• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Korvatulppien ostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja praatika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä en tykkää noista pumpulitulpista yhtään.
Ei niiden vaimennuskaan taida olla juuri mistään kotoisin.

Itse olen kovasti ihastunut bilsomin keltaisiin 303:siin. Apteekista löytyypi 10 parin säkeissä. Kokoina L ja S (ei hajuakaan miten nuo S:t eroavat L:istä). Pirun hyvät päässä ja vaimentavatkin vielä aika reippaasti (33dB SNR). Harva kaverini suostuu muita enää käyttämään, kun on näitä kokeillut.

Siniset taitaa olla L-kokoa ja vihreät M-kokoa.
No perhana! Niinpäs onkin, minulla on molempia tässä käsissä ja vihreä on tosiaan hieman kapeampi malliltaan.

Edellinen viestini oli sikäli vähän huonosti kirjoitettu, että toki myös Bilsom valmistaa niitä perinteisiä keltaisia puristettavia tulppia, ja vaikka minkälaisia erikoisempia malleja myös.

Ainakin minun korvaani tuo pumpulitulppa on vaimentanut ihan riittävästi tehdasmelussa ja moottorisahatessa apumiehenä, vaikka voi olla että moottoripyöräkäytössä esim. jotkut kestotulpat olisivat paikallaan.

Meillä on duunissa jaossa jotain Laser Lite tulppia, pehmeää vaahtomuovia, keltainen pohja punaiset raidat. Laajenee Earia selvästi hitaammin, joten ehtii survoa korvaan hyvin. Omasta mielestäni vaimentaa selkeästi Earia paremmin, eikä paina korvassa.

Hinta-laatu suhde on kohdillaan. :-)

Siis miksei jotain EARin kertakäyttöisiä voisi käyttää useampaankin kertaan? Huononeeko ne jotenkin vai onko kyseessä hygienia, ettei niitä muka voi pestä tarpeeksi hyvin?

Itselläni on jotkut joulukuuset, jotka sain kun olin tehtaassa töissä. Sitä rääkkiä kestin pari viikkoa, oikeasti kamalempaa työtä ei olekaan. Kamala meteli jos ei ole tulppia ja tulpilla ei voi keskustella kenenkään kanssa, vaan tehdä jotain äärettömän monotoonista ja tylsää työtä.

Sellasia puristeltavia ja laajenevia tulppia käytän nyt on jotku hienot vaaleenpunaset. Ikinä en oo mistää ostanu aina on jostain tarttunu mukaa.
smile_org.gif
Ja miks niitä ei vois käyttää useampaa kertaa? Ite ainaki käytän ja ei ne yhtää sen huonommin sitä ääntä eristä vaikka useemman kerran käyttääki. Jotku oikee pilipali tulpat tuntu pesusta menevän huonomaks mutta enpä mä niitä pesekkää. Vaihtoo sitte ku siltä tuntuu.

Motonetin 50 centtiä maksavat, kätevässä muovilootassa 2 paria, ovat olleet käytössä koko kesän. Väillä olen pessyt ne ja aina pelittää. Ei ole todellakaan hinnalla pilattuja!

Hinta-laatusuhde parempi kuin täydellinen.

Eikun raksalle töihin niin ei tarvii niitäkään ostaa.
Mutta starkilta ja muista rautakaupoista saa noita. M3 tulpat on aika hyviä sopivan pehmoisia ja niitä saa just noissa 200 parin laatikoissa.

Siis miksei jotain EARin kertakäyttöisiä voisi käyttää useampaankin kertaan? Huononeeko ne jotenkin vai onko kyseessä hygienia, ettei niitä muka voi pestä tarpeeksi hyvin?
Voihan niitä käyttää, mutta useamman käyttökerran jälkeen vaimennusteho ei enää ole entisensä - ja ero on yllättävän iso.

Ilmeisesti tulppien materiaali on sellaista, että se kestää kokoon puristamista ja laajenemista vain muutaman kerran. Kyllähän tulppa näyttää samalta sen jälkeenkin, mutta vaimennnus on helposti huonompi ja ääntä vuotaa tulpan ohi. Noissakin on varmaan merkki/tulppakohtaisia eroja, mutta laadukkaimmissakin tulpissa olen tuon ilmiön huomannut. Nykyään tulpat menevätkin vaihtoon muutaman käyttökerran jälkeen, vaikka hygienian puolesta niitä olisi voinut pidempäänkin käyttää.

Toinen huomionarvoinen juttu on se, että asiantuntijoiden mukaan kertakäyttötulpat eivät sovi poikkeavan korvakäytävän muodon vuoksi yli 10%:lle ikäluokasta. Eli jos tulpat tuntuvat hankalilta niin tuossa voi olla syy.

Back