• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kippaamisen jälkeen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawa97
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-Anu- sanoi:
Ea-kurssia tekis vähä mieli, motoristeille suunnattua, jossa kerrottas yleisimmät vammat ja mitä niitten kanssa tehään

Ilmoittaudun mukaan, jos/kun tuo toteutuu!

Ihan samaa mietin itsekin jokin aika sitten, kun pääsin aloittamaan pyöräilyn. SPR:ltä löytyy jotain kursseja, joita muokkaamalla voisi saada sopivan paketin motoristeille. Esimerkiksi tuollaisesta voisi lähteä muokkaamaan/karsimaan: Ammattikuljettajan ammattipätevyyskoulutus (Trafi) - Suomen Punaisen Ristin ensiavun peruskurssi osa 1 ja 2 (16 t). Ihan kaikkea tuskin kannattaa ottaa mukaan. Toisaalta koskaan ei tiedä, mitä ja kenelle liikenteessä tapahtuu, joten kaikkeen on hyvä varautua jollain lailla.

SPR:n kurssit maksavat, mutta se on vain rahaa. Eikä raha ole mitään verrattuna siihen, että tulet pelastetuksi tai pelastat jonkun toisen hengenlähdöltä tai vaikealta vammautumiselta.

Jo pelkkä tieto voisi lisätä omaa turvallisuudentunnetta. Tai sitten voi käydä niinkin, että kurssin jälkeen pyörä menee myyntiin, kun totuus lyö vasten kasvoja...

-Anu- sanoi:
Toi eika kpl on sitä tervettä järkeä mistä aiemmin puhuin. Mulle on ainakin nykysin pässinselvää että jos kukaan muu ei paikalla ole ottanut komentoa niin minä otan ja käskytän. Siitähän se on kiinni, 1 hoitaa homman kunnes ammattilaiset tulee.

Ja mitä tohon kurssiin tulee joka toivottavasti saadaan järkättyä vielä kesällä (kesäkuu). Kiireisistä aikatauluista johtuen kurssi on tällä kertaa lyhyt, n. 3 h, arki-ilta. Tyyliin "10 yleisintä motoristin vammaa ja niiden ensiapu". Kouluttajalla on paprut ja lisäksi paikalle on lupautunut lääkäri kouluttamaan. Mikäli kurssi on puhtaasti teoria-painotteinen saadaan kurssille tyyliin 30 henkeä. Jos on mitään harjotteita niin n. 10. Kuvia löytyy omasta takaa ja totta hitossa niitä käytetään, samoin kuin kaikkia muita lippakuvia minkä käyttöön lupa saadaan. Ei tekis avomurtuma tai kaks pahaa kuvissa, jos se motivois jengiä ostaan suojia.

Ja nyt jgo korostan että tämä EI ole semmoinen samanmoinen ea-kurssi joka järkätty vuosia sitten, tämä on puhtaasti itsekäs hanke jotta mä uskallan lähteä vetämään letkoja vielä. Ns. kunnon ea-kurssiki vois järkkää mutta ajan kanssa. Minä en sitä varmaan ala puuhaamaan eli siihen vetään joku muu.

Jos tämä toteutuu niin allekirjoittanut on varmasti mukana :thumbup:

shyhander sanoi:
En ole asiantuntija, mutta mun lisäys näihin ajatuksiin on, että ekaks ne tunteet helvettiin. Sitten Soitetaan apua. Katotaan uhria, että valuuko verta ja hengittääkö. Jos valuu, niin on tukittava valuminen miten vaan, esimerkiksi teippi, vyö tai mikä vaan, sairaalassa antibiooteilla kuitataan "extempore sidetarpeiden" mömmöt. Sitten hengitys. Ellei hengitä niin laitetaan hengittämään vaikka väkisin, eli hengitystiet auki ja tarvittaessa turvat kiinni ja puhalluksia. Shokkiinhan näissä suunnillee kaikki menee ja yht'äkkiä unohtuuu millä tiellä ollaan ja minne oltiin menossa jne. Siksi noi tunteet tarttis saada veke ja keskittyä olennaisen, eli turvallisuus, veri ja hengitys. Muu on herran hallussa, mutta noi kolme on meirän kontolla.

