• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koko paletti täysin sekasin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR 600RR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos täysillä ajaen runnoo Alastarolla 1.55 aikoja lienee niin moni asia pielessä, että kannanee ottaa kouluttajan palaute vastaan eikä niin kauheasti välittää sanavalinnoista.

Nitrous sanoi:
Yleensä annetaan ohjeeksi, että jarruihin ei saa koskea ja ajetaan koko setti yhdellä vaihteella. Vähennetään häiriötekijät siis minimiin, jolloin saadaan ostettua aikaa ajolinjan ja mutka-ajon opetteluun. Rata-ajokurssihan tuo ATII ei ole, mutta mutka-ajoon antaa hyvän pohjan joka tapauksessa.

Tossa taitaa olla se homma, missä odotukset ja todellisuus ei monella tahdo kohdata.....
ja sitten "touhu on perseestä".

Rata yhdistyy niin helposti vahvaan mielikuvaan kunnon dynamiikkaa sisältävään radankiertoon,
ellei suorastaan kilvanajoon.

Aika "olan takaa" saisi varmaan monelle viedä ihan vintin perukoille asti sen, että
täällä nyt vaan mennään näin.... ja suoremmat osuudet "matkustetaan" niistä kummemmin välittämättä.

Sitä en osaa sanoa, millä painokkuudella Teillä homman nimi heti alkuunsa tehdään selväksi....
tai miten tuon hoitaisi hellätunteisesti, ettei kukaan ahdistuisi ja masentuisi :D.

Aika monessa hommassa ei sinällään ole mikään pahemmin pielessä, mielipiteitä toki aina riittää,
mutta enimmät rypyt tulee yleensä odotusten ja todellisuuden klapista.

Vastuuta ei kuitenkaan voi vierittää täysin "kuulijalle"..... jos "kuultavaa" ei ole kohtuudella tarjottu.
.....ja aina löytyy se joku, joka ei sitten edes halua kuunnella. Sille ei sitten voi mitään :;):.

Kyllä mä sen huomasin että katu ja rata ajo ovat 2 eri asiaa joita ei voi verrata keskenään.... mut joo ajan 1:55 aikoja ja tiedän kyllä et moni asia i pielessä mut kui paljo asiat o enemmän pieled sillä kaverilla joka ajaa mun takana 2:15 aikoja ja hiekan kautta??? En aiheuttanut vaaraa kenellekkään kyseisellä setillä vaikka myönnän et ajotyylini on hieman aggressiivinen.. en tehnyt millään setillä näitä harakiri ohituksia tms...

M.O.T.

Usko nyt kun sulle sanotaan. Lopeta "kovaa" ajaminen silloin kun tahdot oppia jotakin. Ota kärkeen tavoitteeksi vaikka ajaa se 1:55 yhdellä vaihteella ilman jarruja.

EDIT: Tai tarkemmin ajatellen heitä se kello toistaiseksi vittuun.

Entä jos olisit tehnyt asiat niin kuin ne neuvottiin tekemään? Sun kirjoituksista jää kuva, että näin ei ole tapahtunut, ja kaikki aiheutunut mielipaha on sen seurausta.

No ottamatta muuhun sen enempää kantaa niin silloin kun ekaa kertaa tulin radalle ja at2 niin ajoin vikalla setillä 1:50 siirtämättä painoa tietoisesti mihinkään.
Tuo tuli pekillä at2 neuvoilla, katseen käytöllä jne. Ainoa missä en totellut niin taisin kyllä käyttää vähän jarrua.
Mutta.. minulla ei juurikaan ollut kokemusta mistään ajamisesta ennen tuota jotenka kouluttajia oli pakko totella kun ne tuli peukkua näyttäen ohi..
Jos nyt rataa haluat oikeasti alkaa ajamaan niin tonneja säästyy kun kuuntelee muilta mitä ei kannata tehdä.

