• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kierroslukumittarin asennusonglemia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Boxi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve,
Oon nyt pari päivää ruuvaillu tollasta Koson normaalia kierroslukumittaria kiinni. Muuten mittari pelittää mutta kierrokset pomppii 1-3 tonnin heitoilla. Kierroksia siitä ei siis tällä hetkellä katsota.

Ongelmaks tässä tulee suorasytkäpuolat. Eli en tiiä mihin tuon sensorin kieputtaisin kun puuttuu tutut ja turvalliset tulpan johdot. Enpä tietenkään ennen operaatiota tuohon ajatusta laittanut.. :tyhmäminä:

Oon yrittänyt kieputtaa tuon sensorijohdon jokasen puolan ympärille (eri aikaan tietenkin :right: ), eri kohtiin puolia, maadotusta rungosta, koneesta ja nyt suoraan akusta ja kolvannut johtojen liitoskohdat.

Nii ja pyörä on '91 Gixxeri.

Myös mittarin asetukset oon käyny läpi, eli siellä on nyt nelipyttynen nelitahti. Kokeilin myös tuota negative/positive impulsea muutella mutta ei auttanut.

Nyt fiksummilta neuvoja tai lentää mittari huitin helevettiin. Toisaalta tuskinpa sitä kaipaamaan alkaisin kun ei oo ennenkään sellasia tarvittu. :WAZAAP::orgmp:

Mä kokeilisin ekana varmaankin alkuperäisen rundikellon piuhaa, jos johtosarja on siltä osin vielä olemassa. Jos ei oo, niin kolvaisin yhden puolan miinuspuolelle. Ja siis suoraan se mittarin piuha, jos siihen on jotain kieputettavia lisäpäitä, niin nakkaa ne menemään. Pikavilkaisulla Koson ohjeet sanovat että puolan pluspuolelle, mutta silloin nyt ei ainakaan toimi, kun miinuspuolta se sytkäboksi pätkii.

Jos näyttää tuplamäärää kierroksia asetuksella 4-tahtinen 4-sylinterinen, niin laittamalla 4-tahtinen 2-sylinterinen pitäisi rundien asettua oikealle tasolle.

Kiitoksia, pitää tsekata tuo alkuperänen piuha jos siellä rippeet olis vielä jäljellä. Mun mielestä niitä ei kyllä siellä ollu mutta varmistetaan.

Mittarin piuhaa en saa vedettyä ilman jatkoa, kun pituutta sillä on huimat 40cm. Olen siis tuohon laittanut toisen johdon jatkoksi ja sen kieputtanut puolan ympärille. Ei sen kummallisempia lisäpäitä ole.

Ja oireilu on siis sellaista että viisari ei pysy paikallaan ollenkaan vaan seilaa jatkuvasti about 3 tonnin sisällä. Siis jos esim kierroksia about 6000 niin mittari seilaa 5000-8000 väliä.

Koson mittaria kun käyttää alkuperäisen mittarin rundisignaalilla, johtoon tuleva pulssi on 1:1 suhteessa eli 1 pulssi meinaa yhtä moottorin kierrosta. Oma mittari alkoi näyttään oikein kun sääti asentoon 2-tahti 1 sylinteri, Hi Pulse. Muunlainen asetus tulee kyseeseen kun kiekkasignaali otetaan tulpanjohdosta tai pick-up anturilta. Alkuperäinen kiekkajohdon signaali näyttää kierrokset parhaiten, kokeilin kaikkea muutakin eikä meinannu tulla tolkkua ollenkaan.

Viimeksi muokattu:
Back