• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kommentteja SMOTOn uusista www-sivuista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannuvirta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oikeestaan vaan yhtä asiaa jään kaipaamaan, mitä vaihtoehtoja?

Nyt vielä ehtii vaihtamaan.

Palvelimen hakkerointi ei ole riski, koska palvelu on hotellissa joka on jossain määrin luotettava... luulisin. Riski tulee sitten sisällön sotkemisesta, mutta se me osataan tehdä itsekkin joten ajantasaiste varmuuskopiot sisällöstä on oltava. Tässä mielessä tilanne ei muutu frotpage ylläpidosta.

Kysymys kuuluukin väheneekö webmasterin eli minun työmäänrä jos työt siirtyvät sisällön eli uutisten päivityksistä patcien asennuksiisn...

Hanski
Vastaus kysymyksiisi riippuu hiukan siitä, mitä tuolla systeemillä haluat saada aikaan. Jos tarkoitus on päivittää tai jakaa päivitysvastuu usealle tavalliselle käyttäjälle helposti tuolla vain yhtä saittia varten, homma lienee enempi makuasia. Juuri Frontpagella tapahtuvaan ylläpitoon nähden mikä tahansa on parannus. Tosin nuo mainitut mahdolliset tietoturvariskit eivät ole palvelinkohtaisia. Eli ei kannata tuudittautua kuvitelmaan täysin turvallisesta hotelllista, jos siellä 'yöpyy' epämääräisiä asukkaita tai 'työskentelee' kyseenalaista henkilökuntaa.

Jos taas tarkoitus on käyttää moista yleisempänä palveluna saman serverin useiden eri asiakkaiden saittien ylläpitoon, ainakin itse kyllä katselisin muita vaihtoehtoja.

Väheneekö webmasterin työtaakka, no sekin lienee osittain makuasia ja tapauskohtainen juttu. Tuokin näyttäisi olevan vain tavanomainen 'templaattigeneraattorila varustettu php-ylläpitomokkula'. Muitakin toimivia vaihtoehtoja vain yhden saitin suht yksinkertaisiin sisältöpäivityksiin kyllä on, ainakin jo jotain osaavalle webmasterille. Tosin kyllähän noilla mokkuloillakin puolensa on. Ainakin jos päivitykset pitää saada useamman tavallisen loppukäyttäjän ulottuville ja mahdollisimman vähän 'tuhoa' aiheuttavaan muotoon.

Niin ja kyllä niitä kaivattuja toimivia ja turvallisia vaihtoehtoja myös tuolla php-mokkulapuolella on, tosin ei välttämättä juuri tuossa muodossa ja 'ilmaisena'. Yhdestä vaihtoehdosta saat tiedon vaikka privapostin kautta jos kiinnostaa.

Niin ja itse tuosta demosta, Jassu tuossa jo mainitsi noista bannereista ja niiden määrärästä sekä sijoittelusta;

sanoi:
Kuulostaa kyllä aika järjettömältä, eihän tossa teidän saitilla ole tuolla periaatteella kuin bannereita. Nytkin siellä taitaa olla yli 20 kpl, joka tarkoittaa sitä ettei kukaan niitä jaksa selailla ! Pari banneria nyt vielä jaksaa kattoa mutta ton yli menee mainosarvo koko hommalta ja porukka kaikkoaa joulukuusta muistuttavalta saitilta heti etusivun jälkeen - tai vaihtoehtoisesti eivät käy koko etusivulla.
...Varsinkin, kun ne on läiskäisty ilmeisesti yhtään editoimatta tuolla tavalla itse leiskan sivuun siten, että leiska 'räjähtää' ja sivu leviää sivusuunnassa. Vaakatasoinen scrollbar->ei hyvä. Eli monella peruskäyttäjällä (1024x768 -resoluutio) osa noista bannereista jopa jää sinne oikean reunan taa piiloon, eikä kovin moni käyttäjä niitä sieltä rupea sivusuunnassa skrollaamaan, ja lopputulos vielä näyttää aika ikävältä. Itse leiska muuten menbuareineen näyttäisi suht asialliselta.

Elikkäs tässäkin se tavallaan nähdään, että ei se koodiin piilotettu webmaster eli moinen php-mokkula aina korvaa suunnittelutyötä ja sitä oikeaa webmasteria, eikä siis välttämättä edes vähennä sitä työtaakkaa, varsinkaan silloin kun tehdään isompia muutoksia. Voi olla, että perinteisin konstein olisit saanut aikaan jopa paremman lopputuloksen, kun mokkula templaatteineen ei olisi vienyt huomiota itse saitin ulkoasusta kokonaisuutena.

Kun kerran kirjoitusvirheitäkin kaipailtiin niin, Projektit ja työryhmät sivulla lukeepi "SMOTOn toiminta jakautuu yseisiin eri projekteihin" eli yseisiin.

Itseä hiukan häiritsee tuo oikean reunan mainosten runsaus. Olisiko mahdollista laittaa vähemmän mainoksia kerralla sivuille? Etusivun mainokset vaikka vuorottelemaan keskenään?

Yhteystietosivuilla tuli mieleen, että onko yhteyshenkilöluettelojoiden oltava minimoituna kun lista on kuitenkin hyvin lyhyt. Nyt joutuu kahdesti klikkaamaan...

Tässä näin pikaiset havainnot

Tiivistän: Mitä enemmän käyttäjiä maailmassa softalla sitä nopeammin löytyy reikiä, myös fixit tulevat nopeammin mutta jonkun ne pitää asentaa kuitenkin. Eli reiät korjataan nopeasti mutta jos itse hidastelet asennuksessa niin haxorhaxor-setä voi probettaa saittisi ja huomata sen olevan reikäinen -> kops.
Konditionaallit ovat mahdollisia aina .. sitäpä en yritäkkään kieltää.
smile_org.gif
Toi "voi" joomlan/mambon kohdalla on aika usein muuttunut toiseen muotoon - kuten sanoin niin kyseinen CMS on tuttu ihan duunin puolesta ja noita reikiä on tullu nähtyä.

Mutta mitäs mä tässä vääntämään, tehkää mitä teette
biggrin.gif
Tää onkin hyvää tietoa. Mullakin on juuri pohdinnan alla että mitä CMS-mokkulaa tässä alkaisi käyttämään. Joomla näytti kohtuulliselta vaihtoehdolta, mutta tämä taitaa muuttaa asian...

Olisiko Jassulla heittää ehdotuksia simppelistä (ei sellasta ikoniviidakkoa kuin Joomlassa pahimmillaan) mutta riittävän kattavasta (kuvat, taulukot, linkit pitää onnistua) wysiwyg-editorista? Miten esim. TinyMCE, onko siitä mihinkään?
Sama homma olisi mulla edessä, eli pitäis löytä joku ilmainen CMS-softa harrastuskäyttöön (php4+mysql alusta).
Itsellä on ajatus peittää se käytetty CMS-softa mahd. hyvin näkyvistä, eli logot ym. pois, nimetään osa tiedostoista uudelleen, hiukan css/html sisältöäkin voisi muotoilla jne...
Teen jonkinlaisen skriptin tuota sorsien muokkausta varten, jottei päivitysten jälkeen tartte tehdä samaa uudelleen käsin.

Elikkäs plussaa olisi mahd. pieni sorsa-tiedostojen määrä.

Tuo Joomla on muutenkin pois laskuista, se tuntuu olevan ihan reikäjuustoa...

Back