• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kortin ajo Helsingissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jonezi sanoi:
Opetus on enemmän tai vähemmän samanlaista jokaisessa autokoulussa, niissä kauheita eroja ole. Ja ovatkin enemmän sitä teoria painoitteista, parkkipaikka pyörittelyä ja liikennesääntöjen kertaamista.

Mutta kun kortin olet saanut taskuun ja ostanut oman pyörän, suosittelen tulemaan Ajotaito II koulutukseen.

Anteeksi osallistumiseni tähän soppaan, mutta oma kokemus on täältä enemmän pohjoisesta.
Eka kerta koululla heti mopon sarviin, ajelin harjoittelurataa tunnin. Sitten heti liikenteeseen, keskustaan, siellä vajaa tunti ja koululle. Opettaja sanoi että et näy nuorisokoulutusta tarvivan. Eli ei teoriaa, vain ajot 3x n.2tuntia.
Teoriakoe piti suorittaa toisella paikkakunnalla ja inssiä piti odottaa pari viikkoa että osallistujamäärä täyttyi.
Hintaa koko paketille 500€ + viranomaiskulut, lääkärintodistus ja tietenkin pakolliset kulkemiset.
Sanottakoon että BEC-kortti ollut lähes 30v ja kilometrejä takana varmaan useampi miljoona.
Jätän kertomatta paikkakunnan ja autokoulun nimen. Opetus kyllä ansaitsisi sen kertoa.

yöLiitäjä sanoi:
Jos sulla olis joku tuttu tai tuleva uusi tuttu, joka voisi opetusluvalla opettaa... tai sitten jos sinulla on paikka, missä voit harjoitella näitä käsittelykoetehtäviä. Oppineeko niitä autokoulun vähäisten ajotuntien puitteissa...? Tai kai niitä tunteja voi ottaa ylimääräisiäkin?

Ajokoulun kautta ajattelin hoitaa kyllä. Jos ei pakollisten tuntien puitteissa opi riittävästi, niin sitten pitää ottaa lisätunteja. Uskon kyllä, että nuo 5 tuntia riittää. Mukana on toki myös ajokoe, mutta en usko että siinä tulee haasteita.

pejuko sanoi:
Ajokoulun kautta ajattelin hoitaa kyllä. Jos ei pakollisten tuntien puitteissa opi riittävästi, niin sitten pitää ottaa lisätunteja. Uskon kyllä, että nuo 5 tuntia riittää. Mukana on toki myös ajokoe, mutta en usko että siinä tulee haasteita.

Itse ajoin oman A kortin Marraskuussa, ihan ensimmäistä kertaa moottoripyörän puikoissa, ei ollut edes mitään mopo/piikki taustaa, ne ajotunnit ovat todella vähäiset, käsittelykokeen testejä myös hinkattiin, eipä niistä muuta oikeastaan tarvinnut hinkata kuin se helvetin kahdeksikko.
Ekalla meni läpi käsittelykoe ja inssi, niitten vähimmäis ajotuntien jälkeen, olin jo siinä paikkeilla että olisin ottanut lisä tunteja mutta se sitten jäi.

Kuuntelet vaa mitä se opettaja sanoo ja teet niin, niin hyvin menee.

pejuko sanoi:
Itselläkin edessä kortin hankinta tänä keväänä. Pyörä on jo tilattuna ja toimituspäiväkin sovittu, joten menen niin sanotusti perse edellä puuhun. :) Mihin aikaan keväällä yleensä Helsingissä pystyvät autokoulut aloittamaan ajotunnit? Olettaisin, että huhtikuun alussa suunnilleen?

Täälläkin on pränikkä jammu tilattu ja ajovarusteet ostettu, mutta olennaisin, eli kortti puuttuu :D

Uskaltaakohan Helsingissä jo maaliskuun puolella katsella aikoja ajotunneille?