Ja kun ne tunteet onnistuu sysäämään sivuun niin älkää hyvänen aika jääkö illalla yksin. Ne tunteet tulee, ennemmin tai myöhemmin. Olen itse osunut paikalle todella rumaan nokkakolariin ja vaikka siinä onnettomuuspaikalla osasikin toimia kuin robotti niin kyllä ne tunteet pintaan myöhemmin nousi. Aikuinen mies itki ja halas illalla läheisiään. 10 sekuntia ja se olisin voinut olla minä.

Älkää siis jääkö yksin vaikka siinä auttaessa ei miltään tuntuisikaan.

Crankcase sanoi:
Itse liityin kaatuneiden kerhoon eilen ja nyt aikaa kirjoitella kun pyörä pajalla ja kylki kipeänä. Olin kääntymässä Merkkipuuntieltä Itäsielle Valkoisenlähteentielle oikealle, kun molemmat renkaat lähti alta, pyörä ja kuski oikealle kyljelle turvalleen. Kyseisessä kohtaa hiekkaa koko risteyksen alueella ja vielä suojatien päällä. Onneksi todella hiljainen vauhti ja ei muita autoja törmäysetäisyydellä. Pyörän vaurioina naarmuja katteissa, pakoputkessa ja katkennut jarrukahva.

Kyynärsuojan, polvisuojan ja lonkkasuojan kohdalta varusteet rikki, eli suojista varmasti hyötyä. Kypärässä visiirissä ja etupuolella asfaltti-ihottumaa ja kengässä kärjessä ja sivulla nahka vaurioitunut. Oikeassa hanskassa rystypuolella vauriot. Ainoa suoja, mikä puuttui oli rintapanssari.

Kuvasta voi päätellä missä katse on ollut, pahoittelut ajotaito 1 kouluttajille, ei ollut vielä selkärangassa :;):. Ei tosin olisi ollut mitään tehtävissä, sen verran äkäseen lähti renkaat.

Edit: Viestiä editoitu, kun ketju vaihtui :)

Näinhän siinä usein käy: "todella hiljainen vauhti" ja sitten "ei olisi ollut mitään tehtävissä, sen verran äkäseen lähti renkaat"

Hyvä, ettei käynyt pahemmin ja toivottavasti pääset pikaisesti takaisin puikkoihin.

Soololipoissa vika on kuitenkin lähes poikkeuksetta kuskissa. Kun tilanne on päällä voi olla niin, ettei mitään enään ole tehtävissä, mutta ennen tätä on paljonkin tehtävissä. Hiekka suomailaisella tiellä ei ole mitään tavatonta ja ennaltaarvaamatonta.

En halua viisastella; omia vataanvanlaisia lippoja on takana muutama. Matalammalla tilannenopeudella ja paremmalla ennakoinnilla nämä olisi ollut vältettävissä. Näin uskon.

Hammurab sanoi:
Ne tunteet tulee, ennemmin tai myöhemmin.

Yleensä myöhemmin, paitsi sillä kertaa kun etsittiin ojasta rekan kolhimaa nuorta tyttöä. Silloin tunteet oli aika pinnassa ja uhrin nähdessä halvaannuin hetkellisesti täysin, ei auttanut vaikka miten komensi itteään liikkeelle, näky oli aika jäätävä siellä ojanpohjalla. Useassa tilanteessa ollut aiemmin auttajan ja "kapelimestarina" pelastusporukoiden tuloon asti, mutta tämä tapaus oli erilainen ja se pisti miettimään omaa toimintakykyä. Ei ole aina niin helppoa laittaa tunteita sivuun, varsinkin kun oli lapsi kyseessä.

Ewelyn sanoi:
Minä liittysin kans tähän kerhoon. Lauantaina tuli soraisessa kaarteessa pyyhkästyä kyljelleen. Seurauksena mustemia lonkassa, kipua kyljessä ja olkapäässä. Ei kuitenkaan murtumia ja tästä saan kyllä kiittää alhaisen nopeuden lisäksi ajovarusteita, jotka olivat päästä varpaisiin asianmukaisesti panssaroitu. Pyörälle sitten kävikin vähän huonommin ja sen kohtalo selvinnee tässä viikon aikana.

