• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Korvatulpat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Korvatulpat - käytätkö?

• Aina.

Ääniä: 9 33,3%
  • Pidemmillä matkoilla mutten kaupunkikruisailuilla

Ääniä: 10 37,0%
  • Silloin kun muistan...

Ääniä: 1 3,7%
  • Harvoin

Ääniä: 3 11,1%
  • En koskaan.

Ääniä: 4 14,8%

• Ääniä yhteensä
    27
Kokeilin isoa matkapyörää ja huomasin yllätykseni, että kypärähän ei suhise, ainut meteli oli moottorin ääni. Nopeus oli maksimissaan 90km/h, joten en voi kommentoida moottoritie käytössä. Mutta pienemmillä teillä ei tulpilla tee mitään, edes visiiriä ei tarvinnut laittaa kiinni, kun ei sellaisen pleksin takana tuule yhtään. Joo, taitaa olla niin, että meikäläinen käyttää tulppia aina ajaessani, kun ei nuo matkapyörät juuri kiinnosta... ehkä 20:n vuoden päästä?

Enpä ole koskaan (ainakaan vielä) käyttänyt
062802moto_prv.gif
<--HUOM! ei korvatulppia  
biggrin.gif
Obelix käyttää persiljaa. Onko kukaan kokeillut?
sport05.gif

Kyllä kannattaa käyttää!
Kuulo on aika "löyhässä", varsinkin jos paljon ajelee ja pitkiä reissuja! (Kuka nyt kauppareissulle jaksaa laittaa..?
confused_orig.gif
)

Mulla on jo valmiiksi kuulon alenema toisessa korvassa, joka on
osaksi melusta tullu, osaksi ihan fyysinen juttu, kun on luonnottoman kapeat korvakäytävät!
confused_orig.gif

Pitemmän reissun jälkeen, ilman eareita, kumisee korvissa vielä aamullakin ja tasapaino heittelee.

Niin ja muuten, kyllä ne earit mahtuu kapeisiinkin korvakäytäviin, kun tarpeeksi pyörittelee.
wink.gif

jes, teetin 2002 keväällä earfoonit. Aluksi tulivat liian pieninä ja irtosivut kun otin kypärän päästä. Mutta menivät takuuseen korjattavaksi.
Ovat mukavat, nopeat laittaa ja ottaa pois, vaimennus on valittavissa. Ja tulevat ajan myötä halvemmaksikin...

Maksoivat noin 200e. Jos kertakäyttötulppa maksaa euron/pari ja niitä voi käyttää noin 5 kertaa, niin vautsi, jo tuhannen käyttökerran päästä olen omillani. Selvää säästöä
062802jumpie_prv.gif

Edellisen pyörän kanssa korvatulpat oli ihan must, mutta RT:n kanssa voi ajaa hidasvauhtista ajoa ilman tulppia jos nostaa tuulilasin pystyyn. Kypärä on Suupertin konsepti.

Sellasista EAR in valmistamista joulukuusen mallisista, eli mis on niiku 3 erikokosta sateliittilautasta peräkkäin modifioin mopokäyttöön sopivat, eli sellaset että asetinvarren ovat niin lyhyet etteivät osu kypärään... hiton hyvät ja lähes ikuiset, eli pestävä malli..... helppo laittaa ja hyvä vaimennus
smile_org.gif

Mukana ne on aina mutta korvaan ne eivät ole vielä kertaakaan eksyneet!!

Muistaakseni jokin testi oli noista kypärien melutasoista ja voittajalla oli 120 km/h vaihdissa melua jotain reilu 100 db:tä eli yli rajoitusten menee jo hiljasemmassakin vauhdissa.

... ne perhanat tippuu aina pois samalla kun otan kypärän pois. pienemmät ehkäpä?
Jos EAR:it tuntuu liian suurilta käy ostamassa Bilsom:it, niitä on eri kokoja! Ne on sellasia vähän saman näkösia keltasia kun EAR:it mutta materiaaliltaan pehmeämpää ja ennen kaikkea ne on hieman muotoillut. Tuuppaat sellaset S koot korviin niin ei varmaan ole liian suuret.

Itte oon huomannu, et EAR:it hankaa korvakäytävän rikki pidempiaikaisessa käytössä (karheat kun ovat). Bilsom:it ei sitä tee... ne ei myöskään kutise (ainakaan mulla)! Ne pakataan sellaseen pieneen läpinäkyvään saumattuun pussiin...

