• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia integroidusta takavalo/vilkuista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rockjari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mietin tossa että josko pamauttais sellasen Bleidiin,ni pääsis samalla eroon niistä valtavista vilkkuhirvityksistä...Onko kellään mitään hyvää tai huonoa sanottavaa sellasesta kikkareesta?

En suosittele, ei erotu vilkku tarpeeks selvästi takavalon vierestä! Vilkku on noissa liian lähellä pyörän keskilinjaa, joten poliisiakin saattaa kiinnostaa.
Just kaveri purki vilkkuominaisuuden pois omasta takavalostaan ja laittoi sirot minivilkut rekkarin molemmin puolin, nyt näkee hyvin onko kääntymisaikeissa.:thumbup:

Mulla on sellainen ja näkyy kuulemma sekä jarrutus että vilkutus selkeästi. Tosin lisävilkkuina on ledinauhat pyrstön alla mitkä varmasti parantaa näkyvyyttä. Ei se kai ihan pykälien mukainen ole tuo viritys mutta vielä ei ole setä siniset tulleet juttusille...

Niin, vaikka näkyvyys parantuisi niin vilkkuja ei saa kahdentaa eli tuplata.

Tosin oma käytös tilanteen ollessa päällä saattaa vaikuttaa setä sinisen käytökseen vaikka olisi laittomia viritelmiä jos ne ei ole aivan järkyttäviä.

Näin omassani aikoinaan kun ylinopeudesta keskusteltiin ja oli vähä liikaa valoja keulalla... Puhumalla selvittiin ilman sanktioita.

Mietin just tota että mahtaako sitä vilkkua kukaan nähdä...Täytyy varmaan pläjäyttää jotkut pienet ja nätit minivilkut sinne Bleidin peffaan :p

Kawa LTD sanoi:
Tosin oma käytös tilanteen ollessa päällä saattaa vaikuttaa setä sinisen käytökseen vaikka olisi laittomia viritelmiä jos ne ei ole aivan järkyttäviä.

Näin omassani aikoinaan kun ylinopeudesta keskusteltiin ja oli vähä liikaa valoja keulalla... Puhumalla selvittiin ilman sanktioita.

Näin mä olen ajatellut että voi asia hyvällä säkällä mennä jos kohtaaminen tapahtuu. Viritys ei tosiaan ole järkyttävä vaan asiallisen näköinen ja toimiva. :) Sekä helposti muutettavissa jos sanomista kuitenkin tulee... :grin:

Mulla on Mörön perseessä tollanen, kuulemma näkyy oikein loistavasti takaa tulijoille jopa siinä määrin että herätti ihmetystä.

Kaverilla on Bladessa tommonen yhdistelmävalo, jossa jarrutettaessa jarruvalo vilkahtaa nopeasti pari kertaa ennen kuin jää palamaan ja vilkut "liukuvat" keskeltä ulos päin. Useasti takana ajaneena, voin kyllä sanoa että näkyy yllättävän hyvin joihinkin muihin vastaaviin verrattuna, jopa kirkkaassa auringonpaisteessa...:thumbup:

Mikäli olet aikeissa tehdä pyörällä pitempiä reissuja Keski- tai Etelä-Eurooppaan, niin suosittelen vilkkuviritystä, joka on E-tyyppihyväksytty, esim. miniledit tms. Erityisesti Saksassa paikallinen Polizei on pilkuntarkka siitä, että pyörään asennetut lisävarusteet ovat lainmukaisia riippumatta siitä, onko kyse ulkomaille tai Bundesreichiin rekisteröidystä pyörästä. Sakko napsahtaa helposti ja ikävämpiäkin seuraamuksia voi tulla melko helpohkosti.

Ystävällä jäi pyörä paikallisen poliisin haltuun, kunnes kaveri sai hommattua ja asennettua noisekillerin pyöränsä äänenvaimentajaan (oli ottanut DB-killerin pois paremmat soundit saadakseen). Poliisin mukaan laittomasti varustetulla pyörällä ei Saksassa ajeta. Matka jatkui vasta sitten, kun DB-killeri oli paikallaan.

Suomessa poliisin linja tuntuu onneksi olevan paljon rennompi. Paljon riippuu siitä, millainen päivä matkanteon pysäyttäneellä poliisilla on ja kuinka paljon hän haluaa höykyttää mopokuskia kyseisessä tilanteessa. :p En ole kuullut, että kenelläkään olisi koskaan Suomessa matkanteko päättynyt siihen, että pyörässä on tyyppihyväksymätön slipari tai valot. Sakkoja on varmasti kirjoitettu samoin kuin vaatimuksia siitä, että pyörään on vaihdettava lainmukaiset varusteet.

Turvallisuusaspektista arvioituna integroitu takavalo-vilkku -yhdistelmä ei varmastikaan ole paras mahdollinen, kuten edelläkin jo todettiin.

Jokainen tekee tietenkin itse valinnan siitä, mitä linjaa lähtee tavoittelemaan: tyyliä, lainmukaisuutta, turvallisuutta tai jotain näiden yhdistelmää.

Itselläni on kiinni tuollainen vilkku takavalo yhdistelmä. Kaveri jonka kanssa usein olen ajelemassa kehui vilkun näkyvyyttä oikein hyväksi. Tämän kesän ollut käytössä ja poliiseilla ei ole vielä ainakaan ollut mitään valittamista :)

Back