• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia pienistä katuenduroista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tunde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen katsellut tuossa Yamaha XT 600r mallia ja KTM 640 adventurea.

Millaisia kokemuksia näistä? Sopivatko suomen sisäiseen pikku reissaamiseen? En tuo tehopuoli, onko suuri tiputus ns supersportin jälkeen?

Pohjolan kurapyöräilijöiden foorumilta http://www.matkaendurot.net/ saa paljon tietoa aiheesta. Tosin varmaankin muutamat kurapyöräilijät kirjoittelevat tällekin foorumille. Ainakin Adve- nikillä kirjoitteleva kaveri varmaan tietää vähän jotakin pitkän matkan ajamisesta KTM:llä
smile_org.gif

No mitä itse luulet onko iso ero tehoissa jonkun +100hp supersportissa ja 50hp pikkuenskassa
smile_org.gif
confused_orig.gif
?

Katu pyörän jälkeen tuollainen pikkuenska tuntuu kuin mopolla ajaisi .

Pikkuhiekka/metsä teitähän tuollaisella on mukava ajella mutta maantiellä pidempää reissua ei.

Katu pyörän jälkeen tuollainen pikkuenska tuntuu kuin mopolla ajaisi .
Ei tunnu. Mopo painaa puolet vähemmän ja on saman verran helpompi nostaa suonsilmästä.
Pieni katuenduro voisi olla joku Yamaha WR250R tai KTM:n tai Gasgasin 200-300 2-tahtiset, tosin nekin painavat enemmän kuin mikään Husaberg.
Hieman ot, mutta jos joku löytää Husabergin painolla kilvellisen enskan, jossa huoltoväli on jotain muuta kuin 3h, vaikkapa 5000 km, niin täältä löytyy ostaja.
Tuollaisen rakentamiselle ei pitäisi olla mitään periaatteellista estettä, mutta jostain syystä katuenskat ovat joko 200+ kiloisia norsuja tai muutaman tunnin huoltovälillä olevia kevyempiä kilpapelejä. Katupyörissähän viritysaste ei vaikuta huoltoväleihin mitään, tuntuvat vain pidentyvän kun tehot kasvavat.

Olen katsellut tuossa Yamaha XT 600r mallia ja KTM 640 adventurea.

Millaisia kokemuksia näistä? Sopivatko suomen sisäiseen pikku reissaamiseen? En tuo tehopuoli, onko suuri tiputus ns supersportin jälkeen?
No eräs tuttu kävi 640 Adventurella viime kesänä Suomesta Pamir Highwaylla (Afganistanin ja Kiinan rajan tuntumassa) 24000km retken... ja taisipa samalla kamppeella ajaa juuri äsken rautaperseajon, siis talvella, ja lähtö Nordkapista!

Mutta pikku reissaaminen Suomessa, se on kuule aivan täysin poissuljettua...
wink.gif

Jonkun verran olen tuollaisella 640:n perusversiolla ajanut, ja kyllähän se katusportin jälkeen tuntuisi asfaltilla aika karulta laitteelta. 2- tai useampipyttyisissä käynti on tasaisempaa, ja tehoa samoilla kuutioilla enemmän, molemmat hyviä ominaisuuksia normimatkailuun.

Varmaan tuntuu tehottomalta tehokkaamman jälkeen.
Silti tuollaisella jyristelee pitkin maita ja mantuja siinä missä tehokkaammallakin.
Myös niitä teitä pitkin.

Noilla se hauskuus tulee esiin hieman erilailla, ja eri paikoissa.

Tänäänkin tuli ajettua saariston rengastie pikku-advella, AfricaTwin kaverina  
tounge.gif

Advekin nähtiin reissussa.
Ja hauskaa oli.

pecha, ilmeisesti yhteisiä tuttuja?

Ja vähän epäsuhtainen pari vertailulle tuo XT600r ja 640adv.

XT660Z Ténéré olisi lähinnä tuota 640 adventurea, ja jokin perus 640-e tuota XT600r:ää.

