• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia avattavista kypäristä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kristian
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Umpikypärä on varmastikin turvallisempi, mutta ottaa kaaliin kun
tuli sellainen, eikä avattava, hankittua. Silmälasit on ja ohimot
ruvella, kun kypärän ja hupun alle sankoja tunkee. Tänään juuri
sanka katkesikin. Sitä saa mitä tilaa ja tämän umpimallin sain vähän päälle satasen ovh:ta halvemmalla mutta..... Ainoa "hyvä" asia on
jokapäiväisessä käytössä tupakoinnin vähentyminen, sillä kankeilla sormilla on ihan riittävästi räpläämistä tupla D:n remmin kanssa ja
pottakin on niin istuva, että luulee osan ihosta tulevan mukana kun
sen päästä ottaa.

Ihan vaan siitä syystä, että TESTIEN muskaan ne iskut kohdistuvat pahimmillaan juuri niille mekanismialueille. Juttelin muuten eilen kaverin kanssa, joka oli joutunut matkustajaksi yli kahdessasadassa avokypärä päässä ja se pipi oli tietenkin tullut suojaamattomaan paikkaan. Hyvin oli muuten selvinnyt. Näytti muuten nyt käyttävän avattavaa mallia. Ja sitäpaitsi kirjoitin käyttömukavuudesta ja se on sitä MUTUa.

Avokypärä ei ole sama kuin avattava. Ero turvallisuudessa on merkittävä mutta avattavan ja umpikypärän välistä eroa en koe merkittäväksi.

En ole koskaan kuullut tapauksesta, jossa avattavan kypärän mekanismi olisi pettänyt ja siitä olisi aiheutunut käyttäjälle pahempia vammoja kuin umpikypärää käytettäessä olisi tullut. Jos joku osaa antaa linkkiä todellisiin tapauksiin, joissa avattavan kypärän pettäminen olisi merkittävässä osassa vammojen syntyyn niin lukisin mielelläni.

Itselläni on käytössä tällä hetkellä neljä kypärää. Yksi kutakin tyyppiä (umpi, enska, avattava ja avo). Avokypäräksi luen Schubert J1:n, jollaisen hankin täksi kesäksi. Avattavana on Shoein Multitech II.

Minulla on Schubertin avattava malli ja en silmälaseja käyttävänä muuta kyllä enää päähäni pistäisi, vaikka joku voikin teoretisoida painolla ja turvallisuuseroilla täysiin umpikypäriin verrattuna. Huonoja puolia käytössä en ole havainnut, joku muu ehkä osaa sellaisiinkin kiinnittää huomiota. Aikaisempikin kypärä oli avattava ja suojasi kaatuessani päätä moitteettomasti sekin.

Itselläni ollut ensin HJC:n ja nyt Shoein avattava. Hyviä molemmat, Shoei vielä istuvampi ja napakampi (sopii mun päänmuodolle?). Jaa että suhisee ja nitisee??? Ei havaintoa. Enkä käytä ikinä korvatulppia. Mielestäni ehdottoman kätevä, pukiessa ja riisuessa, sekä puhuessa ja pussatessa
inlove.gif
! Jopa kännyyn voi yrittää huudella... että ootas niin otan potan pois päästä
biggrin.gif
...ei kumminkaan liikennevaloissa kannata..
Kun leukakappaleen nostaa ylös, näkee alas eteensä jos pitää räplätä, lukea tms. jotain... no mitälie.
Pieni lisäpaino ei haittaa, vaikka mä en ole mikään kyrmyniska vaan aika hentokaulainen
smile_org.gif
eli niska-hartialihakset ei todellakaan ole superkunnossa.
Avattava potta forever!
062802jumpie_prv.gif
Itellä kanssa Shoein avattava potta. En oo huomannut mitään eroa meluisuudessa umpimalliin verrattuna enkä ole kitinääkään kuullut mistään liitoksesta (on kylläkin aika uusi vielä). Juuri ajelin eilen "hieman reipasta" vauhtia satasen alueella korvanapit korvilla kuunnellen musiikkia eikä tarvinnu edes volumea laittaa sinne kuuluisaan kaakkoon
thumbs-up.gif
Ja tuo avattava sujahtaa päähänkin kivuttomammin kun on naamari ylhäällä. Sitten vaan arskat päähän, maski alas ja voíla!
cool.gif
helppoa ja nopsaa toimintaa. Ja noi korvanapitkin saa asetettua mukavammin korviin. Laittaa ekaks hollille ja maski ylhäällä, säätää napit kunnolla ja maski taas alas. Umpipotalla mulla ainakin on mennyt monet kerrat hermo kun on laittanut napit hienosti korville ja sitten kun vetäisee potan päähän nii napit on taas ihan päin helvettiä ja säätäminen on aika hankalaa pikkuisemmasta näköaukosta... Taas potta pois päästä ja sama juttu...
veryangry.gif
En oo vielä maski ylhäällä ajellut kun oon tuon kapistuksen sen verran lyhyen aikaa omistanut mutta kun ilmat tästä kuumenee niin eiköhän tuokin tule kokeiltua. Täytyy kyllä myöntää että se näyttää ehkä hieman hölmöltä mut ei se menoa haittaa...
lookaround_orig.gif

Mulla concept schubert joka on kaiketi ensimmäisiä avattavia ei se mikään meluisa ainakaan ole..... Useampi umpipotta makaa tallin hyllyllä käyttämättä
lookaround_orig.gif

