• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

KTM 690 SMC

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia koheltajalle varmistuksesta että voin ajella tolla sliparilla ilman kartan muutkosia :D olis tarkotus lyodä toi evo1 ilmanputsarin kansi kiinni, nii ne varmaan huollossa laittaa sen evo1 kartan? Vai onko niillä eri kartat kun tuolla tune ecun sivuilla? pyörä on 2012

Viimeksi muokattu:
Huollossa? Mitä nää sliparin tai ilmanputsarin kannen asennusta varten huoltoon viet, kestää kokonaiset puoli tuntia tehdä itse! Muutama ruuvi auki...

Vai jäikö multa tästä jotain oleellista lukematta?

(kartan vaihtoon en ota kantaa, siihen kuitenkin tarvitsee piuhat..)

peacemake sanoi:
Huollossa? Mitä nää sliparin tai ilmanputsarin kannen asennusta varten huoltoon viet, kestää kokonaiset puoli tuntia tehdä itse! Muutama ruuvi auki...

Vai jäikö multa tästä jotain oleellista lukematta?

(kartan vaihtoon en ota kantaa, siihen kuitenkin tarvitsee piuhat..)

joo enköhän mä sen kopan siihen saa kii :D meinasin kartan vaihtoa huollossa..

TuneEcun sivuilla olevat kartat on samat mitä ne huollossa laittaa. Siellä olevat kartat on imuroitu jonkun pyörän ECU:sta ja laitettu yleiseen jakoon.

Moro!

Pitää pikkusen pompata tuolta SM puolelta, kun niin paljon samaa tekniikkaa kuitenkin. Onko kellään hajua tällasesta, johon eilen törmäsin mun 690 SM Prestigessä:

Laitoin virrat päälle, niin mittarin näytössä alhaalla pyöri jotain ihme tekstejä normaalin lenght 1820 sijaan. Siinä oli jotain soft ja sitte numeroita, ja joku muu teksti+ numeroita, mutta en kerinny huomaa mitä. Pyörä toimi muuten normaalisti, mutta mittarin kello oli siirtynyt aikaan 12:00. Hmmz, outoa.

Sitte huomasin sellasen, että muutaman kerran, kun yritin käynistää vaihde silmässä, ei inashdustakaan, ikäänkuin olisi ollut tappokytkin offilla. Muutamalla kerralla lähti sitten ihan normisti. Mikähän senkin aiheuttaa?

Ainakin LC8 vehkeissä tuo on seurausta jännitteen tippumisesta, joko akku on finaalissa tai joku liitos löysällä (aloita tarkistaminen akun navoista) tai sitten ei lataa (mittaa latausjännite).

kooma sanoi:
Ainakin LC8 vehkeissä tuo on seurausta jännitteen tippumisesta, joko akku on finaalissa tai joku liitos löysällä (aloita tarkistaminen akun navoista) tai sitten ei lataa (mittaa latausjännite).

Ok, tänks. Pitääpä tsekata.

Minulla akku luovutti nyt keväällä. Muistan nähneeni tuon soft tekstin jossain välissä ja kellokin näytti yhtäkkiä väärin. Olisiko joku softreset. Lopulta tahmeiden starttien jälkeen kuului viikon seisonnan jälkeen naks. Illan vielä ajeli ja starttaili kun kaapeleilla kaveri auttoi käyntiin (meni vissiin nolliin virta eikä lykäämälläkään herännyt). Seuraavana aamuna 0,0V yleismittarilla. 45e motonettiin ja taas mennään.

Minulla lipsahti talvisäilössä vanha akku matalajännitteiseksi flashaysmokan yhteydessä. Muuta ei tarvittu.

ps. Ottakaa se sulake pois kun flashaatte ;)

Jees, pitää huomisella mittailla jännitteet ja latausjännite. Akun ostoksi se taitaa mennä. Nyt kun otit puheeksi, niin aavistuksen laiska on toi käynnistyminen. Akku taitaa olla orkkis ja 16000km taulussa. Hyvin se on siis palvellu. Jaa motonetistä saa 45e. Pitääpä katella sieltä. Noi orkkikset on aika suolasissa hinnoissa.