CBR 600RR sanoi:
Kyllä mä sen huomasin että katu ja rata ajo ovat 2 eri asiaa joita ei voi verrata keskenään.... mut joo ajan 1:55 aikoja ja tiedän kyllä et moni asia i pielessä mut kui paljo asiat o enemmän pieled sillä kaverilla joka ajaa mun takana 2:15 aikoja ja hiekan kautta??? En aiheuttanut vaaraa kenellekkään kyseisellä setillä vaikka myönnän et ajotyylini on hieman aggressiivinen.. en tehnyt millään setillä näitä harakiri ohituksia tms...

En mä usko että kukaan täällä mitenkään haluaa hiekoittaa. Kokeneempi kouluttaja näkee hyvin aikaisessa vaiheessa kenellä kaatoriski on lähellä. Kierrosajalla ei ole isoa merkitystä tuossa, vaan sillä tekemisellä. Reuhaamisella ei pääse kuin sinne hiekalla jossain asennossa. Ajotyylejä on erilaisia, mutta valtaosalla kisakuskeista 1.20 molemmin puolin se tekeminen on aika rauhallista. Asiat tapahtuu nopeassa syklissä ja isolla voimalla, mutta tekeminen on rauhallista ja ylimääräistä ohjelmaa ei ole ollenkaan.

Aggressiivinen ja 1.55 eivät kuulu samaan koriin, eikä varsinkaan turvallisuuden kanssa. Luulenpa että tästä asiassa on kyse. Kouluttaja näkee sen mutta välillänne on ollut kommunikaatiokatkos. On hienoa että olet intoa täynnä kuin ilmapallo. Toiset oppii kuuntelemalla, toiset hakee malttia ratavallista. Kouluttajilla on kuitenkin velvollisuus yrittää tuon ensimmäisen kautta.

Itse en tuota jarruitta ajoa ole omissa opetuksissani ikinä neuvonut, mutta toisaalta omat koulutettavat on aina olleet jo hyvällä perustasolla joten Nitron mainitseman tekemisen karsimisen kautta sen tavallaan ymmärrän. Ja on varmaan osalle hyvä. Perustekeminen on alussa pääroolissa ja siksi tietysti se että opettelee ajoasennon heti oikeaan suuntaan on hyvä. Mutta jo samaan aikaan ajoasento, jarrutus, kiihdytys, ajoasento, ajolinja, vaihteet... ja tsiljoona muuta asiaa on pielessä, kannattaa varmaan miettiä tai kysyä minkä niistä ekana rakentaa kuntoon ja murehtii loppuja vasta sitten kun alue kerrallaan alkaa jollain tapaa sujumaan.

Katu- ja rata-ajo eivät taas minusta ole ollenkaan eri koreissa. Ihan samat fysiikan lait on käytössä. Erona on vaan se että liikenteessä ajorata on oman kaistan levyinen ja se että siellä on muuta muuttujaa kuten likaa, kanssaliikkujat, eläimet, ajoradan kunto jne vielä lisää huomioitavana. Ainakin itse ajan kadulla ihan samalla tapaakuin radalla, joskin hieman isommalla marginaalilla. Mutta samaa ajotekniikkaa täysin käyttäen silloin kun meno on sporttista.

Nyt kuulostaa siltä, että asenne on yhtä kohdallaan kuin tämän herran ajoasento:

Jätä ego kotiin ensi kerralla.

Tavoite on, että kaveri oppii, joten tunnistakaa tilanne palautteen suhteen jopa foorumilla kaikista kiusauksista huolimatta.

Raaserilta hyvä kannanotto asiaan, todella hyvä.

Mitä tulee CBR600 toimintaan niin rohkeasti toimittu. Sen sijaan olen ihan ihmeissäni mihin koloon on ryöminyt tilanteesta vastuussa oleva kouluttaja, ihan hiljaa eikö muista koulutettaviaan? Jos kyseessä liian riskipitoinen ajotyyli, eikö olisi pitänyt ottaa hurjapää sivuun ja sanoa suoraan miten asia on?

