• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokeillkaapa joskus navigaattorilla...

...
Tein näin mm. Mikkeli-Helsinki-Mikkkeli -reitin, yhteensä jotain 560 km, josta mutkaa n. 500 km (sattui vielä hieno aurinkoinen ajopäivä niin hauskaa oli) ...
Koska suunnilleen tuota väliä tulee ajeltua toisin päin, niin valota vähän tuota mainitsemaasi reittiä minullekin.  
sport05.gif
Reitit löytyy tästä viestiketjusta...

Mä olen huomannut, että ainakin Zumossa järjettömyyttä reitinvalinnssa. Jos kerran olet joutunut harhaan reitiltä ja yrität uudelleen laittaa laskemaan, se saattaakin vetää yht'äkkiä vaikka minne. Se ei välttämättä navigoi takaisin suurimmalle tielle, vaan vedättää metsien keskellä vaikka *****. Garminin karttaohjelmat ei kyllä tee mitään aivan mahdottoman tuntusia warp-loikkauksia, mutta välillä sen valitsemat tiet ei oikein ole ihan viisaita.

On noiden navigaattoreiden softissa vielä paljon paranneltavaa, jotta ne toimii kaikissa tilanteissa järkevästi.

Ei stadissa niitä ongelmia yleensä ole, mutta kun mennään maalle, niin ilmeisesti teiden priorisointi on jotenkin hankalaa vielä nykylaitteilla. Karttoihin ei ole ilmeisesti priorisoitu kinttupolkuja sen kummemmin isommasta hiekkatiestä, joten se saataa tulkata ne yhdenarvoisiksi...

Stadissa se Garmin näköjään tulkkaa kaikki kadut yhdenvertaisiksi, joka ainakin siirrettynä MapSourceen tarkoittaa, että kaikki alle 40-rajoituksella olevat lähitiet on ihan samaa kauraa. Tämä tarkoittaa sitä samaa priorisointia, jonka Gepsu näkee esim. metsäautotielle.  Vasta isommat 60-rajoituksen tiet tulkataan stadissa suuremmiksi. En ole nähnyt, että edes muuta kuin ns. isommat hiekkatiet tulkataan samalle prioriteetille.

Mun mielestä nämä gepsujen katujen luokittelu on ihan /C:stä. Parempaakaan ei ole vielä tarjolla, jos ei itse tee...

-M
Kartat GePSeihin digitoidaan tietty bittiduunareiden Eldoradossa(...?) Intiassa. Siellä ei varmaan ole silleen niin nokonuukaa, jos heilahtaa jokin tienpätkä priorisoinneiltaan joksikin ihan muuksi -hiekkatie/tiesuunnitelma kolmen numeron pikitieksi -jossakin Skandinaviassa...

Jos meni n. 99,2345789 % aineistosta oikein, niin olkaa tyytyväisiä. Näin ajattelenee intialainen kartandigitoija ja pomonsa myös.
wink.gif

-jami

Jos meni n. 99,2345789 % aineistosta oikein, niin olkaa tyytyväisiä. Näin ajattelenee intialainen kartandigitoija ja pomonsa myös.
wink.gif

-jami
Niin, näinhän se menee... Pakko tyytyä, kun ei parempaa ole.

Tuon takia olenkin alkanut tekee reittejä GT-karttojen pahjalta, MapSourcessa. Sieltä sitten siirtää riittävän määrän reittipisteitä saattelemana Zumoon, niin vasta sitten pelaa oikein.

Jos tolle gepsun perhanalle antaa mitään vapausastetta, silloin kun ei olisi tarvis, se vetää melkein aina mistä rima on matalin. Sit, kun ei niin olisi väliä, on ihan kiva antaa gepsun ajaa ihan uusia ja ihmeellisiä polkuja ja reittejä.

Gepsulla suunnistaminen ilman etukäteen suunnittelua on melkein aina lähinnä kivaa extremea, kun ei koskaan tiedä varmana mikä reitti sen mielestä on järkevin. Kivaa vaan ajaa välillä aivottomana kanana ja katsoa kuinka se ajattaa.

Perille ollaan aina päästy ennemmin tai myöhemmin.

Mun mielestä nykyiset Gepsut on kartan tuki. Jos lähtisin esim. Euprooppaan pelkästään Gepsun säestyksellä, reissusta tulisi varmaan paljon kivaa ja ei niin kivaa kerrottavaa tälläkin palstalla...
tounge.gif

-M

Mulla kun on sellainen pyörä, ettei tarvitse peljästyä kinttupolkuja, tuo navi on ollut aivan hiton kiva kapine suomalaisessa metsikössä.
On se navigaattori hyvä opas  
tounge.gif

Ja löytää ihme oikopolkuja...

Kai se tie oli, syvät ojat kummallakin puolen ja paljon ohuempia puita kuin ympäröivässä metsässä  
lookaround_orig.gif

Paljon tulee ajettua navin automaagisesti laatimia reittejä.
Tarpeeksi kun sekoittaa aparaatin suunnitelmia satunnaisilla välietapeilla ja lähes mahdottomilla vältettävillä teillä on yleensä lopputuloksena onnistunut reitti  
tounge.gif

Jos tuokaan ei auta niin salli u-käännökset rasti pois ja tovi itsepäistä harhaanajoa...

Kuressaaressa tänä kesänä kun Tompan käynnistin, niin näytti olinpaikakseni vartin verran Kiovaa  
omg.gif
, kunnes lopulta paikallisti itsensä. Toivottavasti ei eksy samalla lailla ajon aikana.

Back