• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia kännykkäpohjaisista navigointisoftista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja steelman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen käyttänyt noin vuoden Navicore Personal navigointisoftaa Nokia 6600 kännykässä Bluetooth GPS - palikan yli.

Valitettavasti softassa on vain Suomen kartta ja kesäkuussa olisi tarkoitus ajella Itävallassa asti.

Kysynkin nyt kokemuksia kännykkäpohjaisista softista eli mikä olisi hyvä softa kun kännykkä on Nokia 6600 ja GPS -laitteena toimii Bluetooth -pohjainen vekoitin?

Toinen kysymys koskee laitteen käytettävyyttä, itse ajattelin pitää GPS -mokkulaa tankkilaukun yläosassa ja itse puhelinta alaosassa.

Lataaminenkin on vielä auki, yksi mahdollisuus on ladata kampe iltaisin, jos vain akku kestää päivän ajon
smile_org.gif
, tosin ajomatkat olisivat noin 400 km / päivä.

Mulla on laturintökkeli tankkilaukussa ja piuha kiinni siinä.
Kännykkä kuluttaa aika paljon sähköä kun näytön valo palaa.
Tosin siirryin viime kesänä Garminin käyttäjäksi kun sitä voi räplätä hanskat päällä. Minun mielestä Navicoressa on paremman näköinen kartta mutta Garminissa mopokäytössä paljon muita etuja. Kännykkää käytän aika paljon mutta vain autossa kun autossa sataa harvemmin.

ittellä on toi navicoren eurooppa versio 1g muistikortilla ja hyvin pelaa gps palikka ja puhelin takintaskussa ja ajelen ääniopasteiden mukaan.
tämä uusi gps Bluetooth palikka versio on todella hyvä peli toimii samalla akulla ainakin 10h ja voi ladata nokian laturilla elikäs samalla mitä puhelintakin ainoa miinus on toi kun täytyy aina perkele ostaa uusi softa kun tulee päivityksiä no kai tolla jonkun aikaa pärjää.
onhan niitä muitakin softia esim.Route 66 Mobile mutta eipä siinä paljon suomea tunneta no täältä löytyy
lisätietoa taitaa vaan olla sillain että kunnollinen navicaattori on joku tom tom ja muut siihen tarkoitukseen tehdyt laitteet no ite ollut navicoreen ihan tyytyväinen
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
sport05.gif

niin ja tietysti tämä kanssa

Mulla on sama viritys, Nokia 6600 ja Socket GPS moduli, BT:n yli. Softana on navicore, Suomen kartalla tällä hetkellä. Navicorelta olisi kuulemma tulossa kevään aikana euroopan kartat myös. Tarkempaa tietoa ei vielä ole.

Itse olen kanssa suunnitellut euroopan reissua ensi kesäksi, pitää saada viritykset kuntoon ennen sitä. Mulla on tarkoituksena pitää GPS taskussa tai repussa, se toimii sieltä ihan hienosti. Toi Socketin akku kestää ~16h joten päivän ajot sillä selvittää kyllä. Se kandee laittaa välillä pois päältä jos on _pidempi_ pätkä suoraa/tuttua reittiä edessä.

Puhelimen olen ajatellut virittää hieman ronskimmalla tarranauhalla tuohon ohjauskolmioon. Pitää tosin vielä tutkia asiaa hieman tarkemmin. Sijoituspaikkana se on parempi kuin tankkilaukku, tuossa ei tarvitse siirtää katsetta niin paljoa pois tiestä. Pitää vielä katsoa jos sen luurin saisi viritettyä sinne mittariston viereen sillä velcrolla, siellä se olisi vielä parempi ja olisi myös sateelta aika hyvin suojassa. Lisäksi tarvitsee kyllä mielestäni nappikuulokkeet jotta kuulee ne ohjeet. Mun kokemuksen mukaan GPS:stä saa parhaan hyödyn kun on sekä visuaalinen ja audiopuoli molemmat pelissä mukana. Voi olla että viritän KOSS:n plug napeista sellaisen systeemin jossa ne nappien omat silikoni "earit" korvataan kunnon eareilla, semmoinen systeemi kuulemma pelaa pärrän kanssa.

idea3.gif

Sisältääkös tuo navicoren eurooppa versio kuinka tarkan kartan?Onko vaan isot tiet ja kaupungit,vai myös pienempiä teitä mukana?

kyllä siittä löytyy aika tarkaan kaikki tiet ja espanjan osalta jopa kanarian saaret(jos sattuu käymään sieellä päin ja on liikaa :bisseä:niin neuvoo majapaikkaan jos pystyy sitä käyttämään ettei
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
).
niin ja on siinä myös huoltoasemien ja hotelleittenkin paikkoja.
hyvä ohjelma kun sais vaan aina välillä niitä päivityksiä..ilman lisähintaa.

