• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kiihdytti rajusti

Kuinkahan monet noista "kiihdytti rajusti" otsikoista lehdissä tai silminnäkijän mukaan "kiihdytti rajusti" pitää paikkansa oikein todella.

Ainakin omalla pyörällä jos lähden valoista silleen reippaasti niinkuin autokoulussa opetettiin, ilman että kengitän konetta sen enempää, niin kyllä ne autot sinne valoihin jää "seisomaan".

Moni moottoripyöriin vihkiytymätön ja niistä tietämätön saattaa nähdä kyseenlaisen normaalikiihdytyksen rajuna kiihdytyksenä kun pyörä on jo matkojen päässä ennenkuin autot kunnolla ehtii liikkeelle.

Niinpä, voihan sitä kiihdyttää "rajusti" keulimatta siihen sallittuun nopeuteenkin (tai rikesakon verran yli). Varmasti sellainen näyttää rajulta kiidytykseltä autoilijoiden mielestä.

No, onhan noita oikeestikin olemassa, noita joiden on pakko joka risteyksestä lähtee ohjuksena het kun vihreet vaihtuu...

Toistaalta, tässä eräänä päivänä olin ekana liikenevaloissa, vieressä oikealla iso bemari ja takana teinijapsi. Kun tulin siihen valoihin alkoi bemari-kuski (juniori) heti pyöriä hätääntyneen oloisena ja niinhän siinä sitten kävi että kun valot vaihtui piti tämän kaverin päästä ekana ja otti vielä pikkasen varaslähtöä jotta kerkiää kunnolla ja kun märkä keli oli, pientä sivuluisua piti saada myös aikaiseksi. Eli kiihdytti rajusti. Itse ajelin omissa oloissa ja annoin kaverin tykitellä sen 100-200 m mitä oli ennen seuraavia valoja.

No, seuraavissa valoissa bemarin taakse liimautui Musta Honda CBR (jostain) ja minä olin edelleen vasemmalla puolella. Taas mahoton vispaaminen ratissa ja kun valot vaihtui valtava kiihdytys tältä bemarilta, kunnon liukastelut. Ja eikun toinen tollo perään; sen HOnda-kuskin piti päästä näyttämään ja hyvä ettei minun päälle ajanut kun piti päästä heti bemarin edelle ja sinne ne molemmat katos 60 alueella...minä ja teinijapsi siirryttiin peräkanaa oikealle kaistalle takaisin.

Eli kyllä kait se lähtee korvien välistä ensin mutta tuommoset temppuilut antaa varmasti otsikoihin aihetta koska vaikka se bemari (520 jotain) kuinka repis ei sitä kukaan edes huomaa kunnolla mutta kun se tonninen honda otti ja lähti, se näkyi vaikka molemmille valkotakkiset olisi pitänyt tilata heti.
nixweiss.gif

niin.kyllähän sen kuulee asiaan vihkiytymätön jalankulkijakin äänestä milloin on raju kiihdytys.kierrokset pysyy kympissä ja vaihteet vaan napsahtelevat ylöspäin.noh,ehkä hieman kärjistetty,mutta tuota kutsuisin rajuksi kiihdytykseksi.
062802moto_prv.gif

Pakko myöntää että kyllä kuuluu myös minun tapoihin lähteä todella rivakasti valoista jos on tyhjä kaista edessä ja siltä tuntuu. Ja ne on semmoisia rajusti kiihdyttelyjä mutta hallittuja. Mutta en törkeisiin ylinopeuksiin asti kiihdytä... joskus puolivahingossa. Se on vaan niiiin hieno fiilis kun silmät painuu niin syvälle että voi nähdä omat ajatukset.

Sivustakatsojan silmissä varmasti voi näyttää siltä kuin ohjus ammuttaisiin. Sama jos ohitat jonkun mummon maantiellä ja omistat mökäpöntön, niin aivan varmaan mummo on sitä mieltä että hirveätä kaahaamista kun noin kova äänikin, vaikka oma nopeus olisi 20km/h enemmän kuin mummelin.

