• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kevari mopon jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos rahat riittää, niin Hondan Varadero on mp:n kokoinen piikki. Kaksi aikuista pystyy ajelemaan vaikka soratiellä. Meidän juniorit ovat tykänneet siitä. GPS:n mukaan menee alamäkeen 125 ja tasasella 115. Polttoainetta syö noin 3,5 l/100 km, mutta siinä on iso tankki ja V2 kone!

Jos rahat riittää, niin Hondan Varadero on mp:n kokoinen piikki. Kaksi aikuista pystyy ajelemaan vaikka soratiellä. Meidän juniorit ovat tykänneet siitä. GPS:n mukaan menee alamäkeen 125 ja tasasella 115. Polttoainetta syö noin 3,5 l/100 km, mutta siinä on iso tankki ja V2 kone!
Oon koeajanu varaderoa ja todella siinä tunsi että vääntöä on pienilläkin kierroksilla..

Sitten itse aloittajalle vielä, eli kannattaa tosiaan kysyä että mikä sitä kevaristia itseään kiinnostas.. ja ottaa kans huomioon että esim jos asuu jossain missä on soratietä 50 kilsaa joka suuntaan niin esim tää varadero vois olla kova sana.. Mutta itse asun kaupungissa ja kyykky oli MUST!
biggrin.gif

Myös matka ajo on testattu, eli mulla ei oo ongelmaa.. yhtenä päivänä ajelin 650 kilsaa ja kevari tuolloin kuristettu.. niin ja olen n. 192 senttinen

Kaupunkiajoa tt näsärillä 225km ennenkuin piti kääntää varatankille.. tankkiin mahtu bensaa sillon noin desin alle 10litraa..
Varatankki taitaa olla 3l

siinä jotain.. toivottavasti ei aivan turhaa jauhamista..
tounge.gif
lookaround_orig.gif

Sama kysymys ajankohtainen tälle kesälle.

Vääriä vaihtoehtoja eliminoimalla alkaa jäljelläoleva joukko supistua sellaiseksi, että pitää kohta antaa kevaristin itsensä valita muutamista siedettävistä malleista.

Päättely tähän saakka on mennyt suunnilleen näin:
Koska parkkikatoksessa seisoo (minulle) uusi isokin mopo, en halua käyttää tehollista peliaikaa kevarin rassaamiseen -> pitää olla suht. toimiva peli.

Pikkuveljen vuoksi taidetaan tarvita kevari 4 vuodeksi.

Kaksitahtinen ei kelpaa polttoainekulujen ja moottorin lyhyen peruskorjausvälin vuoksi. Hinnan lisäksi tuo karsii Aprilian, joka kieltämättä näyttäisi hyvältä.

Itse en ole vielä tarvinnut kustomia, mutta Virago tai Shadow ovat mukavan kookkaita piikkiluokassakin. Mutta jos ei kiinnosta, niin ei sitten.

Ja sitten vielä musta hevonen aikuiseen makuun: Aprilia Atlantic skootteri ei päältä päin paljon viissatasesta eroa. Taitaa vaan olla nuorison kannalta lälläripyörä.

Pitääkö sillä kevarilla pystyä käymään muualla kuin nakkikopin ympäri? Vaikkapa kesämökille on vain 140 km, mutta minne vaihtovaatteet?

Uusi CBR ja neljän vuoden takuu, vai kaksi vuotta käytetty Varadero...vai jotain muuta?

Jos nelitahtisen haluaa, niin CBR tai YBR irtoaa kyllä sillä aloittajan parillakin tonnilla.

Kyllähän se on niin että Varadero ja Shadow ovat piikkien kingejä. Mitätön kulutus, kova luotettavuus, hyvä ajoasento yms joten niillä voi ajaa vaikka rautaperseet jos haluaa.
buttrock.gif
Huiput jää 110-120 tuntumaan mutta eipä sitä enempää tarvi päästäkään. Plussaa myös se että niitä ei juuri kukaan piikeiksi erota ellei satu tietämään, saa rispektiä ihan eri malliin kuin jollain mopon näköisellä CBR:llä tms.
bowdown.gif
Ja kakstahdit, no, ne sopivat vain nakkikioskin kiertämiseen jos siihenkään. Aina saa ajaa pelko perseessä että millon losahtaa. Sama homma kiinalaisten kans.
crazy.gif