Vipstaakkeli sanoi:
Täälläkin on pränikkä jammu tilattu ja ajovarusteet ostettu, mutta olennaisin, eli kortti puuttuu :D

En tiedä - pitää kysyä ajokoulusta. He varmaan kyllä kertovat sitten kun niitä voi varata. Hyvällä todennäköisyydellä onnistunee jo silloin ainakin käsittelyharjoitukset. Millaisen Jammun ostit - aloittelijana itse pohdin MT-07 / MT-09 ja kävin messuilla tutkimassa. Duke 790 oli kuitenkin sitten se valinta. Itsekin olen ostanut jo ihan riittävästi varusteita - pitää vähän hillitä ostelua ja ostaa sitten seuraavalle kaudelle lisää jos olen tehnyt vääriä varustevalintoja. Kypäräkin on tilattuna, joten enää sen ja pyörän toimitus puuttuu. :)

Harjoitusten alkamisen katselun voi tehdä itsekin.
Kysyy valitsemastaan koulutus paikasta missä harjoitukset ja kokeet tehdään.
Sitten kevään edetessä katselee kulkiessaan miten on lumet sulaneet ja mahdolliset
hiekat poistettu.
Lisäksi Helsinki&Vantaa koe paikalla (Tattarisuo) on talvella kuplahalli.
Toivottavasti purkavat sen ajoissa!?
No voihan sen kokeen tehdä vaikka Espoossa, Järvenpäässä, Porvoossa jne.

T: Antti R.

Vipstaakkeli sanoi:

Ajotunneista en tiedä mutta 2018 pääsin aloittamaan ajokauden sulalla asfaltilla Stadissa vasta huhtikuun puolivälissä. 2016 ja -17 jo 11.3.

pejuko sanoi:
En tiedä - pitää kysyä ajokoulusta. He varmaan kyllä kertovat sitten kun niitä voi varata. Hyvällä todennäköisyydellä onnistunee jo silloin ainakin käsittelyharjoitukset. Millaisen Jammun ostit - aloittelijana itse pohdin MT-07 / MT-09 ja kävin messuilla tutkimassa. Duke 790 oli kuitenkin sitten se valinta. Itsekin olen ostanut jo ihan riittävästi varusteita - pitää vähän hillitä ostelua ja ostaa sitten seuraavalle kaudelle lisää jos olen tehnyt vääriä varustevalintoja. Kypäräkin on tilattuna, joten enää sen ja pyörän toimitus puuttuu. :)

MT-07 tilasin. Kokeilin myös tota Dukea, mutta jammun ajoasento tuntu vähän mukavammalta. On kyllä malttamaton fiilis:WAZAAP:

Vipstaakkeli sanoi:
MT-07 tilasin. Kokeilin myös tota Dukea, mutta jammun ajoasento tuntu vähän mukavammalta. On kyllä malttamaton fiilis:WAZAAP:

Sama homma fiiliksen suhteen. Ajokausia tulee vielä paljon ja tämä on tällainen poikkeuskausi ensinmäisenä. Toivottavasti kevät tulee ajoissa. Itselle MT-07 taas oli ajoasennoltaan jotenkin ahdas. MT-09 oli parempi, mutta pyörä tuntui jotenkin kolholle muuten. Dukessa jotenkin itsellä jalat ja kädet osuivat heti kohdalleen ja ei tuntunut ahtaalle tai isolle. Muita ominaisuuksia on turha lähteä vertaamaan koska pyörien hintalaput ovat myös kovin erilaiset.

Kevät etenee väkisinkin ja tulevat viikot alkavat näyttää hyvälle. Itse olen teoriat suorittanut ja myös teoriakokeen jo viime kuun puolella hoitanut kuntoon. Nyt lähinnä odottelen, että ajotunnit alkavat oletettavasti hyvinkin pian. Paras motivaattori on se, että pyörä voitaisiin toimittaa tulevana viikonloppuna ja sitten kun se seisoo pihassa, niin kuume vaan pahenee.

Sellaista kuulin autokoulusta, että käsittelykokeen johonkin osaan saattaa olla tulossa lievennys 1.4.2019 alkaen. Lisäksi itse kokeen aikataulutus muuttunee niin, että ensin varataan käsittelykoe ja jos se menee lävitse niin sitten varataan vasta aika ajokokeeseen. Ilmeisesti viime vuonna on tullut niin paljon hylsyjä käsittelykokeesta, että ajokoeaikoja on mennyt hukkaan reippaasti - koska ne on tehty putkeen.

pejuko sanoi:
Ilmeisesti viime vuonna on tullut niin paljon hylsyjä käsittelykokeesta, että ajokoeaikoja on mennyt hukkaan reippaasti - koska ne on tehty putkeen.

