• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kickstartilla lähti isoootkin käymään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kilpasivarissa on 630 kuutioinen Husabergin nelarikone, kyllä se polkimesta kylmänä käynnistetään ja kuumana napista, potkaisee melko napakasti takaisin.
Suurin uusi yksimukinen moottori mikä on tullut vastaan, siis ihan tehtaalta tullut on Jawan 707, sen käyntiinpotkaisemiseen on tarvittu jo isoa miestä, ei mitään sähköstarttia. Oletan rivikoneen polkaisemisen olevan helpompaa, tai jopa v-koneen, yksimukinen 800 kuutioinen Suzuki on käynyt mielessä, jos siirtyisi pois asfltilta.

Kuten Jazzo jo infosi niin Harrikan big twinissä viimeset polkukäynnisteiset oli vuoden -84 paikkeilla. Mutta niissä oli lisäksi myös sähköstartti. Viimeset vain polkemalla käyntiin bt:t oli vuosimallia -64 ja koneena 1200 cc Pannupää. Sähköstartti tuli seuraavana vuonna ja pyörän mallinimi muuttui Duo Glidestä Electra Gildeksi. 30-40 -lukujen isojen sivuventtiilisten mallien (V-ja U-sarjat) joukossa oli myös 80 cid eli 1340 cc versio. Ja startti taphtuu tähän tapaan

nykypäivän rakentelijoilla on sit toki käytettäviissään isojakin patoja S&S:ltä yms. TÄSSÄ poljetaan käyntiin 124 cid eli n. 2 litrasta laitosta.

Hyvinhän tuo pannu, trumppa ja lätyskä lähtee tulille, usein jopa eka polkaisulla. On enenpi taito- kuin voimalaji. Kun osaa alkuvalmistelut, niin lähtee. Sama koskee yksimukisia isoja 2T (CR 500) kuin nelareitakin. Ei voimalla vaan taidolla. Tärkeää on että sytöt ja seokset säädetään oikein ja polkaistaan oikeassa kohdassa ja napakasti. Jos kaikki on niinkuin pitää, ei ne potki takaisin, turhaa pelkoa.

Mitä vähemmän sylintereitä, sen paremmin lähtee kicksillä käyntiin.

Dnjepr- ja Ural -moottoripyörien käynnistimen on suunnitellut saksalainen insinööri.

mm

polkukäynnistys on huippu vehje fiilistelyyn. oikeesti kun se lähtee käyntiin, niin tulee hyvä olo. ei sähköstartilla tule semmoista oloa.

tulee jotenkin läheisempi suhde siihen puristukseen ja mäntään, kun tuntee sen polkimen kautta.

toisaalta on se vähän kypsä, jos lämmin kone tai sammuu liikennevaloihin.
Juuri noin kun jaket tuosse tiivisti
inlove.gif

Kyllä se XL500:nenkin lähti AINA ekalla käyntiin, kelillä kuin kelillä.....kaasutin peli & käsiryyppy....mulla olikin aikoinaan motto että: "jos ei XL ekalla lähde niin sitten on otettava koko kone auki"....
bowdown.gif

100tkm tuli jutailtua (mm 13 norweegian reissua)
buttrock.gif

Mulla ei piikkiä isompia potkittavia ole ollut kuin neljäsatanen ja kuussatanen. Ykspyttynen lähtee kyllä kunhan bensa ei ole kohmettunut... ja silloin se notkistetaan ennen starttia nuotio- tai keitinkonsteilla. Kesälajina ei oikein ole edes haastetta näissä nykyisissä. XT500 kokeillessa jo vähän jänskätti kun isäntäänsä oli pariin otteeseen onnuttanut.

Yli 1500 kuutioinen stroukki shoveli on ollut potkittavana.Hyvin sekin lähti jos vaan kaikki oli ok
biggrin.gif

Kahdessa ensimmäisessä pärrässä oli pelkästään potkukäynnistys. Keskimmäisessä vuosimallin 1979 Bemarissa oli sekä poljin että nappi. Kahden viimeisen osalta olen joutunut tyytymään nappiin. Helposti lähti Puimurikin polkimesta käyntiin.

SR Jammussa on onneksi puolipuristin helpottamassa käynnistämistä. En muista, että Jammu olisi koskaan kunnolla potkaissut takaisin.

Paras katu-uskottavuus pyörää käyntiin laitettaessa oli tietysti Jammussa. Huoltoasemien kantajengit odottivat takaisinpotkua.

Oli se saatanammoista kuntoilua ja hyvä, että oli nakupyöriä sillon kun tuli niin pirun kova hiki käyntiin polkiessa, ni pääsi vähän viilentämään ku lähti pärrä tulille.

Itellä oli 250 suiza, 350 Honda, 500 Honda ja 750 honda ja kaikki piti polkea tulille.

