• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kevytmoottoripyörien huippunopeudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kevytmoottoripyörien huippunopeudet

Pojan kanssa ollaan harrastettu matkapyöräilyä yhdellä pyörällä. Ensi vuonna poika voi lähteä omalla pyörällä matkaan mutta tosin vain kevarilla. Kevytmoottoripyörillä kuulemani mukaan aika isoja eroja huippu nopeuksissa. Kaipailisinkin tietoa kevareiden huippunopeuksista, jotta osattaisiin hankkia sellainen menopeli että pysyis liikenteen mukana ilman kohtuutonta "vinguttamista".

Taitaa ikävä kyllä kaikissa loppua veto viimeistään 125 km/h kohdilla, kiitos lainlaatijan tehirajoitusten.
Tuokaan ei siedä kovia vastatuulia tai kuormia. Muistojen siivet kantavat vielä omaan sähkönsiniseen Yamaha RD125:een, joka jaksoi vielä kirmata vakionakin yli 160.

Kesällä Yamahan yzf-rllä vm -09? pitkään loivaan alamäkeen sain mittariin kelattua muistaakseni 138km/h. Eli mitä se todellinen nopeus sit ikinä olikaan varmaan siinä 125 hujakoilla?

Ihan mukavasti ja leppoisasti tuolla taittui matka kun ajonopeus pysyi siinä 80-90 kieppeillä. Nopeudet siitä ylöspäin vaati jo hirveetä vinguttamista eikä ollut enää kovin nautinnollista ajoa.

Pojan kanssa on matkailtu leppoisaa max. 90-100km/h GPS vauhtia, pyöränä Yamaha WR125R -13.

Kuulemma pitäisi seuraavaksi isompaa takaratasta vaihtaa kun ei oikein ylämäkeen jaksa kuutosella mennä tuota vauhtia...

Pojan CBR125 menee "suotuisissa olosuhteissa" n. 125 km/h, kovaan vastatuuleen on kuulemma 80 km/h aikas lailla maksimi. Ja ylämäissä vauhti tippuu heti.

Samoin ohitukset maantiellä voi unohtaa, ei noilla 80 km/h ajavien ohi pääse kuin korkeintaan alamäessä.

Mutta tästäkin pääsee yli oikealla asenteella! :jpstyle:
Kun ajelee hitaammin niin ehtii katsella maisemia...

Kun tehot on alakantissa, eikä niitä parane pahemmin mennä
räpläämään, pelin "virtaviivaisuudella" on uskomattoman suuri merkitys.
Välitysten puitteissa tietty tyynihuippuihin tasaisella, mutta myös
vastatuuleen puskettaessa.

Pyörätyypin valinnalla on siis merkitystä.....
Rengastuksella, jopa rengaspaineilla.... notkeilla ketjuilla jne.

Reissuun lahdettäessä kapsäkkien malli ja koko.....
Fiksuin lienee putkikassi pitkittäin "takapenkille"/perälle
ja siihen vielä pikkureppu päälle, alaosa eteenpäin heti kuskin taakse.

Naurattaahan tuo "slipstream-perä":D, mutta toimii.
Sopivan kokoinen tankkilaukkukin täyttää monessa
pelissä "tyhjiön" kuskin edessä.

Peilien kanssa ei ehkä kuitenkaan kannata alkaa kikkailemaan:D.

Mut joo.... eihän keskimäärin satkun kyyti kovin kylmää ole, mutta
sen verran sakeaa ilma on jo tuossa kohtaa heikoilla lihaksilla puntatessa,
että eron käytännössä huomaa.

Kyllä pyörästä kannattaa katella muitakin ominaisuuksia, kuin huippunopeus, jos aikoo pidempää reissua heittää.
Monet piikit on yllättävän ahtaita, mikä korostuu varsinkin pidemmällä matkalla,
jos ei pysty juurikaan vaihtamaan asentoa.
Esim. Yamaha YBR Custom on yllättävän tilava pyörä. Jopa aikuinenkin pystyy sillä ajamaan.
Satasta kovempaa noilla ei pääse. Sopiva matkavauhti 80 - 90 km/h

Bonella tuossa olikin hyviä näkemyksiä mm. pyörän kuormaamisesta.

Aikoinaan ajelimme omien poikieni kanssa pitkiäkin lomareissuja ja yksi aina piikillä mukana,
kunnes kortti riitti suurempaan.
Saariston rengastie, monet Itä-Suomen ja Lapin reissut heitetty ja hyvin on piikillä pysynyt mukana.
Tietenkin kannattaa valita noita suurinumeroisempia teitä, niin ei ole liikenteen tukkona.

