• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kierrosajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minkälaisia nuo kierrosajat ovat eri ajoryhmissä? Jossakin viestissä oli joskus jotakin aikoja, mutta en löytänyt sitä viestiä enää.

Joku asiasta paremmin tietävä voisi kertoa, hitaan keskinopean ja nopean ryhmän kierrosajat eri radoilla.

Mietiskelen tässä pitäisikö ajaa ensikesänä keskinopessa..

Näistähän voisi koota jonkinlaisen yhteenvedon, kunhan tänne saadaan vastauksia. Alastarolla taitaa nopean ryhmän ajat olla 1.45 ja alle, keskiryhmä sitten 1.45-> 2.??, hitaasta en osaa sanoa.

Affenistolla on joku 1.40 ollut (häilyvä) raja nopean ja keskinopean välillä... Toi hitaan ja keskinopean raja taas on vähän "ongelmallinen" eli oikeastaan ei niin kelloa katsoen sitä voi sanoa, lähinnä sen jälkeen kun ajo on jo hitaaseen "liian varmaa" ja mutkissa muut tulee perä edellä vastaan, ohittaa ei saa, niin aika siirtyä keskinopeisiin. Mutta moni keskinopeissa ajaa kuitenkin hitaita kierrosaikoja, eli ei vedä urku auki suoria vaan treenailee niitä mutkia.

Motoparkissa nopean raja pyörii jossain alle 1.45 ja keskiryhmä alle 1.55 ?
Alastarolla nopean raja taitaa olla (ainakin pitäis) jossain 1.40 ja alle?

Kemorassa ne pyörii siinä 1.26 ja alle nopea, 1.36 ja alle keskinopea, loput hitaaseen. Noin ainakin mun järkkäämillä päivillä, muista en tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että jos ajat alle 1.20 olet jo nopea ja jos alle 1.15 todella nopea
wink.gif

Onko noissa ajoharjotteluissa joku ottanu eri ryhmille aikojakin?? Eikös se sitten meekään niin, että kun muut alkaa ryhmässä tulemaan joka puolella rataa perse eellä vastaan, niin ois syytä vaihtaa ryhmää?
withstupid.gif
Mä oon jotenkin käsittäny että kierrosaikojen otto ois peräti vähän niinkuin "ei-sallittua" näissä sessioissa....Muahan tää ei oikeastaan koske koska oon aina kaikkien jaloissa.
tounge.gif

Noi Kemoran ajat on otettu ihan puhelimesta löytyvällä kellolla ja niiden tarkkuus on myös sitä luokkaa... Virallisesti homma on niin ettei ajanottolaitteistoa saa olla kiinni mopoissa ajoharjoittelu päivillä.

Sen kuitenkin tiedän, että jos ajat alle 1.20 olet jo nopea ja jos alle 1.15 todella nopea  
wink.gif
Heh, taisi yksi kuski B600:sta päästä alle 1.15 kemorassa tänä vuonna, en tosin muista miksi sitten keskeytti sen kisan? Ehkä virkistää muistiani jos sattuu tämän lukemaan. Viime vuonna (2003) Pirilä oli ainoa joka alitti 1.16 siinä luokassa. Keli ym olosuhteista ei ole havaintoa, tuskinpa erityisen huonot ainakaan.

Niin vaan sitä että harrastelija ratapäivillä ehkä vähän turha miettiä tuommoisia aikoja.

...
Tai niin minä ainakin sanon itselleni jos kauhia häpeä iskee, siis omasta hitaudesta
tounge.gif

Sen kuitenkin tiedän, että jos ajat alle 1.20 olet jo nopea ja jos alle 1.15 todella nopea  
wink.gif
Heh, taisi yksi kuski B600:sta päästä alle 1.15 kemorassa tänä vuonna, en tosin muista miksi sitten keskeytti sen kisan? Ehkä virkistää muistiani jos sattuu tämän lukemaan. Viime vuonna (2003) Pirilä oli ainoa joka alitti 1.16 siinä luokassa. Keli ym olosuhteista ei ole havaintoa, tuskinpa erityisen huonot ainakaan.

Niin vaan sitä että harrastelija ratapäivillä ehkä vähän turha miettiä tuommoisia aikoja.

...
Tai niin minä ainakin sanon itselleni jos kauhia häpeä iskee, siis omasta hitaudesta  
tounge.gif
Sen takia laitoinkin tuon "todella nopea". Jo alle 1:20 on nopea harrastelija kuski ns. siviilimopolla. Ei niitä alle 1:15 alle menijöitä hirveesti ole... Olisko Partanen päässyt alle tuon 1:15... ja hetken päästä sitten etunen alta...

