• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia kännykkäpohjaisista navigointisoftista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja steelman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taitaapi käydä siis Go malliin, muttei Rideriin...
confused_orig.gif

Käy ainakin kännykään.mikä ttompan versio riderissä on.

Jäi tuossa mainitsematta route 66 mobile 7 joka on myös tullut kokeiltua,siihen löytyy baltian kartta suomikin on melkein täydellinen,pelaa ainakin yhtä hyvin kuin navicore.

Pitääkös tuon GPS-mokkulan olla näkyvällä paikalla, vai voiko sen laittaa vaikka repun sivutaskuun? Kun tuo tankkilaukku tuntuu olevan yleisin sijoituspaikka, ja itsellä ei sellaista ole, enkä ole ajatellut hankkiakkaan...ellei pakko sitten ole..
wink.gif

Ja kuulukohan opasäänet vaikka esim. takin povitaskusta läpi, ellei käytä hf:tä korvassa?

Kyllä se takin tai repun taskustakin toimii. Opasäänet tuskin kuuluvat riittävän selvästi povitaskusta, itse en ainakaan kuule edes kännykän hälytysääntä. Riippuu toki pyörästä ja nopeudesta.

Tuosta kännykän akun kestosta tuli mieleen että onko kännykän näytössä kokoajan "valot päällä" kun navigaattori on toiminnassa? vai viekö itse navigointi-ohjelmisto paljon akkua?

Mulla TTMobile 5.20 käytössä ja hienosti pelaa. Hakkaa Navicoren ainakin käyttöliittymän, lisenssin ja karttojen määrän suhteen. Vai jokos Navicoreen saa kartat Kanarian saarilta Uralille?
Ihan hyvin pelaa tuo Eastern Europe ainakin Virossa ja Latviassa. Parin viikon päästä selviää miten toimii Balkanilla.

Jotenkin ristiin eri mallien välillä noi kartat ainakin toimii. Kaverin Raideriin uppos Mobilen kartat mutta Mobileen ei taas saatu Raiderin karttaa toimimaan.

Itse hommasin TomTom Mobile 5.2:n ja siihen Euroopan kartat. 1GB muistikortille mahtuu Saksa, Puola, Tsekit, Itävalta, Italia ja Sveitsi... ja taisi sinne vielä upota Benelux maatkin. Ranska ei valitettavasti enää mahtunut vaikka Beneluxit otti pois.

Kännykän olen kiinnittänyt pyörään TSI menetelmällä tarvikkeina kulmarauta (1€), nippusiteitä (2€), kännykkäteline (5,5€), vesitiivis kännykkäpussi (12€) ja roudarin teippi.

Ensin moukaroin kulmaraudan kulmaa auki niin kauan, että kännykän katselukulma oli oikea. Tämän jälkeen päällystin sen roudarin teipillä, ruuvasin kännykkätelineen (ns. yleismalli, jossa vain lamelit pitävät kännykän paikalla) kiinni ja voila, teline oli valmis. Kiinnitys pyörän t-palaan nippusiteillä ja homma oli siinä. Kännykkä sujautetaan pussiin, parivaljakko telineeseen ja pussissa olevalla klipsillä vielä kiinnitys kulmarautaan, niin ei varmasti känny putoa. Katteellisessa pyörässä luuri pysyy kyydissä yli 200km/h vauhdeissa.  
sport05.gif

Eihän se nätti ole, mutta kyllä sitä aina yhden reissun sietää katsella. Ja jos jotain menee rikki, niin taatusti paikallisesta Biltemasta löytyy tarvikkeet vaikka uuden rakentamiseen.  
cool.gif

...niin ja näkisitte miten hienolle latausviritys näyttää... pitänee hommata tummennettu visiiri, että sitä kehtaa muiden nähden käyttää.  
tounge.gif

Itselläni on käytössä Navicoren Suomi-versio. Eurooppaversiolle kyllä tulee jatkossa tarvetta. Systeemi on toiminut hyvin niin, että puhelin on tankkilaukun karttataskussa ja GPS-mokkula tankkilaukussa. Ääniopastus kuuluu kaupunkinopeuksissa ihan hyvin puhelimen kaiuttimesta. Korvanappia en siis ole vielä kokeillut.
Navicoren suurimpia puutteita on reitityksen yksioikoisuus, käytännössä ohjelma opastaa perille suorinta/lyhintä reittiä, eikä käyttäjä pääse luomaan omia reittejä sulkemalla pois esim. moottoritiet tms. Ymmärtääkseni TomTom:issa voi itse valita, millaisia teitä käytetään.
Pidemmässä ajossa ongelmaksi tulee myös puhelimen akun kesto, itse GPS-mokkulan akku riittää vallan hyvin päivän ajoihin. Jonkinlainen virran ulosotto pyörässä olisi siis hyvä olla.
Ellei Navicoren tulevissa versioissa paranneta reititysoptioita, tulee TomTom olemaan seuraava kännykkänavigaattorini. Ellen sitten raaski ostaa TomTom Rideria, joka olisi monessakin mielessä huomattavasti näppärämpi kokonaisuus. Hinta vain tuntuu aika hurjalta...
Eikös uusimissa Navicoreissa  ole toi reittipisteiden luonti mahdollisuus?
Onkos kellekkään "avautunut" toi reittisuunnitelman luonti tolla Navicorella?
Olen koittanu ymmärtää tota hommaa, taitaa olla per...tä!
sad_orig.gif

Etsi-Reittisuunnitelma ja etsit sieltä reittipisteet. Kyllä toi mun mielestä kerrotaan ihan käyttöohjeessa.
Reittipisteiden valinta toimii ihan samalla lailla kuin paikasta A paikkaan B reitin luonnissa.
Ei mun mielestä ole yhtään sen vaikeempaa
nixweiss.gif

Pikkuhiljaa alan hyväksymään, että gps-vehkeestä olisi etua. Esim. syyskuussa 2006 huomasin, että Ranska on väärä paikka yrittää välttää helteitä. Kun sitä hotellia ajovehkeissä bongaa, ni niillä viimeisillä korttelikierroksilla jotain kännykkäpohjaista viritelmää voisi käyttääkin.