V2-koneella varustettu Honda niin kyllä lähtee.
buttrock.gif

Tunnustettakoon että kehun kovasti siksi että itselläni on Shadow.
062802moto_prv.gif
Mutta miksipä en kehuisi kun mitään vikaa ei tuossa ole ollut ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Aina välillä ajellessa tulee leikiteltyä ajatuksella että "mitähän jos oisinki ostanu kakstahdin tai kiinalaisen... Oisin tälläkin hetkellä tien poskessa vaihtamassa mäntää".
033102beer_1_prv.gif

Kyllä minä mielummin päästelen 2t:llä kun jollain lussulla 4t customipiikillä
033102bebe_1_prv.gif
On se vaan mukavampaa kun se mopo edes vähän liikahtaa johonkin suuntaan
033102ass_1_prv.gif
062802moto_prv.gif

Mutta itse väitän, että noista nelarin "murinoista" saa jo itsessään jotain fiiliksiä kun vertaa siihen iänikuiseen moporäpätykseen. Ja liikahtaahan se nelarikin tuonne 80km/h rajotuksiin asti ilman ongelmia, satastakin pääsee pystyssä jossei järjetön vastatuuli ole.

Mukavaa on vajaa neljä tonnia ollut ajo nelarillakin
062802jumpie_prv.gif

Bensaakin menee vain 3litraa sadalla
062802moto_prv.gif

Mun pojalla on näsäri ja on sitä vähän joutunut korjaamaan
edellinen omistaja oli laittanu väärän tulpan... mäntään reikä
no, ei ollu kallis 100e sain käytetyn männän ja sylinterin.
Mutta Varadero olis pojan mielestä näistä täällä olleista
paras vaihtoehto.
thumbs-up.gif

en oo nuorena ajanu alle kuussatasella, mutta teinin iskänä sanoisin että kysele ja keskustele sen ajajan kanssa, mitä tarvis olla. tosin meilläkin mieli muuttu jo ekan mopon oston jälkeen
veryangry.gif

mutta pointtina on et ei sen tarvii hävetä kulkupeliään ihan hirveesti? se on noille ipanoille (kin) oleellista
cool.gif

kyse on respektistä
062802moto_prv.gif
Jep, ei tarvi sit vanhana alkaa HD-miehen jalanjäljillä kadonnutta rispektiä hakemaan.
CBRn ottasin ite jos nyt pitäs piikki ostaa. Toisaalta voit koittaa jutella et kestää mopolla/fillarilla senverran et ostaa sit kusiaisen niinku mää tein.

Paskapuhetta että sais pelätä. Itse en ole mitään muutakuin tulpan vaihtamaan 16-vuotta vanhaan 2-tahtiseen Yamahaani. Toimii kuin kello, ja LIIKKUU myös, toisin kuin nelarikevarit. Tosin eipä tuokaan kuristettuna mihinkään liikkuis. Se nyt vaan on kiva että sitä tehoa riittää vielä 120 alueellakin sujuvaan ohitukseen, eikä tarvii satasen alueella hampaat irvessä ihmetellä kun ei pääse rekasta ohi. Bensaa menee se 5-6 litraa satasella rauhallisella ajotavalla. Tuosta väännöstä, täysitehoinen pakoaukonsäätimellä varustettu 2T vääntää alhaalta asti enemmän kuin nelitahti.

Rautaperseajoa ei ole tietääkseni yhdelläkään nelarikevarilla kierretty, mutta muutamalla 2T:lla on. Ainakin yksi Yamaha TZR 125, kaksi Honda NSR:ää ja yksi Aprilia RS olivat listoilla talvella, nykysestä tilanteesta en tiiä.

supermoto husqvarna tai aprillia. Kaupungissa todella asia pelejä ketteriä käännellä nostavat nokkaa ja perää pyydettäessä eivätkä välitä pikku lipoista. 2-t tekniikka on sen verran yksinkertaista että huollot tekee itsekkin ja paukkua on sen about 30hp eli yli 2x nelaripiikin verran. maantie siirtymätkin menevät ihan ok kun pitää järjen matkassa. ja kuristtuinakin ihan ok pelejä verrattuna nelareihin.

Toimii kuin kello, ja LIIKKUU myös, toisin kuin nelarikevarit. Tosin eipä tuokaan kuristettuna mihinkään liikkuis. Se nyt vaan on kiva että sitä tehoa riittää vielä 120 alueellakin sujuvaan ohitukseen, eikä tarvii satasen alueella hampaat irvessä ihmetellä kun ei pääse rekasta ohi. Bensaa menee se 5-6 litraa satasella rauhallisella ajotavalla. Tuosta väännöstä, täysitehoinen pakoaukonsäätimellä varustettu 2T vääntää alhaalta asti enemmän kuin nelitahti.