Mutta, ensiapukeskusteluunkin osallistuakseni; Ensiapuun vaikuttaa tottakai paljolti vammojen laatu, onhan se eriasia alkaa paikkaamaan sijoiltaan mennyttä olkapäätä kuin avomurtuma jalkaa tai antaa ensiapua ihan täysin tiedottomalle potilaalle. Moottoripyörä vammoissa kyse on kuitenkin yleensä ns. suurienergisistä vammoista joiden ensiapukin on sitten hieman poikkeavaa. Tärkeintähän onnetomuustilanteessa on kuitenkin lisäavun HÄLYTTÄMINEN ja lisäVAHINKOJEN ESTÄMINEN. Kuitenkaan tiellä tai ojanpenkalla makaavaa, selvästi vakavasti loukkaantunutta motoristia ei missään nimessä pidä mennä siirtämään/liikuttelemaan ilman hätäkeskukselta saatua lupaa.! (Seurauksena voi olla lisävammoja esim. selkä/kaularankaan -> halvaantuminen?) Hätäkeskuskesta antavat kyllä erittäin hyviä ohjeita mitä tilanteessa pitää tehä ja miten toimia, kunhan pitää linjan auki, joten erittäin tärkeää on myös muistaa ettei yhteyttä hätäkeskukseen tule katkaista ennen ku siihen saa selkeän luvan. Onnettomuustilanteet ja ensiapu ovat kuitenkin aina tilannekohtasia ja tätä varten meillä sitten on tuo hälytyskeskus ja ensihoito jotka sitten ohjeistavat tilanteen mukaan.

tuliko kerhoon pitkäaikanen jäsenyys,vai sellanen lyhytaikanen.jos ei murtumiase menee varmaan lyhyellä jäsenyydellä,mulla toi jäsenyys kestänee vielä noin 4 vk,jos ei löydy mitään ylläriä.ja just kun pääsin sanomaan ettei uusia jäseniä tarvittais....no paranemisia

Hammurab sanoi:
Jos tämä toteutuu niin allekirjoittanut on varmasti mukana :thumbup:

Juuri vieraili kouluttaja täällä. Jos vaan kouluttajalta/kouluttajilta löytyy vapaa ilta ja jostain saadaan tilat (tähän saa tarjota, jos joku on asemassa tarjota n. 30 hengelle tiloja arki-iltana) niin hommaa yritetään järjestää alkukesän aikana.

Hammurab sanoi:
Ja kun ne tunteet onnistuu sysäämään sivuun niin älkää hyvänen aika jääkö illalla yksin. Ne tunteet tulee, ennemmin tai myöhemmin. Olen itse osunut paikalle todella rumaan nokkakolariin ja vaikka siinä onnettomuuspaikalla osasikin toimia kuin robotti niin kyllä ne tunteet pintaan myöhemmin nousi. Aikuinen mies itki ja halas illalla läheisiään. 10 sekuntia ja se olisin voinut olla minä.

Älkää siis jääkö yksin vaikka siinä auttaessa ei miltään tuntuisikaan.

MoTukka muuten jeesaa, jos painaa. http://motukka.fi/

pengis sanoi:
Näinhän siinä usein käy: "todella hiljainen vauhti" ja sitten "ei olisi ollut mitään tehtävissä, sen verran äkäseen lähti renkaat"

Hyvä, ettei käynyt pahemmin ja toivottavasti pääset pikaisesti takaisin puikkoihin.

Soololipoissa vika on kuitenkin lähes poikkeuksetta kuskissa. Kun tilanne on päällä voi olla niin, ettei mitään enään ole tehtävissä, mutta ennen tätä on paljonkin tehtävissä. Hiekka suomailaisella tiellä ei ole mitään tavatonta ja ennaltaarvaamatonta.

En halua viisastella; omia vataanvanlaisia lippoja on takana muutama. Matalammalla tilannenopeudella ja paremmalla ennakoinnilla nämä olisi ollut vältettävissä. Näin uskon.

