Tässä itse kevytmottoripyöräiän nippanappa ohittaneena voisin kertoa oman mielipiteeni: Kakstahtipyörää ei kannata hankkia mikäli tarkoitus on vaan ajaa siististi. Kaks ja nelitahtikuskit ovat ikäänkuin kaksi koulukuntaa (Toki poikkeuksiakin löytyy). Tässä siis oletetaan, että kakstahti on täysitehoinen mitä 95% noista ovatkin.
Kakstahtikuskit on näitä "Kikkailijoita" joita kiinnosta keuliminen yms. stunttailu, yleensä osaavat itse huoltaa pyöränsä, joten männänvaihdot Not big deal. Kakstahdin haju ei haittaa, ja ääni on mielipidekysymys. (Omasta mielestäni kakstahdin äänet jopa miellyttävämmät kun 4t)
Nelitahtikuskit haluavat yleensä vain päästä paikasta A paikkaan B. Rauhallisia kuskeja.
Kakstahti:Esimerkkinä Husqvarna sm125 vm. 09
- Tajuton kiihtyvyys verrattuna nelitahtiin. Todella helppo virittää.
- Huoltoväli tiheämpi kun nelitahdissa, mutta 2then päätyvälle tuskin ongelma. Varaosat halvempia YLEENSÄ!
- Haju, itseä ei haittaa.
- "Öljyn kanssa läträäminen" totta pitää laittaa huoltsikalla. Ei todellakaan ole vaikea homma, ja siihenkin kehittyy touchi joten öljyn voi vain lorauttaa tankkiin.
- Isompi kulutus, nätissä ajossa 5.5 päivä suoralla keulimassa 11

- Poliisien huomio kiinnittyy, kyllä ne tietää ettei nämä vakioita ole. Siivosti liikenteessä ajelee, niin ei mitään sanomista yleensä tule. (Poislukien tehoratsiat)
- Matka-ajomukavuus riippuu todella paljon väleistä ja nopeudesta, supermotoissa tuuli nakkaa ikävästi moottorityypistä riippumatta.
- Väittävät että leikkaa usein kiinni, nelareita useemin kyllä, mutta jos kaikki kunnossa ei se mihinkään leikkaa.
Nelitahti: Esimerkkinä Yamaha WR125x vm. 09
- Ei mikään raketti, mutta 80 alueella pärjää ihan kivasti. Ainoa viritysmahdollisuus ostaa 180cc sylinteri, joka lähemmäs tonnin paukku.
- Huoltovapaampi, mutta vaikea huoltaa itse. Nelitahtiin päätyvälle vastaus on yleensä merkkihuolto.
- Todella pieni kulutus
- Poliiseja ei juurikaan kiinnosta, kun näissä yleensä kaikki kunnossa.
- Yli 110 vauhdissa saa ajaa kaasupohjassa, ja vauhti heittelehtii tuulen ja mäkien mukaan.
- Helpompi ajaa, ei mikään stunttipeli, todella raskas.
Kyseessä molemmat supermotoja.