• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuvaha vai ketjuöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uudessa pyörässäni on käytetty ketjuvahaa. On kellään tietoa voiko sen päälle laittaa suoraan ketjuoljyä? Vai pitääkö ketju ensin puhdistaa vahasta.

Ja onko kellään hyviä kokemuksia kumpi on parempaa ketjuöljy vai vaha?

En ole paljoa välittänyt mitä sinne roiskin, kuluu ne kuitenkin. Käytännössä aika hyvin on pysynyt kiinni ketjussa, ja myös voidellut (kun ei ketju veny) yhdistelmä jossa sumutan illalla kuumille ketjuille ohuen, tavallisen öljyn joka voitelee myös tapit ja sitten vähän myöhemmin vaha päälle.

Toimii minulla.

T/Pekka & VTR
idea3.gif

Uudessa pyörässäni on käytetty ketjuvahaa. On kellään tietoa voiko sen päälle laittaa suoraan ketjuoljyä? Vai pitääkö ketju ensin puhdistaa vahasta.

Ja onko kellään hyviä kokemuksia kumpi on parempaa ketjuöljy vai vaha?
Moni käyttää sekä ketjuöljyä että ketjuvahaa. Unohda ketjuvaha. Käytä tavallista vaihteistoöljyä. Se putsaa ja voitelee ketjut, toimii hyvin eikä maksa paljoa.

Vaihteistoöljy on hyvää tavaraa ketjuihin. Sotkee sekin kyllä takavanteen. Mutta eipä oo löytyny sellasta mikä ei sotkisi vannetta, kun on vielä valkoinen vanne.
nixweiss.gif

Moni käyttää sekä ketjuöljyä että ketjuvahaa. Unohda ketjuvaha. Käytä tavallista vaihteistoöljyä. Se putsaa ja voitelee ketjut, toimii hyvin eikä maksa paljoa.
Ihan mielenkiinnosta.. Miksi ihmeessä pitäisi unohtaa ketjuvaha? Itse ainakin olen käyttänyt ketjuvahaa ja olen ollut tyytyväinen. Tarraahan se roiskuessaan kohtuullisesti kiinni, mutta oikein levitettynä ei pahemmin roiskeita tule.

Ketjuvaha roiskeisiin tepsii muuten hyvin AutoGlym:n motorcycle cleaner. Samalla mönjällä lähtee sopivasti muutkin liat pois.

Ihan mielenkiinnosta.. Miksi ihmeessä pitäisi unohtaa ketjuvaha? Itse ainakin olen käyttänyt ketjuvahaa ja olen ollut tyytyväinen. Tarraahan se roiskuessaan kohtuullisesti kiinni, mutta oikein levitettynä ei pahemmin roiskeita tule.

Ketjuvaha roiskeisiin tepsii muuten hyvin AutoGlym:n  motorcycle cleaner. Samalla mönjällä lähtee sopivasti muutkin liat pois.
Siirryin itsekin tänä kesänä ketjuvahaan. Vahatut ketjut/rattaat pysyvät huomattavasti puhtaampina. AutoGlymin cleaner on erittäin hyvää tavaraa, vaikkakin kallista.

Unohtaakaa autoglymit ynm. roiskeita putsattaessa, tupajumilla ne parhaiten lähtee. Sillä saa nätysti putsattua takavanteenkin.
biggrin.gif

Vaihteistoöljyllä, (loobman), ketjuja tarvii kiristää n. 1200km välein vahalla n. 600km välein. Faktaa.

Minä olen käyttänyt Castrolin ketjuvahaa ja viimekesänä 8000 km ajolla ei tarvinnut kiristää ketjuja kertaakaan. Tosin ei ole sitä tehoakaan niin hirveästi, mutta kuitenkin
biggrin.gif

Tästä aiheesta taitaa olla jo monta eri keskustelua mutta toteanpa nyt vielä oman mielipiteeni; vaha ei voitele tarpeeksi. Pitää olla kunnon ketjuöljy tai vaihteistoöljyä.
sport05.gif

ketjuvaha toimii jos käytät sitä uudesta asti sehän ei voitele ketjuja ketjuissa on ns.rasvat sisällä eikä sinne
sisälle saa enää mitään lisättyä vaa rasvaua tapahtuu
vai ketjun pinnalla ketjurasva+vaha on hyvä
yhdistelmä
withstupid.gif

Vaihteistoöljyllä, (loobman), ketjuja tarvii kiristää n. 1200km välein vahalla n. 600km välein. Faktaa.
Ja mä haluaisin tietää mitä faktaa toi on?
Omaa faktaa. Ajoin n. 6000 vahalla, säätö n. 600 km välein. Nyt n 5000 vaihdeöljyllä säätäny 3kertaa, nyt pitää tosin säätää, 4. säätö. Samat ketjut.
Mahtaa olla voimaa pelissä ku ketjutki venyy tohon malliin!

Hmm, D.I.D:n ketjupaketissa suositellaan voiteluaineeksi 80w90 öljyä. Miksiköhän ketjunvalmistaja ei suosittele vahaa tai spray kamaa jos ne toimii paremmin? Kysyy hän
smile_org.gif

Omaa pohdintaa: 80w90 öljy pitää ketjun puhtaana, hiekka tms. pska ei tartu öljyyn niinkuin kärpänen kärpäspaperiin vaan epäpuhtaudet lentää pois. Öljy itsessään pysyy ketjussa vähintään yhtä hyvin kuin spray kamat. O -renkaat näyttää öljyisiltä vielä noin 400km ajon jälkeen, se on omakohtainen maksimi spraylle ja tavan öljylle. Hiekkatiella öljy "kuluu" pois paljon nopeammin, varsinkin pölyisellä kelillä. Sprayöljyn jämät ei lähde ilman liuotinta katteista pois, vaihteistoöljy lähtee autoshamppoolla!