En kuitenkaan osaa sopeutua ajatukseen, että koko ajan olisin ”opastettava”. Jos retkilläni olen jotenkin selvillä siitä, mistä lähden, ni se päämäärä on aina hakusessa, enemmän tai vähemmän...

Hinta mua silti kummeksuttaa. Jos 250 (puhelin), joku 200 (gps-palikka ja perussofta)+ 250 (Euroopan kartat) tulee maksaa, ni 700
confused_orig.gif
Minun täytyy olla väärässä, vai mitä. Minkälaisia noi korttikartastot on muuten kopioida?

Entä ne käyttökustannukset??? 2004 huomasin, että joillain alueilla tuli lasku näistä ”welcome to...”, ku puhelin oli päällä. Onko paikannusbongaus ilmaista?  
lookaround_orig.gif

Hinta mua silti kummeksuttaa. Jos 250 (puhelin), joku 200 (gps-palikka ja perussofta)+ 250 (Euroopan kartat) tulee maksaa, ni 700
confused_orig.gif
Hinta, suhteellinen käsite
smile_org.gif
. Joku Tomtom rider länsieuroopan kartalla ~700 + puhelin (se kuitenkin on mukana) 50-500 riippuen mallista ja merkistä.

Entä ne käyttökustannukset??? 2004 huomasin, että joillain alueilla tuli lasku näistä ;welcome to...;, ku puhelin oli päällä. Onko paikannusbongaus ilmaista?  
lookaround_orig.gif
Olen kyllä siinä luulossa että kyllä tuon peruskäytön pitäisi olla ilmaista tuolla maailmallakin. Hintaa tulee sitten jos käyttää näitä gprs-palveluita matkan aikana eli saat reaaliaikaista tietoa mahdollisista ongelmista matkan varrelta.

Tein keväällä itselle parilla eurolla telineen pyörän sarveen:
Kuva 1 osat
Kuva 2 teline
Toimii, muttei tuo kosteusvahinkoja kärsi ottaa
smile_org.gif
. Puutteet tuossa kännykkäsoftassa on, mutta itselle tuo Skandinavicore on toistaiseksi riittänyt.

Olen tippunu ihan totaalisesti kärryiltä noiden luurien suhteen. Tämän ketjun luettua ymmärsin että puhelin + gps kikkula + softa tarvitsee hommata. Minkäslainen puhelin on riittävä tuollaiseen perus navigointii? En ajtellut sitä kokoajan katsella mutta tärkeimmät risteykset ym siitä vois katsoa.

Onkos kukaan tutustunut tarkemmin Nokian Smart2Go systeemiin?

http://smart2go.com

Hinnoittelumalli ainakin itselle mukava, tossa voi ostaa 30 päivää käyttöä 7,5 egeä, jonka voi vielä pukata puhelinlaskulla työnantajan piikkiin..
smile_org.gif
3 vuotta navigointia olisi 69 egeä. Perusversio tosta ohjelmasta siis ilmainen, mutta jos navigoinnin+gps:än haluaa liittää siihen, joutuu maksamaan. Kartat tuntuvat ihan fiksuilta, mutta toimiiko toi systeemi, vai onko homma perusNokiaa, eli pusketaan tuote pihalle beta-versionan, ja korjaillaan jos jaksetaan?

Jos joku tietää jostain hyvän gps-vastaanottimen huokealla, linkistä olisin kiitollinen
smile_org.gif

Jos joku tietää jostain hyvän gps-vastaanottimen huokealla, linkistä olisin kiitollinen
smile_org.gif
Miten olisi Huuto.net
biggrin.gif

Itsekin tuota Smart2go kokeilin ja kyllähän tuo sijaintitiedon gepsulta sai ja ihan oikeaan paikkaan kartallakin kursorin linttasi. Mutta... No hintaansa nähden (ilmainen) tuo varmasti on ihan bueno, mutta jos sitä käyttääkin pitäisi niin kyllä tulisi äiteetä nopsasti ikävä
confused_orig.gif
Sellaiseen satunnaiskäyttöön varmasti siltikin ihan bueno, mutta tuolla käytöllä tarkoitin sellaista oikeaa, hieman runsaampaa käyttöä. Niin ja yhdeksi ehdottomista plussista voitanee myös lukea erittäin laaja karttojen kattavuus => saa kartat mukaansa vaikka esim. Albenan lomareissulle
thumbs-up.gif

Itellä Nokian E50 Tomtom 6 versiolla Insmatin GPS-mokkulalla.
oli jonkun aikaa euroopan kartat, mutta tilan puutteen vuoksi poistin muut paitsi suomen. Hyvin toiminu, poi-pisteitä löytyy joka lähtöön.
insmat kestää 16 tuntia yhtä jaksoista päällä oloa..
pisteet tälle, navigorea en ole kokeillut..

Nokia N95 + sen oma Maps appis (taitaa muuten olla sama kuin tuo yllä mainittu smart2go) toimii hienosti. No, rehellisyyden nimissä sanottava, että TT6 on huomattavasti helppokäyttöisempi, noin niinkuin navigointimielessä.

Edittiä: prkl, rätkäfoorumillehan tässä kirjoitellaan - yllättäen em. yhdistelmästä ei mopokäytössä minulta vielä kokemuksia löydy, kotilosta sitäkin enemmän...

br, Mikko

Back