Näitä asioista juuri hyvä laittaa kommenttia ja oppia tämän takia on hyvä tällainen ketju olla olemassa :thumbup:

Yksin kun kaatuu moottoripyörällä, niin ei kyllä kovin montaa suuntaa ole syyttävällä sormella osoitella :(

Vauhti ei tosiaan kova, mutta tilannenopeutta hiekka/suojatieyhdistelmään lopputulostakin ihmetellessä liikaa. Yllätti vaan tosiaan tuo molemmat renkaat yhtäaikaa alta. Vaikka hiekkaa reippaasti tavanomaista enemmän, hiekka oli hyvin vaikeasti havaittavaa kauempaa. Jatkossa tulee takuulla katseltua vielä tarkemmin. Harmittaa ettei ollut gopro kiinnitettynä, niin olisi voinut analysoida paremmin jatkoa ajatellen :)

-Anu- sanoi:
Juuri vieraili kouluttaja täällä. Jos vaan kouluttajalta/kouluttajilta löytyy vapaa ilta ja jostain saadaan tilat (tähän saa tarjota, jos joku on asemassa tarjota n. 30 hengelle tiloja arki-iltana) niin hommaa yritetään järjestää alkukesän aikana.

Laitoin yv viestä tilasta.

Krikri sanoi:
Laitoin yv viestä tilasta.

Vastattu ja kiitos. Ensi vkon alussa selviää aikataulut. Jos kurssi onnaa niin avaan sille oman ketjun ja se x-määrä otetaan nopeusjärjestyksessä. Kurssi tulee olemaan teoriakurssi, ei käytännön harjotteita, kuvia, hoito-ohjeita, toimintaohjeita jne. Miksi? Siksi että harjotteet vie ihan helvatasti aikaa joten sillon tommosen kurssin osallistujamäärä on toisen kouluttajan mukaan maks 10. Olisi hyvä että mahd moni pääsisi teoriapuolta kuulemaan, kuvien saattelemana. Ja tähän liittyen, jos jollain on kuvia omista onnettomuuksista joita saisi käyttää,hyvin lyhyellä selostuksella + vauhti, niitä saa tuupata ahypponen@gmail.com. Kuvia ajovarusteista, pyöristä ja eritoten vammoista (mustelmat, asvaltti-ihottumat, haavat, murtumat, sijoiltaan menot....) jos löytyis (kamalan kuulosta tämmöstä pyytää mutta teorian takia) niin olis aika ihq. Mulla on kuvia moposta kun oon sille antanu mutakylpyä mutta kun itelle ei o käynu mitään niin.... Kuvat tulevat vain koulutukseen, nimettömänä. Mutta tämä on hieman ot joten riittäkööt toistaseks, palataan tähän.

Aikanaan tuli pidettyä jäsenkorttia ranteen ympärillä kolme kuukautta eikä sekään auttanut. Veneluun murtumat varsin herkkiä kuolettamaan luun.

Leikkaukseen määrättiin, mutta sitten ymmärsi parantua itsestään :)

Paranemisia Kawalle ja pari kommenttia:

Itseltäni lähti siisti peukalon pään kokonen könttil lihaa kyynerpäästä, kun tuli aikanaan kippailtua ja tuo pidempiaikainen jäsenkortti hankittua. Ajoasuna oli isäukon ohut sadetakki (=tuulensuoja) ja alla joku takki (ehkä farkku-sellainen). Eli teiniaikoja elettiin.

Hauska yksityiskohta oli se, että Sastan pierunkuoren paksuisessa sadetakissa ei ollut hädin tuskin edes naarmua, yksi pieni reikä (about 1 mm halkaisijaltaan), mutta kyynärpäässä tosiaan n. 2 - 3 cm suuntaansa oleva pala ihoa ja sen alaista kudosta hukassa. Olleeko ollut Anun mainitsema painevamma? Kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että asuste ei välttämättä ota pipiä, mutta ihminen ottaa.

Toinen kommentti liittyy ensiapuvarusteisiin. Itse olen sen verran realisti, että ajattelen tilannetta jossa minut löydetään jostakin ja auttajan pitäisi pystyä joka tilanteessa antamaan ensiapua. Niinpä ajelen ensiapulaukku pyörän ulkopuolelle kiinnitettynä (tosin viimesimpään en ole vielä viritelly, täytyy viikonloppuna värkätä). Eihän se nätti ole, mutta kukaan ei ole toisaalta koskaan pahalla kommentoinut. Ensiside istuimen alla on hyvä, kun itse haluaa auttaa, mutta kelvoton ulkopuoliselle auttajalle.

