KOTKAN JA MARJATAN BLUE RIDGE PARKWAY TOUR 2015-11-28
Australian reissu oli takana, matkakertomus tehty. Filminteko oli vielä kesken koska materiaalia oli valtavat määrät ja koska ajokausi alkoi, päätin että filmin valmistuminen saa jäädä loppuvuoden murheeksi.
Sen sijaan Amerikkaan teki taas mieli. Olin jo aikaisemmin katsellut netistä Blue Ridge Parkwayta ja löytyihän Orgista jokunen reitin, tosin autolla ajaneita. Kommentit alueesta olivat järjestään positiivisia.
The Blue Ridge Parkway alkaa Waynesboro nimisestä pikkukaupungista Virginassa ja päättyy Cherokee nimiseen pikkukaupunkiin North Carolinassa. Itse asiassa tie alkaa jo Front Royal nimisestä kaupungista ollen kuitenkin nimeltään Skyland Drive Waynesboroon asti. Tämä asia selvisi vasta matkanaaikana. Asia otti kovasti koteloon, koska aloitimme netti-infon mukaan matkanteon Waynesborosta ja meillä olisi kuitenkin ollut aikataulussa varaa ajaa myös tuo Skyland Drive. Tätä kirjoittaessani tarkistin Blue Ridgen sivuilta aloituspaikan ja siellä selvästi ilmoitetaan Waynesboron olevan aloituspiste.
Pakolliset pönötykset Karhulan linja-autoasemalla jo aika monennen kerran.
Amerikkaa on tullut nähtyä niin merenkulkijan kuin moottoripyöräilijän näkökulmasta joten muistinystyröitä hieroskellen sain tulokseksi sen että muissa osavaltioissa on tullut käytyä paitsi Kentuckyssä ja West Virginiassa. Lisäksi en muista varmasti, kävimmekö Indianassa kun veimme -80 luvulla rautapeltiä Raahesta Amerikan suurille järville maan autoteollisuuden käyttöön. Alaskassa olen ollut ainoastaan Anchoragen lentokentällä välilaskun aikana, joskin sain sieltä Alaskan leiman passiini.
Puuttuvat osavaltiot mielessäni rupesin suunnittelemaan reittiä. Kanadan Suomalaiset ystävämme, jotka tapasimme 5 vuotta sitten Thunder Bayssa, olivat kutsuneet meidät Torontossa vietettävään Kanadan Suomalaisten suurjuhlaan. Nämä juhlat vietetään joka viides vuosi ja edellisen kerran olimme sattumalta tuolla Thunder Bayssa juhlien aikaan ja siellä tapasimme edellä mainitut ystävämme joiden kanssa pidämme edelleen yhteyttä.
No, päätimme että koukkaamme Kanadan kautta ja samalla saan ”blokattua” puuttuvat osavaltiot. Seuraava vaihe oli niinkin tärkeä kuin pyörän vuokraaminen. Olen ollut tyytyväinen Eagle Riderin palveluihin joten avasin firman sijaintikartan. Havaitsin että Nashvillessa Tennesseessä on reittiimme soveltuva vuokraamopiste josta varasin pyörän joka oli tietenkin tuttu Heritage Softail. Sitten tein virheen: Koska olin mielestäni hyvässä suunnitteluvireessä, siirryin varaamaan lentolippuja! Sainkin helposti ja halvalla liput Helsinki-Nashville- Helsinki. Välilasku olisi mennessä Chicago ja takaisin tullessa New York.
Parin päivän kuluttua rupesin ihmettelemään kun pyörän varauksen vahvistusta ei kuulunut. Otin yhteyttä Eagle Rideriin josta tulikin tyly vastaus : Nashvillen piste on juuri lopetettu. Valitettavasti sijaintikartassa tämä piste vielä oli meikäläistä hämäämässä. Nyt sitten vihloi varsin raa’asti.
