• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kolme sakkoa ja kortti pois

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja designet
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaj sanoi:
Eli hommaa hands free taikka älä puhu kun ajat...melko simppeliä.

Mitä teen hands freellä, jos en puhu :D. Toden totta, hands free aika ehdoton manuaaliaskilla kaupunkioloissa, plus sen luurin korvalla pitäminen pitkiä aikoja ylipäänsä vituttais.

Aika moni varmaan pärjää ilman handsfreetä ihan sillä, että ottaa normipuhelimen kaiutintoiminnon käyttöön.

shyhander sanoi:
Ei vuoteen vaan kolmeen vuoteen..
Ei se nyt niinkään mene. Joku voisi linkittää, poliisi/liikenne/riskikuljttajat. Siellä tarkempaa tietoa, itse en nyt pysty linkittämään tällä.

Motoristi1958 sanoi:
Jos näin on niin hyvä, että korjasit.

jep, nykyään vaikka turvavyön käyttämättä jättäminen kolme kertaa siirtää kortin poliisin haltuun. tai sitten kolme kertaa puhelimesta saatu sakko.

olisi aika hupaisa tilanne, jos ajaisi kännykkkä korvalla, ilman turvavyötä ja pientä ylinopeutta vaikka ratsiaan niin kortti valtiolle :D taino ei siinä tilanteessa varmaan naurattaisi, mutta kuitenkin. toki itse tulee käytettyä vyötä ja vältän puhumasta kännykkään ajaessa, kajarin kautta tarvittaessa vaikka hieman epäselvää muminaa sen kautta kuuluukin ajossa (tai sit vaan mersun huono äänieriste syypää)

Motoristi1958 sanoi:
Ei se nyt niinkään mene. Joku voisi linkittää, poliisi/liikenne/riskikuljttajat. Siellä tarkempaa tietoa, itse en nyt pysty linkittämään tällä.

Ainakin kun itse satuin kokemattomuuttani ajamaan 140 kilometrin matkan aikana sen 200 metriä mäen alla 121 km/h, niin sitä muistolappua poliisisetä kirjoittaessaan muistutteli, että jos näitä tulee kolme seuraavan kolmen vuoden aikana niin ajolupa pittää ottaa pois.

Tämä perustilanne siis ilman mitään poikkeusmeininkiä, joita ehkä kai sitten voi olla jossain tapauksissa harkinnan ja käytännön ja naaman mukaan. Ehkä. Kai. Kaverin kaiman serkun mukaan.

zpete sanoi:
Tässä ketjussa on nyt aika paljon mutua ja siksi väärääkin informaatiota, säännöt löytyy aika selvästi tuolta Poliisin sivulta. Esimerkiksi se, että mitkä rikesakot lasketaan "saldoon" ja mitkä ei:

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/FA181235E3381C0DC2256BC7002F16AA?opendocument

Jaaha, no jo on. Onkohan tää jotenkin muuttunut parin vuoden aikana? Eihän tuo muisti mulla mikään maailmanluokan valo ole, mutta kyllä mä nyt vaan olen melko varma että kolmesta vuodesta se poliisisetä puhui. Muistan että sillä oli viiksetkin ja kaikki! Siis 2010 syyskuussa. Poliisilla.

shyhander sanoi:
Aika moni varmaan pärjää ilman handsfreetä ihan sillä, että ottaa normipuhelimen kaiutintoiminnon käyttöön.

Mulla ainakin on autossa sisämelu sitäluokkaa että siellä ei ilman korvatulppia viiti olla pitkää matkaa :D Handsfree löytyy, mutta harvoimpa on mitään soiteltavaa niin ei tuu käytettyä. Jos puhelin soi tulee vastattua ihan normaalisti kun asia kestää 5-15 sekuntia useimmiten. Paska säkä jos tällä välin jäis kiinni, toki.

Meni törkeät ja tavalliset vaarantamiset sekaisin. Eli ihan normi vaarantaminen 16 pvs ja kaksi rikesakkoa. Oli nopeaa toimintaa kun sakko oli jo kotona ennen kuin ehti itse. Tuo kiistelyjuttu tuntuu hieman raskaalta. Varsinkin kun puhelimeen pitää vastata tuli se soitto mistä numerosta tahansa.

nystres sanoi:
mtv3.fi/uutiset/autokoulunopettaja-ottaisi-kortin-pois-joka-viidennelta

Täältä löytyi hyvä ratkaisu liikenneturvallisuuden parantamiseen (ainakin jonkun mielestä)

Tätä ihmettelen. Nyt vasta tajutaan että kortin voisi ottaa pois joka viidenneltä. No eikö perkele siellä insissä olla huomattu olenkaan 50 v aikana, tälle ei korttia vielä anneta. Tuntuu siltä että ei ole väliä ollut....
Joskus ihmetellyt että mihin se opetus on kadonnut, siis olet saanut kortin taskuun ja alat opettelemaan itse. Naurat/ihmettelet että miksi tuo toinen tekee väärin tuolla liikenteessä, niin miksi se tarttuu siihen toiseen. Miten siitä toisestakin tulee huonokuljettaja

Viimeksi muokattu:
designet sanoi:
Meni törkeät ja tavalliset vaarantamiset sekaisin. Eli ihan normi vaarantaminen 16 pvs ja kaksi rikesakkoa. Oli nopeaa toimintaa kun sakko oli jo kotona ennen kuin ehti itse. Tuo kiistelyjuttu tuntuu hieman raskaalta. Varsinkin kun puhelimeen pitää vastata tuli se soitto mistä numerosta tahansa.

Saa kait siihen puhelimeen vastata? Pointti on se ettei sinne asemalle erehdy menemään. :;):

Nyt on riskikuljettaja saanut korttinsa takaisin. Mistään en kuitenkaan löytänyt tietoa siitä, että nollaantuuko toi kertymä nyt rangaistuksen kärsittyäni. Eli onko mulla nyt kolme sakkoa pohjalla ja puoli vuotta pitää ajaa veitsi kurkulla vai onko siellä se puhdas nolla pohjalla?

Eipä taida nollata. Kolme kertaa vuoden sisään tai neljä kahdessa vuodessa. Ainoastaan toi ensimmäinen nollaantuu, ja sitä seuraavasta alkaa laskenta uudestaan (jollei jo ole sekin vuotta vanhempi, tai yli kahta vuotta tuohon neljänteen).

Back