My 2 cents...

Kawan lipassa joku kaivoi ea-laukun vissiin tankkilaukusta, vai oliko kawan omasta takalaukusta? Siinä setissä oli hiton hyvät sakset, fiskarsien ja kunsisaksien välimuoto, hiton terävät ja puri ajohousuihin ku rutto. Kenenköhän se mahto olla se setti? Punanen se laukku oli muistaakseni. Semmoset sakset vois lisää omaan settiin.

-Anu- sanoi:
Kawan lipassa joku kaivoi ea-laukun vissiin tankkilaukusta, vai oliko kawan omasta takalaukusta? Siinä setissä oli hiton hyvät sakset, fiskarsien ja kunsisaksien välimuoto, hiton terävät ja puri ajohousuihin ku rutto. Kenenköhän se mahto olla se setti? Punanen se laukku oli muistaakseni. Semmoset sakset vois lisää omaan settiin.

pieni korjaus,laukku oli takapenkin alla olevassa tilassa,ei paljoa tilaa vie,auton ensiapulaukku kokoa
23cm pitkä 15 cm leveä paksuus n 4 cm valmistaja cronwells,hiton käteva just mopon takapenkin alle
laukku vielä vedenpitäväkin...suosittelen hankkimaan mopoon sellasen,onhan niitä autoissakin
kunnon ea laukun saa jollain 15-20e:thumbup:
uteliaana kyselen yhdistyksen jäsenistöltä kuinka paljon jäseniä on tällä hetkellä esim,töölössä tai vastaavassa hoitolaitoksessa
kippaamisen takia?.....kun tuntuu että tässä kuussa toi jäsenmäärän kasvu on huolestuttavaa....
ps.anu kun tuolla oli vinkki niistä korvauksien hakemisesta ely keskuselta tien huonon kunnon takia,saatko jostain selville
monta kippausta siinä tiellä on sattunut.ainaskin tässä ketjussa jo tullu 3 ilmi.nimittäin se liikennemerkki siitä
että tulee risteys,onko tienpitäjän laiminlyönti,sekä oliki tiessä hiekka patti,sellanen muistikuva ois,vois tehdä julkisen
valituksen ja hakemuksen sille ely keskukselle.:peukutpystyyn:

Viimeksi muokattu:
kawa97 sanoi:
tuliko kerhoon pitkäaikanen jäsenyys,vai sellanen lyhytaikanen.jos ei murtumiase menee varmaan lyhyellä jäsenyydellä,mulla toi jäsenyys kestänee vielä noin 4 vk,jos ei löydy mitään ylläriä.ja just kun pääsin sanomaan ettei uusia jäseniä tarvittais....no paranemisia

Tällä hetkellä hakisin sellaista keskipitkää jäsenyyttä? :D Selkeitä murtumia ei löydetty, diagnoosina tällä hetkellä olkapään/lavan revähdyn tai venähdys. Mut niinhän tuo lekuri sano ettei mitään jänne/nivelvammoja voida täysin poiskaan sulkea. Mutta nyt katsellaan pari viikkoa ihan levolla ja kevyellä rasituksella et mitä tapahtuu ja jos ei lähe paranemaan ja kivut katoomaan niin sit magneettitutkimuksiin ja ettimään pahempia vammoja. Mut toivotaan et parantusi ja paranemisia sinullekkin!

kawa97 sanoi:
ps.anu kun tuolla oli vinkki niistä korvauksien hakemisesta ely keskuselta tien huonon kunnon takia,saatko jostain selville
monta kippausta siinä tiellä on sattunut.ainaskin tässä ketjussa jo tullu 3 ilmi:

Joo hiton hyvä laukku se sun ea-laukkus.

