• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kolme motoristia ketjukolarissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sammatissa sattui sunnuntaina kolari, jossa oli osallisena kolme moottoripyörää.

Kolmen motoristin seurue oli ajanut Karjalohjan suunnasta Karjalohjantietä Werlanderintien risteykseen, jolloin ensimmäisenä ajanut oli jarruttanut kääntyäkseen risteyksessä oikealle.

Toisena ajanut ei ollut havainnut jarrutusta, vaan oli törmänyt edellä ajaneen moottoripyörän perään. Kolmantena tullut törmäsi tielle kaatuneisiin pyöriin.

Yksi motoristi loukkasi jalkansa ja hänet toimitettiin sairaalaan tutkimuksiin. Moottoripyörät vaurioituivat ja ne siirrettiin paikalta hinausautolla.

iltasanomat

Ois voinu olla näky tämäkin. Hitto kun ois jossai pk seudun ajoissa näitä nii ois kaikki 50 pyörää siellä kasassa
biggrin.gif

Jäi vaan Jampoilta huomaatta vanha totuus. T_U_R_V_A_L_L_I_S_U_U_S_V_Ä_L_I. Sit vaan kolisee. Tavallisten Jamppojen refleksit ei vaan oo MotoGP kelposia! Joten Paskanjauhata Stop!

Kolme kukkahattulahjakorttihuomioliivi-kuskia joista ensimmäinen ajoi ennalta-arvaamatonta alinopeutta?

Eihän kyseessä voi olla mikään muu tilanne, koska oikea motoristi ei aja milloinkaan niin hiljaa että onnettomuuden sattuessa loukkaisi vain jalkansa
tounge.gif
tounge.gif

Kysymyksessä ollut ristikkäisin käsivarsin suoritettu työntöohjausharjoitus....tai huomioliivin päällekytkentä yritys, ajosuoritteen kestäessä.
Edellä ajaneelta kukkiselta lentäny huomioliivit päältä ja päätyneet toisena tulevan kypärään?
Tai se nahkahaalarin kyttyrä irronnut ja lentänyt takanatulevan otsikkoon?

Tai sitten vain edelleenkin ajettu silmät kiinni liian lähellä, vermeistä riippumatta. Nämä voi estää sillä turvavälillä, kuten edellä on todettu.

Ois voinu olla näky tämäkin. Hitto kun ois jossai pk seudun ajoissa näitä nii ois kaikki 50 pyörää siellä kasassa  
biggrin.gif
Samaa oon ajatellut itsekin kun olin kerran sopivan haastavassa tilanteessa, silloin onneksi ihan yksin. Jos olosuhteet on sopivat kuten lavetti, puimuri tms. tiellä poikittain heti nyppylän jälkeen ja letkalla vauhti päällä, pyörät pienin välein, niin ahdastahan siellä nyppylän ja esteen välissä tulee. Tila parkkeerata pyörä käy koko ajan ahtaammaksi ja jarrutukseen käytettävä matka lyhenee pyörä pyörältä.

Se turvaväli on kova sana.

biggrin.gif

.....
Mä olen huomannu ainakin jättäväni pk-ajeluilla edellä ajaviin "turvaväliä", varsinkin mutkissa ajaessani.  Suorilla olen sitten yrittäny parhaani ottaa sitä kiinni.
baaa.gif
 Ettei ihan tarvis risteyksiä merkata kovin pitkään...  
crazy.gif
nixweiss.gif
 Tädit ajelee turvavälillä.
sport05.gif

Mä olen huomannu ainakin jättäväni pk-ajeluilla edellä ajaviin "turvaväliä", varsinkin mutkissa ajaessani.  Suorilla olen sitten yrittäny parhaani ottaa sitä kiinni.
baaa.gif

Mikz?

Se mamma siinä kotilossa huomaa kuitekin keskellä suoraa että olipa sieviä lupiineita pientareella ja vetää palat savuten niitä poimimaan.

Mikähän niissä PK-ajeluissa on, kun on mutkapätkälläkin pidettävä ittensä niin lähellä useimmilla. Ei sitä vetoketjusysteemiä ole tarkoitus pitää kuin siirtymissä, käsittääkseni.

Taas on tietenki pitäny tuijottaa nopeusmittaria, ettei vahingossakaan mene 3km/h ylinopeudelle, eikä ole katsottu eteenpäin.  

Tai mahdollisesti matkamies vaihtanut cd:tä tai radiokanavaa yms.  
tounge.gif

Tuo kyseinen T-risteys muuten tulee tosi yllättäen vastaan jos ei paikkaa tunne ja laskettaa hiukka liian kovaa kun ensin on kilsatolkulla hyvää tietä. Ensin on mutka vasemmalle ja sitten tuleekin heti T vastaan.

Mites moni kommentoija on muuten paikalla ajanut kun tulee taas niin vähätteleviä heittoja?

Ja kyllä, riittävä väli auttaisi asiaa mutta mistäs sitä aina jaksaa.

Tuosta vähän eteenpäin Karstuntietä Lohjalle on kanssa ihan jännää mutkaa tuntemattomalle. Veikkaan että sinnepäin oli kaverit matkalla.

PK-ajoissa näkee edellämenijän merkitt kuopista/hiekasta jne jos ei mutkapätkäl oo liian pitkä väli... toki ei siinä vierel tartte ajaa, ja näin harvemmin vissiin onkaan..

PK-ajoissa näkee edellämenijän merkitt kuopista/hiekasta jne jos ei mutkapätkäl oo liian pitkä väli... toki ei siinä vierel tartte ajaa, ja näin harvemmin vissiin onkaan..
Heikoilla on ajaminen jos tarvitaan edessä näyttäjää näyttämään tieltä vaarapaikat, oliskohan aihetta vähä höllätä sitä kaasua ja ruveta ite pällistelemään mihin ajaa...

Heikoilla on ajaminen jos tarvitaan edessä näyttäjää näyttämään tieltä vaarapaikat, oliskohan aihetta vähä höllätä sitä kaasua ja ruveta ite pällistelemään mihin ajaa...
no justiinsa juu.  
monestikos herra on ollut PK-ajeluilla mukana?

etkö itse varoita kanssakulkijoita tiellä olevista vaarapaikoista?

Mikähän niissä PK-ajeluissa on, kun on mutkapätkälläkin pidettävä ittensä niin lähellä useimmilla. Ei sitä vetoketjusysteemiä ole tarkoitus pitää kuin siirtymissä, käsittääkseni.
Mutkilla ajetaan omaa ajolinjaa, kuitenkin niin että edellä olevan jalkamerkit yms näkee. Mulla on vissiin hyvä näkö tai ylikorostunut itsesuojeluvaisto, mutta mä pidän reilusti väliä, ja huidon renkaassa kiinni ajavat ohi. Viime viikolla tuli taas todistettua jotta välit on hyviä.

biggrin.gif

.....
baaa.gif
 Ettei ihan tarvis risteyksiä merkata kovin pitkään...  
crazy.gif
nixweiss.gif
 Tädit ajelee turvavälillä.
sport05.gif
Nii mut jos ei huomaa nii ei välttämättä se väli auta kun ei jarruta ollenkaa, paitsi jos eka kerkee posi alta
tounge.gif

Back