Liekö tää syynä siihen, että Lahdessa niitä ei voinut viime syksynäkään suorittaa samalla kertaa. Itselläkin käväisi mielessä, että mites sitten, jos ei käsittelykoe menekään läpi. Siihen hyvä lääke oli lisätä käsittelykoeharjoittelua. Hankalin osa on ehkä siinä hidasajossa kahdeksikon tekeminen. Helpotusta toisi, jos sallittaisiin tilaa yksi metri enemmän.

yöLiitäjä sanoi:
Liekö tää syynä siihen, että Lahdessa niitä ei voinut viime syksynäkään suorittaa samalla kertaa. Itselläkin käväisi mielessä, että mites sitten, jos ei käsittelykoe menekään läpi. Siihen hyvä lääke oli lisätä käsittelykoeharjoittelua. Hankalin osa on ehkä siinä hidasajossa kahdeksikon tekeminen. Helpotusta toisi, jos sallittaisiin tilaa yksi metri enemmän.

Itse ajoin kortin viime kesänä ja käsittelykokeen jälkeen joutui odottamaan pari päivää vaille 3 viikkoa ajokoetta. Ainakin Lahden ajovarmalla oli vajausta miehityksessä kun hakivat juuri silloin kokeen vastaanottajia. Hidasajoa oli vain se suora osuus, vaikka se olikin yhteen putkeen sen pujottelun kanssa. Ainakin mä sain tehdä sen kovemmalla nopeudessa mikä helpotti sitä kasin tekoa huomattavasti.

Toi on ihan tosi homma, siis tuo harkkalupa.
Voi ajella omalla 'mopolla' liikennekoetta odotellessa :)
Ja Ajovarmakin saa muutaman euron lisää(=lupamaksu) jos&kun eivät pysty sopivan nopeasti liikennekokeita järjestämään.
Niin ja Traficom tiedotti että esitetyt käsittelykoe helpotukset tulevat voimaan :thumbup:

Aamies sanoi:
Toi on ihan tosi homma, siis tuo harkkalupa.
Voi ajella omalla 'mopolla' liikennekoetta odotellessa :)
Ja Ajovarmakin saa muutaman euron lisää(=lupamaksu) jos&kun eivät pysty sopivan nopeasti liikennekokeita järjestämään.
Niin ja Traficom tiedotti että esitetyt käsittelykoe helpotukset tulevat voimaan :thumbup:

Ainut mitä itse jäin pohtimaan on esimerkiksi kaskovakuutuksen voimassaolo harjoitttelulupa tapauksessa. If puhuu ehdoissaan ajokortista kun taas osa yhtiöistä puhuu ajo-oikeudesta. Käsitykseni mukaan harjoittelulupa antaa luvallisen ajo-oikeuden, joten ehto täyttyy siltä osin kyllä. Ajokortti tuo ei kuitenkaan ole, vaikka viranomainen luvan on myöntänytkin.

Onko tuo Traficomin päätös ja helpotukset jossain luettavissa? Voimaan ilmeisesti 1.4?

Olette ostaneet pyörät valmiiksi, mutta ette ole edes ajaneet niillä? Vai ymmärsinkö väärin :blink: Itse kävin koeajamassa useamman pyörän sen jälkeen kun sain kortin ennen kuin edes osasin päättää mitä haluan. Tosin kaksi pyöräähän niissä on kaikissa:right:

Aamies sanoi:

Tiedotti kenelle? Linkkiä kaivataan, kun omilla taidoilla tuollaista tiedotetta ei löydy! Mustaa valkosella tarvitaan ennenkuin suomalainen uskoo. Tai onko tuossa kysymyksessä vain sisäinen tiedonanto tutkinnon vastaanottajille, että olisivat armollisempia kokelaita kohtaan?

Back