Onko kellään kokemusta TomTom:sta? Itse pähkäilen kumpaan "lankeaisin", Navicoreen vai TomTom:iin.

Tavoitteena on päästä kännykkä + kartta + gps mokkula -yhdistelmällä Helsingistä Itävaltaan ja takaisin.

Hotellit/motellit olisi tarkoitus löytää "lennosta" matkan varrella, toki jotain katselemme valmiiksi (esim. Etap ja Formula -halpahotellit).

Itselläni on käytössä Navicoren Suomi-versio. Eurooppaversiolle kyllä tulee jatkossa tarvetta. Systeemi on toiminut hyvin niin, että puhelin on tankkilaukun karttataskussa ja GPS-mokkula tankkilaukussa. Ääniopastus kuuluu kaupunkinopeuksissa ihan hyvin puhelimen kaiuttimesta. Korvanappia en siis ole vielä kokeillut.
Navicoren suurimpia puutteita on reitityksen yksioikoisuus, käytännössä ohjelma opastaa perille suorinta/lyhintä reittiä, eikä käyttäjä pääse luomaan omia reittejä sulkemalla pois esim. moottoritiet tms. Ymmärtääkseni TomTom:issa voi itse valita, millaisia teitä käytetään.
Pidemmässä ajossa ongelmaksi tulee myös puhelimen akun kesto, itse GPS-mokkulan akku riittää vallan hyvin päivän ajoihin. Jonkinlainen virran ulosotto pyörässä olisi siis hyvä olla.
Ellei Navicoren tulevissa versioissa paranneta reititysoptioita, tulee TomTom olemaan seuraava kännykkänavigaattorini. Ellen sitten raaski ostaa TomTom Rideria, joka olisi monessakin mielessä huomattavasti näppärämpi kokonaisuus. Hinta vain tuntuu aika hurjalta...

Softista en osaa sanoa mitään, koska olen käyttänyt vain Navicorea. Tosin ilman suurempia ongelmia kaikissa skandinavian maissa.
MUTTA KIINNITYSONGELMAN OLEN RATKAISSUT.

Toistaiseksi olen pitänyt GPS-mötikkää ja kännyä tankkilaukun karttataskussa. Mutta kännyn näytön tihrustaminen ruuhkaisemmalla paikalla, esim. saksan motarilla tai Kööpenhaminan aamuruuhkassa on hengenvaarallista leikkiä.

Hankin kännylleni Boxit -vesitiiviin kuljetuskotelon ja siihen polkupyörätelineen. PP-teline käy mopon ohjaustankoon ja BOxit-kotelossa on näppärä kuminen läpimeno johdoille (lataus ja hands free).
Ainakin katteellisella mopolla ja visiirisellä avo-kypärällä tavallinen puomi handsfree toimii alle 200 vauhdeissa ihan loistavasti. Tosin puhelun aikana nopeutta täytyy tiputtaa reiluun sataseen.

Vesseli

Itse olen käyttänyt menestyksellä Wayfinderin softaa Nokia 6680 puhelimessa. Wayfinderin lisenssi on kyllä aika hintava, mutta kartta hyvä ja kattava ja aina ajantasalla koska päivittyy GPRSn yli. Lisenssi kattaa koko Euroopan ja kertaakaan ei ole ajattanut "metsää". Koska puhelinten näyttö on aika onneton navigointiin, olen kulkenut pelkän ääniohjauksen perusteella. Onnistuu aivan mainiosti. Bluetooth-kuulokkeen kypärän sisään (tai langallisen), puhelin taskuun(tankkilaukkuun) ja GPS mokkula kaksipuoleisella tarralla pyörään tai tankkilaukkuun. Tulee puhelut ja MP3 soittaa musiikkia jos niin haluaa. Ei takuulla vastaa Garminia tms, mutta riittävä ainakin minulle. Route66:ta kokeilin myös kerran jossa mielestäni parempi käyttöliittymä ja tarkempi grafiikka, mutta lopputulos päämäärän löytämiseen aivan yhtä hyvä.