Kyllä pikkuadvella pärjää ihan siinä misä isommatkin.
Noi ehdottelemasia pyöriä menee enemmän kylläkin keskikoon matkaenskoihiin  
wink.gif

Omalla advella on ajettu rp ajoja ja ulkomaan lomareissuja vaimo+kapsäkit ja säkit kyydissä,on kans soita ylitetty ja metsäpolkuja ja pikkuteitä raiskattu  
buttrock.gif

Huippunopeushan ei päätä huimaa,mutta vastaavasti niin mulla on ollut 148 km/h gepsissä misä katupyörällä ei pääsis edes 40 km/h jos edes eteepäin pääsis ilman et olis pohjas kiinni koko ajan?
Tarpeeks kovin kun ajaa niin ei pikku kuopat ja kivet pahemmin tunnu kun pyörä "liitelee" yli 30 sentin joustovaralla  
bowdown.gif

Omassa misä on toi 28L tankki niin ei tarvii koko ajan poiketa tankille edes kun pääsee melkeinpä ajotyylistä riippumatta sen +500 kilsaa  
062802jumpie_prv.gif

Antaa paljon enemmän valinnanvaraa reittiä ajatellen kun ei ihan heti tarvii ihmisten ilmoille tankille päästä.

Ja tosiaan niin kaveri lähti vetämään isoja gessuja ja yhen uuden mallin teneren tonne Pamir Highway reissuun -03 vuosmallin 640 Adventurella http://sites.google.com/site/fin2pamir/  (Oli muuten ainoa pyörä mihin ei pahemmin onkelmia tullut matkan aikana  
wink.gif
)

Tosa vielä kuvatus just ennen kuin lähtivät reissuun https://picasaweb.google.com/lekasor....4301074

Ja minun mielipiteenihan on täysin puolueton jos on KTM 640 Adventure pyörästä kyse  
biggrin.gif

Kuten tuossa aikaisemmin jo mainittiinkin, kannattaan katsella ennemmin tuota XT660 sarjaa tuon XT600 sarjan tilalla. Joko R tai Z sopinee kuvaamaasi käyttöön varsin hyvin. Suomi on kuitenkin riittvän pieni maa, että ei tarvitse kahtasataa edetä päästäkseen minnekään. Suomessa on myös todella paljon pieniä kivoja teitä joiden ajeluun tuollainen keskiluokan laite on erinomainen.

Itse olen nyt yhden kauden ajellut tuolla supermoto rengastetulla XT660X:llä ja hyvin sen kanssa on toimeen tullut. Huonolla ja mutkaisella kestopäällysteellä se on aivan mahtava laite kuopat ja röykyt eivät haittaa, niitä itse asiassa suorastaan toivoo. Hiekkatielläkin pääsee, vaikka renkaat eivät siihen välttämättä ihan parhaat ole, tästä selviää tietysti kumien vaihdolla. Ajelin jonkun päivän ihan traktoriuratyyppistä maastoa, sellaista jonne ei olisi citymaasturilla mitään asiaa. Niin pitkään kun ei savessa joudu ajamaan, eteneminen jatkuu hyvin, Z tai R malleilla vielä pidemmällekin, kunhan ei ihan täyttä suojumppaa ala harrastaa.

Matkaa tekee ihan hyvin, kunhan pysyy poissa moottoriteiltä ja pitää vauhdin muutenkin alle 120 km/h, huippuja löytyy jonnekin 150 paikkeille, mutta ajamisen mielekkyys putoaa hyvin nopeasi kun moottoritien sakkoraja alkaa lähestyä.

Suurin yllätys itselleni oli penkin mukavuus, vaikka se onkin kova, niin ajoasentoa voi vaihdella todella paljon edelliseen sporttiin verrattuna. Myös loiva polvikulma helpottaa pitkän matkan tekoa. Summa summarum: Jos et tarvitse 200 km/h huippunopeutta ja pysyt poissa moottoritieltä, keskiluokan matkaenska on erinomainen valinta Suomessa reissaamiseen.

Back