Toistaalta, tässä eräänä päivänä olin ekana liikenevaloissa, vieressä oikealla iso bemari ja takana teinijapsi.
Hiukka vastaava mennä viikolla Sörkan suoralla: Edessäni musta Infiniti G35 Coupe
g35coupe05_10.jpg

ja viereen päräytti joku teini-kortsu. Kuuma kun oli, oli ikkunat tietty auki ja teinistä huudellaan "Wauzi! Mikä auto sulla on? Paljon lähtee?" jne. linjaa. No valojen vaihtuessa Infiniti sitten jättikin kuivaan asfalttiin mustat vanat ja aikamoisen kumin käryn silmilleni, mutta mitä omassa päässä tuolloin tapahtu? Suu vain vääntyi aikamoiseen
smile_org.gif
ja oma poistumiseni noista valoista tapahtui ehkä jopa keskim. rauhallisemmin, teinixinkin näyttäessä perävalojaan minulle - vanha ei jaksa enää tuollasta leikkiä
tounge.gif

Itekin kun tekee omalla autolla normaalin kiihdytyksen liikennevaloista ilman että kierrokset ees käväsee kolmessa tonnissa niin tulee oltua aina ekana kun on motoristin refleksit eli äkkiä alta pois, yleensä viereen/taakse jääneet tupeksijat ajavat ohi kun ovat saaneet vauhtia. Kun ääni on isossa koneessa eri kuin litraisessa starletissa niin varmaan luulevat että tuokin "kiihdyttää rajusti"

No, seuraavissa valoissa bemarin taakse liimautui Musta Honda CBR (jostain) ja minä olin edelleen vasemmalla puolella. Taas mahoton vispaaminen ratissa ja kun valot vaihtui valtava kiihdytys tältä bemarilta, kunnon liukastelut. Ja eikun toinen tollo perään; sen HOnda-kuskin piti päästä näyttämään ja hyvä ettei minun päälle ajanut kun piti päästä heti bemarin edelle ja sinne ne molemmat katos 60 alueella...minä ja teinijapsi siirryttiin peräkanaa oikealle kaistalle takaisin.
Jep, CBR:llä pääsee ja nopeasti valoista, jos on 1000RR tyyppimerkinnässä. No, kyllähän CBR-kusiainenkin mennen tullen jättää 500-Bemarit liikennevaloista. Bladella riittää kulkua ykkösellä 150 km/h ja kakkosella 190 km/h kun ruiskutus katkeaa, joten ei tarvitse montaa vaihdetta repäistä kun valoista lähtee. Joskus ihmettelen, että minkä takia ne autot jäivät 1/2 km päähän kykkimään, vaikka juuri valoista lähdettiin.
eek.gif

liikenteessä on aika harva auto mikä pärjää melkeen millevaan sporttipyörälle sanotaanko 600 ->

Sanokaa yks auto liinkenteestä joka kiihtyy nopeemmin
0-100 / 0-180 kun 600 ceebbari.
Ei ittelle tuu mieleen yhtään näin nopeesti.

Ainakin tossa 0-180km/h kiihdytyksessä tulee mieleen useitakin autoja jotka jättävät kuussatasen CBR:n ns. kuin tikun paskaan. Esimerkiksi yksi kaverin kaverin Golf, vm. muistaakseni -79. Saa olla oikeasti nopea mopo jos sille autolle aikoo takavaloja näyttää pidemmänkin aikaa.

Yks aamu oli ykköstiellä aika rivakka keltainen Volvo, 240 jostain 80 luvun alkupuolella. Äänet oli ku DTM-autossa ja putkessa vilkku. Ohi en ehkä olis päässy 100-200 km/h kiihdytyksessä mutta piti ihan kierroksia käyttää että perässä pysyi. Onko kellään kärrystä tietoa?

Ainakin tossa 0-180km/h kiihdytyksessä tulee mieleen useitakin autoja jotka jättävät kuussatasen CBR:n ns. kuin tikun paskaan. Esimerkiksi yksi kaverin kaverin Golf, vm. muistaakseni -79. Saa olla oikeasti nopea mopo jos sille autolle aikoo takavaloja näyttää pidemmänkin aikaa.
Veikkaisinpa tietäväni tapauksen
tämä
satasen jälkeen alkaa mopot luultavasti jäämään isoil paineil..

onko nopeita autoja olemassa?

ps. sakuissa näin yhden, riippu hyvin perässä 280km/h asti,mut sitte hihhih...
buttrock.gif

Back