• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kiinnostaako Norjaan lähtö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panu..
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
aattelin nyt kysellä, josko löytyis yhtä innokkaita (niin kuin mä)geirangerin suuntaan menijöitä kesäkuussa? en oo ikään mopolla ulkomailla käyny ja nyt se on sen aika, siksipä olisi kivempi mennä pienellä porukalla, kuin yksin. alustavasti olen suunnitellu 7-9pv matkaa. kaikki muu onki sit vielä auki.

Terve,

Olen menossa samaan suuntaan samoihin aikoihin. Olen myös ensikertalainen Norjassa ja olen menossa yksin.

Kiinnostaisi kyllä, mutta taitaapa jäädä haaveeksi. Työnantaja pitää huolen siitä ettei ole aikaa mopoilla työmatkaa pidempiä reissuja.

Meitä starttaa kolme mopoa Juhannuspäivänä Tukholmasta kohti Norjaa. Reitti on auki, mutta eiköhän noita nähtävyysreittejä mennä Oslosta Bergeniin ja siitä vähä ylöspäin.

Jos olette menossa samaan aikaan, niin nähdään siinä vuonolla. Tai siis tule jutteleen jos näet kaksi suomalaista nakua ja yhden ruotsalaisen kustomin kimpassa.

Katsotaan nyt, onhan tonne vielä aikaa.

Täältä ilmottautuu myös yksi Norjaan, tosin vielä mahdollisesti, lähtijä. Myös minulla on neitsytmatka kyseessä.

Aikataulu melko auki, mutta jos hyvin käy niin voipi osua tuolle ajalle.  
smile_org.gif

Samanlainen reissu olisi täälläkin tatkoitus tehdä parin kaverin kanssa jossain vaiheessa kesää, täytyypi vaan katsoa miten työt antavat periksi jos antavat ollenkaan.
confused_orig.gif
Ja jos edes on töitä..

Mielenkiintoa ois itselläkin lähteä jonnekkin reissaamaan. Kaikkihan riippuu siitä mitenkä saa töistä vapaata. Näillä näkymin pidän sen hurjan 2 viikon kesäloman tuossa heinäkuun lopussa - elokuun alussa. Jos sitä sillon jonnekkin selviäis. Vaikkapa sitten norjaan, mistä sitä koskaan tietää. Ja itse vaikutan savon sydämessä eli kuopiossa
smile_org.gif

no no! oikein hieno juttu. mulla on tarkentunu siten, että kesäloma alkaa juhannukselta. eli lähtö ois sit turusta seuraavalla viikolla 26. vähä vois kattoo miten säät menee. ja nyt ku oon katellu tuota skandinavian karttaa, nii mieli tekis kiertää sieltä geirangerista tienoilta tuonne aina mo i ranaan.. ja sieltä haaparannan kautta takas. aikaa siihen menee n.10vrk. jotakuinki 3,5-4,5tkm tulee kait mittariin. nuita norjan kiertäneitten juttuja kun oon lukenu, niin menee äkkiä koko päivä ajaessa jotain 400kilometriä. siksi tarkempien suunnitelmien teko mielestäni aikas turhaa. pääasia että sinne mennään rento meininki matkaeväänä. ajetaan sen mukaan ku hyvältä tuntuu. turvallisuus on tietysti etusijalla.
täs mun nro, jos tarvii.
040-8463640

Viime kesänä 1 reissu onnistui,FZR kesti.. kävin pohj. norjassa.ajelemassa...siistit maisemat näin ekakertalaiselle ja tiet kappeita ja mutkitkaita,ylös ja alas,tunnelia,lossia + norjainen liikennekulttuuri: lujaa ja lähellä  ...eipä renkaat kulu pelkästään keskeltä  
062802jumpie_prv.gif
...alkoi jo tuntumaan  mopon taittaminen mutkiin matkan varrella..jos vain mopo toimii  
tounge.gif
 ja vaimo luppaa lähden uudestaan jäi paljon ajamattomia teitä...toivottavasti pääset käymään Norjassa...

Laitetaan nyt sen verran vielä, että itselläni asia kesän menemisten ja menemättä jäämisten suhteen alkaa selvitä tässä pikkuhiljaa, itseasiassa huomenna.
biggrin.gif
En tiedä vielä, miten tuo kesäloma järjestyy. Mut ans kattoo nyt.
tounge.gif
cool.gif

jepjep. aihe on seurannassa, joten ilmoa sitä mukaa. nii, ja toiveita/neuvoja yms. otetaan toki vastaan. kun en oo osannu muuta vielä suunnitella matkalle mukaankaan, ku äitin neulomat villasukat ja ison tukun rahaa.
tounge.gif
sitä se on ku maalaistollukka lähtee ulkomaille.
biggrin.gif