Rautaperseajoa ei ole tietääkseni yhdelläkään nelarikevarilla kierretty, mutta muutamalla 2T:lla on. Ainakin yksi Yamaha TZR 125, kaksi Honda NSR:ää ja yksi Aprilia RS olivat listoilla talvella, nykysestä tilanteesta en tiiä.
Myönnän että kaksitahtisen välttelyssäni on enemmän tunnetta kuin faktaa. Nelitahtisen remontti on varmasti kalliimpi, eli toteutuessaan tuo riski on varmasti isompi. Kaksitahtinen kulkee ehkä lyhemmän matkan peruskorjausten välillä, mutta se remppa on sitten helpompi ja halvempi.

Kulutus 5 - 6 l/100km + öljyt kuitenkin maksaa enemmän kuin (hyvin) liikkuvan raskaansarjan matkapyörän bensat, eli satapiikille se on aivan hillitön. Ja noin tuplasti nelaripiikin bensakulut.

Minusta kaksipyöräinen joka ei pysy liikenteen rytmissä on pelottava ajettava ja A1 pyöriin olisi hyvä saada edes muutama hepo lisää tämän vuoksi. Itse vaihdoin vasta pyörää osittain myös siksi, että edellinen ei oikein liikkunut enkä käy jeesustelemaan vanhemmillesi kun antavat (antoivat?) sinun ajaa kortin rajat ylittävällä piikillä ja selvästikin asiaa harrastavana orggilaisena varmaan myös itse käytät täyttä tehoa harkiten.

En suinkaan usko lisätehon aiheuttavan onnettomuutta, kuski sitä kahvaa kääntää. Mutta ylitehopiikin kanssa kolarissa kiinni jäävä A1 korttilainen on liikkeellä ilman ajokorttia, jonka seuraamus voi olla sietämätön ja tuosta syystä meillä viritellään vain sellaisia vehkeitä, joihin kortti riittää.

Tässä vakuutusasiassa on kyse siitä, millaisen riskitason katsoo siedettäväksi. Nyt kun vaihdoin vakuutukseni Pohjolaan, joudun myös rajaamaan omat ratapäiväni niihin, joilla on kouluttaja mukana, koska minulla ei ole varaa riskeerata uudehkoa Pannaria ilman vakuutuksia
omg.gif

Suomessa on ajettu useita SS1000 ajoja nelaripiikillä ja nyt kun asiasta muistutit, pienten Hondien lista vahvistaa omaa kantaani, eli Shadow, CBR ja XL ovat vahvoilla edelleen. Vaan minähän tätä en päätä, asetanpa vain reunaehtoja valinnalle
smile_org.gif

Aprilia RS täysillä tehoilla alle niin johan pysyy poika perässä. Honda NSR on myös hyvä pyörä, kestävä ja laadukas. Honda CBR taas on laiska paska, mutta kestävä sekin ja uusi.

Poika ajelee nyt moposkootteria. Kipinä moottoripyöriin on kuitenkin jo syttynyt, joten ensi keväänä tulee ehkä ajankohtaiseksi kevarin hankkiminen. Käytettyä olen lähinnä ajatellut, mutta mieluimmin uudehkoa. Mikä mahtaisi olla sopiva kevari pääosin kaupungissa tapahtuvaan nuorukaisen ajoon huomioiden kuitenkin satunnaiset maantieajot?
Ostin pojalleni aprilian rx.n jälkeen honda cbr.n v.2004. cebari on erittäin kevyt näin hornetistina
biggrin.gif
Mutta tosiaan,se aprilia oli huomattavasti vaikeampi käsitellä.kokoa,painoa ja korkeutta oli kuten isommassakin endurossa,vakiotehoisena(kuristettuna siis) tosin aivan liian laiska,piristimme itse sitä hieman,eli poistimme joitakin kuristuksia,pääsi edes mäet ylös
veryangry.gif

Tuo cebari ei vastaa aprilian vääntöä,siis vaikuttaa kuin gummilankaa venyttäisi sillä kiihdyttäminen,tehoa siis vakio n.11kw. Mutta se on eu.n tarkoituskin
sad_orig.gif
Siis cebari on kuten hondat yleensäkin,aika varmatoiminen,todella kevyt ja kiva ajella vaikkei kevarit enää tehovehkeitä olekaan.

