• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia MP-pysäköintisakoista Helsingissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lapinjärvi
Kerro täällä, jos olet saanut moottoripyörälläsi pysäköintisakkoja Helsingissä. Mihin jätit parkkiin, millaisen liikennemerkin alaisuuteen, oliko pysäköintilipuke tai pysäköintikiekkopakkoa, pidätkö usein samassa paikassa ja vain joskus saanut pysäköintivirhemaksun, kaksi pyörää samassa ruudussa, pyörä poikittain parkkiruudussa, pyörä jalkakäytävällä tai muussa ei liikenteelle tarkoitetussa paikassa, asukaspysäköintitunnuksen kanssa ongelmia? Myös positiiviset kokemukset MP-pysäköinnistä ja valvonnasta tänne.

Myös tapaukset, joissa pyörää on siirretty tai se on kaadettu pysäköidessäsi tai muut ongelmatilanteet voit kirjoitella tänne.

Pysäköintisakko, syy "Pysäköinti merkityn pysäköintipaikan vieressä", tilanteessa jossa alueella aluepysäköintikielto (eli pysäköinti sallittu vain merkityillä paikoilla), olin parkkerannut ihan fiksuun paikkaan kadunvarteen, mutta tarkoituksella kahden metrin päähän, jotten vienyt autoilta paikkaa (siinä oli neljälle autolle tilaa, ja mun prätkä mahtui siihen ikään kuin ylimääräisenä).

Asiallinen sakko aiheesta, ei siinä mitään. Mutta kyllä edelleenkin pysäköin "luovasti", jos kuvittelen sen edesauttavan prätkän pystyssäpysymistä, sakot ovat kuitenkin niin halpoja...
smile_org.gif

oliko pysäköintilipuke tai pysäköintikiekkopakkoa, pidätkö usein samassa paikassa ja vain joskus saanut pysäköintivirhemaksun, kaksi pyörää samassa ruudussa, pyörä poikittain parkkiruudussa, pyörä jalkakäytävällä tai muussa ei liikenteelle tarkoitetussa paikassa, asukaspysäköintitunnuksen kanssa ongelmia? Myös positiiviset kokemukset MP-pysäköinnistä ja valvonnasta tänne.
Aihetta sivuten...
Samassa ruudussa saa olla vaikka kolme pyörää, kunhan ne on ruutumerkintöjen sisäpuolella. Mikäli paikka on kiekkopaikka, mopoa koskevat aikasäädökset, ilman kiekonkäyttöpakkoa. Mikäli ruutu on mittaripaikka, maksu koskee koko ruutua ja mikäli kohdassa on pysäköintilipuke, täytyy jokaiseen pyörään lunastaa oma lipuke.

Neitsytpolulla sakko stongaan, fillari jalkakäytävällä, mahdollisimman syrjässä, no eipä auttanut, olis pitänyt vaan kadulla tällätä.

Työkaverin vehje kaadettiin Lauttasaaressa...

Muutama sakko plakkarissa, aina jalkakäytävälle pysäköinnistä. Mikonkadulla Rocksin edessä olevalta korokkeelta, ja Kampissa Fredan vieressä olevalta torilta.

Eipä noissa sinänsä mitään valittamista, fillari oli siis jalkakäytävän ja ajoradan välissä olevalla "mukulakivellä", mutta se näemmä lasketaan jalkakäytäväksi. Kertaalleen on mopo työnnetty pari metriä eteenpäin ruudusta jalkakäytävälle kun jäi katusiivous kyltti huomaamatta. Ei oo kyllä siitä vielä näkynyt laskua, tiedä sitten tuleeko jossain vaiheessa.

Itsellä kyllä ainakin Helsingissä positiivisia kokemuksia mopoparkkeeraamisessa. Yleensähän lappuliisat antaa fillareiden olla rauhassa, jos ne jättää "fiksusti", elikkä suoraan poikittain ruutujen väliin, tai muuten sillä tavalla että vievät tilaa mahdollisimman vähän.

Mihi ne ees kiinnittää mopos sen sakkolapun?!?

Eikä sitte voi vaikka selittää, et se lappu on varmaan lennähtäny johki, eikä maksa mitää
062802moto_prv.gif

menee hiukka offtopikiks, koska ei ihan helsingissä käynyt. Kalajärven kirjastossa olin käymässä piikillä, jätin pyörän niin, että tarvittaessa mahtuu lisää pyöriä. (kuten aina.) hämmästys oli suuri kun joku farkkuauto oli pysäköinyt samaan ruutuun (Ei se kokonaan mahtunu tietenkää). Sen oli täytynyt läheltä mennä, mutta eipä näkyny pyörässä eikä kypärässä jälkiä. en muista auton merkkiä taikka mallia, oisko ollu pögötti 406... Jokatapauksessa VOLVO se ei ollut.
tounge.gif