Seuraava sopiva vuokraamopiste sijaitsi Clevelandissa Ohiossa. Varmistin toimipisteen toiminnan ja varasin Heritagen Clevelandista ja pyörän palautus olisi New Orleansissa, Louisianassa. Raivosta täristen soitin seuraavaksi lentovarausfirmaan josta olin liput varannut, tiedustellen mitä lippujen muutos maksaisi. No, peruminen olisi ollut niin tyyristä että siitä ei olisi tullut mitään, joten tilasin lisää lippuja siten että Nashvillesta jatkaisimme Clevelandiin lentäen. Samoin New Orleansista lentäisimme takaisin Nashvilleen ja sieltä sitten New Yorkin kautta kotiin alkuperäisen suunnitelman mukaan. Lentäminen USA:n sisäisessä liikenteessä on kohtuuhintaista, lisäksi ei tarvitse palauttaa pyörää Clevelandiin joten kustannukset eivät rassanneet aivan niin paljon kuin raivopäissäni ensin arvioin. Mitä tästä opin? Ainakin sen ettei mihinkään voi tänä päivänä luottaa tarkistamatta kaikkia asioita ensin. Lisäksi jouduimme lentelemään ympäri Amerikkaa melkein ristiin rastiin, mutta siitä tarkemmin myöhemmin.
Matkan muu valmistelu sujui rutiinilla. Varauduin ensi kertaa myös mahdolliseen renkaan puhkeamiseen ja ostin kätevän kokoisen paikkaussarjan ”kamelinpaskoineen” ja painepulloineen.
Juhannus oli vietetty . 22.06. siirryimme hyvässä järjestyksessä Kotkasta Vantaalle lentoasemalle. Kaikki meni hienosti turvatarkastukseen saakka. Minut pyydettiin sivulle ja tarkastaja tiukkasi, mitä ampulleja oli käsimatkatavaroissani? ”Ei mitään,” vastasin. ”Kyllä läpivalaisussa näkyy 3 kpl metalliampulleja” sanoi kaveri. Maailma mustui silmissäni kun muistin asian. Olin pöllö laittanut paikkaussarjan käsimatkatavaroihin. Tarkastaja oli erittäin asiallinen mutta paikkaussarja oli jätettävä kentälle. Kyllä nolotti, olin vielä Marjatalle painottanut että tarkkana pitää olla. Tällaisia se ikä teettää.
Itse lentomatka Chicagoon sujui sinivalkoisin siivin hyvin, joskin kanacurry loppui kesken. Onneksi se kompensoitiin ylimääräisellä punaviinillä, jota sai reilusti. Lentoemäntä kertoi että juomatta jääneet viinit kaadetaan viemäriin jonkun epämääräisen pykälän perusteella, joten viiniä tarjoillaan niin kauan kun sitä riittää. Että tällaista tiedoksi lentäville viinin ystäville.
Michiganjärvi on kaunis kesällä
Chicagossa oli helppo tuloselvitys ja pienen odottelun jälkeen olimme Nashvillen koneessa ja parin tunnin lennon jälkeen Nashvillessa jossa jouduimme odottelemaan ”shuttlen” tuloa. Onneksi ystävällinen kenttävirkailija soitti varaamaani hotelliin ja kertoi auton olevan pian kentällä. Hotellimme oli aivan Nashvillen keskustassa mutta oli jo ilta ja väsy painoi joten painuimme pehkuihin.
Ensimmäinen herätys Nashvillessa
Aamu valkeni kuumana ja kehnohkon aamiaisen jälkeen lähdimme katselemaan meille jo tuttua kaupunkia. Nashvillehan on maailman Country & Western musiikin keskus. Edellinen kerta kaupungissa meni vähän viihteellä joten emme kerinneet Country & Western museoon. Halusin nyt korjata asian ja suuntasimme ensimmäiseksi sinne.. Aamupäivästä huolimatta museossa oli runsaasti ihmisiä mutta mahduimme mukavasti joukkoon. Vanhaa C & W musiikin ystävää museo kiinnosti ja aika kului kuin siivillä.

]
Musiikit pelaa Country & Western museossa
Ei pitäisi olla vaikea arvata että tämä asu on kuulunut Dolly Partonille
Elviksen kamaa tuntuu olevan joka museossa.