• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kiinnostaako Norjaan lähtö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panu..
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
nonii. nyt on sit varattu (27.6. ma klo. 08.45-18.55) viking linelta turusta tukholmaan menomatka. arvelin varata, ettei jää viimetinkaan.  
wink.gif
Miksi lähdet aamu laivalla?

Minä ainakin olen ajatellut yöpyä "ilmaiseksi" iltalaivassa matkalla Tukholmaan (Turku-Tukholma), muistaakseni iltalaiva on perillä Tukholmassa aamu seitsemältä. Tällä tavalla voit päristää läpi ruotsin koko seuraavana päivänä eikä saman tien tarvitse rupea etsimään yöpymispaikkaa.

nonii. nyt on sit varattu (27.6. ma klo. 08.45-18.55) viking linelta turusta tukholmaan menomatka. arvelin varata, ettei jää viimetinkaan.  
wink.gif
Miksi lähdet aamu laivalla?

Minä ainakin olen ajatellut yöpyä "ilmaiseksi" iltalaivassa matkalla Tukholmaan (Turku-Tukholma), muistaakseni iltalaiva on perillä Tukholmassa aamu seitsemältä. Tällä tavalla  voit päristää läpi ruotsin koko seuraavana päivänä eikä saman tien tarvitse rupea etsimään yöpymispaikkaa.
no moi.
biggrin.gif
oikeestaa siihen on pari syytä: joka tapauksessa joutuu yöpymään välillä, ennenku alkaa päästä ns. pelipaikoille. siis tuonne keskinorjaan (esim. voss, hermansverk,skjolden ja siitä geirangeriin päin) matkaa tulee esim. tukholma-hermansverk n.1000km. sama se nyt mielestäni on, onko se yöpyminen ruotsin vaiko norjan puolella. tukholmasta onki tarkoitus ajella illalla lähelle karlstadia (n.300km=4h). toki myöhään se menee, mut onhan sillo viel yölläki valoisaa. karlstadista vois varata etukäteen majoituksen esim. https://www.ibishotel.com/ibis....ecurise 61e/vrk/huone ei paha hinta. mieluummin halpa meno päivälaivalla + halpa yö ruotsissa, kuin että kalliimpi meno yölaivalla + kalliimpi yö norjassa.. ennen keskinorjaa.
withstupid.gif
tounge.gif

Heinäkuun 14 pv ois tarkoitus lähtee tonne Pohjois-Norjaan! Jos vaan sään haltija suosii, muuten joutuu siirtämään lähtöä
smile_org.gif

No niin..

Kesäloma on 11.7. - 6.8., joten reissun ajankohta ajoittuu tuohon väliin. Todennäköisesti heti loman alkuun. Täytyypä alkaa suunnittelemaan.
cool.gif
062802jumpie_prv.gif

nonii.. hyvä että lähtijöitä on.. kylläki eri aikaan.
tounge.gif
onnex kaveri lähtee mukaan samaan aikaan. mukaan mahtuu vielä. ja se lähtö on jo maanantaina.
062802moto_prv.gif
buttrock.gif

Tiedoksi vaan Ninja9r ja muutkin Norjaan menijät (itseni mukaan lukien!): jos hyvää säätä kaipaatte ajamiseen, sitä voi olla aika vaikeata löytää, etenkin Pohjois-Norjasta. Toisaalta, joskus taas iskee ihan mahoton helle! Kokemusta on usealta vuodelta, ja ihan kaikkea näyttää löytyvän auringonpaisteesta umpisumuun ja sateeseen, ja mitävaan siltä väliltä, usein jo yhden ja saman päivän aikana.
Silti ei voi olla taas (kohta) lähtemättä!  
062802jumpie_prv.gif
 On se niin hieno mesta!

Sitäpaitsi: eikös se ole niin, että ei ole huonoa säätä, on vaan vääriä (ajo)varusteita...

No mä lähden painaan kans Norjaan lähtö ens tiistaina 28.6., iltalaiva..
smile_org.gif
062802moto_prv.gif

Olin viimevuonna kanssa samoihin aikoihin ja täytyy sanoa että todella hieno reissu, pakko lähteä uudestaan.
biggrin.gif
Tiet ovat hyviä, poliisit ystävällisiä
blush.gif
, säätkin olivat paljon paremmat kun täällä..
Mopoon pitäis vielä asentaa takalaukku ja vaihtaa takarengas ja bensaa tankkiin ja kohta menoks..
062802moto_prv.gif

No mä lähden painaan kans Norjaan lähtö ens tiistaina 28.6., iltalaiva..
smile_org.gif
062802moto_prv.gif

Olin viimevuonna kanssa samoihin aikoihin ja täytyy sanoa että todella hieno reissu, pakko lähteä uudestaan.
biggrin.gif
Tiet ovat hyviä, poliisit ystävällisiä
blush.gif
, säätkin olivat paljon paremmat kun täällä..
Mopoon pitäis vielä asentaa takalaukku ja vaihtaa takarengas ja bensaa tankkiin ja kohta menoks..  
062802moto_prv.gif
jos pyörit geirangerin suunnalla sit tulevana viikonloppuna, niin voidaan törmäillä.
cool.gif
p. 040-8463640