Tossa saitti lafkaa, joka niitä myy (on vaan aika isoja eriä, ja hinnat markoissa
biggrin.gif
): http://www.silikotek.fi/tiedosto/tulppa.htm
nii, ja vältä niitä spärdärin näkösiä "tulppia" jossa on pumpulia sisässä! Ne on ihan  
033102ass_1_prv.gif

Kyllä ne tulpat on hyvät olla korvissa pidemmillä matkoilla. Olen kokeillut perinteisiä EAReja, EARsofteja ja korvakittiä. Minulla kun on herkät ja pienet korvakäytävät, olen tullut siihen tulokseen että korvakitti toimii minulla parhaiten, mutta valitettavasti kitti likaantuu tosi äkkiä. Kuusitulpat ovat kuulemma myös hyvät, mutta sama ongelma kuin tavallisissa tulpissa, eli raapivat korvakäytäviä. Ne muotoonvaletut silikonitulpat olisi varmaan kaikkein parhaat, mutta maksavat mansikoita.

Pidemmillä matkoilla ne kuuluu ajomukavuusvarustukseen.
Kaupunkipörräilyssä niitä ei juuri kerkeä tunkemaan korviin, kun meno on vaiheittain varsin hektistä. Enkä niitä koe cityajossa tarvitsevani... Radalla se vaihtelee muistin mukaan.  
biggrin.gif

Käytän aina,paitsi joskus unohtuu duunimatkalta=500m...
biggrin.gif

Korvat jo ennen moottoripyöräily oli aika heikossa hapessa,toisen harrastuksen takia,niin enpä ehdoin tahdoin halua pahentaa oloa...

Pidemmillä matkoilla mutten kaupunkikruisailuilla VAIKKA maantieajossa isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla mopo on suht hiljaa, kruisailussa pärinä on monesti melkoinen.

Kyllä joo tulee semmoiset möykyt tulee vastaanottimiin tungettua kun pidemmälle lähtee, varsinkin kun oli tuo entinen pata sen verta äänekäs kuitenkin. Saapa nähdä miten nyt kun on uus....  
tounge.gif

Musiikin kuuntelua varten on tullu hommattua Elacin ER tulpat 25 db vaimennuksella. Uutena motoristina en hirveästi ole vielä kaivannut vaimennusta, pieni kohina vaan lisää vauhdin tunnetta.
smile_org.gif
Ehkä noita sitten tulee käytettyä kun lähtee pidempään reissuun...

Lisätietoa tulpista löytyy tuolta: http://www.ml-suojainpalvelut.fi/kuulonsuojaimet.htm

Hintaa noilla on n. 180e (kimppatilauksella saimme hinnan n. 140 euroon), mutta ovatkin sitten aivan eri luokkaa kuin halpatulpat. Vaimennukseksi saa valita 9, 15 tai 25db. Muutamia syitä miksi itse ostin moiset:

- Kestävät pitkään
- Vaimentavat tasaisesti, korkeat äänet eivät häviä kokonaan -> kuulee mainiosti keskustella tulpat päässä.
- Tulpat valetaan korvakäytävän muotoon -> eivät tipu päästä (itseasiassa niiden asettamista ja poistamista joutuu harjoittelemaan vähän), käyttömukavuus on taattu.
- Samoja tulppia voi sitten käyttää bändien keikoillakin, ja musiikki jopa kuulostaa hyvältä eikä pelkältä bassomurinalta kuten halpistulpilla
- Tulpat eivät törrötä ulos korvista kuten esim. "joulukuusitulpat", eli hifitulpat joissa on kanta joka törröttää ulos korvasta -> mahtuvat hyvin kypärän alle.

Kyllähän sitä tietää, että pitäs käyttää, mutta kun on aina sen toisen takin taskussa.. illalla sitten kun taas tinnittää korvissa on hyvä ja helppo olla jälkiviisas, että ois pitäny käyttää..

Aina jos on tiedossa yli 15 min. yhtäjaksoista ajoa maantienopeuksissa, Earin keltaiset, Bmw:n Evo 4 humisee niin että kyllä korvat soi jos ei tulppaa päätä.

Käytän.

Tuon halpis-Shoein kanssa olisi hyvä käyttää tulppia ilmeisesti kaupungissakin, sen verran paljon se humisee aina. Yleensä tulpat tulee kuitenkin laitettua vain kun lähtee pidempää matkaa ajelemaan.  
062802moto_prv.gif

Hassua sinänsä, avopottani (Davida) on hiljaisempi kuin tuo umpipotta  
nixweiss.gif

Tulpat korvissa on kivempi ajella, kun ei tarvitse kuunnella ylimääräisiä kilinöitä koneesta ja kierroksiakin tulee otettua ihan jonkin verran enemmän, ennen kuin on isompaa pykälää tarjoamassa  
cool.gif

Matka-ajossa nuo tulpat kyllä tekevät korvat aroiksi päivässä-parissa, joten haaveilen muotoon valetuista... ehkä sitten kun olen iso ja rikas...

Kyllä tulee tulpat korviin nakattua lyhyemmälläkin matkalla. On meinaas jo toisesta korvasta kuulo alentunut niin on hyvä suojata sitä ja suojella lisä vaurioilta.
buttrock.gif

Back