Onko kellään kokemusta TomTom:sta? Itse pähkäilen kumpaan "lankeaisin", Navicoreen vai TomTom:iin.

Tavoitteena on päästä kännykkä + kartta + gps mokkula -yhdistelmällä Helsingistä Itävaltaan ja takaisin.

Hotellit/motellit olisi tarkoitus löytää "lennosta" matkan varrella, toki jotain katselemme valmiiksi (esim. Etap ja Formula -halpahotellit).
Kirjakaupasta paperikartta. Sitä on hauska taitella ja varsinkin pimeässä ajettaessa arvailla. No perille aina pääsee ja pieni epävarmuus on ihan hauskaa. Kerrankin Italian pikuteillä piti auringosta katsoa suuntaa risteyksessa, kun ei Euroopan kartassa kaikkia pikkuteiden numeroita ollut, ei edes kaikki kyliä. Perille päästiin silti ja hauskaa oli. Paras majapaikka oli Itävallassa ja silloinkin oltiin reitiltä syrjässä. Kylään ei siis ikinä löydä takaisin, kn ei sen nimeäkään enää muista.. Ei ole paperikartan voittanutta. Se vaan tankkilaukun muovitaskuun niin kyllä pääsee.

Jos kaupungeissa on tarkoitus paljon ajaa niin ehkä sitten gps voisi olla ihan hyvä.

Itselläni on käytössä Navicoren Suomi-versio. Eurooppaversiolle kyllä tulee jatkossa tarvetta. Systeemi on toiminut hyvin niin, että puhelin on tankkilaukun karttataskussa ja GPS-mokkula tankkilaukussa. Ääniopastus kuuluu kaupunkinopeuksissa ihan hyvin puhelimen kaiuttimesta. Korvanappia en siis ole vielä kokeillut.
Navicoren suurimpia puutteita on reitityksen yksioikoisuus, käytännössä ohjelma opastaa perille suorinta/lyhintä reittiä, eikä käyttäjä pääse luomaan omia reittejä sulkemalla pois esim. moottoritiet tms. Ymmärtääkseni TomTom:issa voi itse valita, millaisia teitä käytetään.
Pidemmässä ajossa ongelmaksi tulee myös puhelimen akun kesto, itse GPS-mokkulan akku riittää vallan hyvin päivän ajoihin. Jonkinlainen virran ulosotto pyörässä olisi siis hyvä olla.
Ellei Navicoren tulevissa versioissa paranneta reititysoptioita, tulee TomTom olemaan seuraava kännykkänavigaattorini. Ellen sitten raaski ostaa TomTom Rideria, joka olisi monessakin mielessä huomattavasti näppärämpi kokonaisuus. Hinta vain tuntuu aika hurjalta...
Eikös uusimissa Navicoreissa  ole toi reittipisteiden luonti mahdollisuus?

Kyllä, uusimmassa versiossa on mahdollisuus lisätä reittipisteitä. Mitään yleisluonteisia valintoja tyyliin "vältä moottoriteitä" ei kuitenkaan voi tehdä toisin kuin TomTomissa.

Sääli vaan, että Navicoren päivityspolitiikka on sellaista, että tuotteen joutuu käytännössä ostamaan uudestaan, mikäli haluaa lisäkarttoja ja uusia ominaisuuksia.

Suosittelisin tomtomia,olen käyttänyt molempia,tomppa löytää lyhemmät reitit.ohjelma parempi.poi pisteitä on tosi paljon ja löytyy myös itäeuroopan kartta

Tein tossa juuri reitin Tallinanasta Ankarraan nopeinta reittiä 3200km.Tallinna Moskova 1057km,

Kun kysyn mopomessuilla Tompan edustajilta, ni sanoivaten, ettei vielä löydy ko. itä-eurooppaa muistikortilta, mutta "kohtapuoliin"
omg.gif
Siis tarkeenna vähän, mistä taioit ne itä-euroopan kartastot!

Koitappa shareaza,käytä hakuna tomtom eastern europe,

Back