• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keulaan uudet öljyt? Onko merkillä väliä...

Sijainti
Savo
...eli matka Hondaan ( st 1100) pitäisi varmaankin vaihtaa "remontin yhteydessä" keulaöljyt. Huoltokortti kertoo, että 10 W Honda, mutta mutta....Onko esim. Valvolinen (10 W) 7,90€/l. niin paljon huonompi kuin Motul (10 W)19,90€/l ...(hinnat Motonet Oy.stä)?
Vai onko homma "hifistelyä" eli käyttäjän kannalta hinta ratkaiseen.
Eli kysyn vaan....?
nixweiss.gif

Öhlinssit on mopossa, mutta luulis Motorexit kelpaavan sitä kun tuli ostettua.

Varma on, että uus öljy on parempi kun vanha...

Varma on, että uus öljy on parempi kun vanha...
Tätä minäkin komppaan, uudet öljyt on aina paremmat oli ne minkä merkkiset tahansa ja visko oikee. Ite laitoin just omaani Silkolenen öölit pumppuihin ja tuli kyllä heti paremman ja herkemmän oloiset.

Kait vaihdat etupään stefat samalla? Ei maksa paljoo ja kannattaa aina jos on pumput osina.

Ei oo merkillä väliä, vaan viskositeetillä.

Jos etupää on löysä, eikä säätö riitä, tai sitä ei ole (niinkuin mulla), niin laita jäykempi ölppä (esim. 15W).
Mie tuplasin 10W:stä 20W, nyt on hyvä.

....varmaankin olisi "viisasta" vaihtaa myös ne stefat.
Orgis osa maksaa X €:a ja tarvike  X €:a.....jotkut väitää,
että tarvikkeissä ei olisi kuin yksi "huuli"  esim. Louis (kuvan mukaan näin ei ole). Eli orginaali kannattaisi hankkia....
Stefojen kestävyys näyttää kyllä olevan varsinaista "lottoamista"...
toisinaan kestää vaikka kuinka kauan  ja välillä vain muutaman kauden !
nixweiss.gif

Eikä näytä olevan merkitystä onko org. vai tarvike ! (vrt. auton iskarit esim. toyota 40 tkm./volvo yli 200 tkm) Säkä vai jokin muu ?
withstupid.gif

80-luvun Hondissa oli useasti suosituksena ihan pelkkä ATF, jota olen soveltanut muissakin pyörissä ja paljon uudemmissakin, menestyksestä en tiedä kun kukaan ei ole ainakaan vielä moittinut. Mutta kukin tavallaan.

Itse vaihdoin eilen VFR:n keulaöljyt, stefat ja pölysuojat. Stormilta hain hilppeet ja öljynä motorex 10W.
Ainakin ensituntumalla hyvät tuli, mutta todellisuus selviää sitten ajamalla.
Vanhat öljyt oli pikimustaa liejua ja vain liraus tuli kummastakin pumpusta, joten selvää on, että ajettavuus paranee helvetisti.

80-luvun Hondissa oli useasti suosituksena ihan pelkkä ATF, jota olen soveltanut muissakin pyörissä ja paljon uudemmissakin, menestyksestä en tiedä kun kukaan ei ole ainakaan vielä moittinut. Mutta kukin tavallaan.
ATF Dextron on viskositeetiltaan muistaakseni 10W ja käy keulaöljyksi jos viskositeetti vain passaa. Keulaöljykin on jotain hydrauliöljyä ja tuskin kovin eksoottista, koska mitään lämmön, eikä paineenkestoa saatikka EP lisäaineita tarvita. Hydrauliöljylle se ainakin haisee.

Takapumppuun tulisi kuitenkin valita korkean viskositeetti indeksin (HVI) omaava öljy, sillä siellä olosuhteet ovat ankarammat kuin etupumpuissa.

Juu, mulla oli ainakin keulaöljy semmoista mutaa, että ei varmaan väliä vaikka olisi laittanut s..tana oliiviöljyä sisään, paremmin olis varmaan silläkin toiminut. Nyt on uudet Castrolin keulaöljyt sisällä ja kyllä muuttui aivan toisenlaiseksi jo ihan näin kylmien tyyppien perusteella. Vaimennus lisääntyi varmaan 100 %. Eli keulaöljykin väsyy ja uusi on aina vanhaa parempaa.

Itse vaihdoin eilen VFR:n keulaöljyt, stefat ja pölysuojat. Stormilta hain hilppeet ja öljynä motorex 10W.
Vanhat öljyt oli pikimustaa liejua ja vain liraus tuli kummastakin pumpusta, joten selvää on, että ajettavuus paranee helvetisti.
Oliko paha homma?Olis nimittäin paikallaan suoritttaa itekin toi operaatio...

Miten vaihtovälit? Huolto-ohjelman mukaanko vai vasta sitten kun jo huomaa jotakin olevan pielessä. Itse olen harrastanut ajopyörissä kerran vuoteen ja harrastepyörissä, joilla ajetaan vuosittain vain pari kolme tonnia, joka toinen vuosi.

Oliko paha homma?Olis nimittäin paikallaan suoritttaa itekin toi operaatio...
Ei ole pahahomma.
-eturengas pois
-stongat irti pumpuista
-pumput irti (kannattaa löysätä pumppujen yläpultit ennen)
-pumppujen yläkorkit auki
-öljyt sitäkautta pihalle
-pumput johonkin kiinni ja alapultit auki (saattaa tarvita pulttikonetta)
-jousi ja muut hilppeet pois
-stefan lukkorengas pois
-sisäputken avulla lyö vanhan stefan pois
-osien putsaus
-jousi + muut hilppeet paikoilleen
-alapultti kiinni
-liukuholkki paikoilleen (täytyy painaa ennen stefaa omalle paikalle)
-uusi stefa paikoillee (paina/naputtele vanhalla stefalla)
-uudet öljyt
-yläkorkki kiinni
-keulan kasaus

Back