Alastarolla nopean raja taitaa olla (ainakin pitäis) jossain 1.40 ja alle?
1.3.. alkavilla ajoilla kannattaisi varmaan siirtyä nopeaan. se on harmillinen rata jos on paljon hitaampia kuskeja samaan aikaan. eipä siinä sitten saa omaakaan ajoaan hiottua yhtään nopeammaksi kun joutuu jarruttelemaan niihin nopeisiin mutkiin hitaampien perässä. sensijaan pikkuisen nopeampia beesatessa oppii huomattavasti enemmän ja saa veto-apua paikkoihin jotka itsestä tuntuvat vaikeilta. viimekesän pohjana sain 1:35 aikoja juurikin vedettäessä. itsekseen cruisaillessa tippuu 2-3sec pois vauhdista.

eipä siinä sitten saa omaakaan ajoaan hiottua yhtään nopeammaksi kun joutuu jarruttelemaan niihin nopeisiin mutkiin hitaampien perässä. sensijaan pikkuisen nopeampia beesatessa oppii huomattavasti enemmän ja saa veto-apua paikkoihin jotka itsestä tuntuvat vaikeilta. viimekesän pohjana sain 1:35 aikoja juurikin vedettäessä. itsekseen cruisaillessa tippuu 2-3sec pois vauhdista.
Eipä kuulosta enää kovin paljoa AJOharjoittelulta... Enempi tulee mieleen jo nopeusharjoittelu
smile_org.gif

eipä siinä sitten saa omaakaan ajoaan hiottua yhtään nopeammaksi kun joutuu jarruttelemaan niihin nopeisiin mutkiin hitaampien perässä. sensijaan pikkuisen nopeampia beesatessa oppii huomattavasti enemmän ja saa veto-apua paikkoihin jotka itsestä tuntuvat vaikeilta. viimekesän pohjana sain 1:35 aikoja juurikin vedettäessä. itsekseen cruisaillessa tippuu 2-3sec pois vauhdista.
Eipä kuulosta enää kovin paljoa AJOharjoittelulta... Enempi tulee mieleen jo nopeusharjoittelu  
smile_org.gif
Nopeusharjoittelu on terminä ihan eri. Kuvaavampi olis jos rata-ajoharjoittelu eikä pelkkä ajoharjoittelu...

smile_org.gif
Harvinaisen totta tuo cterrorin kirjottelu. Ja mitä tohon nopeuteen niin tänä kesänä ajoin parhaimman ratakesän ja alastarolla parhaaksi jäi 1.30.63 käsikellolla varikolta

(parannusta viimekesästä n4sek, eka kesä 4v kun en kaatunut=lisää nopeutta->paremmin pystyssä)

mikä on edesauttanut siihen että tuolla maaseudulla yksin/kaksin ajellessa ei ole tullut hartialukkotilanteita mutapaakuista, kuopista, töyssyistä, yllättävistä pienistä keulannostoista nyppylöistä ja niistä aiheutuneista ohjausvärinöistä ja pienistä peränluisuista.

Olen huomannut myös sen että radalla kun vauhti nousee ni kadulla vauhti hiljenee. Ei ole enää yhtään niin houkuttelevaa "päästellä" tuolla kylillä kuin joskus ennen muinoon. Mielummin menen purkamaan itseäni tuonne radalle missä on varoalueensa jne kuin tuonne kyläteille. Joten eihän ruveta "kommentoimaan" ihmisten ajamia kierrosnopeuksia, eihän... Sehän on ihan vaan heidän asiansa...

P.s. Todella hienoa huomata esim Cterrorin varmuuden/luottamuksen/käsittelyn kehityksen. Miehessä on ainesta... Rata-ajo 4ever
buttrock.gif
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif

P.p.s Ainii.. Alastarolla oon ton Anthonyn ja Cterrorin kans samoilla linjoilla eli jotain 1.40 ja alle ni nopeeseen vaan.

wink.gif

...
tounge.gif
Sen takia laitoinkin tuon "todella nopea". Jo alle 1:20 on nopea harrastelija kuski ns. siviilimopolla. Ei niitä alle 1:15 alle menijöitä hirveesti ole... Olisko Partanen päässyt alle tuon 1:15... ja hetken päästä sitten etunen alta...
Tuonne on Tomppa kerännyt rataennätyksiä kaks-pyöräsille ja kannattaa tuijottaa sitten noita A SS sekä A SB aikoja, ne on niitä nopeita aikoja: http://www.rr-uutiset.net/2005....emid=49

Noihin aikoihin kun lisäät sellaisen kymmenen sekkaa niin ollaan nopean ryhmän nopealla puolella (pääsääntöisesti, poikkeuksiakin on!), Siitä sitten 10 - 15 sekkaa / ryhmä aikahaarukkaa niin ollaan kohtuu lähellä totuutta. Näin ainakin itse sen olen pähkinyt.

Mitä tulee tuohon mun Kemoran kohellukseen niin siitä seuraavassa:

Johan Bomanin kanssa ajettiin kovaa ja tiukkaa kisaa. Molemmilla erilaiset ajolinjat ja oltiin eri paikoissa toisiamme nopeampia. Ahneus iski sinne pääsuoran loppuun tultaessa (pitkän oikean alkuun), sisäkautta oli pakko päästä ohi ja pääsinkin. Sitten keula karkasi alta ja sinne mentiin. Ahneella on paskanen loppu.

