Itselläkin kokemuksia tuosta välistä Tampere-Pirkkala-Nokia. Ajelen tuosta, joka päivä (työmatkoja), liikun sekä pyörällä että kotilolla. Tänään päätti, joku "sivistää" minua kotilolla liikkuessani.
Katsoin ohituskaistan päättymisen jälkeen edellä menevän nopeuden turhan hiljaiseksi n.70km/h, rajoitushan on 80km/h. Ohitukseen lähdettyäni alkoi tuo kiihdyttää rinnalla. Onneksi potku riitti ohitukseen, mutta vastaantulevien kaistalla tuli "viihdyttyä" turhankin pitkään. (Tämä tapaus ei johtunut ainakaan kateellisuudesta, oman kotiloni arvo n.500€.)
Mopottimella liikkuessa ihmisten reaktiot vaihtelevat melkoisesti. Toiset antavat "latua" ja toiset kiilaavat röyhkeästi, tälläisissa jonon ohituksissa.
Itse käytän yleensä keskiviivaa, eli vasurilta ohi. Kiilaajat harvemmin tulevat kovin "syvälle" vastaantulijoiden kaistalle, joten ohi pääsee jossakin vaiheessa.
Kevari aikaan kerran skodalla liikkunut mies kiilasi edelläni ohittamaan lähtenyttä frecciaa, pakottaen tämän ohittamaan vastaantulijoiden pientareen kautta. "Go deep!" Mies oli vanha partavaari (tuskin enään kortin omistava). Tästä tapauksesta on aikaa yli 10 vuotta.
Vielä motoristeille tietä antavista ihmisistä. Eivät kaikki tajua, että taakse ilmestyvä motoristi ei aina halua ohittaa. Sadekelillä väistävät pientareelle ja silloin alkaa pska lentää.
Pakkohan sen jälkeen on ohittaa. Normaalissa maantienopeudessa minulle ei ainakaan tarvitse antaa latua. Ohi pääsen, jos siltä tuntuu. Kaupungissa ja ruukassa ajettaessa tilan tekeminen taas olisi suotava.
Itse pyrin liikenteessä siihen, että tulisi mahdollisimman vähän pysähdyksiä, sekä itselle, että muille. Ei vaan ihmiset tahdo ymmärtää, jos niille viittilöi antavansa tietä, katsovat vain hölmistyneinä.
Kerran oli jo homma vaarallista, kun kevyt kuorma-auto väisti porin tiellä pientareelle ja silloin alkoi "tavara" lentää isoimmat kivet olivat n. pingispallon kokoluokkaa. Ohi oli mentävä vaikka vastaan tuli liikennettä.
Vielä mieleen tuli eräs kotilotapahtuma. Aamulla töihin mennessä, näissä idioottimaisissa rampeissa, joissa ei ole kiihdytyskaistaa, jätin auton n.20metrin päähän tiestä, jolloin siihen jää kiihdytysmatkaa ennen muuhun liikenteeseen yhtymistä (vaatii tarkempaa ajoitusta). Siinä odottelin sopivaa rakosta, kun takaani MB-kuski alkoi rampissa tunkemaan vasemmalta ohitseni, siinä siirryttiin sitten tien varteen odottelemaan sopivaa rakoa. No viimein sellainen tuli, siinä kiihdytettiin peräkkäin ja ajeltiin ramppiin asti, jossa erkanin tieltä. Mies rinnalla, tuolta Mb:n ratista aplodeja minulle antaen. En aivan sisäistänyt mitä olin tehnyt väärin.
Jälkeenpäin ajattelin, että olisi varmaan täytynyt käydä erikseen selittämässä, miksi jätin autoni niin kauas tiestä tuossa rampissa. Liikenteen joukkoon todellakin pääsee paljon mukavammin, kun on pohjalla nopeutta n.50 km/h ja 2.vaihde pesässä.
Meni vähän turhan paljon tilityksen puolelle ja vielä kotilo tarinaa. Huh!
Mopolla tätä kiihdyttämis ongelmaa ei ole, ei vaadi paljoa yrittämistä, jotta muun liikenteen nopeus saavutetaan.
Etukäteen anteeksi lukuisat kirjoitusvirheeni.