jos pyörit geirangerin suunnalla sit tulevana viikonloppuna, niin voidaan törmäillä.
cool.gif
p. 040-8463640
Taitaa mulla jäädä tuo geiranger tällä kertaa väliin, Keskiviikona olen Oslon Stavengerin puolivälissä. Torstain ajattelin käydä "Prekestolen" -jyrkänteellä ja illalla Bergeniin. Perjantaina Bergenistä 80 km pohjoseen, Gulen -nimisessä paikassa, jossa meneekin koko viikko, sukelluksen merkeissä. Perjantain takasin päin, lautta lähetee su aamulla, jotta kiirettä pitää..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Trangia jolla keittelee soppaa ja REMA1000:sta värkit. Majoitukseen vaatimattomia mökkejä sivussa turistirysistä taikka telttailua luonnossa. Itse olen jo täällä ja odottelen kavereita Suomesta. ( http://www.hhf.no/webkam.php ) Tuosta menee tie Lofooteille, itse en aivan näy kuvasssa.
Juuri näin on meilläkin tarkoitus toimia. Otetaan teltta mukaan, jota käytetään jos mökit ovat buukattu täyteen tai hintataso on aivan liian korkea. Lofooteille on tarkoitus meidänkin pyörähtää, koska kaverit ei ole vielä kokenut sitä riemua kun jäämeressä käy uimassa.

Kauanko aiotte reissata?

Kauanko aiotte reissata?
Olen pyörähdellyt ehkä yli parikymmentä kertaa Norjan puolella, joskus piipahtanut maitapitkin alle parissa päivässä. Tälläkertaa Jussina tulimme ja keskiviikkona takaisin, kunhan kaverit saadaan moikattua tervetulleeksi jatkamaan. Vinkiksi vuoristo, esim juuri E10:llä Björnfellet antaa mahtavat kiksit eri vuorokauden (vuoden) aikoina. Vesisade ja myrsky, aurinkoinen sää taikka yön hämäryys. Melkein joskus yöllä yksinään pelottaa ajella, kun niitä peikkojakin on täälläpäin.
Nimim: Norjafani

Olen pyörähdellyt ehkä yli parikymmentä kertaa Norjan puolella, joskus piipahtanut maitapitkin alle parissa päivässä. Tälläkertaa Jussina tulimme ja keskiviikkona takaisin, kunhan kaverit saadaan moikattua tervetulleeksi jatkamaan. Vinkiksi vuoristo, esim juuri E10:llä Björnfellet antaa mahtavat kiksit eri vuorokauden (vuoden) aikoina. Vesisade ja myrsky, aurinkoinen sää taikka yön hämäryys. Melkein joskus yöllä yksinään pelottaa ajella, kun niitä peikkojakin on täälläpäin.
Nimim: Norjafani
Kiitos vinkistä, laitan korvan taakse. Me ollaan siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minkäänlaista matkareittiä ei ole tehty. Vaan on rajattu aika (viikko), jonka sisällä mennään sinne minne nokka näyttää. Lofootit on ainoa ns. "pakkopulla".

Olen kuullut luotettavalta taholta, että Norjan peikot kyllä kavahtavat suomalaisia. Suomalaiset ovat aikojen alussa ottaneet peikkoja myös vangiksi ja yrittäneet kesyttää niitä. Kun katsotaan meidän suomalaisten hullua menoa ympäri pohjolaa niin minä luulen, että osa peikoista ovat kesyyntyneet ja jotkut pirulaiset ovat jopa lisääntyneet..

Tämä kysymys taitaa kuulua Norway for dummies-osastolle, mutta pitää silti kysyä ettei tule ikäviä yllätyksiä reissussa.
withstupid.gif

Pääseekös rajan yli pelkällä ajokortilla ja käykö se henkkareista myös Visa-ostosten yhteydessä Norjan puolella? Vai kannattaako ottaa passi mukaan varmuuden vuoksi?

Edit. Mites sen persiiseen liimattavan FIN-tarran kanssa olikaan eli tarvitaanko sitä vai ei? Tästä aiheesta oli keskustelua joskus keväämmällä, mutta en nyt muista mikä oli keskustelun lopputulos enkä onnistu löytämään sitä ketjua haulla.
nixweiss.gif

Et tarvitse passia, suomalainen ajokortti riittää. Ei tietysti haittakkaan vaikka passin mukaan ottaisit. Maatunnustakaan ei koskaan ole perään kyselty. Viime kesän Ruotsi - Norja turneelta unohdin pyörän rekisteriotteenkin varmuudeksi himaan..
withstupid.gif

Rajanylityksessä pohjoismaissa ei näinä rauhan aikoina ole mitään muodollisuuksia. Koskaan ei ole ainakaan mua pysäytetty.

Elokuun alussa suuntana Hki - Oulu - Kiiruna - Narvik - Lofootit - Tromsö - Alta - Kirknäs - Inari - Roi - Oulu - Hki

Kokeneilta pohjoisen reissaajiltahan voipi kysyä kokematon tyhmiä: onko käsivarren tiellä tankkauspaikkoja kuinka tiheään vai ollenkaan? On niin pienitankkinen pyörä, että hirvittää lähteä yli satasen taipaleelle ilman tietoa.

onko käsivarren tiellä tankkauspaikkoja kuinka tiheään vai ollenkaan?
Viime vuonna meni vähän tiukille kun tulin Skibotnesta päin ja en tankannut Norjan puolella vaan ajattelin että tankkaan Kilpisjärvellä. Siellä olikin vain korttiautomaatti johon minulla ei ollut korttia joten seuraava tankkauspaikka oli Kaaresuvannossa. Vähän hirvitti ajella varatankilla keskellä ei-mitään, mutta onneksi pääsin perille asti.

Back