Aikoinaan omaa piikkiä valitessa oli tärkeää, että kulkupuoli on kunnossa. Silloin tuli selviteltyä noita piikkien nopeuksia ja päädyin ostamaan käytetyn kuristuksista vapautetun aprilia af1 sport pro:n (35hp). Mittariin se kulki 210km/h ja kaverin auton mittarin mukaan 180km/h. Todellinen varmaan jossain 170 km/h luokkaan.

GuessWho sanoi:
Taitaa ikävä kyllä kaikissa loppua veto viimeistään 125 km/h kohdilla, kiitos lainlaatijan tehirajoitusten.
Tuokaan ei siedä kovia vastatuulia tai kuormia. Muistojen siivet kantavat vielä omaan sähkönsiniseen Yamaha RD125:een, joka jaksoi vielä kirmata vakionakin yli 160.

Aika on tainnut kullata muistoja:)-

Ei välttämättä. RD:t oli kovia menemään kans. Mun Gammalla pääsi auton mittarin mukaan yli 170. Tiedä sitte mitä oli todellista, mutta ei sillä moottoritiellä hävettänyt ajaa.

PoS sanoi:
Ei välttämättä. RD:t oli kovia menemään kans. Mun Gammalla pääsi auton mittarin mukaan yli 170. Tiedä sitte mitä oli todellista, mutta ei sillä moottoritiellä hävettänyt ajaa.

No en viiti ruveta väittelemään. On itsellä ollu vissiin huonoo tuuria yksilöissä. Olen ajanut as3:ta alkaen -84 väliset laitteet eikä ole noihin lukuihin yksikään mennyt. Joku varmaan laittaa vielä vakiolla kakkosen rikki kun keskustelu jatkuu ja vasta sitten tulee viritetyt:)

seppo02 sanoi:
Kaikki ne riittävästi kulkee. Nelitahtiset yleensä jopa riittävän pitkään :orgmp:

Niin totta. Todellisuudessa kaikki mopot pärjäisivät tuolla 11kw:lla. Elvistelyyn riittää kyllä läski takarengas ja nelinumeroinen tarra kyljessä.

Vanhat pierut voisivatkin äkkiä vetää kukkahatut takaisin päähänsä ja lopettaa nuo muistelut, etteivät vaan nuoret ota täältä huonoja vaikutteita. Syystä ne kevarit kuohittiin ja muistetaanpa nuo nopeusrajoitukset ja lapsien vaarantaminen.

cbf 125; pikkasen vähemmän tehoa mut vääntää vähän alempaa. Hyvät katteet eikä laukee matkalle niinku noi jammut ja suitsat ja kotarit:D Tosin likkuu vaan sen satkun.

serkun gamma meni aikoinaan teholäpillä ja putkella 160 auton mittarin mukaan. Ja pystyi jopa keulimaan toisin kun mun ns125r:llä. mut gamma oli aikamoinen öljyruisku kun perässä ajeli. tuli valkoiset katteet pilkullisiksi:pissed:

nenoat sanoi:
Aika on tainnut kullata muistoja:)-

Itse asiassa se mun tuli saksasta (suomesta loppu pelit kesken) ja oli maan eka sähkönsininen jossa oli pissalamppu, eli keltainen ajovalo. Ja jostain syystä se kirmas paljon paremmin ku kavereiden vastaavat. Ihan tsekattiin isojen poikien prätkien mittareilla. Eihän se kovin vakaata enää ollut se meno mutta hiton kirpeesti kyllä laukkas.

GuessWho sanoi:
Itse asiassa se mun tuli saksasta (suomesta loppu pelit kesken) ja oli maan eka sähkönsininen jossa oli pissalamppu, eli keltainen ajovalo. Ja jostain syystä se kirmas paljon paremmin ku kavereiden vastaavat. Ihan tsekattiin isojen poikien prätkien mittareilla. Eihän se kovin vakaata enää ollut se meno mutta hiton kirpeesti kyllä laukkas.

Omassa valkoisessa Suomen mallissa oli myös kusen keltainen:)

olin 80-luvun töissä pyöräliikkeessä joten noista tuon ajan pyöristä on kokemusperäistä faktaa jokaisesta mallista.Yksi on ylitse muiden mitä kulkuun tuli; Cagivan C12 R "Lucky Explorer". Tosin kesä oli siinä jos kone kilahti, osia sai hitaanpuoleisesti. Nuo muut tunnetummat ei vakiona kyllä todellista juuri yli 130 kulkeneet. Yhden kesän minulla oli ajossa 250 TZR joka sekään ei yltänyt juuri yli 160km/h vaikka tehoa oli tehtaan mukaan viitisenkymmentä riuskaa samuraihepoa. Mukava leikkikalu. Vetomies on oikeassa, nopeudet kasvaa kun vuodet kuluu..

Back