Asiaa hieman syvemmin, pitää muistaa ihmisen olevan laumaeläin. Vanhat vaistot ja toimintamallit ovat edelleen olemassa. Tällä kertaa CBR600 juoksi heimon nuotiolle ja alkoi hakata rintaansa, nyt kaikki siirtyivät puolustusasemiin, vähäisemmässä asemassa olevat jo alkoivat tehdä hyökkäyseleitä tunkeutujaa kohti pönkittääkseen omaa asemaansa yhteisössä.

Oikea tai pikemmin tyypillinen tapa tehdä tuttavuutta olisi ollut mielistellen kertoa miten kivaa ajokoulutuksessa oli ja miten tuskin malttaa odottaa että tapaa Orgin kivoja ihmisiä taas uudelleen, unohtamatta nauraa toisten jutuille.

Vaistonvaraista on myös se että ihmisillä on tapana lokeroida toisia, ulkonäön, varallisuuden tai koulutuksen, poliittisen mielipiteen tai seksuaalisen suuntautumisen kautta, myös pyörän merkillä on väliä ainakin täällä.

Mikäli CBR600 olisi tunnettu johtaja isorikas tai joku oppinut professori ja olisi ajotaidossa kolannut muutaman muun pois radalta ja telonut itsensä sairaalaan asialle hymistäisiin ja todettaisiin että tekevälle sattuu, kaikki nyökkäilisivät ymmärtäväisinä.

Luin jostain että organisaatio on kuin puu täynnä apinoita, ylimmillä oksilla istujat näkevät alpuolellaan pelkiä hymyileviä naamoja, ala-oksilla istujat taas yläpuolellaan pelkkiä kakkareikiä, CBR600 ei huomannut hymyillä?

^
Onneks ks. kouluttajalla on lehmän hermot, etkä tällä saa provoiltua esiin. Ihan viihdyttävää keittiöpsykologiaa. Löytyisikö vielä päivän horoskooppi?

Ja aloittajalle, et kyl se sieltä, jos kärsivällisyys riittää. Joskus rupee vain loksahtelemaan paikalleen, ja se tunne koukuttaa, vaikka aikaisemmin on ollut koko paletti sekaisin, ja mopo myynnissä.

Jokuhan sen Alastarolla/ Kemoralla sanoi, että paska viikonloppu, jos ei edes kerran ole laittanut koko kalustoa myyntiin :D

Raaseri sanoi:
Aggressiivinen ja 1.55 eivät kuulu samaan koriin, eikä varsinkaan turvallisuuden kanssa.

Onpahan hiton hyvin laitettu. Ainoa agressiivisuus tuossa kohtaa on ikävä kyllä vain kypärän sisällä. Agressiivinen ajotapa ei ole sitä että kiskoo suorilla rajoittajalle ja suoran päässä seisoo jarruilla jo 200 metriä ennen taittoa. Se on enemmänkin pelkääjän ajotapa.
Ai mistä tiedän ? Siitä että eka ratapäiväni oli juuri tuollainen. Ollaan ajavinaan ihan hitokseen ja lopulta ei ajeta juuri ollenkaan, siinä kohtaa missä pitäisi nimenomaan alkaa ajaa.

Ja tämä siis avaajalle tsemppimielessä sanottuna, ei mollaukseksi.

Aloittelevien ratailijoiden pahimpia virheitä kun tuntuu olevan aina ne samat:

1) roikotetaan persettä turhan panttina koska race ja unohdetaan että se suurin hyötymassa on navasta ylöspäin
2) vaihdetaan pikkusuorallakin koko aski päästä päähän ja jätetään käyttämättä joka vaihteella 3000 kierrosta koneesta
3) tehdään kaikki tehtävissä oleva että saatais se polvipala maahan ja muhkuraan ekat ralliraidat mutta unohdetaan että miksi se polvipala oikeasti on siellä.
4) luullaan että jos on mutkäpätkillä vetomiehen maineessa, on automaattisesti radallakin kova heppu

Koulutuspalaute on aina hyvästä mutta samalla pitää muistaa ettei touhu ole privakurssin pitoa vaan kouluttaja pystyy ainoastaan antamaan hyvät perusteet, on itsestä kiinni pystyykö ne opit valuttamaan renkaiden kautta kelloon.