Onkos kellään kokemuksia tuosta pysäköintililpuke asiasta? Pyöräänhän sitä ei voi jättää, koska eihän se siinä kauaa kestä... Jos sitä taas ei ole sakkolapunhan ne varmaan kirjoittaa? Täytyykö siis vaan jäki käteen sakosta valitella...
nixweiss.gif

Onkos kellään kokemuksia tuosta pysäköintililpuke asiasta? Pyöräänhän sitä ei voi jättää, koska eihän se siinä kauaa kestä... Jos sitä taas ei ole sakkolapunhan ne varmaan kirjoittaa? Täytyykö siis vaan jäki käteen sakosta valitella...  
nixweiss.gif
Jos pysäköintivirhemaksun syy on lipukkeen puuttuminen (ei siis muu syy...) vaikka olet sellaisen ostanut ja se on sinulla tallella, ota yhteyttä pysäköinninvalvontaan, tee valitus ja pyydä maksun lykkäämistä päätökseen asti.

Pysäköintisakko, syy "Pysäköinti merkityn pysäköintipaikan vieressä", tilanteessa jossa alueella aluepysäköintikielto (eli pysäköinti sallittu vain merkityillä paikoilla), olin parkkerannut ihan fiksuun paikkaan kadunvarteen, mutta tarkoituksella kahden metrin päähän, jotten vienyt autoilta paikkaa (siinä oli neljälle autolle tilaa, ja mun prätkä mahtui siihen ikään kuin ylimääräisenä).

Asiallinen sakko aiheesta, ei siinä mitään. Mutta kyllä edelleenkin pysäköin "luovasti", jos kuvittelen sen edesauttavan prätkän pystyssäpysymistä, sakot ovat kuitenkin niin halpoja...
smile_org.gif
Sama vika. Pikku-Huopalahdessa olen saanut kahdesti sakot ko.syystä. En siis vienyt autolta ruutua, vaan pysäköin ruudun ja liikennemerkin väliin...  
sad_orig.gif
nixweiss.gif

Rocksin/Eatzin edestä en ole koskaan saanut sakkoja, vaikka kaksi kesää pyöräni oli siellä parkissa(paikka hieman vaihteli tilanteen mukaan)...
Viime vuonna kyselin parkkipirkolta pysäköinnistä Forumin edessä, ja hän kertoi, ettei he(hän?) laputa koskaan pyöriä(olin niillä mittari/lappupaikoilla).
nixweiss.gif

smile_org.gif
Sama vika. Pikku-Huopalahdessa olen saanut kahdesti sakot ko.syystä. En siis vienyt autolta ruutua, vaan pysäköin ruudun ja liikennemerkin väliin...  
sad_orig.gif
nixweiss.gif

Rocksin/Eatzin edestä en ole koskaan saanut sakkoja, vaikka kaksi kesää pyöräni oli siellä parkissa(paikka hieman vaihteli tilanteen mukaan)...
Viime vuonna kyselin parkkipirkolta pysäköinnistä Forumin edessä, ja hän kertoi, ettei he(hän?) laputa koskaan pyöriä(olin niillä mittari/lappupaikoilla).
nixweiss.gif
Minä myös, Ruoholahdessa. Jätin tarkoituksella fillarin ruudun viereen että mahtuu autot pysäköimään. Eipä näköjään kannata.

Tuota parkkimaksulappua olen minäkiun välillä ihmetellyt. Mihin hittoon sen laittaa kiinni?? Virhemaksuja en ole saanut, enkä koskaan parkkilippua ostanut, muuten kyllä pysäköinyt "laillisesti". On varmaan käynyt hyvä tuuri.
nixweiss.gif

vaikka autoakin käytän melkein päivittäin ja tiedän mitä on parkkipaikan etsiminen pääkaupunkiseudulla, silti jos olen pyörällä liikkeellä niin varmasti pysäköin keskelle ruutua siten ettei siihen autoa mahdu.

Ehkä ne päättäjätkin sitten joskus tajuavat kun ovat autolleen etsimässä paikkaa ja huomaavat kuinka mp:t vie paikan ja jää hukkatilaa yllinkyllin.

Tosin, onhan noita joitain mp P-paikkoja tännekkin ilmestynyt, mutta nuo tuollaiset vapaat pikkutilat kyllä pitäisi sallia mp pysäköintiin. Tosin tuosta jalkakäytävä pysäköinnistä voi olla montaa mieltä. Minä henk koht en ole kuin yhden kerran kaiketi pysäköinyt jalkakäytävälle ja sekin oli Mutterilla Kaivarissa.

vaikka autoakin käytän melkein päivittäin ja tiedän mitä on parkkipaikan etsiminen pääkaupunkiseudulla, silti jos olen pyörällä liikkeellä niin varmasti pysäköin keskelle ruutua siten ettei siihen autoa mahdu.
Ei pysty ymmärtämään, ei sitten niin yhtään...
omg.gif
omg.gif
Kunnon yhden miehen protestia...
nixweiss.gif

Musta kaupungin pysäköintivirastolla on kaikista eniten maalaisjärkeä tästä ryhmästä. Olen tosiaan itse kasan noita lappuja saanut, mutta sattuuhan niitä.