Löytyy molemmat, mutta ei tuota umpipottaa tule käytettyä.
Käytännössä avattava vaan on parempi. En ala luettelemaan miksi. Aikaisemmista vastauksista löytyy paljon syitä, miksi avattava...

onhan avattava sepaluskin helpompi käyttää kun tarve tulee. kaksi kertaa olen kolaritestannut avattavan ja kummallakin kerralla pää jäi ehjäksi ainakin päällisin puolin, ehhiö. kypärissä oli melkoisia iskujälkiä vaikkakin muotonsa pitivät kokolailla ja lukkomekanismikin kesti. ekalla kerralla 120 kmh vauhdista pöpelikköön ja tokalla kerralla n. 60 kmh ojaan. hiekkaa, pimeää, sade, traktorinpaskaa.

nyt on jo toinen suupertin konsepti menossa. siinä on hyvä oksentaa tai nakata nuuskat sisään ja ulos.

Ostin tänä vuonna avattavan AGV:n ja en kyllä ihan heti umpipottaan vaihtaisi. Ensimmäinen avattava, joten en voi muihin verrata. Jenkkitestien mukaan pärjäilee laatumerkeille muuten paitsi hinnassa, on selvästi halvempi. Minusta perustelut avattavalle on jo esitetty tällä foorumilla. Ehkä vielä se, että kun pysähtyy, niin kaverikin saa jotain selvää puheesta kun avaa kypärän. Joku muu avattava voi olla hiljaisempi.
sport05.gif

Mulla oli avattava potta kun korttia ajelin ja ajo-opettaja varotteli ajamasta leukasuoja ylhäällä, kun kuulema niskaan kohdistuu kaatuessa huomattavsti suurempi voima kun kypärän painopiste on ylempänä. Tiedä sitten..

Nyt kolme ajokautta ollut käytössä Nolanin avattava potta. Silloisen hankintahintansa ja käyttökokemusten perusteella ainakin suhteellisen laadukas.
On kyllä kätevä käytössä, vaikka minä ainakin yleensä jaksan ottaa kypärän pois kun menen kahville/röökille..
biggrin.gif

Suhinaa pitää hieman enemmän verrattaessa umpikypärään, joten luultavasti luovun avattavasta ja seuraava on juurikin umpikulho.
Ajettaessa leukaosa ylhäällä on melko turvaton olo. Kyllä voi sattua juhaa leukaan jos siinä sattuu asfalttia kyntämään vaikkapa ihan taajamassa...

Ajelin itse monta vuotta Nolanin X-lite potalla, joka on tuollainen avattava. Hyviä kokemuksiahan siitä oli eikä mielestäni ihan hillittömästi edes möykännyt, tosin tuulen humellukseen sitä on tottunut kun pleksitön kustomipyörä oli ja matkavauhti yleensä varsin reipas.

Yleensä bonuksina oli silmälasien kanssa toimii oivasti ja hermosauhut on helpompia, kuten myös ne 'voi prkle jäi prätkän avaimet sisälle'-hetket kun ei tarvinnut hanskoja ja pottaa aukoa. Jäätelön syöminen on helppoa juu ja supermallien pusuttelukin käy nopeasti.

Nykyisin on tosin eläkkeellä oma avattavani kun silmät leikattiin eikä tarvi laseja, tupakkilakko on päällä, muisti on parantunut, jäätelöstä pelastaa laihdutuskuuri ja eikä niitä supermallejakaan nyt joka päivä tule vastaan. Ai niin, ja X-liten soljen jousi meni rikki.
wink.gif

Ostin tänä keväänä X-liten avattavan. On hyvä, mutta tuuli suhisee kyllä aika tavalla. Ehkä se johtuu vaan siitä, että muut äänet ei enää kuulu yhtä hyvin läpi kuin edellisestä.

Onko jossain olemassa jotain koottuja hintatietoja avattavista kypäristä? Tai kypäristä yleensä? Ei tarvitse olla mikään vertaa.fi, mutta yksittäisiä hintatietoja kaivelemalla tää vertailu tuntuu kovin työläältä. Olen nimittäin ajatellut ostaa Umpi-Shoein kaveriksi jonkun avattavan potan, jonka kanssa uskoisin lyhyiden matkojen ja kaupungilla pyörimisen olevan mukavampaa, mutta kun kokemusta ei noista ole, niin hintojen vertailuista olisi mukava aloittaa..

Onko jossain olemassa jotain koottuja hintatietoja avattavista kypäristä? Tai kypäristä yleensä? Ei tarvitse olla mikään vertaa.fi, mutta yksittäisiä hintatietoja kaivelemalla tää vertailu tuntuu kovin työläältä. Olen nimittäin ajatellut ostaa Umpi-Shoein kaveriksi jonkun avattavan potan, jonka kanssa uskoisin lyhyiden matkojen ja kaupungilla pyörimisen olevan mukavampaa, mutta kun kokemusta ei noista ole, niin hintojen vertailuista olisi mukava aloittaa..
Storm kauppaa sitä nolanin 102 mallia tinkimällä 260 euron hintaan. Ainoa syy miksi itse ostin kalliimman 103:n oli aurinkovisiiriratkaisu. 102-mallissa se tulee varsinaisen visiirin päälle joten jäi arveluttamaan nämä naarmuuntumisjutut. 103 mallissa se on ratkaistu paremmin, mutta muuten nää nolanit istuu mun päähän tosi hyvin. Kovin hiljaisia ne ei ole ja aika painaviakin (103 melkein 1800 g) mutta sitä varten ne lihakset hartioiden ja kuupan välissä on.

Back