Enpä mä tiijä mistä sais tietää monta kipannu, varmuudella mä, sä ja sit se tiggerin laittama kuva... Liikennemerkki sinne on tulossa varottamaan mutkasta. Saiskohan pelastuslaitokselta tietoa, lienee keski-uudenmaan pl? Ja onko väliä että onko siinä moni menny, pitäis mennä se tie kattoon. Muistelisin että patti siinä on keskellä mutkaa, tai töyssy, ja on siinä voinu olla irtohiekkaa. Potanhan sä saat liikennevakuutukseen, samoin kuin lanssi ja hoitokulut. Tosin bonusten takis kandee laskee että kannattaako laittaa, jos on tarpeeks arvokas kypärä niin joo, mut jos on 100e kypärä niin sitten ei kannata. Ilmotat vaan vakuutusyhtiölle ettet halua käyttää liikennettä. Näin mä tein ja maksoin lanssin 9, 25 ja polimaksun 27, 40 omasta taskusta. Ajokamat ja mopo... voihan sinne elyyn hakemusta laittaa, hieman vaivaa se vaatii ja jos tosta mutkasta jatkuvasti joku karkaa niin onhan siellä jotai häikkää. Kysyitkö ajokamoi kotivakuutuksesta? Yhtiöillä on kauheet erot niiden kanssa. Mä olen yhden lipan ajokamat saanu kotivakuutuksesta, oisko ollu v. 2010, perusteluja en muista. Oisko ollu niin että kun kaskoa käytin kuitenki mopon korjaamiseen mut se ei korvannu ajokamoja ni siks kotivakuutus. Pottaa ei tarvinnu uusii kun en missää vaiheessa päätä lyöny.

pengis sanoi:

alkaa taas olla kädet kunnossa ton kuukausi sitten harrastetun konttauksen jäljiltä...

P_20130421_193030.jpg

toi nimettömän sijoiltaanmeno oli ainut naarmujen lisäksi näkyvä vaurio mutta kyllä kädet on ollu tosi arat ja herkät kaikenlaisille äkkiliikkeille ja kolauksille ja on hiukan vieläkin.

tilanne oli sellanen että laitoin motorenkaat ja isot jarrut husun alle ja lähdin kotitielle kokeilemaan että kaikki pelaa.
no 100m ajon jalkeen, melkein kävelyvauhdilla, etupyörä osui vesilammikkoon ja siitä aivan samantien turvalleen, mitään en ehtiny tajuamaan ennekuin makasin lätäkössä ja ihmettelin että mitä tapahtui...

yleensä on aina ehtinyt ajattelemaan että voi paska ,kohta sattuu ,mutta nyt meni niin nopeasti altapois että mitään ei todellakaan ollut tehtävissä:kääk:

no siitä sitten nousin ja nostin husun pystyyn ,potkin käyntiin ja koitin lähteä takas kotiin mutta ei meinannut onnistua, lätäkkö olikin vielä alta jäässä ja motosliksi ei siihen oikein ole yhteensopiva.

kummasti sitä vaan vaistomaisesti yrittää ottaa käsillä vastaan kun kaatuu

mitää ei mennyt poikki ja naarmutkin on parantuneet mutta kestää näköjään kauan ennekuin arkuus lähtee

ajamaan pystyy jo...:jippikaijee:

Itse liityin siis kerhoon jo lokakuussa 2011. Kampissa nurin n. 20-25km/h vauhdista, sporakiskoon joka oli koholla asfaltista n. 1,5cm. Helsingin kaupungin rakennusvirasto korvasi kaiken, kun tienpitäjän vika oli selvästi. Vasemmalle kyljelle tulin nätisti, ajokamppeissa ei mitään muuta kuin pienen kananmunan kokoinen kuluma ajohousujen lahkeessa, päätä tuli suojattua vaistonvaraisesti. Ulkopuolisia vammoja ei ollut yhtään, ei mitään. Mutta:
murtuma.jpg

vedenhenki sanoi:
Itse liityin siis kerhoon jo lokakuussa 2011. Kampissa nurin n. 20-25km/h vauhdista, sporakiskoon joka oli koholla asfaltista n. 1,5cm. Helsingin kaupungin rakennusvirasto korvasi kaiken, kun tienpitäjän vika oli selvästi. Vasemmalle kyljelle tulin nätisti, ajokamppeissa ei mitään muuta kuin pienen kananmunan kokoinen kuluma ajohousujen lahkeessa, päätä tuli suojattua vaistonvaraisesti. Ulkopuolisia vammoja ei ollut yhtään, ei mitään. Mutta:
murtuma.jpg

Auts! Oliko minkälaiset kengät?

Back