80w90 öljyn levittäminen on yhtä **tun leikkimistä vaikkakin aika nopea suoritus. Matkalla ns. matkahammasharjapatentti ja desin (tai jotain sinne päin) salmaripullo täynnä öljyä toimii mutta on siinä "säätämisen" makua. Öljyäminen ei ole siis yhtä maskuliininen suorite kuin sprayn kaivaminen, kevyt ravistus ja suihkaus, matka jatkuu... Ihan seurahuoneen terassin edessä en siis alkaisi ketjuun öljyä levittelemään respectin toivossa (toisaalta mulle on kyllä ihan sama mitä ne siellä terassilla ajattelis vaikka säätäisin venttiilit siinä aikani kuluksi...)

Automaattinen ketjurasvari olis aika hyvä juttu, hinnat on vaan sitä tasoa moisesta laitoksesta että en ole asialle lämmennyt. Ehkä ens talvena...

Kardaani? Kardaanit kuuluu diesel mersuun ja kuorma -autoon, ei moottoripyörään. Jos insinöörin mielestä kardaani olis hondan möhköenskassa hyvä niin olis se siihen piirretty
smile_org.gif
Vai onkohan suunnittelija ollut vaan niin pahalla päällä että piirsi ketjut kun ei sopivaa viivanpaksuutta kepille löytänyt ..
smile_org.gif

Yhteenveto mun mielestä: Puhtaalla asfaltilla spray vaha tai öljy toimii ok kun pöllyävän töhkän määrä on minimissään. Sivuteillä ja hiekalla spraylla surmaa ketjut nopeammin kun hiekka ei pääse lentämään pois vaan pyörii mukana syöden vähitellen o -renkaat jolloin vesi ja hieno lika pääsee niveliin tekemään tuhojaan. Avainsana lienee puhtaus pesu vaikkapa 5tkm välein polttoöljyllä (tai kerosiinillä kuten D.I.D sanoo) ehkäisee äärettömän kakkakerroksen muodostumista.

Ai kumpi oli parempaa, vaha vai öljy? Öööh...
sport05.gif

Viimeksi huollossa kyselin huoltomieheltä heidän kokemuksiaan ketjuvahasta. Oli sitä mieltä, että vaha ei toimi. On huollossa vaihdettu hyvinkin vähäisillä kilometreillä ajettuihin pyöriin ketjuja. Suositteli rasvan käyttöä. Hyvin putsattuna ja voideltuna ketjut voivat kestää yli 40 000 km. (Hyvin arvostettu huoltoliike Helsingin seudulla)

Itse käytin kilocebarissa Castrolin ketjuvahaa. Ketjut oli vaihtokunnossa 30 000 km:n jälkeen.
062802moto_prv.gif

ps. Ketjut täytyy voidella, kun ne ovat lämpimät eli kun tullaan ajosta.

Mulla on ZRX:ssä CLS:n rasvari eikä vielä 28000 kilsan kohdalla tarvitse alkuperäisiä ketjuja renkaan vaihtojen (n. 5000 km) välillä säädellä.

wink.gif
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole pitää takavanne puhtaana
confused_orig.gif
tuo timotasakaasun allekirjoitus taitaa pitää paikkansa
thumbs-up.gif
kun vaha taitaapi sitoa sen liankin sinne kettinkiin
033102bebe_1_prv.gif

Ja mä haluaisin tietää mitä faktaa toi on?
Omaa faktaa. Ajoin n. 6000 vahalla, säätö n. 600 km välein. Nyt n 5000 vaihdeöljyllä säätäny 3kertaa, nyt pitää tosin säätää, 4. säätö. Samat ketjut.
Jännää, ajoin vuoden 2002 Firebladella 25 tkm (138 kaakkia renkaalla) ennenkuin vaihdoin sen uudenpaan. Tuosta ajosta ehkä joku 3500-4000 km radalla, en sanoisi kovaa mutta kuitenkin naru suht. kireellä. Koko aikana kiristin ketjut ehkä 3 kertaa, tosin viiden renkaanvaihdon yhdeydessä ne tuli laitettua oikeaan kireyteen ja koko matka mentiin samoilla orkkiketjuilla ja kiristysvaraa oli jäljellä reilusti. Rattaat oli vielä todella hyvässä kunnossa eli jollei pyörä olisi vaihtunut niin 10-15 tkm olisi menty samoilla ketjuilla ja rattailla. Kuulostas melkein siltä että pidät ketjuja liian tiukalla (liian löysä on aina parempi kuin liian tiukka) ja siksi niitä saat jatkuvasti kiristellä tai sitten moposi ketjut on vaan ihan hanurista. Tai sitten tehoa on enempi kuin me tavalliset kuolevaiset käsitetään  
tounge.gif

Hoitona mulla oli Gastrolin ketjupesu ja Hondan ketjuspray (suihkutettava öljy, ei siis vaha), rasvaus ~500-1000 km välein, pesu keleistä/ajosta riippuen noin joka toisella rasvauskerralla. Kestävyys noilla keinoilla sillä tasolla ettei paljon vaihteistoöljyn kanssa viitsi käydä lutrailemaan.

Back