Jälkeenpäin olen miettinyt että missä mätti? Lopputuloksena on se että alustan säätöön olisi pitänyt keskittyä PALJON enemmän ja paljon aikaisemmin! Keula oli vaan pohjannut ja siinä sisäpuolella on sellainen kiva monttu, josta sitten lähdettiin. Kun keula oli jo valmiiksi pohjassa ja tuli vielä monttu niin jouston oli tapahduttava renkaalla ja se oli liikaa... pito loppui... Mitä itse olen pähkäillyt niin noista omista mokista kannattaa oppia sekä niitä kannattaa oikeasti ajatella ja spekuloida että mitä tein väärin ja mitä jos, mitä jos? Jonkun asioista jotain tietävän kanssa tuo spekulointi on vieläkin helpompaa. Tuolla tavalla siihen ajoon tulee älliä. Ja suosittelen että se omna mopon tuunaaminen aloitetaan alustasta, ei niinkään koneesta. Minä tyhmänä tein viime kaudella juuri päinvastoin.

Ahvenistohan on sitten sellainen rata että siellä ei ole mitään järkeä kovaa edes ajaa. Sellainen 1:30 aika on jo todella kova, mutta sen jälkeen alkaa olemaan turvamarginaalit sen verran pienet ettei kannata kauheasti yritellä. Itse olen siellä kaksi kertaa käynyt kilvettömällä ajamassa ja mietin tarkasti menenkö vielä jatkossa. Kylläkin hyvä ja tekninen rata opeteltavaksi!

smile_org.gif
hei tämähän olikin rata-foorumi
wink.gif

ja kun ei ole kaskoa saa ajaa niin kovoo kun uskaltaa. heh.

mutta se mitä tarkoitin ja korostin on se että ne eri "nopeus" luokkien erot ovat meidän kaikkien viihtyvyyden, sekä turvallisuuden vuoksi tehtyjä!!
mitä pidemmäksi aika-ero venyy, sitä enemmän tulee ohituksia ja vaarallisia tilanteita. siksi sellainen kilpailutoiminnasta tuttu 115% sääntö on ihan tervetullut eikä sen soveltaminen todellakaan johdu siitä että kovat jätkät haluaa ajaa yksinään, vaan siitä että on vaarallista ajaa kovin paljon hitaammin/nopeammin kuin muut.

ja Parjanilla oli kirjoituksessa todella paljon järkeä! alustan/renkaiden jne virittely ainakin aluksi on paljon turvallisempi tapa ajella kuin tehon lisääminen. ja sitäkin paljon tärkeämpi olisi opetella ensin ne oikeat linjat ja hakea sitä vauhtia sitten vasta. esmes alastaron voi ajaa 1:35 ajalla todella vaarallisesti, tai melko turvallisesti ilman luistoa tms vaarallista. mutta jos aika alkaa painua alle sen 1:35 alkaa ajolinjalla olla isompi painoarvo. jos olet käyttänyt kaiken pidon renkaista sillä ajalla tarkoittaa se vauhdin lisäyksessä kaatumista.

kiteytettynä: mitä paremmin tekee pohjatyön, sen vähemmän sattuu. on niitä kilpakuskejakin jotka eivät joko ole koskaan kaatuneet, tai ainakin kaatuvat aniharvoin.

ahvenistolle en mene. perheellinen ihminen. ei uskalla
smile_org.gif

SooSoo pojat! *heiluttaa etusormea hymiö*

.....mutta eihän me ajoharjoittelu päivillä kelloa vahdita?? Sulavia linjoja.....sillai hissukseen....

Olis helvetin mukavaa, jos olis jonkunlaiset suuntaa antavat aikarajat eri ryhmiin. Mut miten ne vakuutusyhtioiden kannat, tosin nehan on jo nytkin riittavan kantaaottavat koko rata-ajoon.

Tosin omat kokemukset, hitaista ja keskinopeista ryhmista on ollu sellaiset, ettei kelloon ehdi katsoa. Aina on senverran nopeempia vetelemassa ohi, et ensi kesanakin noyrana noihin maltillisimpiin ryhmiin.

Olis helvetin mukavaa, jos olis jonkunlaiset suuntaa antavat aikarajat eri ryhmiin. Mut miten ne vakuutusyhtioiden kannat, tosin nehan on jo nytkin riittavan kantaaottavat koko rata-ajoon.

Tosin omat kokemukset, hitaista ja keskinopeista ryhmista on ollu sellaiset, ettei kelloon ehdi katsoa. Aina on senverran nopeempia vetelemassa ohi, et ensi kesanakin noyrana noihin maltillisimpiin ryhmiin.
Eipä niitä aikoja kannata liiemmälti tuijottaa. Nopeassa ryhmässä ehtii aivan mainiosti, jos ajolinjat ovat kohdallaan, ja ei kokoajan ohitella molemmilta puolilta.

Aivan aloittelijan, eikä satunnaisen harrastajankaan ei kannata suunnata nopeaan, vaan ennemmin vaikka keskinopeaan ryhmään. Sieltä löytyy helpommin samaa vauhtia ajava kuljettaja, jolta voi oppia lisää asioita.

Kyllä se kokemuksen karttuessa alkaa selvitä, mihin ryhmään omalla taitotasollaan kuuluu.

Back