Jännite oli 12,2 ja kun laitoin virrat päälle, niin 11.85. Tyhjäkäynnillä latausjännite 14.1. Kuulostaa ihan normaaleilta mun mielestä. Taas kun laitoin virrat päälle, tuli se sama soft juttu ja kello oli 12:00. se toinen teksti mikä siin näkyy on joku diy tai jotain.

Laitoin nyt Cetekin päähän. Katotaan onko apua kun vetää kerran täyteen.

Samat kokemukset. "soft"+muuta ruudussa, kello heittää ja fillari ei inaha. Juurikin talvisen fläshäysperseilyn takia akku finaalissa.

Eli voiko toi akku olla finaalissa siitä huolimatta, että jännitteet on noin hyvä? Ei liene siis ainoa mittari akun kuntoa mitattaessa.

Itselläni kävi vastaava juttu, tavallisuudesta poiketen ei ollutkaan akku koko talvea ylläpitolaturissa vaan pyörässä kiinni. Viileähkönä kevätaamuna starttaillessa tipahti jännitteet ilmeisesti vähän liian alas ja mittaristo "boottasi" juurikin noilla vastaavilla teksteillä sekä kello nollautui. Latailin sittemmin akkua ctekillä jonkun aikaa (taisin pitää about viikon päivät laturiin kytkettynä kun ei juuri tullut muista syistä ajeltua) ja toistaiseksi kaikki on toiminut ok. Ainakin tuon orkkisakun lepojännite pitäisi olla täynnä ollessaan selvästi yli 12.5 V, joten sanoisin että 12.2 V alkaa olla jo vajaanpuoleinen. Kannattaa kokeilla sitä ctekin elvytystoimintoa joka lataa sen hetkellisesti vähän suurempaan jännitteeseen.

Lepojännite ei tietenkään ole mitenkään idioottivarma tapa tutkia akun kuntoa vaan tarvittaisiin vähän kuormitusta että todellinen kunto selviäisi. Tosin tavan tallaajan taitaa olla helpoin kokeilla vaan uudella akulla jos on epäilystä akun kunnosta.

t. Janne

Ok. Kokeillaan nyt mitä sanoo 24h latauksesta. Jos rupee oireet jälleen ilmenemään, ni ei auta ku lähteä akun ostoon.

jahonen sanoi:
Lepojännite ei tietenkään ole mitenkään idioottivarma tapa tutkia akun kuntoa vaan tarvittaisiin vähän kuormitusta että todellinen kunto selviäisi. Tosin tavan tallaajan taitaa olla helpoin kokeilla vaan uudella akulla jos on epäilystä akun kunnosta.

Mittaa se jännite startatessa. Jännitteen ei pitäisi ihan kauheasti pudota kunnossa olevassa akussa.

Kukaan ei viitsi kertoa mitä flashayksella tarkoitetaan?

Tarkoittanee flash muistiin kirjoittamista eli itse softaa tai sen parametrejä on varmaan päivitetty. En nyt osaa varmaksi sanoa mitä on mennyt pieleen mutta kuulostaa siltä että koska virrat pitää olla päällä niin on ajovalo on ollut päällä ja jännite on tippunut liian alas toimenpiteen aikana ja kirjoitus on keskeytynyt tai muuten korruptoitunut. Siksi pitäisi aina ottaa ajovalon sulake pois tai antaa apuvirtaa kun tuollaista duunailee.

Tuota samaa arvioin ittekki, vaikka en tienny että termiä flashäys käytetään myös prätkämaailmassa. Noita Applen laitteita oon kyllä Flashänny :).

Joo, pitää mitata vielä se jännite startatessa. Liian alhanen se on kuitenki jo virrat laitettaessa, koska jo siinä vaiheessa mittaristo sekoilee. Täytyy tänään kattoa paljonko antaa jännitteeksi kun latausta on takana se 24h.

Nyt latauksen jälkeen lepojännite 12.83. Virrat päälle, niin tippuu 11.9. Käynnistäessä ei suurempia heittoja. Tyhjäkäynnillä lataus tasan 14. Onko normaalia että jännite tippuu, kun antaa kierroksia. 4000RPM niin jännite tuppuu 13.4-13.6.

Paljos tollanen Xenon vie jännitteestä? Mulla Cobran xenon.

Back