Mutkissa raapii tapit kanttareita. Vaihdoin jäykimmän jousen(140). Keulalle en tehnyt ainakaan vielä, mitään muutoksia.
Tällä uudella jousella en ole vielä päässyt radalle testaamaan, mutta selkeästi jämäkämmältä tuntuu.
Sägeistä vielä, että millaisia mittoja ja mistä olette mitanneet perän sägin?
Pyöränä siis KTM 950 sm
Minä olen ajanut niillä valmistajan suosittelemilla sport asetuksilla (löytyvät tankissa olevasta tarrasta, penkin alta). Radalla olen laittanut vielä eteen pari naksua lisää compressiota ja taakse naksun lisää reboundia. WP:t reagoi tosi hyvin noihin säätöihin, ei tarvi pyöritellä naksu tolkulla niinkuin monissa japsi kyykyissä. Tuolla setupilla alusta on aika kova, mutta hyvin sillä vetää kadullakin.Tapit kyllä raahaa aika helposti, mutta siitä on onneksi vielä reilusti matkaa siihen että muut rojut ottaa maahan. Pitkään olen aikonut sägit mitata, mutta vielä ei ole saanut aikaiseksi (laiskuus). Samahan se mistä kohtaa ne mittaat kunhan mittauksen toistettavuus onnistuu tarkasti. Mittaa vaikka akselin keskeltä "numerokilven" reunaan. Laitappa sitten mittaus tulokset tänne näkyville..

Tuossa KTM:n manuaalissa puhutaan takajousen sägistä 9mm. Mistä tuo 9mm mitataan? Iskarin akselista?
Soittelen huomenna Racing Bikeen josko siellä tietäisivät.

Tuossa KTM:n manuaalissa puhutaan takajousen sägistä 9mm. Mistä tuo 9mm mitataan? Iskarin akselista?
Sag (painuma) mitataan akselista, eli tässä tapauksessa takarenkaan akselista.Toinen mittapiste voi olla vaikka se takanumerokilven (sivukate) reuna kuten tuossa jo aiemmin mainitsin. Painuma on matka jonka jousitus painuu kuskin istuessa oikeassa ajoasennossa koko painollaan mopon päällä (toinen kaveri pitää mopoa pystyssä). Tätä mittaustulosta verrataan sitten painumaan ilman kuskia. Painuma ei ole riippuvainen vaimennuksesta. Siihen vaikuttaa vain jousen jäykkyys ja esijännitys. Nyrkkisääntö on että sag on noin 1/3 jousituksen liikeradasta. Etupään sag mitataan samalla periaatteella, mutta tietenkin etuakselista.

Mulla on lievästi eri käsitys säkin mittaamisesta, mielestäni verrataan painumaa siihen mittaan mikä saadaan kun pyörä roikkuu ilmassa:

-race sag = mitta vapaana - mitta kuskin painolla
-static sag = mitta vapaana - mitta ilman kuskia

Race sag pitäisi olla noin 1/3 ja static sag noin 1/10 koko liikeradasta.

Mulla on lievästi eri käsitys säkin mittaamisesta, mielestäni verrataan painumaa siihen mittaan mikä saadaan kun pyörä roikkuu ilmassa:

-race sag = mitta vapaana - mitta kuskin painolla
-static sag = mitta vapaana - mitta ilman kuskia

Race sag pitäisi olla noin 1/3 ja static sag noin 1/10 koko liikeradasta.
Tässä kopio Bajahillin puolelta, kirjoittaja oli Ville Ahlqvist:

Jos haluat menetellä "kaikkien taiteen sääntöjen mukaan" toimi seuraavasti:

1. Kutsu pari rotevaa, puhetta ja mittanauhaa ymmärtävää kaveria auttamaan.

2. Ruuvaa kaikki vaimennussäädöt minimiin (merkkaa ensin tarvittaessa ylös alkuperäiset säädöt).

3. Nosta(ta) ensin vaikka takapää irti maasta ja mittaa etäisyys taka-akselista johonkin suhtkoht suoraan sen yläpuolella (esim. takarungossa) olevaan kiintopisteeseen.

4. Sama nostohomma etupäälle ja mittaus esim. Stefan huulesta alakolmioon.

5. Tavaa manuaalista paljonko etu- ja takapään joustomatkoiksi luvataan tai varmempi jos käsket avustajia painamaan ne vuoronperään kasaan jolloin pääset mittaamaan todelliset lukemat.

6. Nyt kun lukemat on tiedossa, menet pyörän päälle ajoasentoon pumppailet samalla vähän jousitusta ja mittautat avustajilla nuo etäisyydet uudestaan.

