• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Korvaako korvatulpat hiljaisen kypärän?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesaila
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
S1:n kanssa pystyy lyhyitä matkoja ajamaan ilman tulppia mutta pidemmällä matkalla ne on välttämättömät ainakin pleksillisellä pyörällä ajaessa.
Mulla on kans S1 ja pystyn ajeleen nakupyörällä alle 100kmh nopeuksissa helposti ilman minkäänlaisia tulppia. Pleksillisissä pyörissä tarvin tulpat jo 80 kmh nopeuksissa.
Kaupunki nopeuksissa (40-60 kmh) on tulppien kanssa jo todella hiljaista.
smile_org.gif

Tulppiakin on monenlaisia. Itsellä on tälläiset.

Kliks

Vaimentavat sen huminan, mutta kuulee silti esim. puhetta ihan kohtuullisesti. Toki ne hieman sitäkin vaimentavat.
Ja loppui korvienkin tulehtuminen tulppien takia kun nämä hankein.
Mistä ostit noi tulpat en ole nähnyt missään?  
bowdown.gif
Tai tuolta

Nopea ja edullinen toimitus.

Minulla kun ongelmana oli, että kaikki tulpat aiheuttivat korvatulehduksen parin perättäisen käyttöpäivän jälkeen. Aihetta ihmeteltiin lääkäreiden ja kaikkien kanssa, vaihdettiin tulppia jos monenlaisia, kunnes nämä löytyivät. Ei osannut lääkäri muuta sanoa, kun että ilmeisesti minun korvani eivät kestä kokonaan tukkimista, vaan pitää olla avonainen tulppa, ja nuohan ovat.

sport05.gif
Kyllä nyt kelpaa.

Pyörä ja plexi vaikuttavat meteliin paljon enemmän, kuin tällä foorumilla on mainittu.

Itse en ole matkapyörillä (Goldwing, LT) tulppia kaivannut lainkaan. Eikä todella ole edes tarpeen. Kypäränä avattava Nolan X-lite, joka sekään ei liene hiljaisimmasta päästä. Mutta muita kuin normaaleja liikenteen ääniä ei juuri kuulu.

Mutta kun sitten hyppää tuommoisen plexillisen sporttouring pyörän puikkoihin, niin tulpat ovat aivan välttämättömät. Tuulen suhina kypärässä on kova. Jopa nakupyörillä on hiljaisempaa ajella, niin kuin tuossa joku jo mainitsikin.

Testasin LT:llä ajaessani myös avattavaa BMW:n kypärää, joka osoittautui huomattavasti äänekkäämmäksi kuin Nolan. Tosin nuo kypärän sisään kuuluvat äänet olivat lähinnä pyörän omia menaanisia ääniä.

Tulppien käytöstä tuskin on haittaa, mutta mielestäni niitä ei kaikilla kyllä pyörillä tarvitse.

t. repa

Tulppiakin on monenlaisia. Itsellä on tälläiset.

Kliks

Vaimentavat sen huminan, mutta kuulee silti esim. puhetta ihan kohtuullisesti. Toki ne hieman sitäkin vaimentavat.
Ja loppui korvienkin tulehtuminen tulppien takia kun nämä hankein.
Mistä ostit noi tulpat en ole nähnyt missään?  
bowdown.gif
Nuita möi joku aika sitten ainakin mjl-huolto Malmilla. Mulla tommoset ollu, ongelmaksi on vaan koitunut se, että noiden vaimentimien kiinnitys "tuttiin" löystyy ajan mittaan. Pikaliimalla olen sen fiksannut.

Tulppien käytöstä tuskin on haittaa, mutta mielestäni niitä ei kaikilla kyllä pyörillä tarvitse.
Ongelma on vaan siinä että sitten kun henkilökohtaisesti tajuaa että "olishan niitä sittenkin tarvinnut" on jo myöhäistä.
sad_orig.gif
Tuo kyllä pitää paikkansa. Mutta kun kaikissa mopoissa vaan ei tarvitse.
Hmm? Miten se mopo asiaan vaikuttaa?

Ongelma on vaan siinä että sitten kun henkilökohtaisesti tajuaa että "olishan niitä sittenkin tarvinnut" on jo myöhäistä.
sad_orig.gif
Jos mopo on hiljainen ja suojaa oikein tuulelta, niin eipä ole meluakaan. Eli kyllä se mopokin vaikuttaa.

t. Repa

sad_orig.gif
Jos mopo on hiljainen ja suojaa oikein tuulelta, niin eipä ole meluakaan. Eli kyllä se mopokin vaikuttaa.

t. Repa
Totta, mut sit puhutaan varmaan todella goldwing-luokan katteista. Ne katteelliset pyörät millä minä olen ajanut (matkapyörämäisin ehkä jammu fjr), ovat vaan lisänneet melua kun katteen tekemät pyörteet osuu pottaan.

Tänään testasin uutta pottaa, Roof Roadster, 300 kilsan jälkeen kaivelin sitten tulpat, johan hiljeni. Vähän liikaakin. Pitänee vaihtaa rööriä äänekkäämmiksi, että kuulee onko mopo käynnisssä.
Mutta tulpat on pidemmän päälle asiaa. Arai Cindor oli senverran hiljainen, et meni ilman. Mut se onkin umpipotta.
Suupertti on kuulemma niiiin hiljanen ettei kuule ratioo...........öööö mitä
..ttua, ratioo, mopossa............ai niin mut sillä olikii pannari alla.
Mutta olutta juuessa ei tarvii ku lasin, paitti jos jua suaraan purkista

-haamu-
033102beer_1_prv.gif

sad_orig.gif

t. Repa
Totta, mut sit puhutaan varmaan todella goldwing-luokan katteista. Ne katteelliset pyörät millä minä olen ajanut (matkapyörämäisin ehkä jammu fjr), ovat vaan lisänneet melua kun katteen tekemät pyörteet osuu pottaan.
Repan tarkoittamia pyöriä pystyy ajamaan kenkiä kastelematta, avopotta päässä ja  mikrofoni suun edessä vaikka räntää sataisi.
Eli se siitä tulppien tarpeesta.  
biggrin.gif

sad_orig.gif

t. Repa
Repan tarkoittamia pyöriä pystyy ajamaan kenkiä kastelematta, avopotta päässä ja  mikrofoni suun edessä vaikka räntää sataisi.
Eli se siitä tulppien tarpeesta.  
biggrin.gif
Ja kuunnella radiota kaijuttimien kautta kypärä päässä, ilman kuulokkeita ja suhteellisen hiljaisella äänenvoimakkuudella.

t. Repa

Näyttää olevan pahoja puutteita tiedosta tässä asiassa; olisi varmasti kampanjan paikka. Käyttäkää tulppia, säilyttäkää kuulonne. Kerran kun menee niin sitä ei saa takaisin.

Back