Oma neuvoni ketjun aloittajalle: unohda radalla kaikki se mitä luulit tietäväsi ajamisesta, kuuntele ja kysy. Siellä on paljon hyviä auttajia, muitakin kuin kouluttajaliivillä merkatut. Unohda muut ja keskity ajan kanssa vain omaan tekemiseesi. Älä katso kelloa, äläkä ala ajaa kilpaa muiden kanssa. Vauhti nousee kuin itsestään melko rivakalla tahdilla.

Mitäs, Nitrous, tässähän olisi hyvä koekaniini sun "Yhdessä kesässä nopeaan" -projektiin. Ei jäisi ainakaan innosta kiinni.

PoS sanoi:
Mitäs, Nitrous, tässähän olisi hyvä koekaniini sun "Yhdessä kesässä nopeaan" -projektiin. Ei jäisi ainakaan innosta kiinni.

Se vaatii viis ratapäivää. Serkkuni osti ekan katumoponsa talvella. Ihan perusneuvoilla sen kanssa muutaman ratapäivän kiersin ja neuvoin sekä vedin perussäädöt alustaan. Mopona 2008 vakio katu-R6R. Nyt ajo teidän viime viikonloppuna nopeessa Botnialla. Konttas viidentenä ratapäivänään (Ducati Clubin) Botnialla kun kohelsi kaasulle liian aikaisin. Mutta koska pakka on kasassa ja järki päässä sekä mopo saatiin nippuun ni ajo jatku nopeessa heti seuraavana päivänä.

Pennan Sami tosin ajo elämänsä ekan ratapäivän päätteeksi keväällä 2000 heti nopeessa. Mutta ehkä hiukka poikkeava yksilö.

PoS sanoi:

Nopean ryhmän hitaammat ajaa lähes motogeepee kyytiä kuivalla näin nöyrästi sanottuna. Sinne valmentaa tavoitehakuisesti lähes kenet vaan 200 ratapäivän ( 10:ssä kesässä) aikana, jos vastapuolella on vastaanotin päällä ja nykyaikanen sporttipyörä.

Kuten Raaseri jo yläpuolella mainitsi, useille riittää vähempi, todella harvoille päivä.

EDIT: On Pos nyt parempi :D

Hysss! Ei kaikki tuollaisia tiedä! :D Laskee kaavaillun projektin arvo markkinointityökaluna :p

Se oli myös mun eka kerta 748R:llä (kilpaa olin tosin jo ajanut ja just noussu A:han) radalla ja muistaakseni ajoin jotain 1.30 kyytiä päivän päätteeksi. Sanoisin että nykyajaksi muutettuna se on luokkaa 1.26 mitä Sami ajoi ekana ratapäivänään - katurenkailla kun minä yritin karkuun Metzeler Z3 Racingeilla. Sen jälkeen se saatana oliki aina mua nopeempi.

Mutta vastaavaa en ole 20 vuoden ratahengailun aikana nähnyt.

JMH sanoi:
^
Onneks ks. kouluttajalla on lehmän hermot, etkä tällä saa provoiltua esiin. Ihan viihdyttävää keittiöpsykologiaa. Löytyisikö vielä päivän horoskooppi?

Totta! ihan oikeassa olet, pelkkä keittiöpsygologihan minä olen. Hyvä huumori sinulla kuitenkin, ihan vitsillä toteutit nuo psykologiset väittämäni! Horoskooppia en tähän hätään laadi, kiitos ideasta!

Kiitos vinkistä! Se henkilö mitä arvelinkin, se koira älähtää jonka isäntään kalikka eiku...
Mutta edelleen ihmettelen onko kyseessä mies vai marsu jos ei kehtaa vastata, ei nyt tuollaisesta pitäisi mennä peukku suuhun ja renkiä laittaa asialle, vai osaatko käytöstä kenties paremmin perustella. Anteeksi taas jos puutun asioihin jotka eivät minulle kuulu, enhän ole edes Orgin jäsen!

Back