jepjep. aihe on seurannassa, joten ilmoa sitä mukaa. nii, ja toiveita/neuvoja yms. otetaan toki vastaan. kun en oo osannu muuta vielä suunnitella matkalle mukaankaan, ku äitin neulomat villasukat ja ison tukun rahaa.  
tounge.gif
sitä se on ku maalaistollukka lähtee ulkomaille.  
biggrin.gif
Itsekin olen lähdössä Norjaan kesällä. Minä starttaan täältä Perttelin perukoilta. Kaveri tulee matkaan Torniosta. Ajankohta on vielä auki kun ei tiedä vielä loma-ajankohtaa. Meidän suunnitelma on kylläkin lähteä Haaparannasta kohti Pohjois-Norjaa. Olen käynyt muutaman kerran, mutta ainoastaan kotilolla.

Oikeat eväät olet mukaan ottamassa kun tukun rahaa, koska Norja on hemmetin kallis maa niin yöpyessä kuin tarvikkeissakin. Ylinopeutta kannattaa välttää, koska sakot yleensä on aika korkeat ja jos sakot saat niin ne myös täytyisi myös maksaa ennenkuin tulet Suomeen. Tullissa voi olla sedät vastassa perimässä saataviaan. En ole kyllä koskaan huomannut tullien kohdalla ketään olevan edes töissä.

Jos vain aikataulut sattuisivat yksiin niin eipä minulle olisi niin väliä mitä kautta Tornioon menen jos vaikka kimpassa Norjan kautta ja jatkaisin siitä sitten kaverin kanssa pohjoisempaan.

Täytyy seurata tätä ketjua.

Norjaan olen minäkin kesällä lähdössä. Issekseni olen yleensä ruukannut matkustaa, mutta eipäs siinä, jos ajankohta sattuu yksiin niin saattaisihan tuo olla kiva vaikka jonkun matkaa porukassakin ajella. Suunnitelma on ajaa Haaparannasta länteen ja sitten vuonojen vartta pohjoisemmas.

Seurataanpa tilannetta.
wink.gif

Mulla on myös sama suunta mielessä. Ajankohdan suhteen tilanne on vielä auki, keston sanelee budjetti ja jaksaako harrastaa luovaa maastotelttailua.

smile_org.gif
Norja on upea! Serpentiinejä, tunneleita ( tunneliserpentiinit kannattaa etsiä ), vuonoja, tuntureita: kesälläkin metrin lumivallit teiden reunoilla, vehreitä kyliä laaksoissa. Kalliit ravintolahinnat, leiriytyminen maastoon kielletty, vain leirintäalueilla voi telttailla. Ehdottomasti pitää olla varovainen liikenteessä, kiilaavat kotiloillaan! Mäkäräisiäkin löytyy! Mutta kosken kohinassa on hauska yöpyä teltassakin. Paras ulkomaanreissu, mitä olen tehnyt Sveitsin FIM-rallin lisäksi.
062802jumpie_prv.gif

<klips>...leiriytyminen maastoon kielletty?</klips>

Olen ollut pitkään siinä luulossa, että norjassa saa vapaasti leiriytyä maastoon, kunhan ei mene liian lähelle asutusta. Levähdysalueita tuo leiriytymiskielto käsittääkseni kyllä koskee, joskin viime reissullani niilläkin väki näytti yöpyvän.

... , leiriytyminen maastoon kielletty, vain leirintäalueilla voi telttailla.
Ainakin Matti Grönroos, joka ilmeisesti tietää mistä puhuu, raportoi Norja-FAQ:ssaan seuraavaa:

sanoi:
Norjassa on jokamiehen oikeus. Käytännön tulkinta on, että noin 150 metriä lähemmäksi asutusta ei telttaansa saa pystyttää. Avotulen sytyttäminen ei Norjassakaan kuulu jokamiehen oikeuksiin; se on avotunturia lukuunottamatta kiellettyä kesäkuukausina 15.5-15.9.

Levähdysalueilla ei saa leiriytyä, ei asuntoautollakaan.

Maaston muodot saattavat hankaloittaa leiriytymispaikan löytymistä.

Huomaa, että Norjassa on säännösteltyjä järviä, jossa ylä- ja alaveden korkeusero voi olla kymmeniä metrejä. älä telttaile kovin lähellä tällaisen rantaa. Voimalaitoksen ottoputken suulla voi olla kunnon imu. Varo niitä; ne on varoituskilvin merkitty.

Erinomaista luettavaa ko. maasta muutenkin, koko pläjäys läytyy tämän linkin takaa.

nonii. nyt on sit varattu (27.6. ma klo. 08.45-18.55) viking linelta turusta tukholmaan menomatka. arvelin varata, ettei jää viimetinkaan.
wink.gif

Back