minulla on daelim roadwin r (125) ja viime kesänä oli kymco quannon (125) joita kumpaakin suosittelen mielummin kuin pientä, rihveliä cbr:ää
Tämä kommentti ei minulle oikein avaudu. Jos mahdollista hintaeroa ei oteta huomioon, niin miksi ihmeessä kannattaisi ostaa kiinalainen(?)/korealainen pyörä japanilaisen sijaan?
ne on makuasioita joista pitää kiistellä
Daelim on toiminut hyvin ja tehoissa voittaa varmaan kaikki nelitahtikevarit vakiona esim. itelle yllätyksenä hakkasi yzf:än helposti. ajoasento on paljon parempi ja isomman pyörän tuntoinen kuin monessa muussa
Höpö höpö puheita. Kuka muu kuin persaukinen asiaa ymmärtämätön ostaisi kiinalaisen, korealaisen tai taiwanilaisen keksinnön ja vielä kehuisi sitä paremmaksikuin japsi?
CBR on ihan hyvä, jos tykkää ajoasennosta. Toki muitakin merkkejä on. Mutta nämä ovat makuasioita.
Ketjut kestävät huollosta ja ketjujen laadusta riippuen alle 10.000 kmstä 15.000 km tai ehkä jopa likelle 20.000 km kevarissa.
Renkaat sinulle menevät noilla kilometerillä kesässä, joten yksi rengassetti pitää ostaa.
Kaikista oleellisin asia on kuitenkin ajovarusteet. Osta hyvä umpikypärä, äläkä ainakaan käytettyä. Osta kunnollinen ajoasu. Nahkaa tai tekstiiliä jossa on kunnon suojat polvissa, kyynäpäissä ym. Kunnon nahka hanskat ja kunnolliset ajopsaappaat jotka suojaavat kaatuessa nilkkaa hyvin. Nämä ovat sinun paras vakuutuksesi. Mieluummin kunnon varusteet ja halpa mopo kuin päinvastoin, vaikka miten tekisi mieli panna rahat vähän parempaan mopoon.
Huollot ovat yleensä aika perushelppoja juttuja, jos itse osaa tehdä. Muuten maksaa helposti jonkin verran. Jos itse ei kykene tekemään, kannattaa ostaa vähän ajettu japsi. Eikä tartte olla välttämättä japsikaan. Jos osaa ja pystyy korjaamaan, voi ostaa halvemmankin, noihin kiinamerkkeihin en kuitenkaan katsoisikaan. Remppaa voi halvemmassa olla tiedossa, mutta ei tarvitse kuitenkaan jonottaa huoltoliikkeen vapaita aikoja ajokaudella. Varaosien saantinopeus onkin arvauspeliä.
Tuo isän rahoitus onkin toinen juttu. Riippuu ihan itsestäsi. Isäsi ajattelee sinun turvallisuuttasi ja yrittää pitää sinut pois riskialttiista harrastuksesta. Toisaalta moottoripyöräily antaa kyllä liikkumisen vapautta tuossa iässä aika tavalla ja kun pitää järjen ajettaessa mukana voipi selvitä kunnialla autoikäänkin. Itsellä liippasi läheltä monta kertaa, mutta pahemmin ei käynyt. Eikä sakkoja tullut, vaikka kortinlähtöön olisi ollut eväät jonkun kerran. Päivässä. Tai viikossa. Tai kaudessa. Vai miten se nyt oli? Mutta päätön on loppukädessä sinun.
Hyvää kesää.
t. repa