Vaikka täällä pitäis muistella niitä isoja poljettavia niin kyllä mulle oli hentona tyttelinä täysi työ polkaista eka pyöräni, 3- sylinterinen 250cc Kawa käyntiin, ennenkuin sitten opin sen, vihdoin. Yleensä se sen 3 polkaisua vaati.

Kumma kun tuollaisetkin asiat voi jäädä mieleen mutta mitähän mä oikein eilen tein
omg.gif

Kyllä se 16 v pojalle oli IC Planeta 350 mukava polkea .
Jokusia kertoja ensin tietysti tulppa kasteltiin tai sitten akku oli huonona ja poljettiin kuin mitäkin kun kylille piti päästä.
Ja viimeisenä sitten työnnettiin mäkeen . Onneksi kotoa oli pitkä alamaki kylillepäin
No tuoksut oli kohdallaan kun bensaa roiskui ja olihan se pakokaasukin aika sinistä joskus  
smile_org.gif

No töissä sitten kakstahti Huskuja ja Yamahan XT 350 poljettiin kakskymmentä vuotta käyntiin.
Jammun käynnistinpolkimen akselit oli kulutustavaraa pojilla .
En tiedä miks mulla ei sitten ne katkeillut.

Mulla -73 tuutti lähti kyllä kylmänä napista, mutta jos lämpösenä sammu vaikka valoihin niin piti polkea..

Moto Guzzi luopui käynnistyspolkimesta ja siirtyi nappikauteen V7-moottorien myötä 60-luvun puolivälissä. Niin sanottuihin pikkulohkoisiin oli vielä tarvikkeena 90-luvulla käynnistinpoljinsetti. En tiedä kenenkään hankkineen. Myös yksisylinteriset mallit olivat napilla käynnistettäviä.
Molempia V2-moottorityyppejä valmistetaan edelleen pikku päivityksin. Vanhempityyppisten V7-moottorien tehot ovat kasvaneet pikku hiljaa 45 hevosvoimasta liki puoleentoistasataan (Dr. Wittner Guzzi, USA) hummaan yhdeksänkymmentäluvulle tultaessa. Sittemmin saaste- ja melunormit ovat sitoneet hevosvoimakehityksen ja heposet ovat taantuneet tuonne 110 tienoille.

Saman konsernin Benelli taasen oli 60-luvulta 80-luvun lopulle kaksineuvoinen. 750 ja 900 Sei. 650 Tornado taas pitää jalalla polkaista tai käyttää kiilahihnavetoista dynamokäynnistintä. (Dynostart)
Seit tosin käynnistän kammesta näytösluontoisesti kädellä painamalla. Siihen ei jalkaa tarvita.

mm
Noh, kun karkas jo tässä nappeihin, niin viimesin jota olen polkenut on Jamppi RD 125.
Sitten tuli Laverdan GT750 ja siinä ei ollut 70-luvullakaan enään poljinta lainkaan, oli vain nappi - ja aina lähti - oli kylmä tai kuuma...
Sitten olikin piiiitkä aika kun ei ollut mitään. ja siten kun on ollut niin vain napista...sitä enään polkemaan, ikämies...

Mitäpä sitä polkemaan.
Olen vanhentunut samaa tahtia sähkökäynnistinten kanssa joten ei ole tullut kokemusta noista polkemisjutuista. Harrastamani pyörämerkit ovat olleet sähkökäynnisteisiä pidempään kuin minulla on kortti ollut.
Tosi noissa Benellin kuutoskoneissa on myös poljin. Varmaan sen takia kun sen kilpailijoillakin oli käynnistinpoljin. Ei siksi että sitä juuri tarvinnut olisi. Olen kyllä eräänä aamuna Savonlinnassa ottanut poljinlämpöiset Benellistäni kun oli Motoristin Kevätpäivä siellä silloin ja majoituksen edestä aamusella lähtiessä oli pakkasta ja kevyttä lunta leijui maahan asti. Ei ollut 10W-40 -mineraaliöljyssä sähköstarttiystävällinen viskositeetti.

mm

sanoi:
Muistanette kuinka viissataset esim. Hondan enduro XL500R:n kanssa, jolla itsekkin tourinki uraani aloittelin, sai olla tarkkana sen yläkuolokohdan kanssa ettei potkaissut takasin, ja jos potkaisi, muisti taaaaatusti seuraavan kerran (oppi kerralla oikean käynnistyksen)

XT550 josta hetki sitten luovuin oli helppo, polkimesta on vaijeri pakonokan päähän painamaan puolipuristajaa, ihan sama kuinka polki, oikealla asennolla lähti vaan kerrasta ja muuten parin kolmen jälkeen...
biggrin.gif

Back