7. Mikäli jousitus painuu kuormattuna jotain muuta kuin n. 30-35% (homma ei sitten todellakaan ole millin päälle) kokonaisliikeradasta asetat esijännityksen säädöillä homman kohdalleen.

Tuo Testiksen mainitsema 9mm on tuskin vapaa mitan ja kuskin painolla mitan erotus? Näin ollen ajettelin sen olevan static sagin ja loaded sagin erotus. Pitää tsekata mitä se kotarin manuaali sanoo, kunhan pääsen kotiin..

Parjan Fin kirjoitteli joskus aika hyvin tästä jousituksen perus setupin tekemisestä mutta en löytänyt sitä pikaisella googletuksella.

Noniin...Asia selvisi soitettuani maahantuojalle.
Eli sägi mitataan takarengas nostettuna esim.takahäkistä ja mittaamalla esim.taka-akselin ja numerokilven etäisyys. Tämän jälkeen mitataan sama kohta pyörä normaalisti pyörillään pystysuorassa.
Näiden mittojen erotus tulee olla 9mm.
Eteen ei anneta mitään mittoja, ne on vain ajamalla ja testaamalla haettava.

Nyt Ahvenistolle testaamaan ja kuun vaihteessa Botniaringille jokkikseen kiusaamaan kyykkyjä.

Asiasta innostuneena kävin pojan kanssa mittomassa suupperin säkkejä, siten kun yllä kerroin käsittäneeni asian sain tulokset:

race sag = 8 cm
static sag = 4 cm

Eli mun pitäis löysätä esijännitystä. Harmi vain että töötpaikin pojat on jo säätäneet sen pyynnöstäni minimiinsä.

edit mittoja tarkistettu

Eli sägi mitataan takarengas nostettuna esim.takahäkistä ja mittaamalla esim.taka-akselin ja numerokilven etäisyys. Tämän jälkeen mitataan sama kohta pyörä normaalisti pyörillään pystysuorassa.

Nyt Ahvenistolle testaamaan ja kuun vaihteessa Botniaringille jokkikseen kiusaamaan kyykkyjä.
Siis jos tarkoitat että sag mitataan pelkästä pyörästä (ilman kuskia) niin eihän siinä ole mitään järkeä. Harvemmin se pyörä siellä radalla yksin menee, tai jos menee niin siinä vaiheessa ei enää alustan säädöillä ole merkitystä. Toinen juttu, drzjar1:lla static sag 40mm ja Testiksellä 9mm, jommalla kummalla on yksiköt pielessä?

Siis jos tarkoitat että sag mitataan pelkästä pyörästä (ilman kuskia) niin eihän siinä ole mitään järkeä. Harvemmin se pyörä siellä radalla yksin menee, tai jos menee niin siinä vaiheessa ei enää alustan säädöillä ole merkitystä. Toinen juttu, drzjar1:lla static sag 40mm ja Testiksellä 9mm, jommalla kummalla on yksiköt pielessä?
Minä puhuin mitä sattuu. Tuo 9mm on takajousen esijännityksen asetus ja se voidaan unohtaa. Skogin Arin kanssa keskusteltuani sain seuraavat ohjeet: Takapyörä ilmassa mitattuna ja kuskilla kuormatun mitan erotus n.70mm.
Vastaava mitta ilman kuljettajaa tulisi osua 20-30mm väliin.
Mittaus tulee suorittaa iskunvaimentinen kallistuksen suuntaisesti taka-akselin kohdalta. Tämä arvo on vain suuntaa antava ja vertailukohteena Skog piti crossipyöriä joiden vastaava lukema 90mm.
Tähän kaikkeen tietysti vaikuttaa ajotapa, rata ja vauhti ym ym...mutta tällä saadaan sägit suht koht haarukkaan.

Nyt kun vauhtiin pääsin, niin onko kukaan laittanut vaihdenäyttöä? Jos on niin kenen valmistajan ja mistä saa?

Nyt kun vauhtiin pääsin, niin onko kukaan laittanut vaihdenäyttöä? Jos on niin kenen valmistajan ja mistä saa?
Paa siihen joku geneerinen näytin?

http://www.veypor.com/veypor.html

esmes?
Ihan kiva mutta liikaa infoa minulle. Tarvitsisin pelkän vaihdenäytön, ison ja selkeän.
esim. tuollaisen: http://www.pbase.com/willsolomon/image/60275024

Ongelma on kierroslukumittarin puute. Suurin osa Suomessa olevista näytöistä vaatii nopeuden lisäksi kierroslukumittarin.

Back