Yleisellä tasollahan fillareiden annetaan pysäköidä tosi vapaasti kaupungissa. Esim oman duuninpaikan eteen keskustassa on hiljalleen muodostunut "epävirallinen" prätkäparkki, jossa lappuliisat antaa pyörien olla ihan rauhassa. Samat mopot käytännössä joka päivä, n 7-8 pyörää mahtuu hyvin puolentoista ruudun alueelle, ja se ei haitanne ketään. Siinä samassa kohdassa alkukeväästä pidettiin aluksi pyöriä jalkakäytävän puolella, pari pyörää meni vielä läpi, mutta sitten kun samaan kohtaan rupesi tulemaan lisää fillareita, käytiin kaikki laputtamassa. Siirrettiin mopot kadun puolelle, suoraan poikittain ruutuun ja ihan vierekkäin, niin taas saa pitää mopoa siinä.

Eli omien kokemusten mukaan pysäköinti erittäin joustavaa pyörien kohdalla, jos sen tekee oikein. Oma pyörä oli pari kesää rocksin edessä aina poikittain ruutujen välissä, ei kertaakaan sakkoa. Jalkakäytävät kun jätetään pois, niin melkeen kaikkiallahan noita laitteita saa pitää.

Eiköhän suurin epäkohta pysäköinnissä ole taas vaihteeksi "MinäIhanEkana" mopoilijat jotka ei tajua ottaa sitten niitä autoja huomioon, ja työntää sitä fillariaan sellaiseen rakoon, ettei se ole autojen tiellä, eikä jalkakäytävällä. Kovasti täällä aina vingutaan siitä että pitäisi autoilijoiden joustaa ja ottaa pyörät huomioon, mutta eiköhän ton tyylinen asenne ole sitä myrkkyä. Tulee mieleen se juttu äijästä joka valutti bensaa automaatista suoraan kaivoon kun oli laittanut liikaa rahaa, eikä omaan tankkiin mahtunut enää. Ettei noi muut saa sitten ilmatteeksi..
wink.gif

Tuota parkkimaksulappua olen minäkiun välillä ihmetellyt. Mihin hittoon sen laittaa kiinni?? Virhemaksuja en ole saanut, enkä koskaan parkkilippua ostanut, muuten kyllä pysäköinyt "laillisesti". On varmaan käynyt hyvä tuuri.
nixweiss.gif
Ei sitä tarvitse mihinkään laittaa kiinni, vaan maksaa kiltisti mittariin/automaattiin, lipuke taskuun ja menoksi. jos pysäköintivirhemaksu löytyy pyörästä takaisin tullessa, joko käynti pysäköinninvalvonnassa tai postitse pysäköintivirhemaksu ja maksettu pysäköintilippu toimistolle ja pysäkköintivirhemaksu perutaan...
cool.gif

No nyt olet, Petri asialla! Olen tästä kirjelmöinyt Stadin inssille, vaan mitään rakentavaa vastausta en ole saanut.

Tämäkin on nyt sarjassa, miten muissa EU-alueen pääkaupungeissa menetellään ja miten käyttäytyvät tänne tulevat prätkäturistit?

Osa meistä muistaa ajan, jolloin Stadissa oli kansainvälinen käytäntö. Silloin pyörän sai paikoittaa jalkakäytävälle siten, ettei siitä ollut haittaa. Prätkät ei myöskään vieneet vähiä parkkipaikkoja autoilta. Sitten tuli tämä nykyinen ryhtiliike ja samaan aikaan annettiin muutama, surkea osoitettu prätkäparkki, muka hyvän tahdon osoituksena.

Tämä, jos mikä, ansaitsisi mielenosoituksen! Keskusta täyteen prätkiä vaan ja jokainen omassa parkkiruudussaan.

Huvittavin versio oli. ku pikku Keravalla tuli huomautukset jalkakäytävälle pysäköinnistä pressan ja silloin myös mun, kotikadulla. Keravalla näitä hoitaa vain yks lakimies (silloin nainen). Kävin kyselemässä pysäköinninvalvonnassa sen asiakaspalveluaikaa. Yks virkamies saa hetkessä riittävästi töitä, jos niin tahdotaan.
mad.gif

Sain vähän aikaa sitten yhdet sakot keskustassa, syy:
pysäköinti alle 5m ennen suojatietä. Tarkennuksena lappuun oli vielä kirjoitettu "etäisyys 2,5m". Ok, ymmärrän tämän autolla, mutta eihän pyörä mitään näkyvyyttä estä.

Välillä tuntuu parkkipaikkojen "tuhlaamiselta", kun ihmiset pysäköivät yhden pyörän per ruutu. Kyllä samaan ainakin 2 menee hyvin. Siististi vaan ruudun reunaan, niin jää kaverillekin tilaa.
smile_org.gif

Tuli nyt sitten testattua tuota rekisteröityä tavaramerkkiä. Kokeillaan vielä toisenkin kerran:
smile_org.gif

Back