Aprilia RS täysillä tehoilla alle niin johan pysyy poika perässä. Honda NSR on myös hyvä pyörä, kestävä ja laadukas. Honda CBR taas on laiska paska, mutta kestävä sekin ja uusi.
Tohon kommenttiin yhdyn.. RS:sissä mitä kavereilla oli, niin tapahtui kyllä kiinnileikkaamisia sun muuta pientä, mutta uskon se johtui kiinni olevista kuristuksista.. TT:nä varmaan ihan laatu peli! Mulla oli vaihtoehtoina NSR ja RS ja nyt kävi näin että TT näsärillä mennään
smile_org.gif

Honda CBR taas on laiska paska, mutta kestävä sekin ja uusi.
Laiska - Huiput on yli 120km/h. Pienellä virillä (tehari+pientä muokkausta ilmanputsariin) tuo nopeus saavutetaan helposti, ja huiputkin ovat yli 130. Tsiigaas tää. Vakionakin cbr kulkee aina sen 110 mittariin, eli noin 100km/h oikeata. Rekoista pääsee useimmiten helposti ohitse. 120km/h rajoitusalueella ei ole kiva ajaa, mutta useimmiten pystyy matkaa tekemään pienempiäkin teitä pitkin. Itse ajoin 500km (sisältäen 2 tankkausta ja kahvitauon) kuudessa tunnissa. Okei, onhan se laiska verrattuna tt- piikkiin, joka kulkee sen 130 helposti ja huiput ovat 140 paremmalla puolen, ja joka kiihtyy sataseenkin ripeästi Mutta niin laiska cbr ei ole, että sillä jäisi jalkoihin. 0-50km/h menee 3,3s, 0-100km/h menee n. 15s.

CBR on myös todella kiva ajettava, mutkiin taipuu helposti, matka-ajoa pystyy ajamaan, mutta paikat eivät puudu kaupunkiajossakaan. Jopa yli 190 senttiset ovat pystyneet kuljettamaan cbr:ää helposti. Myös kakspäällä cbr kulkee 100 nopeuksia helposti, suurimmissa ylämäissä vauhti voi tippua, mutta pysyy kuitenkin yli 80km/h.

Paska - ainut mikä mielestäni cbr:ssä on paskaa, on sen kapeus. Muuten pyörä on mielestäni todella hieno!

Muut adjektiivit olitkin saanut kohilleen.
wink.gif

yllätyin kun sain kokeilla Derbin GPR 125 Nudea, vajaatahtinen sekin ja ihan kivasti liikkuu..

kestää nuo derbit hyvin kunhan ei ala virittelemään. jajoo, lähes identtinen pata DT jampun rinnalla.

2t sen olla pitää että vähän tehoakin löytyy.
Mulla oli legendaarinen yamaha dt ja siinä oli kyllä mukava peli varsinkin kaupungissa ajoon. Kyykyistä tuntuu moni myös pitävän. Honda NSR nyt ainakin on luotettava peli, tosin nykyäänhän CBR on tullut sen tilalle.

Sen verran päden vielä että pysy ihmeessä derbistä kaukana!
Olin kerennyt vuoden ajella niin se vehje otti ja levisi motarin varteen, eikä muuten ollut viritetty vehje. Kivasti se kyllä lähti vakionakin, mutta luotettavuusongelmat olivat toiselta planeetalta. Luotettavuusongelmia taitaa olla muissakin italian/espanjan ihmeissä, mutta omakohtaisia kokemuksia on vain derbistä.

Mulla on ollut aikanaan Honda NS, Yamaha TZR ja Honda NSR. Kaikki ihan kelpo pelejä, NS oli vanhin (´87) mutta toimi silti kaikista parhaiten. Tehoja oli noissa 25-31 hp (jos oli) ja huippuja sain kelattua mittariin huimat 155 tuolla NSR:llä. Siis eihän näitä nykypäivän luumuja voi mitenkään verrata noihin peleihin. Jos pysyy työkalut kädessä ja haluaa päästä kovempaa, nuo kaksitahtikyykyt tuo kyllä tunnelmaa. Jos taas ei halua rassata, nelitahti on helpompi valinta. Tosin ei ne kyllä mihinkään sitten kulje.

Tahtoo nuo vanhemmat piikkiset vain olla niin monenlaista omistajaa ja käyttöä nähneet, että aina löytyy jotain korjattavaa.

Back